Sønderjydsk Kål

Sønderjydsk Kål er beviset på, at digitale ordrer og fakturaer ikke er forbeholdt store virksomheder; og på at kål kan bruges til mere, end du troede.

25 år med kål

Birgitte Viereck fejrer i år 25 års jubilæum hos Sønderjydsk Kål. Hun og Jørn Viereck overtog virksomheden i 1996, men Sønderjydsk Kål har eksisteret siden 1974. Oprindeligt fik fire slagtere idéen og producerede kålen i pølsemageriet i Haderslev, og den dybfrosne kål blev solgt i egne forretninger. Levnedsmiddelkontrollen stak imidlertid en kæp i hjulet: Fremstilling af kål og pølser fra samme lokaler var ikke foreneligt, efter styrelsens opfattelse. Derfor opstod Sønderjydsk Kål som selvstændig virksomhed.

Sønderjydsk Kål er vokset og forarbejder nu 300 tons grønkål og 600 tons hvidkål om året. Det bliver til kogt, hakket grønkål og hvidkål på frost og køl, som forhandles i førende danske supermarkeder over hele landet, bl.a. Fakta, Kvickly, Irma, Føtex, Netto og Kiwi. Foodservice-branchen er også på kundelisten med bl.a. AB Catering, Dagrofa og Hørkram.

Først med digitale ordrer og fakturaer

Selvom virksomheden ikke, som de selv siger det, sender så mange fakturer om året, var de alligevel hurtige til at indse, at digital håndtering af ordrer og fakturaer var det rigtige for dem. Derfor blev de i 2004 medlem af GS1 Denmarks service, LE@N, som en af de første virksomheder. Og derfor var de også blandt de første, der fulgte med, da servicen sidste år blev opgraderet som GS1Trade Transact.

”Vores udfordring er til stadighed at kunne imødekomme vores kunders ønsker om digi talisering på trods af, at vi ikke har en stor it-afdeling”, fortæller Birgitte.

”GS1Trade Transact er den rigtige løsning for os, fordi den er nem og billig at bruge. Og fordi vi får så megen god hjælp fra GS1 Denmark, når vi har brug for det. De er meget servicemindede og forklarer på en måde, så selv jeg kan forstå det”, siger Birgitte.

GS1Trade Transact hjælper med fejlretning

En ekstra fordel ved GS1Trade Transact er, at den hjælper med til at opdage fejl i fakturaerne. Sønderjydsk Kål bruger den manuelle GS1Trade Transact-løsning, dvs. at ordrer modtages i GS1Trade Transact og derefter indtastes i virksomhedens eget økonomisystem. Herfra udskriver Birgitte også senere fakturaen. Men som en kvalitetssikring, tjekker Birgitte denne faktura op imod den, som GS1Trade Transact danner auto-matisk ved at ”vende” ordren.

”På den måde opdager jeg, hvis jeg er kommet til at taste forkert i vores økonomisystem, eller vores kunder har indtastet en forkert pris – for på fakturaen i GS1Trade Transact er mængde og varenummer korrekt”, forklarer Birgitte.

Manuel løsning giver stadig fordele

Med andre ord er der mange fordele ved at bruge GS1Trade Transact, også selvom en virksomhed vælger selv at indtaste ordrer i systemet i stedet for at få programmeret en automatisk integration mellem GS1Trade Transact og sit eget økonomisystem. ”Og det oplever vi kan være en stor mundfuld for en mindre virksomhed”, beretter Diane Lund, Business Relations Consultant i GS1 Denmark.

"Kom bare i gang – det virker – og I behøver ikke have den store forkromede it-integrationsløsning”, slutter Birgitte.

Mere fra...

23.02.2023GS1 Denmark

Sponseret

Hvad har bilbatterier, brystimplantater, kaffekopper og flødeboller til fælles?

20.01.2023GS1 Denmark

Sponseret

Dansk Retursystem og GS1-stregkoder i unik kombination

22.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Stregkoder kan guide danskerne gennem mærkningsjunglen

19.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Ny undersøgelse: Smarte stregkoder minimerer madspild

15.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

GS1 sætter standarden på Frode Laursens 166.000 kvm. store logistikcenter

04.05.2022GS1 Denmark

Sponseret

- Målet er at få GRØD ud i hele verden