Nyt videncenter skal inspirere til bæredygtige værdikæder
Etisk Handel Danmark har etableret et nyt Videncenter, der skal give danske virksomheder og organisationer nem adgang til ressourcer og redskaber til arbejdet med klima, miljø og menneskerettigheder i global handel.
Videncenter for bæredygtige værdikæder, der blev lanceret sammen med Udenrigsministeriet, er en åben, online platform med viden, ressourcer og konkrete redskaber inden for 11 temaer, som er særlige vigtige i globale værdikæder.
Det drejer sig om arbejdstagerrettigheder, menneskerettigheder, miljø, klima, dyrevelfærd, korruption, due diligence, leverandørsamarbejde, indkøbspraksis, stakeholder samarbejde og Verdensmålene. Der vil også være inspiration i form af best practices og virksomhedscases, som løbende udvides.
Læs også: Fødevaremesse fremviser klimaløsninger til hele værdikæden
Som en af de mest globale økonomier i verden har Danmarks forbrug og handel et markant aftryk uden for landets grænser og det gælder både miljø, klima og mennesker. Op imod 80 procent af drivhusgasudledningen fra en gennemsnitlig dansk virksomhed ligger i værdikæden uden for virksomhedens egne sites. Samtidig produceres det meste af vores tøj i lande med kritisable løn-og arbejdsforhold, og i mange regioner udvides landbrugsproduktionen på bekostning af skov og naturområder.
Videncenteret for bæredygtige værdikæder er en opfølgning på anbefalingerne fra Klimapartnerskabet for Handel.
Dansk Erhverv bakker op om det nye Videncenter og bifalder, at en af anbefalingerne i Klimapartnerskabet for Handel nu føres ud i livet.
PiB