I takt med at kunstig intelligens kan lære at se sammenhænge mellem data, vokser behovet for, at menneske bag sørger for transparens og dokumentation, så man kan forklare teknologien. ”Vi holder øje med udviklingen”, understregede IFS’ Christian Pedersen i Boston.

Bliv medlem og vær en del af fremtidens forretning – prøv 30 dage gratis

Opret medlemskab
Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Som en del af de netop afsluttede budgetforhandlinger har Københavns Kommune afsat knap 25 mio. kr. til bl.a. information om den skærpede miljøzone, der træder i kraft d. 1/7 2020. DI Transport mener dog, at de nye regler, der er baseret på lastbilens registreringsdato, rammer skævt.

Den 1. juli 2020 træder de nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i Danmarks fire største byer i kraft. Det sker med den ændring af reglerne for miljøzonerne i København og Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg, som Folketinget vedtog d. 7. maj 2019.

Læs også: Regeringen åbner for strammere miljøkrav til lastbiler og varevogne

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

I de netop afsluttede forhandlinger for Budget 2020 har Københavns Kommune afsat 24,6 mio. kr. til skiltning og information om byens miljøzone samt montering og drift af partikelfiltre på kommunens egne køretøjer, ligesom man vil stille skærpede krav til leverandørers køretøjer i kommunens indkøb.

Skærpelsen er en del af kommunens målsætning om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad, der også omfatter gratis gadeparkering til elbiler, mens prisen på parkering og prisen på beboerlicenser bliver sat op til op mod 4.000 kr. om året for de mest forurenende biler.

Konkret vil Københavns Kommune forhindre de mest forurenende varebiler og lastbiler i at køre i byen ved lukke de ældste af slagsen ude. Fra d. 1. juli er det således lastbilens registreringsdato, der er afgørende, så lastbiler indregistreret før 1. oktober 2009 skal have eftermonteret et partikelfilter for at få lov til at køre ind i byerne, skriver Lastbilmagasinet.

Skæve regler bør indeholde dispensation
I dag er det køretøjets såkaldte euronorm, dvs. forurening og udledning af partikler, der afgør om det har lov til at køre ind i miljøzonerne, men de nye regler vil føre til forskelsbehandling mellem to ens lastbiler, der udleder det samme, mener DI Transport.

Ifølge de nye regler skal en lastbil, der er indregistreret før 1. oktober 2009, men lever op til Euronorm 5, have påsat et partikelfilter, der koster op omkring 80.000 kr., selvom den forurener ligeså lidt, som en yngre vogn, der lever op til samme norm.

”Vi er positive over for de sundhedsmæssige hensyn bag de nye regler, men det er åbenlyst urimeligt, at reglerne straffer de transportvirksomheder, der har været på forkant med miljøreglerne og købt en miljøvenlig lastbil, før den blev obligatorisk”, siger seniorchefkonsulent i DI Transport Rune Noack til Lastbilmagasinet.

Med regelændringen er tanken at gøre det lettere at kontrollere den enkelte lastbil, fordi en registreringsdato er enklere at tjekke end en euronorm. Fra DI Transports side er man ikke modstander af bedre kontrol, men peger på, at der bør kunne dispenseres i reglerne.

Læs også: Der skal strøm på logistikken – nu!

”Det er et uheldigt signal til transportbranchen. Det har aldrig været intentionen med loven, at den skulle straffe de miljøvenlige virksomheder. Derfor bør bekendtgørelsen indeholde en dispensation for (ældre, red.) lastbiler, der udleder lige så lidt som de lastbiler, der gerne må køre ind i miljøzonerne”, siger Rune Noack.

-AK

Om Christian Pedersen

  • Et års tid som Chief Product Officer for IFS. Inden da godt 1½ år i en tilsvarende stilling hos konkurrenten SAP, og før det 14 år i Microsoft, bl.a. med ansvar for ERP-udvikling, ligesom han har haft ledende roller i Navision.
  • Bosat i Seattle, USA. Passion for motorsport, fodbold og sejlads.

Kunder hos Kuehne + Nagel fravælger CO2-tunge ruter, og er klar til at betale mere for at sænke CO2-aftrykket.

Kunder hos logistikselskabet Kuehne + Nagel er begyndt at fravælge CO2-tunge ruter og ydelser. De samme kunder udviser interesse i at betale mere for at få fragtet sine varer mere klimavenligt. Det skriver ShippingWatch.

Læs også: Første shippingfirma klar med CO2-afregning

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

"Det vil blive den afgørende faktor i de kommende år", siger Otto Schacht, der er executive vice president med ansvar for søfragt hos Kuehne + Nagel, et af verdens største selskaber inden for søtransport, til ShippingWatch.

Åbenhed omkring CO2-udledning

På logistikgigantens hjemmeside Sea Explorer deler selskabet CO2-udledningen på skibenes udledning på de enkelte handelsruter og ydelser. Dermed kan kunderne holde øje med hvor meget CO2 selskabets skibe udleder.

Selskabet har blandt andet en rute, hvor der er en forskel på næsten 300 procent mellem to ydelsers CO2-aftryk. Otto Schract peger på, at forskellene primært kommer fra skibenes alder, størrelse, effektivitet, brændstof, slow steaming og lignende.

H&M betaler for grøn transport
Mærsk giver for øjeblikket sine kunder mulighed for en mere grøn fragt, ved at lade udvalgte skibe sejle på en blanding af brugt madolie og det traditionelle heavy fuel-olie.

H&M er den første kunde hos Mærsk, der har valgt at betale mere for en grønnere fragt af deres varer.

Læs også: DI vil have intelligent grøn transport

"Vi har solgt de førte carbonneutrale containertransporter. Det er mig bekendt første gang i containerskibsfartens historie, at der er lagt en price premium for klimarelateret transport", sagde Mærsks bæredygtighedschef John Kornerup-Bang på en konference i Udenrigsministeriet i september.

- MGC

Nucleus Research has scored JDA® Workforce Management the highest among all vendors in usability and a leading vendor in the Facilitator. This is the third year in a row as highest ranking in usability, outpacing the competition.

Nucleus Research has scored JDA® Workforce Management the highest among all vendors in usability and a leading vendor in the Facilitator Quadrant of the 2019 Nucleus Research Workforce Management Value Matrix.  This is the fourth year that Nucleus has named JDA a facilitator in the WFM Value Matrix, and the third year in a row as highest ranking in usability, outpacing the competition.

“Retailers and manufacturers must attract and retain talent particularly given workforce shortages and the critical importance of a superior customer experience,” said Jim Prewitt, group vice president, product management, JDA. “Companies are looking for the most innovative, purpose-built workforce management solution that drives forward-looking planning, leverages predictive analytics and offers mobile and self-service scheduling. Being named to the Facilitator Quadrant yet again by Nucleus Research and scoring highest among any vendor in usability is a testament to the robust capabilities we continue to add to our SaaS-based JDA Workforce Management on an ongoing basis.”

Nucleus ranked JDA Workforce Management as the ideal solution for today’s competitive and complex environments, where needs such as scheduling optimization, self-service, and tight integration with JDA’s end-to-end SCM portfolio as well as non-JDA sources are critical for retailers as they must predict, anticipate, and meet labor expectations with precision.

JDA Workforce Management empowers organizations to better engage their teams and equip associates to meet customers’ evolving needs. Based on Microsoft Azure, JDA Workforce Management now integrates with Microsoft Teams enabling workers to self-manage their schedule and be proactive with upcoming changes they may need, reducing absenteeism. Companies can use JDA Workforce Management with Microsoft Teams to easily connect and collaborate with managers and coworkers through a unified platform via desktop or mobile. This integration is made possible by JDA’s new Microsoft Azure-based Supply Chain Management (SCM) Platform, with an API-led architecture.  JDA Workforce Management also helps organizations create optimal, accurate schedules, plan the right long-range staffing, maximize productivity and provide advanced mobile capabilities that improve both service and communications.

 “JDA Workforce Management strikes the right balance of usability features like advanced mobile capabilities and optimized labor scheduling with continued enhancements and partner ecosystem,” said Trevor White, senior analyst, Nucleus Research. “Customers we spoke with that use JDA Workforce Management validated the importance of balancing functionality with innovation and are seeing strong results.”

Additional Resources:

Tweet this: JDA (@JDASoftware) Ranked Highest in Usability Among All Vendors in 2019 @NucleusResearch #WFM Value Matrix: http://bit.ly/2WWgoXK

About JDA Software, Inc.

JDA Software offers the leading supply chain management (SCM) platform powered by artificial intelligence (AI) and machine learning (ML).  JDA’s leading cloud solutions manage supply chains from end-to-end, spanning supply chain and retail planning, execution and delivery. Using JDA’s comprehensive SCM platform and its broad partner ecosystem, customers can better predict and shape demand, transform product delivery, fulfill more intelligently, grow revenue and profits, and deliver superior customer experiences.  JDA’s proven solutions power an Autonomous Supply ChainTM for 4,000 of the world’s leading companies including 75 of the top 100 retailers, 77 of the top 100 consumer goods companies, and 8 of the top 10 global 3PLs. Running JDA, you can plan to deliver.  www.jda.com

Social Networks:

Web: https://jda.com

Blog: https://blog.jda.com

Facebook: https://www.facebook.com/JDASoftwareGroup

Instagram: https://www.instagram.com/jdasoftware/ 

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/jda-software

Twitter: https://twitter.com/JDASoftware

YouTube: https://www.youtube.com/user/JDASoftware

“JDA” is a trademark or registered trademark of JDA Software Group, Inc. Any trade, product or service name referenced in this document using the name “JDA” is a trademark and/or property of JDA Software Group, Inc.

 

JDA Software, Inc.
15059 N Scottsdale Rd, Ste 400
Scottsdale, AZ 85254

###

På trods af, at et stigende aldersgennemsnit snart kan betyde, at der mangler arbejde i de danske havne, rederier og i den maritime industri, så har industrien fortsat svært ved at tiltrække kvinder. Det vil brancheorganisationer dog meget gerne have lavet om på.

Det blå Danmark er fortsat en førende kraft inden for dansk økonomi, men i løbet af en kort årrække kan de positive tendenser vende.

Læs også: Danske Havne præsenterer sine tre vigtigste ønsker til en ny regering

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Selvom sektoren i dag giver arbejde til små 60.000 personer, så kan et stigende aldersgennemsnit og en stor mangel på kvinder således skabe bekymring om snarlig mangel på arbejdskraft, skriver Fyens Stiftstidende.

At Det Blå Danmark fattes kvinder, kommer ikke som en stor overraskelse internt i branchen, og i september måned satte kampagnen ”Girl Power i Det Blå Danmark” fokus på området, men nu sætter en ny analyse fra Danske Havne og Danske Maritime konkrete tal på problematikken.

”Analysen underbygger den forventning, vi havde, og den viser, at vi skal rykke nu. Vi kan se, at vi har en stigende gennemsnitsalder, og vi skal gøre noget, der kan tiltrække de unge kvinder. Vi vil gerne have den bedste talentmasse, men det får vi ikke, når vi kun har fat i den ene halvdel af befolkningen”, siger direktør for Danske Maritime, Jenny D. Braat, til Fyens Stiftstidende.

Analysen viser således, at blot hver femte ansatte i den maritime industri eller de danske havne er en kvinde, og den andel har kun ændret sig med et procentpoint fra 20 til 21 procent i perioden mellem 2012 og 2017.

Samtidig viser analysen også, at det traditionelle kønsrollemønster trives i det blå Danmark. Kvinder er hovedsageligt ansat i stillinger, hvor de ordner regnskaber eller har andre administrative opgaver, mens mændene håndterer den tonstunge kran, designer den nye lagerhal eller svejser skroget på den nybyggede trawler.

Øge opmærksomheden på branchen helt ned til Folkeskolen
Jenny D. Braat kalder fremtidsscenariet for det blå Danmark skræmmende, hvis branchen ikke formår at få flere piger og kvinder om bord. I dag kæmper den maritime branche med andre brancher om medarbejdere, og der er intet, der tyder på, at den kamp bliver mindre intensiv.

Aldersgennemsnittet for medarbejdere i det blå Danmark stiger, og da ungdomsårgangene bliver små, og det i øvrigt ikke vælter ind med unge mennesker på de tekniske uddannelser, bliver der rift om de hænder, der er at rekruttere fra, pointerer hun.

”Derfor skal vi have gjort pigerne opmærksomme på, hvor spændende en branche det er, og vi skal have gjort op med mange fordomme og have synliggjort, hvad der rent faktisk findes af job”, siger Jenny N. Braat til Fyens Stiftstidende og fortsætter:

”Man kan af gode grunde ikke gå i gang med en spændende uddannelse, hvis man ikke aner, at den eksisterer. Og så skal vi have gjort noget ved kulturen, og det starter allerede hjemme ved mor og far og i folkeskolen, og så fortsætter det ude i uddannelsesinstitutionerne og i virksomhederne”.

Læs også: To mindre foreninger samles i ny maritim brancheforening

På trods af den generelle mangel på kvinder i Det Blå Danmark, så er de dog forholdsvis stærkt repræsenteret på branchens ledelsesposter. Her er 17 procent af ledelsesstillingerne besat af kvinder, mens procentandelen til sammenligning i hele Danmark er på 21 procent.

- JMA

Vi har et par ledige pladser tilbage i både Århus og København, den 29. og 31. oktober 2019, så skynd dig at tilmelde dig!

TrueCommerce afholder et formiddagsevent den 29. og 31. oktober i hhv. København og Århus for alle med interesse i elektronisk samhandel, med indlæg fra nogle af landets største detail-, produktions- og grossistvirksomheder. 

Vores seneste markedsanalyse og vores kundetilfredshedsanalyse i foråret peger begge på, at Track & Trace er vigtigt for virksomheder inden for detail, produktion og engroshandel. Derfor har vi valgt at gøre effektiv Track & Trace til ét af dagens hovedtemaer. Blandt andre af dagens temaer er effektiv samhandel blandt detail- og fremstillingsvirksomheder samt grossister, herunder EDI outsourcing og EDI-konsolidering.

Agenda & tilmelding 
Dato: 
Tirsdag 29. oktober 2019 kl. 9.00-13.00
Sted: Charlottehaven, Hjørringgade 12C, 2100 København Ø
Klik her for agenda & tilmelding

Dato: Torsdag 31. oktober 2019 kl. 9.00-13.00
Sted: Smedien, Værkmestergade 7, 8000 Aarhus C
Klik her for agenda & tilmelding

Vi håber på at se dig.

Stockholm NOV 6 | REGISTRER I DAG

Sammen med vores strategiske partnere, Microsoft og Athena Retail Surl, er vi stolte værter for vores nordiske udgave af JDA Retail Connect. Hør fra SOK og Axfood i en samling af førende nordiske detailhandlere og ledere, der diskuterer; det aktuelle landskab, fremtidig detailhandel og de muligheder, der følger med forandring.

Tilmeld dig her>>  

Når det kommer til software til efterspørgselsplanlægning, er regneark det mest anvendelige værktøj for de fleste planlæggere. Regneark er dog kun lige så effektive som den person, der indtaster dataene.

REGNEARK: EN VEN ELLER FJENDE?

For næsten alle forretningsfolk begyndte forholdet til regneark, da de begyndte i skole og med tiden blev de fortrolige med værktøjets forviklinger. I dag er regneark ofte standardprogrammet for enhver krævet analyse.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Imidlertid er mange virksomheder alt for afhængige af disse forenklede databehandlingsværktøjer. Mens regneark er lette at bruge, mangler de simpelthen den krævede behandlingskraft, standardstruktur eller robusthed i mange forretningssituationer. Dette gælder især ved styring af forsyningskæder, hvor næsten alle beslutninger skal understøttes af effektiv analyse af potentielt tusinder af datalinjer.

For at oprette et regneark, der er i stand til at styre så store mængder data, ville nogen skulle bruge timer på timer på at bygge og forenkle et regneark for at levere de krævede resultater. Selv da, vil det endelige regneark uden tvivl være langsomt og besværligt: ​​for ikke at nævne, at det også vil have tilbøjelighed til at bryde sammen!

KAN REGNEARK SKABE ET ENKELT MISLYKKELSESPUNKT?

I mange virksomheder er de regneark, der bruges til at styre opgørelsen, bygget af kun en enkeltperson. Hvad sker der imidlertid, når de skifter stilling eller forlader virksomheden? Vil deres udskiftning være i stand til at dechiffrere de kryptiske formler, der er blevet udviklet gennem mange år og mange års opdatering?
Realiteten af ​​regneark er, at hvert ark bliver helt skræddersyet. Konsekvensen af ​​dette er, at virksomheder bliver afhængige af, hvem der oprettede dokumentet. I betragtning af at denne person kan komme videre eller endda blive ramt af en bus i morgen, risikerer man som virksomhed, at blive efterladt.

Med andre ord betyder dette, at hvis forretningskontinuiteten skal fortsætte i en virksomhed, må dens software ikke baseres på det enkelte individ. Derfor skal prognoser, efterspørgselsplanlægning, allokering og genopfyldning ikke kun være robuste, men også standardiserede processer.

HVOR EFFEKTIVE ER REGNEARK SOM LAGERSTYRINGSSOFTWARE?

For at holde trit med den dynamiske karaktér af dagens komplekse markedsplads, skal forsyningskædeteams være i stand til at reagere på ændringer hurtigt. Men hvis hele din lagerstyringsproces understøttes af regneark, er det umuligt for en virksomhed at følge med i ændringer af kundebehov eller skiftende forsyningsbetingelser. Når alt kommer til alt, hvordan kan virksomheden forblive lydhør, hvis de pågældende regneark skal genopfindes, hver gang der sker en ændring?

Ændringer er uundgåelige, og for at arbejde effektivt har forsyningskædeteam brug for en dynamisk efterspørgsels- og planlægningssoftware for at være et skridt foran. Problemet med regneark er, at enhver ændring kræver manuel indgriben. Selv i relativt stabile miljøer, i betragtning af det store antal SKU'er, kan det være enormt tidskrævende at følge med i virksomhedens efterspørgsel.

Med regneark derimod, bliver beslutningstagerne efterladt som brandslukkere. Derfor er det nødvendingt med en efterspørgsels- og planlægningssoftware, som vil give selvsamme mennesker muligheden for at arbejde proaktivt.

Ved at gøre virksomheder i stand til at automatisere lagerstyringsprocesser i langt de fleste af deres sortimenter, kan forsyningskædeteam fokusere og lægge deres opmærksomhed på de mere kritiske problemer. Ved at lade lagerstyringssoftwaren udføre den "tunge byrde", kan forsyningskædeteams bruge deres tid og opmærksomhed, hvor den virkelig kræves.

HVOR PÅLIDELIGE ER REGNEARK SOM EN SOFTWARE TIL EFTERSPØRGSELSPLANLÆGNING?

Uanset om man træffer en beslutning om at placere en stor ordre hos en ny leverandør eller afvikle et besværligt produkt, kan beslutninger om lagerstyring have en vidtrækkende indvirkning på den bredere forretning. Derfor er det vigtigt, at den indsigt, der bruges til at understøtte disse beslutninger, er pålidelig. Men i hvilket omfang kan du stole på en regnearksbaseret analyse?

I sidste ende er et regneark kun så nøjagtigt som den person, der oprettede det. I betragtning af at selv et mindre problem, såsom et forkert datainput eller formel, kan have en dyb indvirkning på output fra enhver analyse, er regneark ikke de mest robuste løsninger. Når du derudover indregner, at regneark kræver konstant forfining og menneskelig indgriben, er det meget let at miste overblikket.

Din efterspørgsels- og planlægningssoftware skal give dig indsigt, du kan stole på. Gennem anvendelse af påviste prognosemodeller og robuste datastrukturer vil en effektiv lagerstyringsløsning minimere risikoen for fejl og sikre, at analysen er konsistent. Resultatet: solid indsigt, som du kan basere dine beslutninger til forsyningskæden ud fra.

KAN REGNEARK VIRKELIG HOLDE TRIT MED DIN VIRKSOMHEDS VÆKST?

Når en virksomhed først starter, er regneark sandsynligvis tilstrækkelige. Efterhånden som efterspørgslen vokser, og organisationen udvides til at omfatte flere lokationer, vil operationens kompleksitet udvide sig. Men hvor skalerbar er regneark? Tilbyder de virkelig muligheden for at støtte vækst?

For de fleste virksomheder resulterer vækst i større efterspørgsel. Planlægningsteam er således nødt til at styre større netværk med flere kunder og flere produkter. Alle disse kombinerede resultater resulterer imidlertid i en eksponentiel stigning i data. Hvis du prøver at styre dette med regneark alene, vil antallet af datalinjer og den formel, der kræves for at holde alt i skak, simpelthen være forvirrende!
Effektiv bestyringssoftware skal ikke kun understøtte vækst, men aktivt udnytte kompleksiteten for at give virksomhederne meningsfuld indsigt.

HVAD SKAL DU BRUGE I STEDET?

Med eksempelvis Slimstock's lageroptimeringsløsning, Slim4, kan du sige farvel til dine besværlige regneark og begynde at høste fordelene ved ægte efterspørgsels- og planlægningssoftware.

Slim4 er en specialbygget lagerstyringsløsning til prognoser, efterspørgselsplanlægning og lagerstyring. Slim4 giver virksomhederne mulighed for effektivt at finde en balance mellem driftskapital, driftsomkostninger og det optimale serviceniveau.

Derudover giver Slim4 virksomheder mulighed for at tilpasse deres aktiviteter efter forventningerne fra deres kunder, mens de fjerner kompleksiteten fra lagerstyring. Kunder, der erstatter regneark med vores løsning, ser typisk følgende fordele:

Klik her for at se, hvordan Slim4 har hjulpet Slimstock's netværk med over 850 kunder.

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere