Nye Incoterms 2010 er nødvendig viden for alle med transportansvar

International Chamber of Commerce ICC med base i Paris har udsendt nye Incoterms klausuler, der skal erstatte de gamle Incoterms 2000. Dermed må stort set alle led i den globale forsyningskæde på skolebænken igen. ICC’s Incoterms er i dag så udbredte, at kendskab til reglerne er et absolut must.

25.01.2011

SCM.dk

Incoterms 2010 er ikke lovregler, men derimod standard handelsbetingelser udarbejdet af ICC. Derfor skal det fremgå af parternes aftale, at handelsaftalen er underlagt reglerne for at de finder anvendelse. Den danske købelov indeholder faktisk selv definitioner på forskellige klausuler herunder blandt andet FOB. Anføres det således i aftalen, at der skal leveres ”FOB [sted]” og ikke ”Incoterms 2010 FOB [sted]”, vil der være en overhængende risiko for, at en dansk domstol vil benytte købelovens definition på FOB. Det er således helt afgørende, at man får henvisningen til Incoterms 2010 med. Uden den vil der kunne opstå stor usikkerhed i tilfælde af uforudsete hændelser.

4 kategorier er blevet til 2
I Incoterms 2000 var der 13 forskellige klausuler opdelt i 4 kategorier; E, F, C og D. De 13 klausuler er blevet til 11 i Incoterms 2010, og opdelingen i 4 kategorier er blevet ændret til 2 hovedkategorier; Klausuler som kan benyttes ved alle transportformer og klausuler som kun kan benyttes ved søtransport. Der findes sådan set stadigvæk både E, F, C og D klausuler, men af pædagogiske årsager har ICC valgt at ville understrege, at enkelte af klausulerne kun giver mening at benytte, såfremt der faktisk sker transport af søvejen. Det har nemlig vist sig, at særligt FOB er blevet ’misbrugt’ i mange tilfælde, hvilket kan give anledning til misforståelse og konflikt – to af de hovedformål Incoterms er sat i verden for at forebygge.

13 klausuler er blevet til 11
Der er tilføjet 2 nye klausuler og fjernet 4 gamle, og antallet af klausuler er således nedbragt til 11. Ud er gledet klausulerne DEQ, DAF, DES og måske mest overraskende DDU. DEQ er erstattet af DAT, hvorimod de sidste tre er erstattet af DAP. I skemaform ser det ud som vist under fakta.

DAT og DAP – de nye klausuler
DAT - Delivered at terminal betyder, at sælgers forpligtelse ophører, når godset er losset fra det ankomne transportmiddel og er disponibelt for køberen på en specificeret terminal eller navngivet havn eller destination. ’Terminal’ omfatter ethvert sted, uanset om det er overdækket eller ej, så som kaj, lager, containerterminal, jernbane- eller luftfragtterminal. Henset til den brede forståelse af ’terminal’, kan det anbefales parterne at definere dette begreb så præcist som muligt ved at angive et klart beskrevet leveringssted på den pågældende terminal.
DAP - Delivered at place betyder, at sælger har leveret godset, når dette er disponibelt for køberen på det ankomne transportmiddel, klar til losning på den specificerede destination. Sælger bærer alle risici involveret i at bringe godset frem til det specificerede sted. Som det gør sig gældende ved DAT, er det også ved DAP anbefalelsesværdigt at specificere den aftalte destination så klart, at der ikke er tvivl om, hvor det omhandlede ’place’ helt præcist er.

Meget andet end risikoovergang
Incoterms klausulerne definerer ikke bare risikoovergangen, men giver faktisk svaret på 10 forhold, som er centrale i et handelsforhold. De 10 forhold er; 1) Sælger og købers generelle forpligtigelser i henhold til købsaftalen 2) Eksport og importlicenser, tilladelser, sikkerhedsgodkendelse, toldformaliteter og andre formaliteter 3) Fragtkontrakter og forsikring 4) Levering og modtagelse af levering 5) Risikoens overgang 6) Fordelingen af omkostninger 7) Sælgers og købers pligt til at give hinanden meddelelser 8) Leveringsdokument/bevis for levering 9) Kontrol, pakning, mærkninger og undersøgelser 10) Bistand med oplysninger og omkostninger derved. Mange andre forhold kunne være medtaget. Derfor er det stadigvæk nødvendigt, at handelsaftalen ikke blot indgås med henvisning til en Incoterms klausul. Der bør helt klart udarbejdes en individuelt tilpasset aftale eller udarbejdes salgs- og leveringsbetingelser/indkøbsbetingelser, som definerer de mange andre forhold, som skal reguleres for at maksimere sandsynligheden for en succesfuld kontrakt for begge parter.
Det kunne f.eks. være; pris, betalingsbetingelser, misligholdelsesbestemmelser, ansvarsbegrænsning, ejendomsrettens overgang, copyright, værneting og lovvalg. Uden en klar handelsaftale, vil Incoterms ofte ikke selv kunne klare opgaven.


Sikkerhedsgodkendelse
De enkelte forpligtigelser under de enkelte klausuler er meget kortfattet og pædagogisk forklaret i ICC’ lille standard bog om Incoterms 2010, som også er kommet i en dansk udgave, som bør være at finde i alle indkøbs- samt salgsafdelinger.
Siden Incoterms 2000 udkom er der sket meget i verden. Særligt 9/11 har ændret radikalt på kravene til de dokumenter mv., der skal udarbejdes for at gennemføre en transport af varer over landegrænser. Derfor er det nu klart defineret hvem, der skal stå for sikkerhedsgodkendelsen mv.
ICC’ lille standard bog er sprogligt strammet op og forkortet, og det fremgår nu mere præcist blandt andet hvem, der skal betale aflæsningsomkostninger samt andre terminal omkostninger.

Hvilken klausul er den rigtige?
Der findes naturligvis ikke noget entydigt svar på det spørgsmål. Det må afgøres ud fra en lang række forhold. For mange virksomheder er det i dag vigtigt at have hånd-i-hanke med deres varer hele vejen ud til kunden og måske også på vejen fra leverandøren. Corporate Social Responsibility (CSR) spiller i dag en central rolle i mange virksomheder, og CSR politikken kan måske endda ligefrem næsten gøre dette nødvendigt.
Mange virksomheder ønsker heller ikke, at deres kunder skal have dårlige oplevelser med varer som går i stykker under transport, og som kunden måtte bære risikoen for. Så hellere selv bære risikoen og have kontakten med transportøren og dermed undgå, at nogen tredjepart bliver en for aktiv aktør i handelsforholdet.
Prisen for en vare bliver vigtigere og vigtigere, da mange virksomheder i dag lever af en kæmpe volumen med en ganske lille profit pr. produkt. I sådanne situationer er det helt afgørende, at man nøje sikrer sig den rigtige klausul. Måske har man som køber bedre mulighed for at få en god fragtrate, da man selv er en stor ’spiller’ i modsætning til egen leverandør.
Kun en fuldstændig analyse af samtlige faktorer kan i kombination med snusfornuft og et godt købmandskab sikre det rigtige valg.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle