16.03.2015  |  Strategi & ledelse

Indspark: Samvittighedsfuld supply chain

Fem ud af otte makrotendenser peger på samvittighedsfuld ledelse af forsyningskæden. Er samvittighedsfuld SCM blevet need-to-have?

Bæredygtighed og CSR dækker over ansvar for både virksomhedens miljømæssige og sociale kontekst. Begrebet ’den tredobbelte bundline’ med opgørelser over virksomhedens resultater inden for økonomi, miljø og sociale aspekter opsummerer det godt.

Det handler om anstændig eller samvittighedsfuld virksomhed, og det har længe spillet en rolle. Den rolle vil tage fart i 2015, hvis analysen Global Trend Snapshots 2015+ ellers får ret.

Analysen er gennemført af det internationale trendfirma Kjaer Global, og den identificerer ifølge Mandag Morgen otte makrotendenser, hvor hele fem af de otte makrotendenser relaterer sig til samvittighedsfuld forretning, og som alle har relevans for ledelse af forsyningskæden. Det er:

- Cirkulær økonomi: En vision om at udnytte ressourcer langt bedre og fjerne affald. Kina er en af de sidste spillere, der er hoppet med på vognen, der tager ”cirkulær økonomi” alvorligt.

- Delekultur: Vi går fra fokus på ejerskab til fokus på at dele adgang til ressourcer. Boliglejeordningen Airbnb og delebilsordningen Zipcar er to eksempler på den nye deleøkonomi. Sydkoreas hovedstad Seoul har i jagten på at løse ressourcemæssige og social problemer officielt erklæret sig som verdens første deleøkonomi.

- Samvittighedsfuld kapitalisme handler om, at virksomheder med etikken i orden udkonkurrerer de ”sorte” virksomheder i det lange løb. De stærkeste forretningsmodeller bygger på, at både tjener penge og skaber positiv værdi for samfundet.

- Radikal åbenhed handler om at gennemsigtige og ærlige forretningsmetoder er nøglen til tillid. En virksomheds omdømme bliver dens afgørende kapital.

- Meningsfulde virksomheder er et krav fra de såkaldte ”Millenials”, der er født fra 1980’erne og frem. De underliggende forretningsmæssige principper skal være positive for både virksomhed og samfund.

Det er da tankevækkende at se, hvor stor indflydelse samvittighedsfuld forsyningskædedrift har på fem ud af otte makrotendenser.

Undersøgelsen Supply Chain Report 2014–15 fra Accenture og CDP (the Carbon Disclosure Project) om indsatsen på klimaområdet konkluderer alligevel, at mængden af rapportering om udledning af skadelige gasser er gået ned, og at samarbejdsniveauet på området er lavere end året før. Truslen mod vandressourcer stiger for eksempel, samtidig med at færre virksomheder har beskyttelse af vandressourcer med i deres risikostyring.

CDP og Accenture anbefaler blandt andet, at virksomheder indarbejder klima og bæredygtighed i deres indkøbskriterier og leverandørsamarbejder for eksempel når, de køber transport. I marts-udgaven af SCM & Logistik bringer vi et tema om bæredygtig SCM, hvor mange af artiklerne har særlig fokus på grøn transport. Bevæger samvittighedsfuld SCM sig fra nice-to-have til need-to-have? Er samvittighedsfuld SCM en forudsætning for succesfuld forretningsdrift i dag? Hvad mener du?

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere