01.03.2016  |  Branchenyt

Indspark: Paradoksal udviklingstendens på danske distributionscentre

Redaktør på Erhvervsmagasinet SCM & Logistik, Poul Breil-Hansen, fortæller om den digitale udvikling af forsyningskæden og konsekvenser for lageret.

Digitalisering af produktion, lagerstyring, logistik, design etc. får fortsat fuld skrue. Udviklingen har været i gang længe, men det stopper aldrig, gør det? Det er stadig nyt, og der sker fortsat store fremskridt og mange nye ting. Vi taler nu om Industri 4.0, specielt i Tyskland og Europa, hvor amerikanerne vist mere taler om Internet of Things (IoT) eller Industrial Internet.

Begge betegnelser refererer til nye digitale teknologier såsom 3D-print, robotics, intelligente produkter såsom køretøjer og andet udstyr, der kan interagere med omgivelserne ved hjælp af IoT, data- og analyseværktøjer, der går på tværs af værdikæden etc. Mere digitalisering og større grad af forbundethed.

I februarudgaven af erhvervsmagasinet SCM & Logistik er der en stribe eksempler på, hvordan digitalisering udvikler forsyningskæden. Det sker i et højt tempo, på mange niveauer og i mange dimensioner. Udviklingen i forbrugerelektronikken med apps, smartphones og tablets skubber kraftigt til en voksende e-handel, som i stigende grad bliver betegnet som en omnichannel-udvikling af detailsektoren og leverandører til detailleddet.

Omnichannel betyder alle kanaler og handler om, at virksomheder markedsfører og interagerer med kunder ved brug af alle medier fra print, TV, online, sociale medier og fysisk kontakt i butikker, og at mange detailkæder skal kombinere fysiske butikker med digitale kanaler.

Automatisering i 'celler'
Det medfører, at der hersker en paradoksal udviklingstendens på danske og skandinaviske distributionscentre (DC). ”Der er fuldt drøn på e-handel og omnichannel i detail og business-to-consumer, og det smitter også af på mange business-to-business virksomheder”, fortæller Jacob Leth Nielsen fra Logio Consulting og tilføjer:

”E-handelsordreflow skaber flere mindre ordrer og et mere hektisk plukflow. Mange virksomheder er meget villige til at investere i DC’er og automatisering af materialehåndteringen. Men de ved samtidig ikke, hvad der kommer til at ske om et, tre og fem år, og de ønsker derfor at fastholde en vis fleksibilitet og skalerbarhed. Effekten er, at mange virksomheder måske automatiserer 60 eller 70 procent af deres DC, mens de lader de sidste 30-40 procent være mere manuelle, så de med kort varsel er klar til at sadle om, hvis der bliver behov for det”.

Mange DC’er undlader derfor at automatisere hele lagerflowet, men satser i stedet på en ”celle-tankegang”, hvor de fx automatiserer et transportflow, en pakkelinje, indfører AGV’er, introducerer et antal robotter eller automater etc. Pointen er at automatisere uden at miste fleksibiliteten.

Det medfører også udvikling af nye EDI- og/eller cloud-baserede løsninger til udveksling af data mellem virksomheder på tværs af forsyningskæden og masser af innovation inden for levering af e-handelsvarer til slutkunden. Det bliver alt sammen dækket i en kæde af artikler i februarudgaven af SCM & Logistik.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere