07.03.2013  |  Lager & distribution

Indspark: Sådan bliver du verdensmester i multi-channel logistik

Indhold fra partner Hvad er dette?

E-handel er et af hurtigst voksende markeder i Europa med vækstrater på cirka 18 procent. Men bag den blankpolerede netbutik gemmer der sig betydelige logistikudfordringer. Anbefaling nummer et fra to førende forskere på området er et stærkt WMS til at holde styr på det komplicerede multi-channel flow af varer og informationer.

Centre for Retail Research forventer en gennemsnitlig vækst i online handelen på 16,1 procent i Europa fra 2011 til 2012, så e-handelsdelen af markedet kommer op på 8,8 procent med det britiske marked i en klar førerposition med hele 13,2 procent. Detailsektoren bliver nødt til at tage e-handel meget alvorligt i de kommende år, alt tyder på, at markedsandelen for e-handel kun vil stige i fremtiden, mens væksten de kommende år inden for butikshandel næppe bliver noget at skrive hjem om.

Internettet er en fantastisk platform for handel med forbrugsvarer og serviceydelser over for private forbrugere, og detailhandelsvirksomheder har store muligheder for at løfte både salg, markedsandele og udvide med nye forretningsmuligheder via e-handel, mener professor René de Koster fra Erasmus University i Rotterdam.

”Men detailhandelsvirksomheder og grossistvirksomheder er også stillet over for en betydelig udfordring med hensyn til, hvordan man skal organisere de logistiske fulfilment processer under og efter transaktionen i webbutikken. Der er stor forskel på at plukke til 100 butiksordrer og plukke til 10.000 privatordrer med én eller tre varer i hver ordre”, supplerer dr. Peter Baker, der er underviser på Cranfield University og Director for Orion Logistics Consulting.

E-handel bliver drevet af internettet og den mobile udvikling, og det skaber også nye kanaler i handelsforholdet mellem grossistvirksomheder og deres kunder med web- og mobilbutik, små ordrer samt levering af enkeltvarer direkte til en slutbrugeradresse.

Den svære og dyre multi-channel logistik
René de Koster fremhæver særligt syv udfordringer for e-logistikken:

1. Kanalkonflikter.
2. Gennemsigtigheden på nettet skaber stor prisfølsomhed og meget lavere kundeloyalitet.
3. Stor volumen af meget små ordrer som kontrast til flow to stores with less volume in orders but much bigger orders.
4. Store udsving i ordreflowet.
5. Levering af varen til den private forbruger, som ikke altid er hjemme til at modtage.
6. Meget større mængder af besværlige returvarer.
7. Håndtering af store volumener med en virtuel organisation kan være ekstremt svær at styre.

”Det kan være svært for eksisterende virksomheder med en stor offline handel at anvende de samme lagerstyringsfaciliteter og –koncepter til e-handel. Der er store forskelle i karakteren af den logistiske udfordring, og det siger sig selv, at den øgede kompleksitet også øger behovet for et professionelt WMS”, fortæller René de Koster.

Nye krav til WMS
Det er vores erfaring fra arbejde med at optimere hundredvis af kunders logistik, at fulfillment af B2C-ordrer kræver ekstra funktionalitet i warehouse management systemet i form af både nyt interface og nye driftsfunktioner. Nye krav til interface omfatter for eksempel registrering af kundeadressedata én gang, registrering af specielle kundeønsker såsom gaveindpakning og håndtering af dokumenter, der skal følge ordren. Det vil også være nødvendigt meget ofte at udveksle informationer med ERP-systemet om lagerstatus på varer for at sikre, at kunden får ret besked om varetilgængelighed. WMS skal generere transportordrer, der kan integreres med transportørens systemer og giver transportøren den rette information og understøtter sporbarhed.

Et helt andet aspekt er fleksibilitet og fremtidssikring i lagerstyringsløsningen. Verden bliver mere og mere uforudsigelig, og det er derfor afgørende, at en WMS-løsning nemt kan blive tilpasset til helt nye situationer.

Tjekliste for logistiklederen
Der er med andre ord en lang række overvejelser og svære valg på både strategisk og taktisk plan, som logistikledelsen skal foretage, når e-logistikken skal designes og føres ud i livet. René de Koster har opstillet en tjekliste over de væsentligste overvejelser, som kan downloades som tool her.

René de Koster peger på, at plukning af e-handelsordrer fra eksisterende centrallagre kan være en problematisk løsning. Der er mange forskelle mellem e-logistikflowet og traditionel flow. Hvis det skal fungere, kræver det meget store volumener, som kan berettige investering i to parallelle pluk- og forsendelsesflows. Altså et område af lageret der er dedikeret til at plukke og pakke e-handelsvarerne. En tredje model er plukning ude på butiksgulvet i de eksisterende butikker.

Det efterlader to mulige lager- og distributionsmodeller for e-handelsforretningen: ordrepluk og levering fra eksisterende lokale butiksnet samt ordrepluk og levering fra dedikeret internetlager. René de Koster har opsummeret argumenter for og imod de to modeller i figur 3, som kan downloades som tool her.

”Der er ingen universalløsninger for multi-channel logistik. Den rette løsning afhænger af en lang række faktorer, som topledelsen og logistikledelsen omhyggeligt må analysere, drøfte og træffe beslutninger ud fra”, fortæller den hollandske professor.

Mere fra Consafe Logistics

Consafe Logistics

www.consafelogistics.com

Consafe Logistics er en af Europas førende leverandører af WMS løsninger til virksomheder over hele verden. Vi designer, udvikler og implementerer løsninger til alt indenfor lager og logistik. Løsninger, der maksimerer profit for vores kunder i mere end 30 lande gennem vores egne afdelinger i Sverige, Norge, Danmark, Holland, Polen og Storbritannien.

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere