Nordiske e-handel fortsætter væksten
Pilen peger stadig kun opad for e-handlen i Danmark og i Norden. Hver fjerde nordbo handler nu fysiske varer på...
Pilen peger stadig kun opad for e-handlen i Danmark og i Norden. Hver fjerde nordbo handler nu fysiske varer på nettet mindst en gang om måneden, men ingen så meget som danskerne, hvor hver tredje handler hver måned. Det viser en ny analyse af udviklingen og trends inden for e-handlen i Norden. Også fremtiden ser lys ud for e-handlen. 4 ud af 10 danskere og 3 ud 10 nordboere regner med, at de kommer til at købe flere varer på nettet i 2011 i forhold til 2010. E-handlen er på mange måder grænseløs, og i Norden er lighederne større end forskellighederne landene i mellem. Så mange danske webshops kan få succes, hvis de tør tage springet og kaste sig ud på det nordiske marked, hvor der er et stort og stigende kundegrundlag, siger Carsten Dalbo, chef for Post Danmark Logistik og tilføjer: Det er meget glædeligt, når analysen viser, at Danmark er i den nordiske og internationale top på e-handelsområdet. Det skyldes bl.a. dygtige netbutikker, der forstår kundernes behov og gode rammer for e-handlen i Danmark. Analysen giver også dna-et på den typiske e-handler i de forskellige nordiske lande. Den typiske e-handelskunde i Danmark er en mand i alderen fra 30-49 år. Vi bestiller mest tøj og hjemmeelektronik via nettet og betaler med betalingskort som fx Dankortet. I Danmark bliver der lagt vægt på en hurtig levering af varerne, og nettet foretrækkes frem for de fysiske butikker, fordi det er nemt og bekvemt, og der kan handles til en billigere pris. I Sverige er det de 15-29 årige, der handler mest særligt tøj, hjemmeelektronik og bøger er populært. Nordmændene er dem i Norden, som handler mest på udenlandske hjemmesider. Finnerne har den største tilvækst af nye e-handelskunder, men er stadig langt efter de øvrige lande i Norden. Læs analysen på http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/ehandel_i_Norden_2011.pdf