Ny blodets forsyningskæde redder tæt på 100 liv

For tre år siden blev tre blodbanker til én. Det blev samtidig startskuddet til det optimeringsarbejde, som den 5. oktober resulterede i, at Region Hovedstadens Blodbank modtog Den Danske Logistikpris 2011. Den nye robuste og optimerede kæde er i ”verdensklasse” og har foreløbig reddet tæt på 100 menneskeliv.

De to ledere af blodbanken Susan Mathiesen og Morten Bagge Hansen, som modtog Den Danske Logistikpris. Foto: Jesper Sloth Møller..

01.11.2011

SCM.dk

Blod er en vital medicinsk faktor, der både redder liv og behandler patienter. Men blod er ikke noget, man bare skaffer sig og bare kan lagerføre på linje med injektionssprøjter, latexhandsker og operationsinstrumenter. Det skal tappes fra frivillige donorer, blodtypebestemmes, opsplittes i tre komponenter, der skal opbevares forskelligt og distribueres ud, så det er hurtigt tilgængeligt for de akutte eller planlagte behovssituationer, der opstår rundt omkring på hovedstadens hospitaler og lægehelikopter. Den ene komponent skal på køl, den anden fryses, og den tredje skal konstant holdes i bevægelse ved en snæver temperaturgrænse omkring 20 grader. Alle tre komponenter har begrænset holdbarhed.
”Vores udfordring er at have et lagerniveau, der er højt nok til, at vi kan tilfredsstille efterspørgslen. Der må ikke foregå en operation på et hospital, hvor der pludselig ikke er blod nok til at dække behovet. Men omvendt ønsker vi heller ikke for mange kassationer”, fortæller chefbioanalytiker Susan Mathiasen. Holdbarheden for blodplader er 5-7 døgn, og da det tager op til 24 timer at producere og teste blodprodukter, er det lidt af et kunststykke at opretholde forsyningssikkerhed uden at skulle kassere for mange produkter.

En robust blodforsyning
”Vi hviskede så at sige tavlen ren for tre år siden og har etableret den nye værdikæde fra bunden af. Det har omfattet en betydelig omstrukturering og centralisering af både produktions-, test- og analyseprocesserne samt en sammenlægning af de tre oprindelige blodbanksorganisationer i én organisation. Vi har arbejdet med både faglighed, teknologi, processer, organisation, værdier, kultur og it”, fortæller klinikchef og dr. med. Morten Bagge Hansen.

Målet var at etablere en ”robust blodforsyning”, og det er fuldt ud blevet indfriet. Akutindkøb af blod er helt elimineret, ligesom leveringssikkerheden til de centrale lagre er steget fra 93 til 98 %. Målet om en robust forsyning er nået samtidig med, at der er sket en 30 % effektivisering. Effektiviseringen har betydet, at blodbanken har været i stand til at imødekomme sparekrav og samtidig kunne fortsætte den faglige og organisatoriske udvikling. Blodbanken er rent faktisk på flere områder internationalt førende både drifts- og forskningsmæssigt.

Intelligent forsyningsstyring
Blodbanken har 10 tappesteder og aftaler med 65.000 frivillige donorer, der leverer otte forskellige blodtyper. Hver morgen bliver blodbankens samlede lager gjort op, der bliver foretaget en kvalificeret vurdering af behovet for genopfyldning, og der bliver sendt en grafisk besked til tappestederne om, hvor meget blod af de forskellige typer, blodbanken forventer fra tappestedet i dag. Tappestederne går derefter i gang med at indkalde donorer i rette mængde og rette sammensætning. Indkaldelserne sker efter erfaringstal og sæsonvurderinger, så tappestederne så vidt muligt tager højde for, at donorerne er frivillige, og derfor heller ikke har 100 % mødesikkerhed, og at der i visse perioder opstår flere forhindringer end i andre perioder.

Eksempler på innovationer
Den nye blodets forsyningskæde indeholder mange innovationer, der er med til at sætte agendaen for blodbanker verden over. Det omfatter fx:
· Et nyt webbaseret interaktivt donor-booking-system, der p.t. er under udvikling til implementering ved årsskiftet. Her spiller blodbankens behov sammen med den enkelte donors egen side, der blandt andet handler om blodsituationen, donorstatistik, helbredsdata og mulighed for booking.
· Blodbanken indfører i øjeblikket patient-blod-management-system, der sikrer rettidig og optimal behandling med blodprodukter til alle kategorier af patienter. Samtidig sikrer systemet mod brug af blod, hvor nyeste forskning viser, at det faktisk ikke er nødvendigt. Det medfører, at donorblodet bliver udnyttet optimalt, og blodbanken får samtidig indsigt i og et reelt medansvar for blodforbruget. De første afdelinger har taget systemet i brug og har sparet op til 20 % af deres blodtransfusioner med røde blodceller.
· Ved at samle produktionen af blodprodukter ét sted har blodbanken opnået en meget højere produktivitet og effektivitet. Blodbanken kan samtidig bedre afstemme efterspørgsel og udbud og skabe de optimale løsninger for de patienter og afdelinger, der har behov for blodprodukterne.
· Blodbanken har fx indført en lyn-test for blodstørkning og blødningspakker, der er sammensat af de blodprodukter, som patienterne netop har brug for, så de kan stoppe med at bløde. Det sikrer afdelinger med akutte behov for store mængder blod en meget hurtig reaktionstid, og resultaterne er fantastiske: Regionen leverer nu ”best practice worldwide” med overlevelsesrater, der er flyttet fra 25 til 50 %. I konkrete tal betyder det foreløbig tæt på 100 menneskeliv, der er reddet.
· Den gradvise indførelse af Patient-blod-management-systemet medfører et markant nedgang i forbruget af røde blodceller. Det betyder, at blodbanken kan spare ressourcer i aftapningsleddet og derved få ”mere ud af mindre”.
· Blodbanken har erfaret, at de mange nye tiltag ind imellem er indført for hurtigt. Ledelse og organisation har derfor samordnet alle nyudviklinger, så de bliver indført i nøje planlagte kvartalsvise indførelser, som er aftalt og afstemt med den samlede ledergruppe. Det sker for ikke at drukne organisationen i en konstant strøm af nye tiltag.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

25.04.2024SCM.dk

Nyt intelligent værktøj udregner klimadata for elektronikprodukter

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle