Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.

Det multinationale it-selskab Tech Mahindra, som er førende inden for digitale transformationer, forretningsomlægning, konsultation og it-løsninger, er blevet udvalgt som digital transformationspartner for det svenske special olieselskab Nynas, der specialiserer sig i naphthen- og bitumenprodukter.

Samarbejdet med Tech Mahindra skal modernisere Nynas’ it-arkitektur og drive nye, effektive arbejdsprocesser på tværs af virksomheden. Tech Mahindras konsultation og it-løsninger skal derudover medvirke til at skabe gennemsigtighed i værdikæden, give fleksibilitet samt skalerbarhed til at definere nye forretningsmodeller og introducere nye, digitale platforme, som understøtter en bæredygtig vækst i fremtiden. Tech Mahindra vil gøre brug af deres “Chance to Grow”-tilgang, som indebærer forretningstilpassede it-løsninger, der gør det muligt for virksomheder at ændre sig kontinuerligt i takt med industriens ændrede behov og lancere nye produkter, der baner vejen for nye indtægtskilder.

“Tech Mahindra kan bidrage til samarbejdet med vores dybe erfaring inden for kunders it-transformation. Vi vil støtte Nynas i deres digitale rejse ved at levere nye teknologier og løsninger gennem vores NXT.NOWTM-framework. Løsningen skal sikre agile, skalerbare, robuste og intelligente systemer for Nynas, som kan optimere deres ydeevne og igangsætte en bæredygtig vækst for virksomheden. Samarbejdet er et godt bevis på vores voksende aftryk i Sverige og i hele Norden”, siger Mukul Dhyani, Senior Vice President & Business Head for Continental Europe hos Tech Mahindra.

Læs også: Ny cloudplatform skal løfte digitale virksomheder

Samarbejdet mellem de to virksomheder er blot begyndelsen på en længere digital transformation for Nynas, uddyber Stein Ivar Bye, som er Chief Executive Officer hos Nynas.

“Vi har indledt dette initiativ for at opfylde vores strategiske mål og visioner om finansiel vækst, bæredygtighed og innovation. Teknologi spiller en central rolle i vores transformationsproces, og ved at arbejde sammen med Tech Mahindra får vi mulighed for at digitalisere vores forretning og skabe fleksibilitet med effektive it-løsninger. Tech Mahindras vision, kapacitet og erfaring med at levere sådanne strategiske engagementer vil hjælpe os med at nå i mål med vores strategi og sikre en bæredygtig forretningsvækst", siger Stein Ivar Bye.

- PiB

Med flere opkøb har Lineage Logistics etableret sig som distributør af temperaturkontrollerede fødevarer i Danmark. Den globale koncern har netop opført et nyt køle-fryselager på havnen i Aarhus, hvortil N.C. Nielsen har leveret en række Linde cold store-maskiner. De bidrager nu til at holde den interne logistik kørende og med kraftige kuldepåvirkninger er forholdene ekstreme.

"Det er ikke for sarte sjæle at arbejde på vores køle-fryselager. Køleområderne har køleskabstemperatur på fem grader og fryseområderne minus 25 grader. Vores medarbejdere skal derfor være godt klædt på, have fysikken i orden og kunne håndtere vores Linde-maskiner under disse specielle omstændigheder", udtaler driftschef Anders Jacobsen fra Lineage Logistics i Aarhus.

Lineage-lageret er et vigtigt knudepunkt på havnen. Fra skibene kommer enorme mængder af nedfrosset fisk, rejer og andet seafood, der i køleområdet placeres på et fuldautomatisk transportanlæg. En elevator sender pallerne op på første sal, hvor produkterne sorteres og ompakkes efter størrelse og sendes videre på anlægget ind til fryselageret, hvor Linde R20-reachtruckene tager over.

"Vi har et stort behov for at flytte produkter i en fart. Linde gaffeltruck og stablere er konstant i sving i modtage- og forsendelsesområdet, alt imens vores specialindrettede Linde cold store-reachtruck klarer det krævende arbejde på fryselageret, hvor der skal håndteres paller i op til ti meters højde. Det stiller ret store krav til maskinfører og materiel", pointerer Anders Jacobsen.

Køle- og fryselageret i Aarhus er opført på rekordtid. N.C. Nielsen blev valgt som samarbejds-partner til at kunne levere en nøje tilpasset Linde-maskinflåde, der hurtigt kunne integreres i forretningskonceptet hos Lineage Logistics. Første leverance består af syv Linde E18 el-truck, en Linde E18 cold store el-truck, otte Linde T20 palleløftere og fire specialindrettede Linde R20 cold store-reachtruck spækket med udstyr.

"Vi er glade for N.C. Nielsen og deres løsningsorienterede tilgang. Vi får svar på vores spørgsmål og serviceteknikerne er gode ambassadører for virksomheden. Vi taler samme sprog og kommunikerer godt. Serviceteknikerne husker altid at melde tilbage til mig, når en opgave er udført eller når der skal gives en realistisk tidshorisont på en bestilling", udtaler Anders Jacobsen fra Lineage Logistics.

Linde inde i kulden
Linde-maskinerne til fryselageret er designet til at operere i temperaturer ned til minus 30 grader. De kan snildt veksle mellem at køre i fryselageret og kølelageret, hvor de får opladet deres Lithium-ION batterier i en dertil indrettet ladestander. Alle Linde-modellerne til kørsel på fryselageret er kuldebestandige, robuste og forsynet med teknologi, der gør maskinførerens opgaver lettere i det frostklare arbejdsmiljø.

-

Kabinen på Linde R20-reachtruckene er isoleret, opbygget med et varmeapparat og designet med et ergonomisk betjeningspanel til kørsel med handsker og støvler. I kabinen findes skærme, så operatøren med sindsro kan følge pallehåndteringen fra det påmonterede kamera på gaflerne. Maskinen kører med en særlig olie, smørefedt og hydraulikvæsker til maksimal effekt under ekstreme forhold.

"Vi takker Lineage Logistics for valget af N.C. Nielsen og Linde-løsningen til deres nye køle-fryselager. Vi har fokus på tæt samarbejde og teknisk service, hvor vi har fået Linde-maskinflåden indarbejdet i logistikken, så de har kunnet opretholde deres drift. Perspektiverne er mange, især når det handler om at automatisere og digitalisere endnu flere dele af deres samlede lagerlogistik", udtaler Max H. Nielsen fra N.C. Nielsen.

Ud over at logistikautomatisering forbedrer virksomhedens effektivitet, mindsker det også den store mangel på arbejds­kraft. Toyota Material Handling tilbyder førerløse AGV-­løsninger særligt tilpasset din virksomhed.

Et flertal af lager- og logistikvirksomheder oplever øget vækst og har derfor brug for flere medarbejdere, særligt til nat-, aften- og weekendarbejde. Sideløbende med et konstant større behov for øget effektivitet, bliver det stadigt sværere at finde arbejdskraft. “Vores kunder efterspørger løsninger med førerløse truck, så de ikke skal bekymre sig om manglende arbejdskraft selv i spidsbelastede perioder,” siger Eiler Toft-Andersen, Senior Manager i Logistics Solutions hos Toyota Material Handling Danmark.
 

Slut med mangel på arbejdskraft

Virksomhederne ønsker i høj grad løsninger med AGV (Automated Guided Vechicles), der kan hjælpe dem med at følge med den stigende efterspørgsel trods mangel på arbejdskraft. ”Jeg har netop talt med en virksomhed, som vil holde lageret kørende 24/7, men har svært ved at skaffe medarbejdere. En AGV-løsning mindsker ikke bare manglen på arbejdskraft, men øger effektiviteten, giver værditilvækst og forbedrer produktiviteten betydeligt. ”Truckførernes  ressourcer  frigives,  så  de  kan overføres  til  andre  og  måske  mere  givende  jobfunktioner. Højst sandsynligt vil medarbejderen opnå større arbejdsglæde samt tilegne sig nye kompetencer. ”Uanset virksomhedens størrelse og type, mindskes omkostninger i form af løn, overarbejde og vikarer med automatisering. Desuden elimineres risikoen for menneskelige fejl, så der sker færre skader på bygning og inventar. 

"Vi er den største producent i verden, så du kan være sikker på, at vi også er her i morgen" - Eiler Toft-Andersen, Senior Manager i Logistics Solutions hos Toyota Material Handling Danmark

Løsninger til alle behov

Toyota, som solgte de første truck i 1956, har mange års erfaring på markedet. Derfor er du sikret en tryg proces fra start til slut med et dansktalende team, og det er nemt og enkelt at komme i gang med den rette løsning. Gradvist kan løsningen udvides til flere områder. ”Første skridt er at kigge på et enkelt produktionsområde  for  at finde  ud  af,  hvilke  processer der nemt kan varetages af AGV’er. AGV’erne kan enten leases eller et købes, alt efter hvilken finansieringsmetode  der  passer  til  den  enkelte  virksomhed. Vi er den største producent i verden, så du kan være sikker på, at vi også er her i morgen.

AGV’erne  transporterer  naturligvis  godset  ad den korteste vej fra A til B, så der spares på energiressourcerne. De bæredygtige maskiner kan ses på showroomet i Vejle, ligesom flere af Toyotas nuværende kunder gerne åbner dørene for dig, så du kan opleve maskinerne i brug.

Det er med stor fornøjelse at meddele, at fra den 31. januar 2023 har TITAN Containers opkøbt ALPHA Containers, der bliver en del af TITAN-familien. Som en fremtrædende leverandør af containerløsninger i Danmark byder TITAN, ALPHA-teamet velkommen.

Layland Barker, grundlægger og direktør for TITAN Containers udtaler:

"Jeg er mere end taknemmelig for, at opkøbet er gennemført, jeg ved, at vi nu står endnu stærkere på det danske marked, og sammen vil vi øge vores markedsandel i det vidunderlige Danmark. Tina og resten af ALPHA-teamet har ydet en fremragende indsats gennem mange år, og deres tilgang til kundeservice, integritet og kvalitet passer perfekt til vores værdier hos TITAN Containers.Vi har nogle meget spændende år foran os, det tvivler jeg ikke et sekund på. Stort velkommen til Tina og resten af de dygtige ALPHA-medarbejdere fra mig og hele TITAN-familien. For vi er som en familie hos TITAN, og derfor var det også vigtigt for mig, at både købers og sælgers kerneværdier er helt ens."

ALPHA Containers har eksisteret siden 1998 og fortsætter med at køre fra sit eksisterende kontor i Aarhus. For eksisterende kunder har transaktionen ingen indflydelse, ALPHA Containers fortsætter med fokus på hurtig levering, kundeservice og topkvalitetscontainere.

Sevgyl Abdulovski, Group CFO hos TITAN Containers tilføjer:

"Vi har afsøgt markedet i Danmark for mulige opkøb for at intensivere vores vækstplaner i Danmark, hvilket især betyder en øget containerflåde til udlejning og en markant stigning i omsætningen. Ret tidligt i processen stod det klart for os, at ALPHA Containers var det rigtige firma at invitere på en kop kaffe. Det stod klart for begge parter ret tidligt i forløbet, at tidspunktet var det helt rigtige."

Tina Ruskjær, direktør og ejer af ALPHA Containers gennem mere end 15 år, er også meget tilfreds med handlen. Tina, der i fremtiden skal være regionschef med base på kontoret i Aarhus, udtaler:

"I næsten et år havde vi tænkt på, om det var på tide at blive en del af noget større. Da vi begyndte dialogen med TITAN Containers, var det tydeligt, at timingen var rigtig, og at TITAN Containers var den oplagte køber. Vi deler de samme værdier, og for mig var det måske den vigtigste del af processen. Jeg er stolt af vores rejse indtil nu og ser virkelig frem til næste kapitel sammen med de mange dygtige TITAN-medarbejdere rundt om i verden. Jeg vil også gerne sige en stor tak til vores kunder, samarbejdspartnere og ikke mindst vores medarbejdere gennem mange år"

ALPHA Containers har en stærk position i Jylland, hvor TITAN Containers for nylig har investeret i en stor grund i Kolding. Her skal blandt andet bygges et depot og værksted til indretning af specialløsninger, ligesom placeringen også skal være base for flere lastbiler, der skal transportere de mange containere til primært Jylland kunder.

Dette opkøb er i tråd med TITAN Containers’ vækstplaner i Danmark, og virksomheden er glade for at fortsætte med at levere kvalitetscontainerløsninger til kunder i regionen.

Nye Mitsubishi gaffeltrucks til undervisningen på EUC Lillebælt

Vi er glade for at have leveret 2 stk. nye gaffeltrucks til EUC Lillebælt

EUC Lillebælt i Fredericia har fået leveret 2 nye GRENDiA ES gaffeltrucks, som de skal bruge i undervisningen på deres truckcertifikatkurser.

Uddannelsesleder Frank Algren Eriksen udtaler: ”Vi glæder os til at kunne tilbyde disse nye trucks til vores elever. De vil helt sikkert højne kursus-kvaliteten.” Læs mere om EUC Lillebælts AMU-kurser her: www.eucl.dk/amu-kurser

DM i Skills i Fredericia d. 2/2 til 4/2

Sidste år da EUC Lillebælt deltog i DM i Skills, stillede vi en gaffeltruck til rådighed til eleverne. Så igen i år stiller Mitsubishi Forklift Trucks en gaffeltruck til rådighed, når EUC Lillebælt deltager i DM i Skills i Fredericia d. 2/2 til 4/2.

Drives du af vækst, udvikling og gode resultater? Kunne du tænke dig at blive en del af en international virksomhed og indgå i et engageret og velfungerende team? Så kan vi tilbyde dig et spændende og udfordrende job som søfragtsspeditør i en af Skandinaviens største globale transport- og logistikvirksomheder.

Med mere end 30 års erfaring inden for Aid & Relief, kan Scan Global Logistics tilbyde en lang række tjenester over hele verden. Vi har kompetence og kapacitet til at opfylde de mest krævende opgaver og tidsplaner i de fjerneste områder af verden. Du bliver en del af et dansk team med en lang række erfarne og ambitiøse kollegaer og et stærkt sammenhold på tværs af organisationen.

Vi tilbyder dig
Vi tager ansvar for det fulde transportforløb fra afgivelse af tilbud, koordinering af logistikken i hele transportkæden samt dokumentation til at sikre endelig levering på destinationen. Du får ansvar for bookinger, koordinering og opfølgning på vores nødhjælpsforsendelser. Arbejdet kræver at vi leverer en første klasses service og forstår at opbygge relationer på tværs af landegrænser.

Vi beskæftiger os primært med cross trade, så størstedelen af opgaverne løses i samarbejde med kollegaer og partnere i andre dele af verden med en bred kontaktflade til kunder, leverandører, agenter og samarbejdspartnere globalt.

Verdenssituationen er med til at sætte vores dagsorden, og hverdagen byder på mange nye udfordringer. Vi arbejder for at fremme en kultur, hvor ”respect, integrity, entrepreneurship & fun” er en del af vores fælles hverdag, og udgør vores DNA – og den måde vi tilgår både vores kunder, kollegaer og partnere på.

Vi tilbyder en stilling i gode rammer på vores kontor i enten Kastrup eller Taastrup. Begge arbejdspladser flytter i juni 2023 til vores nye hovedkontor på Avedøre Holme.

Vi forventer, at du

Det er en klar fordel, hvis du på forhånd har erfaring fra aid-segmentet, men det er ikke et krav.

For at du kan blive en succesfuld del af vores nye team er det vigtigt, at du er en positiv teamplayer med en ”can do”-attitude. Vi lægger desuden stor vægt på, at du forstår at kombinere god service med en sund forretningsforståelse, og har en proaktiv tilgang til arbejdsopgaverne.

Fik vi din opmærksomhed?
Vi håber, du er blevet interesseret i at blive en del af vores team. Har du spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte Mia Ogilvie Vitalis Erbs, Head of Department, Aid & Relief, Ocean, telefon +45 3248 0219 eller besøge vores hjemmeside www.scangl.com.

Vi ser frem til at modtage din ansøgning og dit CV hurtigst muligt. Vi gennemgår ansøgninger løbende og afslutter ansøgningsprocessen, når den rigtige kandidat er fundet.

Det er med stor glæde, at vi kan offentliggøre, at TITAN Containers d. 31. januar 2023 har opkøbt ALPHA Containers, som dermed bliver en del af TITAN-koncernen. CEO Layland Barker byder samtidig ALPHA-teamet velkommen til TITAN-familien.

Det er med stor fornøjelse at meddele, at fra den 31. januar 2023 har TITAN Containers opkøbt ALPHA Containers, der bliver en del af TITAN-familien. Som en fremtrædende leverandør af containerløsninger i Danmark byder TITAN, ALPHA-teamet velkommen.

Layland Barker, grundlægger og direktør for TITAN Containers udtaler:

"Jeg er mere end taknemmelig for, at opkøbet er gennemført, jeg ved, at vi nu står endnu stærkere på det danske marked, og sammen vil vi øge vores markedsandel i det vidunderlige Danmark. Tina og resten af ​​ALPHA-teamet har ydet en fremragende indsats gennem mange år, og deres tilgang til kundeservice, integritet og kvalitet passer perfekt til vores værdier hos TITAN Containers.Vi har nogle meget spændende år foran os, det tvivler jeg ikke et sekund på. Stort velkommen til Tina og resten af ​​de dygtige ALPHA-medarbejdere fra mig og hele TITAN-familien. For vi er som en familie hos TITAN, og derfor var det også vigtigt for mig, at både købers og sælgers kerneværdier er helt ens."

ALPHA Containers har eksisteret siden 1998 og fortsætter med at køre fra sit eksisterende kontor i Aarhus. For eksisterende kunder har transaktionen ingen indflydelse, ALPHA Containers fortsætter med fokus på hurtig levering, kundeservice og topkvalitetscontainere.

Sevgyl Abdulovski, Group CFO hos TITAN Containers tilføjer,

"Vi har afsøgt markedet i Danmark for mulige opkøb for at intensivere vores vækstplaner i Danmark, hvilket især betyder en øget containerflåde til udlejning og en markant stigning i omsætningen. Ret tidligt i processen stod det klart for os, at ALPHA Containers var det rigtige firma at invitere på en kop kaffe. Det stod klart for begge parter ret tidligt i forløbet, at tidspunktet var det helt rigtige."

Tina Ruskjær, direktør og ejer af ALPHA Containers gennem mere end 15 år, er også meget tilfreds med handlen. Tina, der i fremtiden skal være regionschef med base på kontoret i Aarhus, udtaler,

"I næsten et år havde vi tænkt på, om det var på tide at blive en del af noget større. Da vi begyndte dialogen med TITAN Containers, var det tydeligt, at timingen var rigtig, og at TITAN Containers var den oplagte køber. Vi deler de samme værdier, og for mig var det måske den vigtigste del af processen. Jeg er stolt af vores rejse indtil nu og ser virkelig frem til næste kapitel sammen med de mange dygtige TITAN-medarbejdere rundt om i verden. Jeg vil også gerne sige en stor tak til vores kunder, samarbejdspartnere og ikke mindst vores medarbejdere gennem mange år"

ALPHA Containers har en stærk position i Jylland, hvor TITAN Containers for nylig har investeret i en stor grund i Kolding. Her skal blandt andet bygges et depot og værksted til indretning af specialløsninger, ligesom placeringen også skal være base for flere lastbiler, der skal transportere de mange containere til primært Jylland kunder.

Dette opkøb er i tråd med TITAN Containers’ vækstplaner i Danmark, og virksomheden er glade for at fortsætte med at levere kvalitetscontainerløsninger til kunder i regionen.

Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.

I 2021 tegnede sundhedsvæsenet sig for seks procent af Danmarks CO2-udledning. En del af udledningen skyldes anvendelse af éngangs-værnemidler som nitrilhandsker. Nu vil et dansk konsortium, som de første i verden, skabe en helt ny forsyningskæde med genbrugelige nitrilhandsker, der kan indsamles, sorteres, vaskes og distribueres.

”Vi har i forvejen en velfungerende infrastruktur, hvor kitler, lagner, klude og andre tekstiler bliver indsamlet, vasket og sendt tilbage til sundhedspersonalet. Idéen om at udvikle nitrilhandsker og vaskeprocesser, så de kan indgå i den samme forsyningskæde, er oplagt. Det vil mindske klimaaftrykket fra produktion og transport og stille samfundet bedre, når forsyningssikkerheden er udfordret”, fortæller projektleder Søren Haack fra Teknologisk Institut.

Éngangs-værnemidler belaster klimaaftrykket
De fleste borgere, der har været indlagt eller behandlet af sundhedspersonale, kender til de blå éngangshandsker, som læger, sygeplejersker og behandlere bruger for at beskytte patienter og sig selv ved nærkontakt. Under coronaepidemien blev der alene i Region Midtjylland udleveret 138 millioner engangshandsker, som typisk bliver brugt kortvarigt og herefter kasseret. Det store forbrug af engangshandsker gav virksomheden Bait A/S idéen til at gøre noget ved det massive spild.

Læs også: Gnidningsfri grøn omstilling skal være inspiration for andre

”Vi leverer i forvejen éngangshandsker til regionerne i Danmark, og under corona-epidemien talte vi med blandt andre Region Hovedstaden og Styrelsen For Forsyningssikkerhed om et cirkulært koncept. Det blev meget positivt modtaget, så vi gik videre med idéen til Teknologisk Institut og DFD”, fortæller CEO og partner Kent Pedersen fra Bait A/S.

Styrker forsyningssikkerhed og grøn omstilling
Mens Bait A/S får produktionsansvar for de genbrugelige nitrilhandsker, skal DFD (De Forenede Dampvaskerier) stå for indsamling, vask og distribution af handskerne. Målet er, at genbrugshandskerne skal indgå i eksisterende cirkulære kredsløb hos DFD på linje med klude, sengetøj og hospitalstøj.

”Corona-epidemien blotlagde en kritisk sårbarhed, når globale nedlukninger medfører alvorlige forsyningsproblemer. Ved at udvikle et samlet koncept, hvor handskerne indsamles, vaskes og distribueres i Danmark, skaber vi en fleksibel og mere modstandsdygtig forsyningskæde, hvor vi er mindre afhængige af fjernøstlige producenter. Samtidig vil løsningen styrke både vores og sundhedsvæsnets grønne omstilling”, fortæller divisionsdirektør Axel Bonnevie fra DFD.

Miljøkriterier i indkøbspolitikken
Den grønne omstilling af hospitalsvæsenet indebærer blandt andet, at der nu også stilles krav til miljø- og klimaaftryk ved offentlige indkøb og udbud.
”Produkternes cirkularitet spiller en stigende rolle for indkøbspolitikken både i det offentlige og i det private erhvervsliv. Som en virksomhed, der lever af at sælge blandt andet værnemidler, der typisk er éngangsprodukter, er vi derfor glade for at have etableret og indgå i et samarbejde, hvor målet er at gøre engangsprodukterne cirkulære. Det ville vi ikke kunne gøre på egen hånd”, siger Kent Pedersen fra Bait A/S.

Kræver mange aktører
Arbejdet med at udvikle genbrugsnitrilhandsker er i fuld gang på Teknologisk Institut, hvor de mange interessenter i handskernes værdikæde er ved at blive afdækket og inddraget.

”Projektet er et fyrtårnsprojekt. Det indebærer, at løsningen skal fungere i fuld skala og ikke kun i en petriskål eller en pilotopstilling. Det betyder, at vi ved projektets afslutning i sommeren 2024 skal stå med et færdigt koncept, der omfatter hele forsyningskæden. Her er det altafgørende at komme godt fra start og afstemme med alle aktører – fra regioner og styrelser til hospitaler og medicobranchen”, forklarer Søren Haack fra Teknologisk Institut.

I projektets første fase bliver der blandt andet udarbejdet kravsspecifikationer og livscyklusvurderinger, som er en samlet beregning af et produkts klimaaftryk gennem hele dets levetid. Det skal dokumentere, at genbrugshandsken samlet set er en mere miljø- og klimavenlig løsning end engangshandsken.

- PiB

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere