Containergiganten Maersk og transport- og logistikvirksomheden Bolloré Logistics har underskrevet en pagt om at reducere kulstofudslippet med 20 procent i 2025.

Maersk og Bolloré Logistics, der arbejder med international transport og logistik, annoncerede en ny aftale til det 53. Paris Air Show i Le Bourget. Aftalen går ud på, at kulstofudslippet for de containere, som Maersk fragter for Bolloré Logistics, skal reduceres med 20 procent per container i 2025.

Læs også: Maersk og DB Schenker samarbejder om at nedsætte CO2-udslippet

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

”Vi glæder os til at samarbejde med Bolloré Logistics om hvordan man kan forbedre bæredygtighed og reducere CO2-emissionerne fra deres havtransport med Maersk. Samarbejde på tværs af forsyningskæden er afgørende for, at vi kan forøge bæredygtigheden i logistik- og transportbranchen”, siger Senior Sustainability Developer for Maersk, Mads Stensen.

Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest

Bolloré Logistics vil som en del af aftalen tilmelde sig Ship Recycling Transparancy Initiative (SRTI). Det skal være med til at støtte Maersk i kampen for at forbedre betingelserne for genanvendelse i shippingbranchen.

- SDN

Den 26. juni 1974, kl. 8:01, blev den første GS1-stregkode scannet i Troy, Ohio, USA. Det var en pakke Wrigleys tyggegummi.

Kun de færreste havde på det tidspunkt kunne forestille sig, at vi her 45 år senere, dagligt scanner over 6 milliarder produkter verden over.

Stregkoden står dog for meget mere end at mærke og scanne enheder. Den gjorde faktisk også det globale marked muligt: 

GS1-stregkoder har spillet en central rolle i at forme det globale marked gennem de sidste 45 år, fordi vores grundlæggere så dét enorme potentiale, der ligger i at samarbejde på grundlag af de standarder, som stregkoden repræsenterer”, udtaler Lars Kyed, adm. direktør i GS1 Denmark, som i dag er kendt af alle fra de dagligvareemballager, som fylder hylderne i supermarkeder verden over. 

Fundamentet for næsten 2 millioner virksomheder 

Gennem de forløbne fire årtier, er GS1-standarder blevet en del af fundamentet for forretningsdrift for næsten 2 millioner virksomheder som et fælles forretningssprog, der forbinder dem på tværs af geografiske og kulturelle grænser – et sprog, der i høj grad også kommer forbrugerne til gode. Eksempelvis har stregkoder reduceret den tid, vi står i kø ved kassen i supermarkeder, og det antal fejl, der kan opstå før, under og efter indkøbet er foretaget. Så for både butikker og kunder er stregkoden garant for bedre kundeservice, bedre sporbarhed af produkter og mere effektiv transport. 

Godt gemte stregkode-facts:

Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

"AMCS gør os i stand til hvert år at håndtere tusindvis af ordrer, som alle er underlagt en lang række forskellige variabler, der kan ændre sig helt frem til levering."

Udfordringen
Færdigblandet beton fremstilles ved at blande en række materialer, herunder sten, sand, vand og cement, i overensstemmelse med en specifik opskrift, som afhænger af kundens anvendelse. Unicon driver på tværs af Danmark og Norge cirka 80 betonanlæg, der alle er i stand til producere en bred vifte af betontyper baseret på forskellige opskrifter.

Historisk set var der allokeret et antal lastbiler til hvert anlæg alt afhængigt af den region, hvor anlægget var placeret. Unicon ønskede ultimativt at udviske de geografiske grænser og give lastbilerne mulighed for at operere på tværs af netværket af anlæg. 

Løsningen
AMCS-løsningen giver Unicon mulighed for at styre alle de elementer, der er forbundet med en vellykket levering af færdigblandet beton i et realtids- og onlinemiljø. Ud over at sikre levering indenfor stramme leveringsvinduer har systemet kapaciteten til at styre de konstant skiftende ordrer som følge af en række faktorer, herunder vejret, forsinkelser i byggeriet eller andre faktorer, som kan påvirke driften på byggepladsen.

Den større fleksibilitet øgede tilgængeligheden af lastbiler og forbedrede evnen til at levere indenfor de gældende leveringsvinduer. Da beton har en relativt kort holdbarhedsperiode, betyder det ligeledes, at flere leverancer når frem i optimal tilstand og således reducerede man risikoen for kvalitetsændringer af leverancerne under transporten.

Hvis du vil vide mere
Download casen og læs om alle de fordele og resultater som Unicon har opnået med implementeringen af AMCS' løsning.

39-årige Michael Skouboe tiltrådte d. 18. marts 2019 som Operation Manager for Consafe Logistics Danmark med henblik på at styrke den daglige operation og sikre den fremtidige drift. Han har fået ansvaret for 5 konsulenter og 12 udviklere.

”Jeg er meget stolt over at skulle være med til at lede Consafe Logistics Danmark, som har en stærk Warehouse Management Solution, imponerende resultater samt en organisation af kompetente og dedikerede kolleger. Jeg glæder mig til at lede Consafe Logistics til fortsat at levere pålidelige, innovative og fleksible løsninger til vores kunder”, siger Michael Skouboe.

Michael Skouboe kommer med en baggrund som kandidat indenfor Supply Chain Management fra Copenhagen Business School, hvorefter han startede hos Pandora A/S. Igennem de 8 år hos Pandora A/S var Michael Skouboe udstationeret i henholdsvis Tyskland, Polen, Hong Kong og Bangkok, hvor han havde ansvaret for at drive globale strategiske projekter. De seneste år sad Michael Skouboe som afdelingschef for et IT-applikation team i Asien.

Den globale containershippingsektor bevæger sig i retning af vertikal integration og logistik, og væk fra opkøb og konsolideringer, påvirket af mindre vækst og digital disruption, vurderer det amerikanske kreditbureau Fitch Ratings.

Konsolideringsbølgen i den globale containershippingindustri er ved at nå til vejs ende. I stedet fokuserer branchens aktører mere på vertikal integration ved at bevæge sig i retning af logistik og væk fra opkøb og storhandler.

Læs også: DFDS køber tyrkisk shippingselskab

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Sådan lyder en frisk vurdering fra det amerikanske kreditbureau Fitch Ratings, der peger på, at de seks største containerrederier på verdensplan, med A.P. Møller-Maersk i spidsen, sidder på over 70 procent af den globale shippingkapacitet.

Derfor mener Fitch, at flere overtagelser i stor skala er usandsynlige, mens man ikke vil udelukke muligheden for yderligere konsolideringer blandt mindre, finansielt svagere virksomheder, der eksempelvis kan blive opslugt af større konkurrenter.

Forudsigelsen baserer Fitch på, at der kun er begrænsede omkostningsgevinster at hente ved at vokse yderligere i størrelse, ligesom der også kan opstå problemer omkring juridiske godkendelser, ikke mindst af konkurrencehensyn. Endelig kan det også vise sig svært at skaffe finansiering, hvis udviklingsmulighederne ikke er klare.

Tendensen til mere vertikal integration med fokus på flere logistikopgaver ser Fitch flere eksempler på. Maersks omfattende transformation til netop en logistikleverandør er et af dem, CMA CGM’s opløb af CEVA, som DSV ellers også forsøgte at få fingre i, er et andet.

Læs også: A.P. Møller afblæser salg af Maersk Supply Service

Skiftet, påpeger Fitch, giver shippingselskaberne mulighed for at skabe mere stabile cashflows og reducere sin sårbarhed for de stærkt omskiftelige fragtrater. Logistikindustrien er dog præget af stærk og bred konkurrence, så fremtidens vindere skal være både hurtige og dygtige til at omstille sig. På trods af et boost fra e-handlen, så er fragtraterne faldende globalt, og branchens marginer er under pres, slutter vurderingen.

-AK

MC9300 er Zebras mest avancerede super-industrielle håndterminal til dato. Præ-loadet med populær terminalemulering, nyeste Android O, Qualcomm chipset, kraftig batteri-power og stort udvalg af relevant tilbehør.

Håndterminalen er født som Gun-model (dvs. ergonomisk pistolgrebs-betjening) og udstyret med en 4,3" touch skærm. Forskellige tastatur-layouts fra rent numerisk til alfanumerisk med Funktions-taster giver mange anvendelsesmuligheder for selv avanceret ERP-betjening.

Industri-terminalen fås dertil i forskellige kombinationer mht. stregkodelæsning, ren 1D eller 1D/2D scan engines, Long Range udgave og DPM-udgaver for stregkoder med dårlig kontrast som f.eks. graverede koder i metal. 

Den kapacitive Gorilla Glass touch skærm i kombination med en arbejdstemperatur fra -22 til +50 gr. C° i den såkaldte Freezer-konfiguration, op til IP67 støv-/vandtæthed og solide drop specs, betyder at MC9300 terminalen kan indsættes på absolut mest belastede, "nådesløse" arbejdsmiljøer.

Styresystemet er Android 8 (Oreo) og terminalen har den populære Ivanti Velocity terminalemulering præinstalleret.

Samlet set virkelig en hardcore industri-håndtermial, der vanskeligt findes mage til på markedet. 

Læs mere om MC9300 på produktsiden her.

WITRON presented the Order Picking Machinery (OPM) system for the first time in 2003 - an invention of the company founder, Walter Winkler. The heart of the system is the Case Order Machine (COM). The thousandth COM was ordered in spring 2019.

More than 15 years ago, hardly any logistics expert or manufacturer talked about robots in the warehouse. WITRON did. Following the customers’ demands, WITRON developed the OPM system in 2003, which has since set standards as a model for robotic solutions in logistics. Over the years, the system has been continuously improved and adapted to the customer’s requirements.

In the fourth generation, which is being integrated since 2015, the focus is on the integration of E-Commerce processes, the digitalization of processes, their simulation with a digital twin and the collection and analysis of data as a decisive factor for the operator. “13 years ago, we presented - for the first time - integrated automation from receiving down to dispatch”, recalls Helmut Prieschenk, CEO of WITRON. Today, more than 115,000 pallets are stacked with the OPM system per day. “We would like to thank our customers for their trust and our employees for their commitment.”

The OPM is successfully used for order picking in the dry goods assortment, the fresh food area, and the frozen goods sector. The OPM technology generates significant advantages along the entire supply chain.

Starting with benefits within the distribution centers (high cost-efficiency and ergonomics), optimization during transportation (up to 20% more densely packed pallets or roll containers), through to synergies in the supermarket (store-friendly to pick).

Due to the modularity and flexibility of the picking system it is possible to use this technology cost-efficiently in almost all warehouse sizes without any problems - no matter if the user handles 15,000 or more than 400,000 cases per day in the distribution center - and regardless of whether the product range consists of 300 SKUs or far more than 10,000 SKUs.

Rederiet J. Lauritzen har haft stort udbytte af at deltage i det maritime anti-korruptions- netværk, som siden 2012 har skabt dybe forandringer i et afgrænset system.

Bliv medlem og vær en del af fremtidens forretning – prøv 30 dage gratis

Opret medlemskab
Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Opdateringen af DSV Code of Conduct tæller:

  • DSV’s stramme holdning til hvidvaskning og finansiering af terrorisme
  • GDPR, og hvordan ansatte skal håndtere personlige data
  • Opdateringen og tilføjelser til sektionen om interessekonflikter

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere