12.11.2020  |  Strategi & ledelse

Indspark: Sådan bliver samspillet mellem bestyrelsen og supply chain ledelsen strategisk

Digitalisering er højt på agendaen i mange bestyrelser, også når det gælder virksomhedens supply chain. Digitalisering er en strategisk udfordring, som bør ses i et bredere perspektiv. Ser man kun på teknologien, risikerer man at miste de forretningsmæssige muligheder. Derfor er det også nødvendigt med et dynamisk samspil mellem bestyrelsen og supply chain ledelsen. Et dynamisk samspil der tager udgangspunkt i et strategisk perspektiv.

Lad os sammen tage et kig på, hvad det betyder.

Det strategiske perspektiv
Det strategiske perspektiv kan tage udgangspunkt i fire hjørnesten:

1. Nye paradigmer skal undersøges og udnyttes. Hvordan kan vi bruge deleøkonomien? Hvad betyder brancheglidninger for os? Hvordan fanger vi medvinden fra customization?

2. Nye typer forretningsmodeller. Kan vi gå fra produkt til service eller abonnement? Kan vi skabe et community med vores brugere? Kan man udnytte mulighederne på Amazon? Kan man lave en datadrevet forretningsmodel?

3. Kan man ved hjælp af teknologi skabe en bedre kundeoplevelse? Kan man skabe en bedre top- og bundlinje ved at kigge på sin supply chain planlægning ud fra et ”end-to-end” perspektiv?

4. Hvordan skal organisationen tilpasses, når nye forretningsmodeller skal implementeres eller udvikles? Kan udviklingen accelereres ved hjælp af mere agile metoder eller gennem netværk?

Bestyrelsens rolle
Bestyrelsens rolle er at guide virksomheden i den rigtige retning, sørge for at virksomhedens ledelse skaber gode resultater på den korte bane og sikre et overblik over de risici, der måtte være i forhold til alle aspekter i virksomheden. De skal sikre, at ejerstrategien bliver opfyldt, men samtidig også være garant for, at både strategien og brandet skaber værdi for samfundet som helhed.
Den digitale transformation kan ligne en tsunami, som kommer væltende. Den digitalisering, vi ser nu, er meget anderledes end den digitalisering, vi ellers har set. De paradigmeskifter, vi ser, er med til at skrue kraftigt op for blusset, hvilket gør, at det hele bliver meget større, omfattende og komplekst.

Som bestyrelsesmedlem kræver det en forståelse af kompleksiteten af de udfordringer, virksomheden står overfor, men også en forståelse af de strategiske udfordringer som er vigtigst for virksomheden. Når man sidder i bestyrelsen i en virksomhed med en kompleks supply chain, så kan det godt være en overvældende opgave.
Efter min mening handler det om at gøre supply chain til en strategisk partner gennem de spørgsmål, der bliver stillet fra bestyrelsens side. Som supply chain leder kan det godt være en udfordring at skulle navigere i mulighedsfeltet. For nogle er det en ny måde at agere på. Derfor gælder det også om for supply chain lederen at forstå, hvor virksomheden strategisk er på vej hen.

Strategiske spørgsmål fra bestyrelsen
Bestyrelsen bør interessere sig for virksomhedens supply chain. Hvilke spørgsmål er gode at stille, hvis man skal facilitere en strategisk dialog? Her kommer nogle eksempler:

• Hvordan kan supply chain supportere virksomhedens finansielle performance såsom vækst, den rette margin, cash-flow, kapitaludnyttelse eller profitabilitet?

• Hvad gør man i supply chain for at sikre adgangen til de allerbedste talenter indenfor feltet? Hvordan sikrer man, at der er basis for kontinuitet i supply chain ledelseslaget?

• Hvilke nye investeringer skal foretages for, at supply chain kan blive endnu mere konkurrencedygtig?

• Er der risiko for, at nogle materialetyper kan udgøre en særlig risiko for virksomhedens kontinuitet? Hvor meget af virksomheden vil være påvirket, og hvor lang tid vil det tage for virksomheden at komme tilbage til ”normalen”, skulle uheldet være ude?

• Hvilken risiko udgør virksomhedens supply chain i forhold til brandet og virksomhedens omdømme? Hvilken påvirkning har virksomhedens supply chain på miljøet?

• Hvordan sikrer supply chain funktionen, at man kontinuerligt får spottet, prototypet og valideret nye innovative ideer, der kan være med til at sikre konkurrenceevnen?

• Hvordan konverterer supply chain de forretningsmæssige data til forretningsmæssige indsigter, der tidligt kan give en indikation af, hvorvidt forandringer er ved at ske?

• Hvordan fastholder supply chain sin position som ”ecosystem orchestrator”, altså dem der udbygger og vedligeholder det professionelle netværk?

• Hvordan bliver supply chain kundens stemme, forstår markedets behov og garant for, at kunden får en kundeoplevelse ud over det sædvanlige?

• Hvilken rolle spiller supply chain lederen?

Supply Chain lederen spiller en central rolle i dels at give svar på ovenstående spørgsmål, men også i at forstå den verden virksomheden opererer i, og de krav kunderne stiller.

Forstå virksomhedens sammenhænge
Supply chain lederen skal forstå virksomhedens sammenhænge og placere supply chain strategien i sammenhæng med virksomhedens strategiske, makroøkonomiske og globale tendenser. Som medlem af lederteamet er det afgørende at demonstrere overfor bestyrelsen, at man forstår, hvordan virksomheden klarer sig. Derfor må man have forståelse for forretningsmodellen, branchetendenser og hvilken tilstand virksomheden er i på et givet øjeblik. Er virksomheden i vækst eller omkostningsbesparende tilstand? Det giver supply chain mulighed for at fremhæve tendenser, risici, problemer og muligheder, der er særligt kritiske for bestyrelsen at tage fat på.

Forstå kundens købsmønster
Alle taler om, at supply chain skal tage udgangspunkt i kunden. Det er dog de færreste virksomheder, der rent faktisk har taget udgangspunkt i kundens forventninger. Derfor handler det også for supply chain lederen om at foretage en kunde segmentering ud fra en kundeanalyse. Når man forstår kundernes forventninger, så er det muligt at lave ”reverse engineering” på virksomhedens kommende supply chain.
Med andre ord kan viden om kundernes forventninger være afgørende for designet af virksomhedens supply chain. Den fleksibilitet, som ofte efterspørges, kommer kun af, at virksomhedens supply chain bliver kundetilpasset, og ofte kan det være en konkurrencefordel, at virksomhedens supply chain er differentieret og derfor ikke ”one size fits all”.

Supply chain funktionens rolle er at sikre, at kundernes loyalitet bliver udbygget og fastholdt. På en måde kan man sige, at supply chain bliver en ”orchestrator”, altså en form for facilitator i organisationen når det gælder kundens rejse og til at sikre, at det bliver gjort til kundens tilfredshed.

Overblik over supply chain risici
Nogle virksomheder bliver voldsomt udfordrede, når der pludseligt opstår økonomiske, geopolitiske, miljømæssige og konkurrencedygtige vendinger, hvor andre benytter lejligheden til at accelerere til en førende position. Det vigtigste er, at supply chain lederen er i stand til at demonstrere modstandsdygtighed overfor bestyrelsen i forhold til risikoreducerende strategier. Bestyrelsen bør både sikre, at kompetencerne er til stede og tilliden til, at supply chain organisationen formår at respondere.

Når det gælder samspillet med bestyrelsen, handler det for supply chain lederen om at sikre, at bestyrelsen er opmærksom på de interne ledelsesmæssige håndtag, der eksisterer for at afbøde risici. Herudover bør bestyrelsen have et indblik i virksomhedens mest forestående og virkningsfulde risici og en løbende dialog om de største risici, og hvordan de bliver håndteret.
Jeg håber, at mit indlæg har givet stof til eftertanke og at I lykkes med at skabe et dynamisk og strategisk samspil mellem bestyrelsen og supply chain ledelsen derude. Hvis I har brug for input til den strategiske rejse, skal I være velkomne til at række ud.


 

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere