09.12.2013  |  Lager & distribution

Indspark: Seks tendenser for automatisering på lageret

Indhold fra partner Hvad er dette?

Der automatiseres på livet løs både fuldt og delvist, men vil tendensen fortsætte? Hvilke muligheder ligger der i den nye lukkelov, og hvad vil en eventuel roadpricing betyde for logistikken? Vi ser på seks markante tendenser og deres mulige konsekvenser.

Der er godt gang i lagerautomatiseringerne over hele landet. Der er visse fællestræk at spore - her listes seks af de mest markante tendenser p.t. 

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

1) Storpluk fuldautomatiseres – dagligvarebranchen viser vejen
Dagligvarebranchen er ofte en forløber for andre brancher og derfor værd at holde øje med. Håndtering af dagligvarer er ensbetydende med store volumener og ergonomiske udfordringer med mange kg pr. dag – og her er man for alvor begyndt at fuldautomatisere, helt fra det øjeblik varerne ankommer til lageret. 

Læs også: Jysk: Software til automation kræver erfaring

Hvor man for et par år siden kunne automatisere 80 pct., ligger vi i dag helt oppe på 95 pct., fordi robotterne er blevet bedre. Coop i Norge og Sverige er i gang med at bygge og planlægge nogle gigantiske logistikcentre, mens INEX i Finland for nylig har indgået en historisk aftale om det største og mest automatiserede lager i verden. Dén tendens, forventer vi, vil brede sig til andre brancher; så længe varerne er i håndterbare størrelser og emballager, kan man fuldautomatisere.

2) Højere lagerbygninger betyder ændrede materialevalg
Tendensen til stadig mere voluminøse lagerbygninger understøttes i dag af en større politisk velvilje end tidligere. Hvor danske brandmyndigheder og lokalplaner indtil for få år siden var afvisende over for meget høje byggerier, er der i dag langt større accept af bygninger over fx 8 meter – nogle steder op til 40 meter – og det får betydning for materialevalget.

Hvis man fx bygger pallelagre på over 25 meter i højden, giver stål nemlig store økonomiske og tidsmæssige fordele frem for beton. Til lagerbygninger på 12-25 meter anvendes ofte et miks, mens det til bygninger under 12 meter i højden som regel bedst kan betale sig med beton. Derfor ser vi nu, at de sidste mange års trend med lave lagre i beton bliver afløst af høje la-gerbygninger i stål – og vi forventer, at tendensen er vedvarende.

3) Roadpricing kan betyde decentralisering
De helt store lagre kan imidlertid vise sig at få et nyt, politisk modspil. Der rasles jævnligt med sablen, hvad angår roadpricing, og den dag kommer formentlig, hvor den tunge trafik belægges med yderligere afgifter – fx i form af ekstra afgifter i bynære zoner. 

Hvis det ender med en massiv roadpricing, hvor hver kørte kilometer koster dyrt, kan fragten blive så omkostningstung, at det pludselig kan svare sig at have 2-3 lagre frem for ét. I så fald vil tendensen til centralisering af lagre, som vi har set gennem de sidste 20 år, få modspil af behovet for at mindske transportomkostningerne.

4) Den nye lukkelovs betydning for detailbranchen
Danmark har fået en ny lukkelov, som betyder, at distributionscentrene kan levere langt mere fleksibelt ud til butikkerne – for nu kan der i princippet være personale til stede på alle tidspunkter, inkl. aften, nat og weekend. Det giver i teorien langt bedre muligheder for at udjævne højbelastninger og undgå fx de enorme mængder vareudbringninger op til påske.

Det er imidlertid dyrere at køre om natten, og blandt andre Københavns Kommune ønsker ikke natlevering i tætbefolkede områder pga. støjbelastning, ligesom man mange steder ikke ønsker tung trafik i nærmiljøet om lørdagen. Det er derfor et åbent spørgsmål, hvor stor effekt den nye lukkelov i praksis vil få disse steder, medmindre man begynder at tænke i, hvordan varer kan distribueres om natten uden at forstyrre natteroen. 

5) Småpluk semiautomatiseres, og shuttle-teknologi udfordrer miniload
Når det gælder småpluk, ser vi som ved storpluk en klar tendens til mekanisering. Mediq, AO Johansen, Brødrene Dahl, Grene, T. Hansen m.fl. har semiautomatiske systemer, hvor man plukker mere effektivt fra kasser end tidligere. Frem for at plukkeren må rundt og hente på hylder, bliver varerne bragt frem til personen, som står stille og får dem serveret – vare-til-mand-princippet.

Og hvor man indtil for nylig primært har brugt miniload-kraner, er der opstået en trend med at benytte shuttle-systemer som lager- og frembringningsteknologi. Shuttle-systemer har typisk en bedre oppetid, kan opnå højere, dynamisk kapacitet og bruger ofte mindre strøm – og nu fås de til priser, som ligestiller de to teknologier.

6) Mange muligheder for lagerstyring
De fleste virksomheder, der beskæftiger sig med logistik, har et Warehouse Management System (WMS). Der findes i dag et stort udbud af fleksible, integrerede eller ”stand alone” standardsystemer, som kan rigtig meget, men udnyttes de optimalt? En vigtig parameter for optimal udnyttelse af lagerstyringen er ud over veldefinerede rutiner, at varestamdata er korrekte – det gælder især vægt og volumen. Vi kan se et stigende fokus på dette område og tror også, at det fremadrettet bliver endnu vigtigere, at stamdata er på plads, så ordrerne kan plukkes i rigtig rækkefølge og pakkes optimalt, og plukke- og distributionsomkostningerne dermed nedbringes.

Læs også: Automatisering sætter fart på lageret

Hvilket WMS-system er så bedst? Er det det lille, fleksible og måske billige system eller det mere kostbare og omfattende standardsystem, der er specialiseret og Best In Class? En mulighed er også at lade sit ERP-system klare opgaven. SAP, Navision m.fl. har moduler, der kan anvendes til lagerstyring, og fordelen skulle være, at man så kun har ét system. Især SAP er i gang med at promovere sit udvidede WMS – eWMS, som også skulle kunne styre automatiske lagre. Vi har dog stadig til gode at se fungerende løsninger i Danmark, men det bliver interessant, når vi en dag kan.

Mere fra Langebæk A/S

Langebæk A/S

www.langebaek.com

Langebæk er et supply chain-konsulenthus med stærke operationelle kompetencer. Hos os får du rådgivning om optimalt vareflow i forsyningskæden på alle niveauer og i øjenhøjde. Har I brug for sparring til effektivisering af jeres virksomhed inden for SCM, lagerindretning, produktion, materialeflow, distributionsnetværk og de derti…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere