2021-listen over top 20 leverandører af gaffeltrucks er baseret på omsætningstal for corona-året 2020, og det er derfor ikke nogen overraskelse, at den samlede omsætning faldt. Men faldet var på mindre end to procent, og nogle af leverandørerne klarede at skabe vækst ikke mindst drevet af kraftig vækst i e-handel.

Bliv medlem og vær en del af fremtidens forretning – prøv 30 dage gratis

Opret medlemskab
Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af The MIT Center for Transportation & Logistics (MIT CTL) og Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP). Den er gennemført på basis af spørgeskemabesvarelser fra 2400 supply chain professionelle, 21 kvalitative interviews og mere end 250 forskningskilder. Respondenterne fordeler sig på hele verden og på tværs af brancher og virksomhedsstørrelser. Spørgeskemaer er besvaret i efteråret 2020.

Investorer søger transparens, de vil have reel indsigt i pålidelige data om virksomheders bæredygtighed. Der er ingen tvivl om, at CSR er ankommet til driften, og at virksomhederne har en opgave med at synliggøre samt dokumentere driftens bæredygtighed

Eva Grønbjerg, Sustainify

Bæredygtighed er i 2021 license-to-operate. Vi skal levere bæredygtighed både dybt og bredt, ellers er vi out of business. Så enkelt er det. Det er som virksomhed et spørgsmål om liv eller død.

Carsten Rasmussen

For sine tre nye robotceller, som er udviklet sammen med automationshuset BILA, blev Danfoss Drives både nomineret og kåret som vinder af DIRA Automationsprisen 2021 på hi Tech & Industry Scandinavia i sidste uge.

Kompromisløs, fremtidssikret og inspirerende for mange virksomheder.

Det er nogle af de ord, som juryen bruger om dette års vinder af DIRA Automatiseringsprisen, Danfoss Drives i Gråsten, som er en del af industrigiganten Danfoss, da nyheden blev præsenteret på dette års hi Tech & Industry Scandinavia den 5. oktober.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Virksomheden har fremstillet frekvensomformere på samme halvautomatiske måde i mere end 15 år, og stod for få år siden med opgaven at udvikle næste generation.

Her greb Danfoss Drives muligheden for at nytænke både produkt og processer og dermed hele måden, hvorpå de producerer de mange hundrede varianter på. Automation er således indtænkt i hver lille detalje i produktet og de teknologier, som skal lokalisere, gribe, montere og transportere kits og det færdige produkt.

Læs også: Her er de tre nominerede til DIRA Teknologiprisen 2021

Det kan ifølge dette års jury inspirere både store, mellemstore og små virksomheder.

”Det er fedt, at en stor virksomhed som Danfoss Drives tager det på sig, at de vil præsentere sådan en løsning for omverdenen. De har tænkt hele værdikæden ind, som mange små virksomheder egentlig gør og bør. Hvordan kan vi selv kigge ind ad? Hvordan kan vi gøre noget ved vores produkter og dermed være på forkant? De har kigget bagud for at gøre det mere enkelt og simpelt fremadrettet, og de har gjort det kompromisløst”, fortæller en af jurymedlemmerne, Dorte Zacho Martinsen fra BM Silo.

Og det er ikke de eneste rosende ord, som juryen har at sige om dette års vinder.

”Der er mange ting ved denne automatisering, som vi kan lære noget af. De har modulariseret både produkt, udstyr og alt deromkring. Det er imponerende. De har tænkt hele vejen rundt, og det sikrer dem i fremtiden”, tilføjer Ole Madsen fra Aalborg Universitet.

Et indblik i arbejdsgangene

Sammen med automationshuset BILA har Danfoss Drives fremtidssikret sin produktion ved at omdesigne frekvensomformere til fuldautomatisk montage. Før foregik alt manuelt. Nu kan kunderne selv konfigurere via online produktkonfigurator. Ordresystemet giver automatisk besked til robotcellerne. Processen fra salg til levering er automatiseret, sortimentet udvidet, leveringstiden forkortet, produktionsomkostningerne reduceret. Der er også bæredygtighed i det nye produktionssetup; Danfoss kan flytte rundt på udstyr og undgå skrotning.

Netop dette set-up åbnede producenten dørene for at vise frem for verden tilbage i september op mod hi-messen.

”I Danfoss har vi taget et større teknologisk spring for at holde os konkurrencedygtige de næste mange år.  I den forbindelse er det en fordel at være en større virksomhed, hvor vores omsætning kan tilgodese en større indsats og investering i fremtidens fabrik. Vi har mulighed for at investere mere end de fleste i forskning og teknologi-afklaring, som gerne skal sikre vi får taget de rigtige valg for et fremtidigt setup”, siger Martin Høgsbjerg, Head of Supply Chain Technology i Danfoss, og fortsætter:

Læs også: Teknologisk Institut fejrer robotters 100-års fødselsdag med ROBOTBRAG

”Her er det bestemt vigtigt løbende at være i dialog med andre SMV’er i Danmark, både for at vi bliver inspireret og får ny innovation med ombord, men lige så meget for at give feedback på de udfordringer og behov, andre industrivirksomheder står med. Det er også for erfaringsudvekslingens skyld, vi er med i DIRA og Odense Robotics”.

En af de interesserede tilhørere til DIRA-arrangementet hos Danfoss var formanden for BM Silo, Dorte Zacho Martinsen. Selvom hendes virksomhed er betydeligt mindre end Danfoss, ser hun mange paralleller og inspiration.

”Jeg brænder også for automation. Robotter udfordrer os til at finde simple løsninger på komplekse problemer. Det kan vi, når vi sammensætter et team af både ingeniører og faglærte operatører, som sammen kan skabe den første automationssucces. Som arbejdsgivere er vi også nødt til at forholde os til, at vi både har mangel på arbejdskraft i industrien og møder en generation af unge mennesker, som er født i en digitale tidsalder og gerne vil bringe deres kompetencer i spil. De vil ikke bare arbejde som robotter, som jo dybest set er en arm og ingen hjerne. De vil udfordres. Derfor er vi også i gang med vores næste store automationsprojekt i BM Silo”, siger hun, som i forvejen har investeret i 5 robotter i dag og kranløsninger til silovirksomhedens råvarelager.

- KCP

DFDS afgiver en stor ordre på eldrevne Volvo-lastbiler. At skifte til eldrevne lastbiler er for DFDS et af flere tiltag for at kunne begrænse CO2-udledningen med 45 procent i 2030. Den nye flåde af eldrevne Volvo FM-lastbiler vil blive taget i brug på DFDS' rutenetværk i Europa i løbet af 2022 og 2023.

"I DFDS arbejder vi benhårdt på at blive CO2-neutrale, så vi kan tilbyde en bæredygtig leverandørkæde til vores kunder i Europa og Tyrkiet”, siger Niklas Andersson, Executive Vice President med ansvar for logistikdivisionen i DFDS i en pressemeddelelse.

I et skridt på vejen mod bæredygtighed har DFDS nu afgivet en ordre hos VOLVO på 100 eldrevne lastbiler, som skal indgå i virksomhedens europæiske logistiknetværk.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

”Elektrificering er et vigtigt element på vejen mod at begrænse vores CO2-aftryk. De eldrevne lastbiler sættes i drift i løbet af 2022 og 2023 som erstatning for almindelige lastbiler", fortsætter Niklas Andersson.

Den kraftige Volvo FM-lastbil kan køre med op til 44 ton (totalvægt) og op til 300 km på en opladning. Lastbilerne skal bruges til både korte og lange ture i DFDS' leverandørkæde.

Læs også: City Logistic udvider flåde med MAN-lastbiler, men er stadig 100% eldrevne

"Lastbilerne er de bedste i denne klasse, og vores chauffører skal nu oplæres i, hvordan lastbilerne skal køres. DFDS vil gøre brug af Volvos viden om økonomisk kørsel, og det tætte samarbejde bidrager til, at DFDS kan bevare konkurrenceevnen i overgangsfasen", siger Niklas Andersson.

"Det er et vigtigt skridt i vores bestræbelser på at opnå fossilfri transport, og jeg er meget stolt af det samarbejde, vi har med DFDS. Sammen kan vi nu vise verden, at tunge eldrevne lastbiler allerede i dag er en brugbar løsning. Jeg tror på, at det vil inspirere mange flere kunder til selv at tage det første skridt mod elektrificering", fremhæver Roger Alm, som er adm. direktør i Volvo Trucks.

- KCP

Der har længe været talt om, at cloudbaserede forretningssystemer er vejen frem – og COVID-19 satte for alvor påstanden på prøve, da samfundet lukkede ned sidste år.

På den ene side var det mere kritisk end nogensinde at sikre sig overblik og struktur i en verden, hvor marked og myndighedskrav ændrede sig radikalt fra dag til dag. På den anden side kunne man dårligt kræve eller forvente, at medarbejderne mødte ind på kontoret og måske smittede hinanden.

Men for mange organisationer med et ældre forretningssystem var der reelt ikke et alternativ, når alle kernefunktioner blev styret centralt. Her var det stadig nødvendigt – selv midt under en national nedlukning – at tage til kontoret for at betjene vitale funktioner i forretningssystemet og sikre, at virksomheden var på ret kurs. Ja, måske var det mere vigtigt end nogensinde før.

Skyen gav fleksibilitet og overblik under nedlukning
Derimod kunne medarbejdere og ledelse i virksomheder med en cloudbaseret løsning uproblematisk løse opgaverne fra spisebord eller sommerhus. De havde også nemmere ved at tilpasse sig en situation, hvor efterspørgsel, handelsmønstre og prioriteter ændrede sig drastisk.

Havde man eksempelvis ikke en velfungerende og fleksibel e-commerce oppe at køre i marts sidste år, måtte man hellere skynde sig at etablere det i en fart. Ligeledes fik mange akut behov for at tilpasse den eksisterende webshop til en situation, hvor kunderne sad hjemme i månedsvis og hverken kom på arbejde, gik i byen eller tog på ferierejser.

Konstante rettelser styrker applikationen – og giver nye udfordringer
Hos Columbus kunne vi direkte se, hvor meget nemmere og ukompliceret det var for vores kunder på Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management at agere fleksibelt og agilt på samtlige parametre end for de organisationer, der sad på eksempelvis et ældre AX-system.

For selv om den eksisterende løsning måske fungerer udmærket, bliver den en klods om benet, når ens marked og forretningsgrundlag ændrer sig – og ikke kun i ekstreme situationer som under COVID-19. Der er nemlig flere kvaliteter ved Dynamics 365 end ”blot” det faktum, at den afvikles i en cloudinfrastruktur og kan tilgås fra en vilkårlig enhed.

Først og fremmest udvikler applikationen sig konstant. Otte gange årligt udsender Microsoft opdateringspakker, som retter fejl, styrker sikkerheden og udvider kernefunktionaliteten, så virksomheden altid har de bedste forudsætninger for at udvikle sig.

Dertil kommer et meget stort og stigende antal features i Dynamics 365 fra Microsoft samt moduler fra 3. partsudviklere, man kan klikke på eller af.

Det forenkler drift, administration og tilpasning af applikationen på et nærmest revolutionerende niveau – men stiller også krav til test og governance. Det er der navnlig to årsager til:

Dynamics 365 Secure Updates sikrer proces, overblik og transparens
Det er blandt de primære årsager til, at vi gennem det seneste stykke tid har etableret og gradvist udbygget vores Secure Updates-service til Dynamics 365 F&SCM, der stiller en kombination af rammeværktøj og ekspertise til rådighed. Hermed kan virksomheden drage fordel af:

Det gør samtidig vores kunder i stand til at drage nytte af den viden, vi hele tiden høster om udfordringer eller muligheder, hver enkelt af Microsofts otte årlige opdateringer byder på. Nogle virksomheder oplever måske, at applikationen ikke performer optimalt under særlige omstændigheder.

Det giver os en meget konkret og bredt funderet viden om, hvordan Dynamics 365 performer på tværs af en lang række kunder. Hvilket helt konkret kommer hver enkelt kunde til gode og giver dem optimale muligheder for at tage deres forholdsregler og optimere drift og anvendelse af deres løsninger.

Det kan være særdeles nyttigt. Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management er i sin natur en langt stærkere, mere fleksibel og sikker platform end sine on-premise baserede forgængere i AX-familien. Men det er svært at komme uden om, at hyppig og obligatorisk opdatering af kompleks kode – cloudbaseret eller ej! – kan medføre uhensigtsmæssigheder, som i værste fald kan hæmme en organisation i kortere eller længere tid. SecureUpdates er med til at minimere den risiko og i øvrigt sikre, at virksomheden drager maksimal fordel af alle de løbende forbedringer, som foretages på Dynamics 365.

Download vores e-bog om Secure Updates

Når nemlig.coms nye varehus i Årslev står klar i foråret 2022, så vil varehuset byde på nye bæredygtige løsninger.

På tirsdag er der rejsegilde for onlinesupermarkedet nemlig.coms godt 40.000 kvadratmeter nye store varehus i Årslev ved Aarhus.

Varehuset bliver bygget med en række bæredygtige løsninger, som skal sikre, at eksempelvis energiforbruget bliver så lavt som muligt.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

En af løsninger handler om, at bygningen kommer til at indeholde nogle store køle- og fryserum, og afkølingen af disse områder kræver stor maskinkraft, der generer varme. Den varme så kan effektivt ledes videre til andre områder f.eks. kontorer eller andre administrative områder. Det er en unik løsning, der sikrer ca. 90 pct. af det samlede varmeforbrug i bygningen. Varmepumpeløsning er udarbejdet af ICS Bravida.

Læs også: Hver femte SMV mangler i den grønne omstilling

På taget af den store bygning er udseendet anderledes end den klassiske gråsorte tagpap - det er nemlig blevet hvidt. Det hvide tagpap reducerer udviklingen af nox partikler samt sænker bygningens indvendige temperatur. Samtidig får nemlig.coms nye varehus udelukkendes strøm, der er leveret af Nordeuropas største solcellepark ved But tæt på Holstebro.

Så den grønne facade på det nye store varehus er altså et symbol på et nyt bæredygtigt byggeri.

”Vi undrede os lidt over arkitekten og nemlig.coms forslag med den grønne facade. Men nu hvor vi kan se bygningen tage form, så er det virkelig en elegant løsning, der er helt unikt i forhold til tilsvarende byggerier”, siger Jeppe Ramskov Jeppesen, projektchef for DS Flexhal, der er totalentreprenør på byggeriet af det nye varehus i Årslev.

Kunder får hurtigere og bedre service

Når nemlig.coms nyeste varehus står færdigt i 2022, så bliver det en milepæl for onlinedagligvarer i Danmark, og det vil kunne mærkes hos landets kunder vest for Storebælt.

”Vores nye varehus er designet helt efter vores ønsker og er teknologisk fremtidssikret, så vi kan arbejde effektivt og smart fra dag ét og mange år ud i fremtiden. Sammen med DS Flexhal har vi kunnet bygge et varehus, der kommer vores kunder i Jylland til gode. Det bliver et stort skridt for onlinedagligvarer i Vestdanmark”, siger Jonas Rolandsen, der er logistikdirektør i nemlig.com.

- KCP

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere