07.12.2021  |  Lager & distribution

Indspark: Om udfordringerne ved omnichannel-logistik – og hvordan automatiseret lagerstyringkan hjælpe dig med at imødegå dem

Hvad betyder forbindelsen mellem butik og e-handel for logistikken – og for lagerstyring? Og hvordan kan en gennemtænkt automatiseringsløsning øge effektiviteten? Hvad er omnichannel-logistik?

Bestil online – afhentning i butikken. Prøv i butikken – køb online. Få leveret hjem – returner i butik. Køb i butikken – få udsolgte varer leveret til agenter.

Fra de første tøvende forsøg med e-handel for ti år siden har mange detailvirksomheder i dag udviklet avancerede omnichannel-strategier for at imødekomme markedets krav om hastighed, præcision og konstant adgang til hele produktsortimentet. Men hvad betyder forbindelsen mellem butik og e-handel for logistikken – og for lagerstyring? Og hvordan kan en gennemtænkt automatiseringsløsning øge effektiviteten?

Hvad er omnichannel-logistik?

Lad os starte med definitionen på begrebet "omnichannel". For ti år siden var "multikanal" den fremherskende betegnelse for at beskrive forretningsmodeller med handel via både fysiske butikker og e-handel. Kunden kan vælge mellem flere kanaler til sit køb, som hver især har sit eget, isolerede flow.

En omnichannel-strategi betyder derimod, at kanalerne er forbundet i et fælles flow, fra kundens perspektiv. Det betyder, at kunden har adgang til hele produktsortimentet og alle muligheder for bestilling, levering og returnering, uanset hvilken salgskanal der vælges. En problemfri kundeoplevelse er omdrejningspunktet for hele forsyningskæden.

Kunden har adgang til hele produktsortimentet og alle muligheder for bestilling, levering og returnering, uanset hvilken salgskanal der vælges.

Fra et logistikperspektiv betyder nutidens omnichannel-strategier øgede krav og en større grad af kompleksitet. Kombinationen af leverancer og returflow til fysiske butikker og direkte til slutkunden betyder, at flow med helt forskellige principper skal koordineres og styres i samme system. Samtidig med at markedet stiller stadig højere krav til korte leveringstider og global konkurrence, presses marginerne. Til sammen sætter det hele logistikkæden under stort pres – ikke mindst lagerstyring. Man kan endda sige, at omnichannel vender hele lageret på hovedet med hensyn til alt lige fra fysisk placering og layout til processer og bemanding.

Hvilke nye krav stiller omnichannel-logistik på lageret?

Det traditionelle billede af et detaillager med hele kartoner leveret fra Asien, der køres rundt med gaffeltruck og derefter leveres ud til ventende biler, som transporterer dem til butikker, gælder ikke her. Heller ikke billedet af de hyper-automatiserede lagre hos giganter inden for e-handel. For at opfylde kundens løfte om fleksible omnichannel-køb stilles der høje krav til et lager, der er begge dele. Samtidig.

Krav 1: Kapacitet til parallelle processer.

I et omnichannel-lager skal effektive flow til butiksleveringer og e-handel med helt forskellige behov kombineres. Samtidig skal lagersystemerne kunne holde sammen på og optimere helheden.

Krav 2: Større fokus på effektiv plukning og pakning.

Jo mere e-handel du har, jo højere er kravene til håndtering af enkelte varer. Og håndtering af enkelte varer betyder større kompleksitet i plukning og pakning. Hvilket igen betyder højere arbejdsintensitet og mere behov for lagerpersonale.

Krav 3: Tilpasninger til større sæsonudsving.

Når der foretages færre leverancer til butikslagre og flere til direkte ordrer, øges forskellen mellem spidsbelastninger og lavpunkt i efterspørgslen også. Der er mange detaillagre, der går i knæ under Black Friday og julehandelen, men står med ledig kapacitet resten af året.

Krav 3: Centrallager vs. fulfilment centers.

Et centralt, højautomatiseret lager giver høj effektivitet pr. plukket enhed. Samtidig giver kravet om levering samme dag fordele for små lokale lagre tæt på kunderne. Desuden bliver grænsen mellem butiks- og lagerprocesser mere og mere udvisket med dark stores, plukningsstationer i butikker og butikshåndtering af returneringer af e-handel .

Fra et logistikperspektiv betyder nutidens omnichannel-strategier øgede krav og en større grad af kompleksitet.

Hvad driver investeringer i lagerautomatisering?

Eksperter over hele verden er enige om, at øget lagerautomatisering er en af de stærkeste tendenser i logistikverdenen lige nu, og mange detailvirksomheder har foretaget spektakulære investeringer i de senere år. Men hvorfor?

En forklaring ligger i udviklingen af e-handel i løbet af de sidste ti år. Med de beskedne mængder i de første år blev e-handelsflow ofte håndteret i et afsides hjørne af lageret, med manuelle processer og nogle få medarbejdere. Efterhånden som salget steg, blev en løsning at outsource håndteringen til en 3PL-aktør i stedet, dog stadig stort set manuelt styret. I dag er mange virksomheder nået til det punkt, hvor 3PL er for dyrt, kundeoplevelsen for forretningskritisk og mængderne så store, at investeringer i deres egen lagerstyring er blevet rentabel. En udvikling, der er påvirket af Covid-19.

En anden drivkraft er adgang til personale. I takt med at lagrene i højere grad fokuserer på plukning og pakning, øges konkurrencen om medarbejderne også, og der er stor mangel på kvalificeret lagerpersonale. F.eks. har mangel på arbejdskraft i forbindelse med Brexit ført til en stor stigning i investeringerne i lagerautomatisering i Storbritannien.

For os i Norden er lønomkostninger også en vigtig faktor. En lagerarbejder i Danmark kan koste op til dobbelt så meget som i et lavtlønsland, mens kravene til hurtige leverancer og en høj grad af enkeltstyk-plukning gør det stadig vanskeligere at placere lagerprocesser i udlandet.

Vælg ikke en automatiseringsløsning til i dag, vælg en til i morgen. Et fleksibelt system, der er let at tilpasse og udvide, gør en usikker fremtid mere overskuelig.

Hvad er der brug for for at lykkes med din automatiserede lagerstyring?

Avslutningsvis er her vores fire bedste tips til at lykkes med en automatiseringsløsning, der understøtter din omnichannel-strategi.

  • Læg energi i at analysere virksomheden og dine data, før projektet starter – og få hjælp fra din leverandør til at drage de rigtige konklusioner.
  • Vælg ikke en løsning til dine behov i dag, men planlæg med tanke på dine behov i morgen. Implementering af en automatiseringsløsning er en lang proces, og det er ikke sjovt at stå med en færdig løsning, man allerede er vokset fra. Et fleksibelt system, der er let at tilpasse og udvide, gør en usikker fremtid mere overskuelig.
  • Automatisering til 100% er sjældent muligt – eller ønskeligt. Det kan være en god idé at automatisere op til normal kapacitet og supplere med manuel håndtering i perioder med særlig høj efterspørgsel.
  • Effektiv automatisering handler ikke kun om at vælge det rigtige automatiseringsudstyr. Mindst lige så vigtigt er systemunderstøttelse, med et tilpasset WMS som hjernen og tilstrækkelig systemintegration til at optimere alle dele af lagerstyringen.

Mere fra Kristin

Kristin Näs

Marketing Manager

Trends, demands and sustainability changing logistics and warehouses as we know it. How can companies stay ahead? Kristin writes about the shopping and delivery experience for customers today and tomorrow and explores the role of intelligent automation technologies.  

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere