28.07.2020  |  Branchenyt

Indspark: Produkt Livscyklus og Forecast

Hen over et produkts livstid fra det fases ind i porteføljen til det fases ud vil salgs mønstret løbende ændre sig, både i frekvens og muligvis også kvantitet.

Få vores gratis e-bog om 9 velprøvede strategier, som kan give din virksomhed et fundament for fremtidig vækst!

I starten hvor produktet måske endnu ikke er kendt i markedet, skal det oftest pushes for at skabe regelmæssig salg, dette kaldes ”phase in” fasen. I denne periode oplevels salget ofte mere sporadisk og måske endnu ikke i så store kvantiteter.

Som tiden den går, sker der en ændring i dette og salget bliver mere frekvent, produktet er er nu gået ind i en den fase man kalder ”Mature”. Som bekendt har alt dog en ende, og på et eller andet tidspunk er det sandsynligt at markedet ikke længere efterspørger produktet i samme stil som før, den er nu i det der kaldes ”phase out” fasen.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Gennem hele den proces fra produktet kommer på markedet, til at det udfases, er det derfor vigtigt at have fokus på sit valg af forecast metode. Der er metoder der passer bedre, når salget er stabilt, og andre der passer bedre når salget er sporadisk. 

Phase in / Phase Out

Som nævnt ses det ofte at salg i disse perioder af et produkts livscyklus sker sporadisk. Derfor er det ofte de samme modeller man gør brug af her. I disse faser kan det ofte ikke betale sig at forecaste fast salg i perioder, her giver det bedre mening at forecaste, hvor stort et salg forventetlig kan være, og hvad sandsynligheden er for at det rent faktisk sker inden for en given tid. Lige så er det heller ikke sikkert man endu kan sige noget om, hvorvidt efterspørgslen bliver sæson betonet, medmindre man har en specifik markedsviden der kan give en et prej.

Mature

I denne fase af produkts livs cyklus vil man ofte opleve at salget er mere stabilt. Hvor man i phase in og phase out faserne fx kan opleve at man sælger 10 en måned, 50 den næste og 0 i den tredje, så vil en vare der er moden ofte sælge mere stabilt. Dette betyder også, at man nu skal kigge sig om efter en forecast model, der er bedre til at forecast stabilt salg, og automatisk fanger hvis der er sæsonbetonet efterspørgsel, da det i denne fase er endnu vigtigere at have varen på det rigtige tidspunkt da risikoen for stockout eller overlager er større.

Som det kan ses er det vigtigt at kigge sig om et forecast software, der ikke kun er i stand til at forecaste, men i særdelshed også er dynamisk, i takt med at produktet bevæger sig gennem sin PLC, så man sikre sig både leveringsdygtighed, men også undgår unødvendigt lager.

Mere fra Sandro

Sandro Spasojevic

Marketing Ansvarlig

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere