20.04.2015  |  Strategi & ledelse

Indspark: Sexy supply chain

Forsyningskæden skal også bruges aktivt til at skabe ny forretning, hente flere kunder, øge lønsomheden og skabe nye markeder”. Det er både cool og sexet.

Linkedin og andre sociale medier er i stigende grad vores informationskilder samtidig med, at det er vores dialogværksted, netværkskatalysator og alt mulig andet. Har jeg ret? Forleden fangede rubrikken på en Linkedin-blog min opmærksomhed: ”Making supply chain sexy”.

Læs også: Samvittighedsfuld supply chain

”Det mest cool ved en supply chain karriere er, at vi stadig er i færd med overhovedet at definere, hvad ledelse af forsyningskæden indebærer. Professionen er relativ ny. Opgaven med at sy alle aktiviteter i en værdikæde sammen til løsninger, der imødekommer kundernes og forbrugernes behov efterhånden, som de udvikler sig, det er den fagre nye verden” citerer blogskribent Matt Davies fra SCM World John Church, Executive Vice President, Supply Chain, General Mills for at sige.

SCM World har netop gennemført en undersøgelse af almindelige forbrugeres syn på disciplinen supply chain. Det måske lidt overraskende resultat er, at generation Y eller The Millenials (op til cirka 25 år) er stærkt positive overfor termen ”supply chain”.

Det er godt nyt for de virksomheder, der tørster efter SCM talent. Og det er der mange, der gør og endnu flere, der formentlig vil gøre de kommende år.

Topledere melder ifølge en aktuel undersøgelse foretaget af SCM World (igen) om problemer med at finde egnede kandidater til deres supply chain teams. 42 procent melder, at jagten på SCM talent er blevet vanskeligere i de sidste to år, hvilket er en fordobling i forhold til samme undersøgelse i 2011. Virksomhederne har simpelthen svært ved at finde og hyre egnede kandidater.

Forfatterne til undersøgelsen ”19th Annual Third Party Logistics Study” (Cap Gemini, Penske, Penn State University og Korn/Ferry International) forudsiger en udvikling, hvor der vil være seks supply chain jobopslag per én medarbejdere, der er kvalificeret til jobbet, og at tre ud af fire aktuelle supply chain jobs ikke vil eksistere hen mod slutningen af 2015! Så der er al mulig grund til at arbejde på at gøre supply chain sexet.

Næste udgave af Erhvervsmagasinet SCM & Logistik
I april-udgaven af Erhvervsmagasinet SCM & Logistik er der historier om ting, der taler sammen via nettet, Internet of Things og specielt Industrial Internet of Things. Det er da sexet.

Der er også en temaartikel om, hvordan Arla Foods har grebet mulighederne i noget, der umiddelbart kan lyde gab-kedeligt, nemlig EU regulativ 1169/2011. Den rette betegnelse er måske heller ikke ”spændende” men snarere ”vigtig”. Hvis man er fødevarevirksomhed og gerne vil fastholde eller øge sin omsætning, så er regulativet meget vigtig – for nogle livsvigtigt.

Det gælder specielt, hvis man også vil sælge via nettet eller leverer til aktører, der sælger via nettet. Arla Foods har hurtigt taget regulativet seriøst og brugt regulativet som en anledning til både at skabe sig en konkurrencefordel og at ensrette og optimere sit produktinformationsflow til erhvervskunderne. Det er da også sexet – hvis man lige giver det en chance.

Læs også: Supply chain innovation

I magasinets Indspark slår forfatterne et slag for, at ”forsyningskæden også skal bruges aktivt til at skabe ny forretning, hente flere kunder, øge lønsomheden og skabe nye markeder”. Det er da også både cool og sexet. 

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere