Både Det Økologiske Råd, DI Transport og klimaminister Lars Chr. Lilleholt udtrykker tilfredshed med de kommende EU-standarder for lastbilers CO2-udslip. ”Vi vil forsøge at styrke målet yderligere, når det skal evalueres i 2022”, lyder det fra ministeren. Volvo er klar til handling og efterlyser flere initiativer.

Natten til i dag, tirsdag d. 19. februar, nåede Europa-Parlamentet og Rådet til enighed om en aftale, der for første gang sætter strikse CO2-udledningsstandarder for lastbiler. Nærmere bestemt skal emissionerne fra nye lastbiler være 30 procent lavere i 2030 sammenlignet med i år.

Læs også: DHL udvider sin amerikanske bilpark med nye CO2-venlige køretøjer

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Den udmelding har skabt glæde her i Danmark, hvor miljøorganisationen Det Økologiske Råd erklærer sig ’begejstret’ over at EU nu følger i fodsporene på USA og Japan med specifikke krav til lastbilernes udledninger.

”Det er utrolig vigtigt, at vi nu også får mindsket klimabelastningen fra nye lastbiler, da det er en sektor, der vokser og som indtil nu ikke har været reguleret i forhold til CO2-udledning”, siger rådets transportpolitiske medarbejder, Jeppe Juul.

Udover klimaperspektivet glæder Det Økologiske Råd sig også over de økonomiske gevinster, som aftalen vil føre med sig. Ifølge rådet vil en ny lastbil købt i 2025 spare for næsten 150.000 kr. brændstof de første fem år, mens en ny lastbil købt i 2030 vil spare op til 450.000 kr. i brændstof de første fem år.

”Det er rigtigt godt nyt for klimaet, der får en mindsket CO2-udledning samt for vognmændene, der får en mindre brændstofregning”, siger Jeppe Juul.

DI: Meget positivt
Hos DI Transport tager branchedirektør Michael Svane ligeledes vel imod den kommende lovgivning, som han mener vil komme hele industrien til gavn.

”Det er meget positivt, at der er blevet enighed om fælles EU-regler, der skal reducere CO2-udledningen fra nye lastbiler. Aftalen vil gøre lastbiltransporten mere energieffektiv. Det vil være et væsentligt bidrag til en grøn omstilling af transportsektoren”, skriver han i en mail til SCM.dk og fortsætter:

”I Danmark har vi vist vejen ved at gøre godstransport med lastbiler mere energieffektivt ved at tillade højere totalvægte og modulvogntog, der betyder, at vi kan transportere mere gods med samme lastbil. De gode erfaringer ser vi også gerne udbredt til resten af EU.”

Danmark har presset på
Også energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Chr. Lilleholt (V), er tilfreds med den nye aftale fra Bruxelles, med henvisning til, at Danmark – ifølge ministeriet – hele vejen igennem forhandlingerne har haft en ambitiøs position, og at det er lykkedes Danmark at få et bindende reduktionsmål for 2030 og ikke blot et vejledende, som Kommissionen ellers havde foreslået.

”Jeg er glad for, at vi nu endeligt kan afslutte forhandlingerne med et resultat, der tager endnu et skridt i den svære udfordring med at reducere de stigende emissioner i transportsektoren. Danmark har presset på for at få en så ambitiøs aftale som muligt, og vi vil forsøge at styrke målet yderligere, når det skal evalueres i 2022”, siger Lars Chr. Lilleholt.

Han roser også punktet i aftalen, der vil give producenter, som sælger mindst to procent elektriske eller brintdrevne lastbiler, en belønning i form af et lavere CO2-udledningsmål. Det er ’et klart signal til producenterne om, at der er behov for at påbegynde den langsigtede omstilling allerede nu’, hedder det. Ministeren tilføjer, at aftalen blot er begyndelsen på omstillingen til en grøn transportsektor.

”Regeringen har sat et ambitiøst mål om udfasning af nye diesel- og benzinbiler i 2030. Lige nu er det kun få andre EU-lande, der er ligeså ambitiøse som os, men jeg tror og håber på, at vi kan få flere lande med på, at vi skal have en tidsplan for udfasning af disse biler i EU. Jeg vil arbejde videre for at det bliver en prioritet i EU under den næste Kommission”, siger Lars Chr. Lilleholt.

Læs også: Mærsk: slut med CO2 i 2050

På producentsiden melder Volvo Trucks sig klar i en video, hvor man starter med at annoncere, at hele industrien skal fordoble udviklingstempoet for at kunne levere den efterspurgte CO2-reduktion, som miljø- og innovationsdirektør Lars Mårtensson kalder ”et positivt og nødvendigt skridt i retning af mere bæredygtig transport”. Derudover efterspørger den svenske storaktør flere initiativer, der kan ’stimulere behovet for flere køretøjer med lavt CO2-udslip’.

Som en del af initiativet ”Women’s Global Development and Prosperity” vil UPS og udviklingsorganisationen USAID sammen forbedre kvindelige iværksætteres muligheder inden for eksport. "Det er både rigtigt og klogt", lyder det fra transportvirksomheden.

Ved et arrangement i det hvide hus d. 6. februar annoncerede den globale logistikvirksomhed UPS sit nye samarbejde med det amerikanske agentur for international udvikling, USAID.

Initiativet, der blev formaliseret, da CEO i UPS, David Abney, og USAID-administrator, Mark Green, underskrev et memorandum, skal promovere kvinders økonomiske magt og forbedre kvindelige iværksætteres muligheder inden for eksport.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: UPS-ansattes frivillige arbejde skal skabe fokus på FNs verdensmål

UPS og USAID’s samarbejde er en del af regeringsinitiativet Women’s Global Development and Prosperity (W-GDP).

”I UPS er vi stolte over at være en del af W-GDP-initiativet. UPS er en stærk fortaler for diversitet og inklusion, og derfor forpligter vi vores ressourcer og ekspertise til at styrke flere kvinder i at tage del i den globale handel. Verdensøkonomien udvikler sig hurtigt, og vi ved, at det ikke kun er rigtigt at investere i kvinder – det er også klogt”, sagde David Abney.

“Hos USAID ved vi, at investering i kvinder skaber modstandsdygtige, selvforsynende og velstående samfund. Lanceringen af det nye initiativ vil accelerere opnåelsen af disse mål ved at udnytte den amerikanske regerings ressourcer og ekspertise til at opnå det fulde økonomiske potentiale hos kvinder over hele verden”, lyder det blandt andet fra USAID i en udtalelse.

Tre primære fokusområder
I samarbejdet vil UPS og USAID arbejde for at styrke kvindelige iværksættere over hele verden igennem tre primære fokusområder:

UPS har allerede tidligere investeret i flere initiativer, der skal hjælpe kvindelige iværksættere. Sidste år lancerede UPS og UPS Foundation Women Exporters Program, der er et globalt tiltag til at styrke virksomheder ejet af kvinder inden for eksport over hele kloden.

Læs også: Flere veje for supply chain-folk ind i bestyrelserne

I juni 2018 indgik UPS Foundation ligeledes et formelt samarbejde med International Trade Centres såkaldte SheTrades-initiativ, der skal hjælpe med at forbinde kvindelige iværksættere med købere over hele verden. Her hjælper UPS kvinder med simpelt og effektivt at sende deres produkter.

- JMA

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere