02.06.2021

Indspark: OTD eller OTIF er en af de hårde konkurrenceparametre

Levering, transport og distribution i forsyningskæden har stor effekt på kundeserviceniveau, miljøbelastning, omkostninger etc., og der er derfor løbende behov for at analysere og optimere struktur, transportstyring, leverandørsamarbejde og On Time Delivery (OTD) eller On Time in Full (OTIF). Er det for eksempel muligt at samarbejde med kollegaer eller konkurrenter om samtransport af varer, så transportkapaciteten udnyttes bedre? Er det muligt at opsamle og udveksle data om vareflow og transportkapacitet mere effektivt og hurtigere, så overblik og planlægning bliver optimeret? Kan kunstig intelligens eller andre 4.0-teknologier hjælpe med at forbedre datakvalitet og dataflow i transportleddet i forsyningskæder?

Der er ingen tvivl om, at effektiv transportstyring gennem de seneste år har fået større og større strategisk bevågenhed. Den udvikling er drevet af megatendenser som:

• kraftig vækst i e-handel,
• grøn omstilling,
• avanceret integration i forsyningskæder og
• nye krav til sidste-kilometer-levering.

Disse megatendenser bidrager til at stille skarpt på transportstyring. Implementering af de rigtige systemer kan bidrage til vækst gennem levering af bedre leveringsservice samtidig med produktivitetsforbedringer. Det handler om at arbejde med realtidsdata i processer gennem integrerede systemløsninger. På transport- og leveringsområdet er der en tydelig tendens med at forbedre kundeoplevelsen og den kundeservice, man kan yde for såvel B2C som B2B kunder.

Kunder efterspørger ydelser, hvor de kan vælge, hvornår de kan få en leverance indenfor et bestemt tidsvindue; at de bliver oplyst, om leverancen kommer til tiden, eller om den eventuelt er forsinket; og at de har mulighed for at følge leverancen på et kort via mobilen.

De krav, som gør sig gældende i private hjemme-leverancer, har bredt sig til B2B forretninger. Synlighed for samtlige i organisationen vedrørende en leverance skaber en række positive effekter.

Vi behandler nogle af spørgsmålene og emnerne i SCM&Logistik #5, og har du som brancheaktør et ønske om at synliggøre jeres ydelser og brand i sammenhæng med temaet om levering & transport, er markedsføring i fagmagasinet SCM+Logistik og netfællesskabet scm.dk en oplagt platform.

Frist er 9. august. Tag gerne kontakt til mig på nl@horisontgruppen.dk eller M 27130010.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere