Den prisvindende audiovirksomhed Lemus investerer tungt i fremtidssikring og virksomhedens værdisæt. Efter to års omstilling fremstiller virksomheden nu sine produkter på dansk jord. Blandt andet fordi fragtpriser bare stiger og stiger, og kortere leveringstider skaber mere fleksibilitet.

Bliv medlem og vær en del af fremtidens forretning – prøv 30 dage gratis

Opret medlemskab
Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Inden 2023 vil Zalando have udfaset al brugen af engangsplastik. Som led i den udvikling går e-handelsgiganten i løbet af det næste år over til at bruge FSC-certificeret papir og genbrugspapir i sin emballage frem for den genanvendte plast, der ellers er blevet brugt.

I 2020 brugte tyske Zalando 53.000 ton emballagemateriale. På grund af virksomhedens grønne indsats de seneste år formåede Zalando at have 87 procent af de 53.000 ton komme fra genbrugte materialer, mens 99 procent af deres emballage i 2020 var genanvendeligt.

Men nu tager nethandelsgiganten endnu et skridt på vejen mod en cirkulær virksomhedsdrift ved at udfase brugen af plast i deres emballage. Målet er at udskifte alle plastposer med papirposer inden udgangen af første kvartal 2022.

Læs også: Dansk retursystem for emballage kommer et skridt tættere på

”Vi ser konstant på nye, mere bæredygtige materiale-alternativer og metoder til at gøre vores emballage kvalificeret til cirkulære systemer. Bæredygtighed har ingen målstreg. Vi kan altid forbedre og udfordre os selv. Derfor udvikler vi konstant nye emballagealternativer, der giver den bedst mulige beskyttelse af varerne og samtidig lever op til vores bæredygtighedskrav”, siger Masood Choudhry, der er vicepræsident for logistik hos Zalando, i en pressemeddelelse.

Overgangen til genanvendeligt pap betyder også, at kunder fremover modtager deres varer i brune papkasser i stedet for de traditionelt hvide kasser, som Zalando-kunder ellers er vant til. De brune papkasser er stadig lavet af 100 procent genbrugspap, vandbaseret blæk og lim lavet af vegetabilsk stivelse, ligesom de hvide var.

Læs også: Ny tendens: Flere og flere brands tilføjer CO2-info på deres emballage

Den nye emballage bliver indført i alle 20 lande, hvor modevirksomheden opererer, efter at være blevet testet i tre måneder i Sverige med gode resultater.

Zalando er dog ikke færdig med at udvikle emballage til fremtiden, fremhæver Masood Choudhry. Allerede nu er virksomheden i gang med et eksperiment til sine secondhand varer, som måske vil blive leveret i emballage lavet af 30 procent græs i fremtiden.

- KCP

Planetary Impact Ventures investerer markant i RE-ZIP ApS, der tilbyder cirkulær emballage til e-handlen. Millioninvesteringen kan gøre det muligt at skabe et landsdækkende retursystem for emballage.

Elektronik, kaffe, dagligvarer og tøj i stakkevis; Hver uge forlader millioner af pakker danske webshops og finder vej til forbrugerne. Varerne pakkes ind i pap og plastik og de mange tons emballage ender i bedste fald i en genbrugscontainer og i værste fald i husholdningsaffald eller naturen. Affaldsstrømmen for emballage til webshops stiger i samme hastighed som danskernes digitale indkøb, og derfor skal der tænkes i bæredygtige løsninger til pakkeposten, da konventionel emballage er en af de store klimasyndere.  

Derfor investerer danske Planetary Impact Ventures markant i RE-ZIP ApS, der tilbyder cirkulær emballage til e-handlen. RE-ZIP emballagen kan cirkuleres 10-30 gange, og derved reducere CO2-udledning med op til 88 procent sammenlignet med almindelig engangsemballage. Derudover mindskes skovning, vand og affald også væsentligt. 

Et skridt nærmere retursystem for emballage 

RE-ZIPs emballage kan i dag vælges som forsendelse i mange webshops og kan efter modtagelse af pakken returneres via standard postkasser, nationalt og internationalt, hvorefter emballagen genbruges til nye forsendelser. Som belønning modtager kunden en digital gave eller voucher på eksempelvis 100 kroner til næste køb i den pågældende webshop. 

Returemballagen har førhen kostet 35 kroner, men med investeringen i ryggen kan RE-ZIP skabe en mere effektiv infrastruktur for returnering, og derved udbyde løsningen for 10 kroner fremadrettet.  

Læs også: Ny tendens: Flere og flere brands tilføjer CO2-info på deres emballage

”Drømmen om et lettilgængeligt og brugervenligt retursystem for emballage er kommet et skridt tættere på. Udover en billigere pris for kunderne, er målet også at flytte retursystemet fra postkasserne over til opsamlingssteder, hvor vi i forvejen plejer at hente og sende pakkepost”, siger Bo Boddum, der er grundlægger og CEO i RE-ZIP A/S.  

Parate til at køre med underskud i to år 

RE-ZIP har allerede flere aftaler på plads med pakkeshops og regner med at kunne åbne det første opsamlingspunkt til september i år. Bo Boddum er dog også klar over, at det vil kræve mange ressourcer og hårdt arbejde, at udbrede retursystemet til hele landet.  

”Indtil nu har infrastrukturen været den store flaskehals i vores system, men med den nye investering tør vi satse på en underskudsforretning i de kommende år, der fremadrettet vil føre til at vores løsning vil blive markedsdominerende. Vi kan skrue prisen på vores produkt ned for både butikkerne og slutbrugeren og på den måde for alvor få gang i hjulene. I sidste ende er det en fordel for alle – ikke kun for forbrugerne, men også for klimaet og butikkernes CSR-strategier”, siger Bo Boddum. 

Læs også: Emballageproducent vil genanvende paprør i ny bæredygtighedsstrategi

Der er i 2021 afsendt cirka 10.000 e-handelspakker med RE-ZIP-emballagen. RE-ZIP forventer, at de med det nye setup kan nå en milepæl på en million forsendelser i 2023.  

- KCP

Der er ikke rigtig noget, der kan måle sig med vores serie af VANTiA El-trækkere, når det handler om trækkraft. Den er stærk og samtidigt supersmart og præcis, så det er den el-trækker, du har brug for, til at få arbejdet udført.

Skal du også have ekstra trækkraft? – så er vores VANTiA el-trækkere helt sikkert noget for dig!

Der er ikke rigtig noget, der kan måle sig med vores serie af VANTiA El-trækkere, når det handler om trækkraft. Den er stærk og samtidigt supersmart og præcis, så det er den el-trækker, du har brug for, til at få arbejdet udført... uanset typen af arbejdet og hvor det skal udføres.

VANTiA, der er kraftfuld, rent arbejdende og meget alsidig, er lige velegnet til arbejde med høj intensitet på en fabrik, som til arbejde, hvor der stilles krav til renligheden.

Vores 3.0 og 5.0 ton modeller er fyldt med intelligente funktioner, såsom vores meget intuitive SDS-teknologi. På en unik måde indstiller den truckens ydelse med din chauffør for harmonisk produktivitet.

Bedst af alt er, at VANTiA er billig at holde kørende takket være den enestående effektivitet, som er 14% højere end den førende konkurrent. Det fås med en række alsidige koblingsløsninger, til problemfri håndtering af trailere.

Læs mere om vores VANTiA el-trækkere, på vores hjemmeside: www.mitsubishitruck.dk eller ring til os for at høre nærmere på tlf. 72 210 210

Hvad betyder resilient?

’Resilient’ betyder at være i stand til at håndtere en kritisk eller truende situation og komme uskadt eller styrket igennem den. Kilde: Den Danske Ordbog (sproget.dk).

26 procent vækst i 2020

Sofacompany startede med at importere en container sofaer fra Vietnam i 2012, og har i dag en omsætning på tæt ved 300 millioner kroner. 2020 var et jubelår med rekordhøj vækst på 26 procent. Der produceres årligt cirka 50.000 møbler på fabrikken i Vietnam, og det bliver til i omegnen af 5.000 containere, hvoraf en stor del sejles til hovedlageret i Korsør via Kalundborg Havn. Herfra fragtes møblerne med egne fragtmænd ud til kunderne i Danmark og sendes til 7 lande i Europa. 70 procent af omsætningen er eksport. Virksomheden blev i 2021 købt af Lars Larsen Group.

De tætte og loyale samarbejder gør, at vi har høj stabilitet, gode priser og høj fleksibilitet. Vi har stort set ikke mærket noget til corona, mangel på råvarer eller den globale fragtkrise, og det tillægger jeg, at vi bestræber os på en adfærd præget af fairness og åbenhed. Mere kompliceret behøver det heller ikke være at opnå en robust forsyningskæde.

Linda Zafnes

Volvo Car Group vil etablere et joint venture med Northvolt om at udvikle og producere batterier, der er skræddersyet til at drive den næste generation af fuldelektriske Volvo- og Polestar-biler.

"Ved at samarbejde med Northvolt vil vi sikre forsyningen af mere bæredygtige battericeller af høj kvalitet til vores fuldelektriske biler", udtaler Håkan Samuelsson, som er administrerende direktør i Volvo Car Group.

Det første skrift i Volvos nye joint venture med den svenske batterivirksomhed Northvolt er at oprette et forsknings- og udviklingscenter i Sverige, der idriftsættes i 2022. Centret skal bygge videre på batteriekspertisen i begge virksomheder og udvikle næste generation af topmoderne battericeller og bilintegrerings-teknologier, specialdesignet til brug i Volvo- og Polestar-biler.

Læs også: Volvo indgår samarbejde med SSAB om fossilfrit stål

"Et tæt samarbejde med Northvolt vil også give os mulighed for at styrke vores interne udviklingskapacitet”, tilføjer Håkan Samuelsson om baggrunden for aftalen i en pressemeddelelse.

Som en del af planerne sigter Volvo Car Group også mod at købe 15 GWh battericeller om året af det eksisterende Northvolt Ett-batterianlæg i Skellefteå, Sverige. Denne del af aftalen forventes at træde i kraft i 2024.

Nøglen til Volvos ambition

Partnerskabet med Northvolt er nøglen til Volvo Cars' ambition om at blive førende inden for premiumsegmentet for elbiler og kun sælge rene elbiler i 2030. Det er også et vigtigt skridt i udvidelsen af Volvo Car Group’s interne udviklingskompetencer i partnerskab med teknologiske frontløbere.

I dag udgør produktionen af batterier til Volvo Car Group’s fuldelektriske biler en stor del af bilernes samlede CO2-udledning. Ved at samarbejde med Northvolt, der producerer batterier i Europa, kan Volvo Car Group reducere miljøaftrykket fra indkøb og produktion af batterier til fremtidige biler.

Læs også: Volvo får sin første CO2-neutrale bilfabrik

”Processen med at udvikle næste generation af battericelleteknologi internt sammen med Northvolt vil give os mulighed for at designe batterier specielt til Volvo- og Polestar-ejere”, udtaler Henrik Green, som er teknologichef hos Volvo Cars. "Med celler udviklet internt til vores elbiler kan vi fokusere på at give Volvo- og Polestar-kunder det de ønsker, som for eksempel rækkevidde og korte opladningstider”.

Produktion af batterier i Europa

Den første bil med battericeller udviklet via joint venture-aftalen bliver den elektriske efterfølger af Volvo Cars' bedst sælgende model, XC60.

"Volvo Cars og Polestar er brancheførende inden for elektrificering og perfekte partnere på den videre rejse, da vi sigter mod at udvikle og producere verdens mest bæredygtige battericeller," udtaler Peter Carlsson, der er medstifter og administrerende direktør hos Northvolt. "

Læs også: Transportplatform vil ind på nye markeder

Joint venture-aftalen vil også omfatte etableringen af en ny gigafabrik i Europa med en potentiel kapacitet på op til 50 gigawatttimer (GWh) om året. Den nye gigafabrik, der er planlagt til at blive drevet af 100 procent ren energi, forventes at beskæftige omkring 3.000 mennesker. Placeringen af det nye anlæg er endnu ikke besluttet, men produktionen er planlagt til at starte i 2026.

Partnerskabet og joint venture-planen afventer endelig forhandling og aftaler parterne imellem, herunder bestyrelsesgodkendelse.

- KCP

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere