CEVA Logistics mærker konsekvenserne af den akutelle coronakrise, og vælger derfor at erklære force majeure i alle forretningsaktiviteterne - en beslutning, der hidtil er uset i branchen.

Den nuværende situation med spredningen af COVID-19 kaster lange skygger over flere områder i erhvervslivet med regeringer, der fremlægger akutte tiltag, som skal beskytte befolkninger og begrænse spredningen. 

Læs også: Samarbejde sikrer transatlantisk fragtflyvning

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

I den forbindelse erklærer det franske transportselskab CEVA Logistics force majeure i en meddelelse der beskriver, hvordan den potentielle risiko for smitte af medarbejdere, leverandører og relaterede personer skaber store udfordringer for virksomhedens drift og aktiviteter i flere lande. 

Med coronavirussen og de tilhørende tiltag, der er indført i forlængelse af den, vurderer CEVA derfor, at omstændighederne er fuldstændig uden for virksomhedens kontrol, hvilket tvinger dem til at erklære force majeure, så vidt vides som det første større selskab i branchen.

Læs også: Flere flyselskaber fylder passagerfly med gods

Ved at gøre det, forbeholder CEVA Logistics sig retten til at ændre alle eller udvalgte aktiviteter, ændre arbejdsprocedurer og aftalte rater og priser, opkræve tillæg eller på anden vis træffe beslutninger, der er nødvendige for forretningens drift, overlevelse og ydermere obligationer til kunder, leverandører og andre interessenter. 

Dette gælder endvidere alle aspekter af logistikvirksomhedens fragt- og distributionskanaler. 

-HCL

En række flyselskaber rundt om i verden tager i disse dage en ny strategi til sig, mens coronavirussen ellers holder deres flåder på jorden. Passagerfly bliver simpelthen fyldt med det gods, der normalt ligger under folks fødder, så klodens forsyningskæder bliver holdt i gang.

En af de mange brancher, der er hårdt ramt af coronavirusudbruddet, er den internationale flyindustri. Trafikken er faldet i historisk grad, selskaber grounder store dele af deres flåder og lufthavne bliver brugt som parkeringspladser i en tid, der koster sektoren milliarder.

Læs også: Flyselskaber indgår transatlantisk fragtfusion

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Den kraftige neddrosling på antallet af flyvninger går ikke kun ud over de passagerer, der ellers ville have fyldt maskinerne, men også de store mængder gods i form af den vigtige belly cargo – som regel værdifulde og tidskritiske forsendelser – der normalt ligger under folks fødder.

For at afbøde den effekt, er flere og flere kommercielle flyselskaber – i manglen på mennesker – begyndt simpelthen at fylde deres fly med varer, sådan som direktør for SAS Cargo, Leif Rasmussen, også anbefalede i en klumme i sidste uge.

I onsdags landede eksempelvis 30 ton gods, primært medicinalvarer, i Frankfurt ombord på LH729 efter godt 11 timer i luften fra Shanghai. På turen var flyet, der normalt kan medbringe op til 335 passagerer, blevet pakket med varer, herunder på stolerækkerne i kabinen og i bagagehylderne under loftet.

Flyvningen blev sat i værk af Lufthansa Cargo, der under normale omstændigheder flytter omkring halvdelen af sit gods som belly cargo. Men på grund af coronakrisen mangler store dele af den kapacitet, og derfor er tiltag som dette nødvendige for at holde klodens forsyningskæder i gang.

Ingen planer om at ombygge passagerfly hos SAS
Den opfattelse deler man også hos Virgin Atlantic, der i sidste weekend sendte sin første dedikerede fragtflyvning nogensinde afsted fra London til New York, men altså ligeledes med et passagerfly, beretter Simple Flying.

Flyet, en Boeing 787-9, krydsede Atlanten læsset med vigtig medicin og farmaceutiske produkter, for at lande i New York 20 minutter efter tidsplanen. Men som mediet tørt bemærker, så var der heldigvis for Virgin ingen passagerer til at klage over, endsige bemærke forsinkelsen.

Også AirBaltic har kastet passagerfly ind i kampen mod coronakrisens negative effekter. I den forløbne weekend sendte selskabet således en Airbus A220 til Ürümqi Diwopu International Airport i det vestlige Kina, hvorfra det vendte tilbage med en last bestående af over fem ton medicinsk udstyr, herunder bl.a. ca. 900.000 ansigtsmasker og omkring 80.000 åndedrætsværn.

Turen er et led i det samarbejde, AirBaltic har stablet på benene – eller vingerne, om man vil – for at imødekomme det voksende behov for godsfragt fra Kina til Europa, og til USA, som DSV også adresserer. Sammen med to partnere har man således udviklet en supply chain-løsning til godsforsendelser fra hele Kina til Baltikum med egne passagermaskiner som charterfragtfly, forklarer selskabet.

Læs også: SAS Cargo er fortsat verdens bedste inden for luftfragt

I modsætning til Lufthansa, der som nævnt læssede kasser ind ovenpå sæderne, valgte AirBaltic at fjerne dem for at øge pladsen til gods i kabinen, sådan som også græske Aegean har gjort med to af sine fly. Det er dog ikke noget man har planer om i SAS, lyder det.

“Det er relativt omkostningstungt at fjerne sæder og omdanne kabinen, så det forventer vi ikke at komme til at gøre”, siger pressechef Kristoffer Meinert fra SAS i Danmark til check-in.dk. Selskabet har dog netop åbnet en fragtrute fra Stockholm til Chicago, men altså med et normalt passagerfly.

-AK

Denne artikel er en del af temaet Coronavirus

Virksomhedens forsyningskædeløsninger er blevet anerkendt af det uafhængige vurderingsbureau EcoVadis.

Forsyningskædeeksperten CHEP Europe har modtaget EcoVadis’ Guld-status for sin bæredygtighedsindsats. Det placerer dem fortsat blandt de top 5 procent grønneste leverandører på verdensplan. Det er første gang nogensinde, at en forsyningskædevirksomhed opnår topkarakteren guld-status fem år i træk.

CHEP Europe har særligt udmærket sig inden for områderne miljø, arbejdsmarkedsstrategier, fair forretningspraksis og forsyningskæder.

EcoVadis’ metode er baseret på internationale standarder for virksomheders sociale ansvar, herunder Global Reporting Initiative, United Nations Global Compact og ISO 26000. Ecovadis’ vurdering dækker 198 forskellige kategorier og vurderer 60.000 virksomheder i 155 lande.

Geraint Thomas, Sustainability Director i CHEP Europe, siger:

”Vi er ekstremt stolte over at modtage endnu en udmærkelse for vores arbejde med CSR. Social ansvarlighed er en kerneværdi bag alt, hvad vi gør. Vores forretning er grundlæggende bygget på en cirkulær tankegang, hvor vi forsøger at begrænse mængden af affald i hele forsyningskæden, og vi er overbeviste om, at deling og genbrug af naturens begrænsede ressourcer er det rigtige for samfundet. Alene sidste år har vores aktiviteter reduceret mængden af affald med 1,3 megaton og CO2-udledningen med 2 millioner ton. Samtidigt har vi reddet 1,7 millioner træer.”

Læs mere i vedhæftede pressemeddelelse.

Det nye Executive Board, der skal ledes af Burkhard Eling, tager over fra og med den 1. januar 2021. Bernhard Simon og Michael Schilling træder ind i bestyrelsen, Supervisory Board, i 2021.

Efter 31 års tæt samarbejde i operationelle lederstillinger hos Dachser træder CEO Bernhard Simon og hans stedfortræder Michael Schilling, COO Road Logistics, i 2021 ind i Supervisory Board med Bernhard Simon som formand. Fra den 1. januar 2021 bliver Burkhard Eling, der blev en del af Dachsers Executive Board i 2013 som CFO, den nye CEO for den familieejede logistikvirksomhed.

"Ved udgangen af 2020 vil Michael Schilling og jeg overdrage vores ansvar i direktionen til den næste generation af ledere. Dette fælles træk, som længe har været i planerne, vil skabe nye impulser til virksomhedens fremtid," forklarer Bernhard Simon, CEO for Dachser.

"Coronaviruskrisen er uden tvivl en stor udfordring for hele ledelsen, men den sætter ikke spørgsmålstegn ved vores langsigtede strategi. Det vigtigste lige nu er at overdrage virksomheden til en ny generation, og vi starter i topledelsen. Vi er overbeviste om, at vi kan styre Dachser sikkert gennem de kommende måneder. Ved at sikre stabiliteten i vores netværk og holde forsyningskæderne kørende, vil vi fortsætte med at levere pålidelighed og kvalitet til vores kunder."

Ny administrerende enhed: IT & Development
Fra den 1. januar 2021 overtager Stefan Hohm ansvaret som Chief Development Officer (CDO) for den nye administrerende enhed, IT & Development, der beskæftiger sig med forskning og udvikling, innovation, IT, kontraktlogistik og industrispecifikke løsninger. Alexander Tonn bliver en del af Dachsers direktion som COO for Road Logistics. Edoardo Podestà vil fortsat være en del af direktionen i sin rolle som COO Air & Sea Logistics. Endelig vil stillingen som CFO blive udfyldt snarest.

Burkhard Eling (48 år) overtager ansvaret som CEO og talsmand for Dachsers Executive Board den 1. januar 2021. I 2013 blev Eling en del af Executive Board i rollen som CFO. Her havde han blandt andet ansvaret for den globale implementering af SAP-systemet, og han var med til at ændre virksomhedens selskabsform til SE. Han stod også i spidsen for det strategiske innovationsprogram Idea2net for hele virksomheden. Sammen med Michael Schilling og Bernhard Simon orkestrerede han fusionen og integrationen af den iberiske logistikleverandør Azkar (nu Dachser Iberia).

Stefan Hohm (47 år) skal stå i spidsen for en nyoprettet Executive Unit, IT & Development, som CDO (Chief Development Officer) fra 1. januar 2021. Som en erfaren leder, der har været i virksomheden i 27 år, vil han være ansvarlig for forsknings- og udviklingsemner og for fortsat at skabe udvikling inden for IT, kontraktlogistik og industrispecifikke løsninger. Hohm startede sin karriere inden for kontraktlogistik hos Dachser, før han overtog ledelsesansvaret for filialerne i Erfurt og Hof i Tyskland. Som Corporate Director har han siden 2016 været ansvarlig for logistikvirksomhedens Research & Development samt industrispecifikke løsninger.

Alexander Tonn (46 år) overtager stillingen som COO for Road Logistics den 1. januar 2021. Tonn har været i virksomheden i over 20 år. Efter sine første ledelsesopgaver i Memmingen flyttede Tonn i 2014 til Dachsers hovedkontor i Kempten, Sydtyskland, hvor han fik ansvaret for den internationale udvikling af kontraktlogistik. Siden 2017 har han også stået i spidsen for European Logistics Germany, og det vil han fortsætte med, også efter sin udnævnelse som COO Road Logistics. Alfred Miller beholder sin rolle som Managing Director for Food Logistics.

Fremtidens direktion fuldendes af Edoardo Podestà, der har været medlem af Dachsers Executive Board siden oktober 2019 som COO Air & Sea Logistics. Podestà er ansvarlig for den globale sø- og luftfragtvirksomhed samt jernbaneservices mellem Europa og Kina, og han står også i spidsen for forretningsenheden ASL Asia Pacific.

Et solidt fundament, som fremtiden kan bygges på
Bernhard Simon har været en del af Dachsers Executive Board siden 1999, og siden 2005 har han stået i spidsen for det familieejede selskab som repræsentant for aktionærerne. Virksomhedens stærke vækst og internationalisering skyldes i stor udstrækning Simons indsats. Under hans ledelse har Dachser udviklet sig til en af de mest anerkendte logistikudbydere i Europa og resten af verden.

Michael Schilling blev en del af Dachsers Executive Board i 2002. Siden har han været med til at opbygge et af de bedst præsterende stykgodsnetværk i Europa. Med disse resultater har han været og er fortsat drivkraften bag og foregangsmanden for at skabe bæredygtig vækst med internationale transport- og kontraktlogistiktjenester. De standardiserede processer, IT-systemer og IT-platforme, der er udviklet under hans ledelse, danner grundlag for det høje niveau af kvalitet og pålidelighed, der kendetegner Dachsers positionering på logistikmarkedet.

Kort oversigt:
Dachsers Executive Board pr. 1. januar 2021
Burkhard Eling, CEO og formand for Executive Board
Stefan Hohm, CDO
Edoardo Podestà, COO Air & Sea Logistics
Alexander Tonn, COO Road Logistics
NN, CFO


Om Dachser:
Dachser er en familieejet virksomhed, der tilbyder transportlogistik, lagerservices og kundespecifikke services inden for to forretningsområder: Dachser Air & Sea Logistics og Dachser Road Logistics. Virksomheden tilbyder blandt andet omfattende kontraktlogistikløsninger og branchespecifikke løsninger. Et fintmasket transportnetværk – både i Europa og oversøisk – og fuldt integrerede it-systemer sikrer intelligente logistikløsninger over hele verden.

Med 30.600 medarbejdere på 399 faciliteter over hele kloden opnåede Dachser i 2018 en samlet nettoomsætning på 5,6 milliarder euro. Samme år håndterede logistikleverandøren i alt 83,7 millioner forsendelser med en samlet vægt på 41,3 millioner tons. Dachser er repræsenteret med egne datterselskaber i 44 lande.

Du finder mere information om Dachser på www.dachser.dk

Maria Andersen - maria.andersen@dachser.com

Virksomheder anvender mange ressourcer på at reparere beskadigede gaffeltrucks. Skaderne kan ofte henføres til forkert eller uforsigtig betjening af trucken. – Dette medfører mindre oppetid, lavere effektivitet og en vedligeholdelses-udgift, som kunne vær

Vedligeholdelsesomkostninger vil altid være en post i virksomheders økonomi, men det er muligt at reducere omkostninger til reparationer af trucks, ved at investere i dine operatører.

Ved at give dine operatører træning i håndtering af trucks, kan du gøre en forskel på din bundlinje.

I en typisk trænings-session vil operatørerne lære mere om de trucks de kører til daglig, samt hvordan disse håndteres bedst og mest effektivt. Bortset fra øvelse af de praktiske færdigheder, vægter de fleste kurser også, at operatørerne lærer om sikkerhed og hensynsfuld kørsel på lageret.

Mange af de virksomheder, som beslutter at investere i træning og uddannelse af deres personale, ser en reduktion i skader og en forbedret kultur omkring sikkerhed på lageret. Dette ender alt i alt ud i besparelser på vedligeholdelses-kontoen, effektiviteten får et boost grundet de længere perioder uden uheld og et generelt forbedret arbejdsmiljø.

Desværre er det ikke altid ligetil, for lager- og logistikchefen, at få godkendt investeringer til træning af truckoperatørerne. Træningen koster selvfølgelig noget, der skal afses tid fra de daglige opgaver i en arbejdsdag, og hvis arbejdsgangen allerede fungerer uden de helt store problemer, er det meget lettere for ledelsen at nedprioritere træning af operatørerne.

For at gøre det nemt for dig, at træne dit personale, har vi lavet en gratis guide med 5 påstande, som folk siger omkring gaffeltruck-træning – og hvorfor de er forkerte.

I guiden finder du de hyppigst forekommende argumenter for, hvorfor træning er overflødig, samt modargumenterne du behøver, for effektivt at kunne argumentere for at det alligevel er en god investering.

Få din guide her.

SAS Cargo Group og Scan Global Logistics er gået sammen for at hjælpe erhvervslivet i Norden og har etableret en fragtløsning til og fra USA. Redskabet er et af de mange passagerfly, der alligevel står stille for tiden.

De nuværende begrænsninger på passagerflyvninger mellem USA og Europa har øget efterspørgslen på alternative fragtløsninger, der kan sikre, at skandinaviske og amerikanske virksomheder kan opretholde en stabil strøm af leverancer.

Læs også: Dagligvaresektor maner til corona-ro: forsyningskæderne skal nok holde

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Derfor har SAS Cargo og Scan Global Logistics (SGL) indgået et samarbejde om etableringen af en direkte fragtcharterflyvning fra Skandinavien til Chicago, der startede den 26. marts fra Stockholm.

Flyvingen skal give mulighed for, at skandinaviske virksomheder kan sende fragt til USA og retur, og dermed sikre, at hjulene i erhvervslivet fortsat kan holde sig i bevægelse.

"Det er vigtigt at sikre, at varerne fortsætter med at flyde frit mellem Europa og USA på trods af den aktuelle situation. Det var let, som to store skandinaviske virksomheder, at enes om ideen om en fragtcharter-løsning, der benytter lejligheden til at udnytte ikke-operationelle passagerfly til fragtflyvning”, siger Group CEO for SGL, Allan Melgaard.

Læs også: SAS Cargo-direktør: Flyfragt skal sikre krisetidens livsvigtige forsyninger

SAS Cargo handlede endvidere hurtigt på ideen og sørgede for, at et almindeligt passagerfly kunne bruges som charter.

”SAS får i øjeblikket en masse forespørgsler om ad-hoc-fly til passagerer og fragt. Vi ser på disse anmodninger og prioriterer den trafik, der er mest nødvendig for at støtte både samfundet og vores kunder. Det er vigtigt, at vi hjælper erhvervslivet i disse kritiske tider ved at holde de globale forsyningskæder åbne”, siger Leif Rasmussen, der er administrerende direktør for SAS Cargo.

- HCL

Denne artikel er en del af temaet Coronavirus

Safezone Nordic har et bredt udvalg af produkter til adfærdsregulering og kø-kontrol

Safezone Nordic har stor erfaring i at rådgive og gennemføre projekter med henblik på optimering af interne færdselsveje.

Ofte bruges vores løsninger i industrien og lufthavne, men principperne bag vores rådgivning, kan også være meget brugbar i forhold til adfærdsregulering i Detailhandelen, sygehuse og andre steder et større antal mennesker kommer.

Tensa Barriers er verdens største og har et bredt udvalg af produkter til adfærdsregulering og kø-kontrol, alle kender vores produkter fra lufthavnene i hele verden.

De kendte bånd til adskillelse og styring af fodgængere, kan nemt stilles op og når behovet ikke er der mere, kan de ligeledes hurtigt blive fjernet.

Programmet komplementeres af skilte, gulvmarkeringer og låger beregnet til at holde afstand.

Vi kan tilbyde det Danske erhvervsliv løsninger til at styre adfærden og trafikmønsteret, samt opmærkning, der synliggør de anbefalede afstande.

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere