26.05.2009  |  Innovation

Sådan håndterer NCC indkøb med 65 % ordrenedgang

Indhold fra partner Hvad er dette?

I 4. kvartal 2008 oplevede NCC en ordrenedgang på 65 % i forhold til 4. kvartal 2007. Det stiller selvsagt meget skrappe krav til at reducere omkostninger, og her spiller indkøb en hovedrolle. Men NCC fokuserer samtidig også på at stå stærkt og være parat til at skalere hurtigt op, når udviklingen vender, og krisen bliver til fortid.

For NCC er leverandørmarkedet vendt på en tallerken. For kort tid siden var det sælgers marked med materialeknaphed, flaskehalse, kvoteordninger og mangel på underentreprenører. Nu er markedet vendt 180 grader til et købers marked.

”Vi skal styrke vores position under lavkonjunkturen i kraft af vores kundetilbud og vores omkostningseffektivitet og ved at være den bedste arbejdsgiver. Vi skal være rigget til at fange den bedste vind, så vi kan sejle fra konkurrenterne, når den gode vind fanger igen”, skriver NCCs koncernchef Olle Ehrlen i et internt nyhedsbrev.
NCCs målsætning under krisen er derfor at:

1) holde fast i flest mulige funktioner (det betyder blandt andet at fyre så få medarbejdere som muligt)
2) være klar til at skalere op

Der kommer en tid efter krisen
Indkøb har ifølge sektionschef for Byggeteknik & Indkøb i NCC Construction Danmark Martin Berg omsat den målsætning til konkrete handlinger på tre områder. Tiltagene skal tackle udfordringerne ved indkøb i en krisetid og samtidig klargøre NCC til hurtigt at være i stand til at skalere op og stå stærkt i konkurrencen, når krisen på et tidspunkt vender.

De tre områder omfatter: 1) Indkøbsfokus på omkostninger, 2) nye byggetekniske løsninger gennem øget brug af konfiguration, og 3) øget fokus på klima og bæredygtighed.

”Stram styring af omkostninger skal være placeret allerhøjest på radaren hos os i disse tider. Det siger sig selv, at når 65 % af ordrerne udebliver, så gælder det om at reducere omkostningerne markant”, fortæller Martin Berg og tilføjer:

”Men det nytter ikke bare bevidstløs at skære løs på omkostningerne. Det skal gøres på en intelligent måde, så vi ikke saver den gren over, vi selv sidder på. Der kommer en tid efter krisen, hvor vi skal være parate i starthullerne til at vinde og udføre ordrer på en konkurrencedygtig måde. Det må vi ikke sætte over styr i denne krisetid”.

Fast blik på omkostninger
I et marked hvor priserne på råvarer og derved byggematerialer og –komponenter går op, er det vigtigt at have langsigtede prisaftaler med leverandører. Men i et marked hvor priserne går ned og/eller svinger voldsomt, er det vigtigt at justere priserne regelmæssigt.

NCC indkøb gennemfører derfor i øjeblikket månedlige tilpasninger af prisaftaler med leverandører af prisfølsomme varer for at sikre, at NCCs priser følger med markedet ned. NCC har et mål om løbende at reducere omkostningerne med 5 % om året.

”Vi er meget fokuserede på at nå målet om 5 % færre omkostninger i 2009. Hårde besparelser er kernefokus for indkøb i en krisetid”, fortæller Martin Berg.

”Men vi ser også meget nøje på, hvordan vi kan blive ikke bare en mere attraktiv leverandør, men også en mere attraktiv kunde for vores leverandører”, fortæller han.

NCC tilbyder som noget ganske usædvanligt at betale leverandører før eller ved levering mod til gengæld at få lavere priser. Man kan sige, at NCC på den måde er med til at finansiere bedre likviditet for leverandørerne, mod at entreprenøren opnår lavere samlede omkostninger. Det er en del af den win-win tilgang til indkøb, som NCC har valgt at satse på.

Én hovedleverandør
Et andet eksempel på en win-win tilgang til leverandørsamarbejde er valget af en hovedleverandør på en bestemt varegruppe, for eksempel mursten til enfamilieshuse. NCC og Randers Tegl har indgået en strategisk aftale, som blandt andet indebærer fælles markedsføring.

NCC er glade for en leverandør, som bidrager til at reducere omkostningerne, og som også bidrager til markedsføringen af NCC. Randers Tegl er omvendt glade for at få en stor kunde, der er blandt de dominerende på markedet for enfamilieshuse, og som samtidig støtter markedsføringen af Randers Tegl.

NCC har endvidere gennemført, hvad NCC selv kalder for en rekonfigurering af værdikæden.

”Vi etablerede allerede i 1989 et datterselskab, der er et handelsselskab, som i princippet går uden om grossistleddet i Skandinavien, der er domineret af få stærke aktører, inden for byggematerialer og direkte til producenterne”, fortæller Martin Berg, som selv er direktør for datterselskabet.

Bygdirekte skal sikre, at NCC får byggematerialer i høj kvalitet til lave priser. Det sker ved at gå udenom mellemled og direkte til producenter, ved at spare lagre og butikker væk og basere handlen på direkte levering fra producent til byggeplads.

”Vi sætter nu turbo på Bygdirekte og tilbyder også materialer til andre entreprenører og spillere i entreprenørbranchen, som murere, tømrere, gulvlæggere og andre håndværkere, der har behov for større leveringer direkte til åstedet”, fortæller han.

Konfiguration giver store indkøbsbesparelser
Produktkonfigurering har i en del år i stigende grad været anvendt i industrien, men er nyt land for byggebranchen. FLSmidth har med succes arbejdet med konfiguration af færdige cementfabrikker, der er bygget op af standardmoduler, hvor grænsefladerne er kendte og let kan tilpasses hinanden.

NCC har stærkt inspireret af FLSchmidt udviklet et skaktkoncept og færdigt konfigurerede installationsmoduler, der indeholder alle el-, vvs- og ventilationsinstallationer, der er brug for i et etagebyggeri. Bygningen bliver konstrueret med en skakt, hvor installationsmodulerne så let og hurtigt bliver hejst direkte ned med kran.

”Vi får installationsmodulerne produceret i udlandet, og standardiseringen giver os meget store direkte besparelser samt markante procesbesparelser på selve byggepladsen”, fortæller Martin Berg.

Konfigurationskonceptet giver NCC et større ”tidsvindue” i den samlede byggeproces til indkøb samtidig med, at det gør det muligt at internationalisere indkøbet med billigere indkøbspriser til følge.

Bæredygtighed er business
Det tredje indsatsområde for NCCs forretning og derved også indkøb er klima.

”Vi ser klimavenligt byggeri som en oplagt forretningsmulighed, som vi satser hårdt på. Bygninger repræsenterer cirka 40 % af vores samlede energiforbrug i Danmark, og vi forventer derfor, at klimavenlige byggeløsninger bliver et afgørende konkurrenceparameter i fremtiden”, fortæller Martin Berg.

NCC tænker derfor klima med i alle aktiviteter i forretningen og har klima som en tung parameter i alle indkøb.

Eksempler omfatter:

* som den første entreprenør i Danmark har NCC opgjort sit eget CO2 regnskab.
* virksomheden ændrer bilpolitik og udfaser alle biler i energiklasse D, E, F og G senest i 2010. Fremover vil NCC kun køre i biler med energiklasse A, B eller C.
* virksomheden arbejder målrettet på at reducere energiforbruget på byggepladsen.
* virksomheden arbejder systematisk på at hjælpe leverandører til at tænke klima, et eksempel er en leverandør, som har udviklet en ny hurtigttørrende cement, der kræver væsentlig mindre varmeenergi i byggefasen.
* NCC installerer en ny generation af energirigtige vinduer fra internationale vinduesproducenter.
* NCC satser på at blive den første danske deltager i EUs Green Building-program, der skal skabe vedvarende CO2-reduktion.


NCC vandt Climate Cup-strategiprisen i 2008 i konkurrence med grønne virksomheder som Novozymes og Scandic.

Tags:

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere