02.02.2015  |  Strategi & ledelse

Indspark: Omni-channel handel: er du klar til at sætte forbrugeren i centrum?

Capgemini har undersøgt, hvordan handel og industri kan sikre forbrugeren en altid-tilgængelig, konsistent shoppingoplevelse. Succesfaktorerne er: en gennemsigtig forsyningskæde, "speed-to-web", forudsigelse af forbrugeradfærd og hurtig levering.

Det skal være nemt og hurtigt for forbrugeren at finde produkter, købe og få dem leveret, uanset hvilken kanal eller teknologi hun bruger. Det er omni-channel handel, og det er en shopping-oplevelse, som forbrugerne allerede forventer. Så det er op til branchen at udvikle det bagvedliggende setup, der kan understøtte det. Og der er konkurrencefordele at hente for dem, der gør det bedst og hurtigst.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: E-handel udfordrer distributionsnetværk

Capgemini Consulting har talt med førende spillere i den amerikanske detailbranche, både fra handels- og leverandørsiden, for at forstå de udfordringer, muligheder og forventninger, branchen ser ved omni-channel handel. Fire områder blev fremhævet som bærende for succes:

1. En gennemsigtig forsyningskæde
Har vi det ønskede produkt? Og præcis hvor? Sådanne spørgsmål skal kunne besvares hurtigt, i real-time, for at forbrugeren kan få en god oplevelse. Og det kræver konsekvent identifikation af produkter og forsendelser at opnå denne gennemsigtighed, fx med GS1's standard for Radio Frequency Identification (RFID). Førende aktører bruger allerede RFID.

2. "Speed-to-web": Produkter skal hurtigt være klar til salg online
Forbrugerne efterlyser mange produktoplysninger, når de skal vælge produkter online. For handlen nødvendiggør denne 'nem adgang' til alle produktoplysninger, men der er kendte udfordringer med at kunne trække korrekte, standardiserede data ud til webshops. Capgemini-rapporten nævner, at det kan tage op til 28 dage at sætte et produkt op til websalg. Udveksling af data via datapools i Global Data Synchronisation Network nævnes som en mulig løsning.

Læs også: Fem gode råd til valg af supply chain-partner

3. Forudsigelse af forbrugeradfærd
Tracking af indkøbsvaner og tilpasning af tilbud til forbrugeren ses som det største potentiale for handlen. Forbrugerne deler via internettet en hidtil uset mængde værdifulde oplysninger, bl.a. sociale data og produktanmeldelser. Så poolen af mulige oplysninger at analysere er vokset massivt. Der ligger store muligheder i at lære forbrugernes indkøbsvaner bedre at kende, så man mere præcist kan forudsige og tilpasse tilbud og fx loyalitetsprogrammer.

Om Signe Poulsen

Signe Poulsen er communications and marketing manager, GS1 Denmark

Hun er ph.d. i virksomhedskommunikation fra CBS og har de sidste mange år arbejdet med at udbrede kendskabet til, hvordan standardisering kan bidrage til at effektivisere forsyningskæden i GS1 Denmark.

4. Hurtig levering
Dagens forbruger ønsker hurtig levering. Så simpelt kan det siges, men den udvikling af virksomheders eksisterende fulfillment-stategi, som skal understøtte det, er langt fra simpel. Distribution skal tænkes kreativt – skal butikker udnyttes som distributionscentre? Skal 3PL-specialister inddrages? Målet for mange retailere er levering samme dag, men dette er bekosteligt og komplekst. Sikkert er det, at hurtig plukning og levering er helt afhængig af gennemsigtighed af lageret.

Standarderne er der allerede
Deltagerne var opmærksomme på vigtigheden af de standarder, som branchen allerede anvender, fx produktidentifikation, EDI, datasynkronisering og RFID/EPC. De fleste var enige i, at branchen endnu ikke har høstet alle de mulige fordele af at bruge disse standarder: Adoptionsgraden skal op.

Mere fra Signe

Signe Poulsen

  • GS1 Denmark
Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere