Slut med krumspring på Coop's lager

Gamle vaner må lægges på lagerhylden i Coop's distributionscenter i Odense, når et nyt multishuttle-anlæg gør sit indtog. Sådan lød erfaringen fra distributionschef Henrik Dalsgaard Hansen på konferencen Lageroptimering 2013.

05.03.2013

SCM.dk

Man skal indstille sig selv mentalt på, at tingere fungerer på en ny måde efter en automatiserings-proces, siger Henrik Dalsgaard Hansen, chef for Coops distributionscenter i Odense. Foto: Privat. .

Hvad var de største udfordringer ved den nye automatisering?
Først og fremmest at få det ledelsesmæssige tankesæt på plads. Indførelsen af automatik gør det umuligt at gøre de krumspring, som man måske tidligere var vant til for at yde en god kundeservice. Det er fuldstændig afgørende, at man bliver dygtig til at bruge sit nye maskineri. Man skal simpelthen indstille sig selv mentalt på, at tingere fungerer på en ny måde efter en automatiseringsproces.

Det var også en udfordring at få stamdata til at spille. Et fuldautomatisk anlæg kigger jo ikke på varerne, det følger højde/bredde/vægt, eller hvad der ellers er indtastet i systemet. 

Også det tekniske samspil mellem WMS og vedligeholdelsesafdelingen var indledningsvis en stor opgave at få styr på.

Hvordan inddrog I medarbejderne i implementeringen?
Blandt andet ved at vores tillidsvalgte har været med på ture rundt i Europa og se på lignende anlæg. Vi har desuden valgt et klassisk setup, hvor vi har uddannet en række medarbejdere til instruktører. Der har også været en del hørings- og involveringsmøder undervejs. Nogle medarbejdere deltog desuden i diverse emuleringstests, så de kunne blive fortrolige med skærmbillederne i det nye multishuttle-system, selv om mekanikken endnu ikke var helt på plads.     

Lean har spillet en stor rolle med kaizen-tavler til fejlfinding og optimering. I det hele taget har vi brugt mange af de flow-værktøjer, der findes i lean-tankegangen – også til det overordnede setup.

Hvordan vedligeholder I forandringerne i dag?
I høj grad gennem vores auditerings-setup. Vi auditerer meget på vores lean-standarder, hvor vi rutinemæssigt taler med de medarbejdere, der står for håndteringsprocesser og det automatiske anlæg. Når vi kigger på PDCA-cirklen (Plan, Do, Check, Act), kan vi se, hvor optimeringspotentialerne ligger i loopet.

Vi har med andre ord skabt en rød tråd mellem vores forbedringsmuligheder, optimerings-setup og auditering for at sikre, at vi arbejder løbende med forbedringer – også i forhold til procedurer og retningslinjer i henhold til det automatiske anlæg. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle