23.07.2020  |  Branchenyt

Indspark: Prisvægtet servicelevel

Det har længe været den gængse standard at sætte samme servicelevel for en gruppe af vare, for eksempel 95% for alle A vare. Inden for de senere år er der dog blev forsket i, om dette også er den mest rentable måde at gøre det på.


En nyere mulighed er at benytte sig af prisvægtet servicelevel. Herved forstås, at det vægtede gennemsnit for dit servicelevel på gruppen bliver 95%. Dette betyder, at nogle vare får en højere servicelevel, mens andre får en lavere. Effekten af dette vil hurtigt kunne ses på din lagerbinding, hvor både din gennemsnitlige lagerbinding og dit sikkerhedslagers værdi vil falde.


”Men vil det så ikke betyde, at der er en trade off i forhold til vores leveringsdygtighed?”, vil du sikkert spørge. Svaret er ”Nej”.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)


Ved brug af prisvægtet servicelevel optimeres lageret, men ikke kun i forhold til lagerbinding. Det der i praksis sker er, at varer der sælger ofte og er forholdsvis billige, sammenlignet med resten af gruppen, vil få et højere sikkerhedslager, mens de vare, der koster relativt mere og sælger mere sjældent, får et lavere servicelevel. 


Effekten af dette er, udover den lavere lagerbinding, at Fill Rate kan forventes at stige, ofte med omkring 1% point eller mere grundet de færre restordre på de billige vare, som du også sælger ofte. Dette betyder for dig som virksomhed, at du ikke blot sparer på lagerbindingen, men at du også kan forvente en stigende omsætning for gruppen af vare. En kombination der til sammen vil kunne ses på bundlinjen.

Husk også at du kan læse om Kvik A/S og deres store vækst over det seneste år lige her.

Mere fra Sandro

Sandro Spasojevic

Marketing Ansvarlig

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere