SAP vil ikke nøjes med at tilføre kunstig intelligens til virksomheders ERP-systemer. Den globale it-gigant vil transformere virksomhederne til selv at blive ’kunstigt intelligente’. Visionen er agile, intelligente og selvlærende systemer, der optimerer egne processer samt arbejder tættere sammen med andre dele af den samlede værdikæde. Og så skal de være bæredygtige i deres kerne.

Bliv medlem og vær en del af fremtidens forretning – prøv 30 dage gratis

Opret medlemskab
Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

COVID's indvirkning på lageret vil få langvarige og vedvarende virkninger, og vi forsøger at navigere i det nye "normale". Hvordan man kan håndtere fremtidige afbrydelser i forsyningskæden og forblive fleksibel og tilpasningsdygtig?

Visse dele af følgerne af COVID-19 - at bære maske, holde en afstand på 2m fra andre, fjernundervisning - er (vi krydser fingre) midlertidige. Men COVID's indvirkning på lageret vil få langvarige og vedvarende virkninger. Efterhånden som virussen spredte sig over hele verden, så vi en bølgeeffekt. Et udbrud eller en transportforsinkelse i en del af verden ville have en ødelæggende virkning over hele kloden og medføre nedlukninger på grund af lukning af lagre eller manglende eller forsinkede forsyninger. Den globale forsyningskæde kæmpede for at følge med, efterhånden som virussen spredte sig.

På lageret stod nogle virksomheder tilbage med overskydende lagerbeholdning, som ikke kunne afsendes. Andre stod stille, mens de ventede på at modtage lagerbeholdning på deres tomme lager. Kombinationen af forsyningskædens mareridt og uforudsigelig forbrugeradfærd - nogle brancher oplevede en hidtil uset efterspørgsel, mens andre brancher oplevede en faldende efterspørgsel – sætter lagrene i en vanskelig situation.

Forsyningskæden har stabiliseret sig en smule, og lagrene har foretaget kortsigtede justeringer for at imødekomme kundernes efterspørgsel så godt de kan. Nu er det tid til at begynde at tænke langsigtet. Mens vi forsøger at navigere i det nye "normale" giver vi her et overblik over 15 måder, hvorpå COVID vil påvirke lager og distribution for altid.

Her undersøger vi:

Download Guiden her

Om Kardex Remstar

Kardex Remstar er en global virksomhed, der udvikler, producerer og vedligeholder dynamiske lager- og plukkesystemer. Virksomheden er en førende leverandør af lagerautomater, software til ordreplukning og livscyklustjenester. Kunder i alle brancher bruger løsninger fra Kardex Remstar til at organisere deres intralogistiske processer på en enklere og mere gennemsigtig måde og spare plads og reducere procesomkostningerne. Kardex Remstars kunder kommer fra en bred vifte af industrier, såsom bilindustrien, elektronik, kemi / medicinalvarer, detailhandel, maskinteknik og sundhedspleje. Kardex Remstar har to produktionsfaciliteter i Tyskland (Bellheim og Neuburg). Virksomheden har omkring 140.000 installationer over hele verden. Med et omfattende salgs- og videresalgsnetværk opererer Kardex Remstar i over 30 lande og beskæftiger cirka 1.500 mennesker over hele verden.

kardex.com

What is the key to bridge a happy workforce and cost-effecient operations? Join our short and focused webinar to find out!

For nearly 40 years Ortec has been a global leader in advanced workforce planning

Recent events have given ‘workforce management’ a whole different meaning. Employee engagement was already important but now is crucial. However, how to embed this topic in steering your operations while ensuring your business goals are met? Is this seen as a challenging but necessary topic which is difficult to translate to quantitative benefits? No longer! We will guide you on how the new generation workforce management software can drive high engagement and satisfaction while reducing costs and increase agility.

Join this short and focused webinar to discover:
- How to put your employees at the heart of business planning process
- The key to bridge a happy workforce and cost-efficient operations
- The exceptional power of mathematical optimization to realize better schedules
- A real-life experience of how S Group has been able to optimize their processes

The webinar will take 45-min. We will keep the line open for an additional 15 minutes for Q&A.

About the guest speaker: S Group is a customer-owned Finnish network of companies in the retail and service sectors, with more than 1,800 outlets. It is the largest private employer in Finland with over 40,000 employees.

Don't forget to register via the link - then you will also receive a personal calendar invite!

Ordet ’robot’ blev brugt for første gang for hundrede år siden, og det skal nu fejres i Odense. Fødselsdagen slår Teknologisk Institut sammen med ROBOTBRAG, når det vender tilbage efter corona-pause den 26. og 27. august 2021.

Den 26. og 27. august 2021 vil man kunne opleve nutidens og fremtidens robotter, og hvordan de kan hjælpe i danske virksomheder, når Teknologisk Institut og Dansk Robot Netværk (DIRA) igen åbner dørene op til ROBOTBRAG.

Samtidig vil Instituttet fejre at ordet ’robot’ har jubilæum. Ordet blev brugt i forbindelse med et meget populært, tjekkisk teaterstykke i 1920. Forestillingen fortalte en historie om de intelligente maskiner – altså robotterne – der i fremtiden ville komme til at overgå menneskene.

”Det kan godt være, at ordet 'robot' er 100 år gammelt, men det er bestemt ikke støvede teknologier, som vi kommer til at vise og fortælle om til ROBOTBRAG 2021”, siger centerchef Kurt Nielsen fra Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.

Læs også: Covid-19 sætter yderligere skub i investeringer i softwarerobotter

På robotfestivalen vil deltagere kunne møde specialister inden for avanceret automation, mobile robotter, droneteknologi, kollaborative robotter, vision og sensorer, smart og effektiv produktion, kunstig intelligens, robotsikkerhed og meget mere.

”Robotteknologi og automation har måske aldrig været vigtigere, end det er lige nu. Derfor er det også glædeligt, at vi igen kan åbne dørene til ROBOTBRAG, så vi kan vise danske virksomheder de innovative robotteknologier, der ligger og venter på at hjælpe virksomhederne og deres medarbejdere”, tilføjer Kurt Nielsen.

Med plads til alle

Arrangementet er skabt, så alle nysgerrige virksomheder og andre relevante aktører kan komme ind og få et kig på de nye, innovative teknologier, der står og venter rundt om hjørnet.

”Det bliver en vigtig dag for vores medlemmer. Der er et opsparet behov for, at branchen kommer ud og møder deres kunder ansigt til ansigt. De har en masse spændende produkter og løsninger, som kan hjælpe industrien med at konkurrere med omverdenen, som i den grad er vigtigt i disse tider”, siger Kim Reeslev, der er bestyrelsesformand for DIRA.

ROBOTBRAG bliver i år afholdt for femte gang. I 2019 tiltrak robotfesten over 1.500 besøgende og 69 udstillere.

Læs også: Flere kvinder studerer IT, teknik og robotter

Interessen for arrangementet var i 2019 så stor, at dette års robotfest også er blevet udvidet til at inkludere en læringsdag udelukkende for elever fra ungdomsuddannelser, studerende fra akademier og universiteter samt deres undervisere fra hele landet.

Derudover bliver dagen også blevet delt op i to identiske dele af coronahensyn, så man enten kan besøge ROBOTBRAG 2021 om formiddagen eller om eftermiddagen.

- KCP

Teknisk specifikation

Vægt: 269 kg
Lastkapacitet: 1600 kg
Løftehøjde: 210 mm
Maks. batterikapacitet : 150 Ah
Volt: 24 volt
Maks. hastighed: 6,0 km/h
Smart Truck
Batteritype: Li-Ion. 50 Ah til 150 Ah

Markedsleder i afvandingsteknologi ACO Nordic Group A/S fjerner manuel indtastning og opnår store tidsbesparelser med EDI outsourcing & Dynamics NAV

”I Norden er ACO Nordic Group A/S lige nu koblet op til mere end 50 kunder via TrueCommerces løsning, og det går utroligt nemt og hurtigt at tilføje nye kunder. Vi ringer til TrueCommerce, og ofte er det et spørgsmål om få timer, før vi kan udveksle ordrer og fakturaer elektronisk med kunden direkte i vores NAV-system”.
Birger Pedersen, it-chef hos ACO Nordic Group

Læs hvordan ACO Nordic Group A/S, i samarbejde med TrueCommerce, blandt andet har reduceret deres administration betydeligt og øget effektiviseringen med en EDI-integration til deres Dynamics NAV ERP-system.

Læs mere her

Store virksomheder som Unilever vil nu aktivt presse de virksomheder, der er involveret i skibsfragt, så udmattede søfolk ikke fortsat sidder fast på søen. Presset skal komme igennem en checkliste – et redskab så mærker systematisk kan revidere deres forsyningskæder.

”Vi følte os magtesløse, for vi havde ikke nogle meningsfulde redskaber til at reagere på krisen”, fortæller Francesca Mangano, TFG London’s CSR ansvarlige, om virksomhedens forsøg på at rette op på dårlige arbejdsforhold og brud på menneskerettigheder i deres forsyningskæde sidste år.

Derfor er modeforhandleren TFG London glad for den nye værktøjskasse, der er en del af UN Global Compact projekt. Det skriver Supply Chain Brain.

Redskaberne skal hjælpe virksomheder som TFG London med at italesætte søfolkenes rettigheder – i særdeleshed relateret til coronarestriktioner, der indtil videre har forhindret over 200.000 søfolk i at vende hjem på orlov efter mange måneder til søs. Helt konkret indebærer det en checkliste, så skibsejere og de, som laster skibene, binder sig til at udskifte deres mandskab.  

Læs også: Containertab kan udvikle PTSD blandt søfolk

”I løbet af pandemien, er verdens søfolk strandet på grund af COVID-19-restriktioner og tusindvis er blevet tvunget til at arbejde mod deres vilje”, fortæller Stephen Cotton, generelsekratær for fagforeningen for søfolk, International Transport Workers’ Federation, og fortsætter:

”Ansvarlige aktører i forsyningskæderne har handlet, men mange virksomheder har enten været uvidende eller valgt at ignorere den humanitære krise, som har udspillet sig. Med dette nye værktøj, har virksomheder ikke en undskyldning”, siger han.

Unilever, der sidste år opfordrede regeringsledere til at hjælpe de strandede søfolk, tager også checklisten til sig og vil bruge den til at revidere deres forsyningskæder, så kun skibe og fragtvirksomheder med respekt for menneskerettigheder får leveringsopgaver.

Kilde: Supply Chain Brain

- KCP

Den 19.-23. april 2021 blev Power BI Summit afholdt som en online event. Med mere end 100 oplægsholdere og lige så mange oplæg kom vi vidt omkring i Power BI verdenen.

Af: Per Løkke Lindhøj, Senior Business Consultant, Data & Analytics, Columbus.

Én ting skilte sig dog helt klart ud i mængden af nyheder og oplæg: nemlig hvordan Microsoft nu for alvor er begyndt at benytte AI-teknologien som en integreret del af Power BI Pro & Premium.

Indtil for ganske nylig har det nærmest krævet en Ph.d. i datalogi at arbejde med AI. Efterhånden har Microsoft nu omsat AI til en integreret del af Power BI i sådan en grad, at man nærmest kan tale om AI out of the box.

Det er ret vildt, hvad kombinationen af Power BI og AI giver af nye muligheder inden for BI! Her præsenterer vi 5 af de nye AI hacks i Power BI, som for alvor får jeres BI-arbejde til at rykke.

Power BI AI hack #1: Q&A

I bund og grund handler (god) rapportering om at fortælle en historie. Det kan være historien om resultatet af en kampagne, eller historien om udviklingen i indtjening gennem de sidste 3 år. Kunsten er at identificere den rigtige historie, og dernæst formidle den.

Med Power BI Q&A får du et alternativ til at skulle bygge din analyse fra bunden. Du begynder ganske enkelt at bygge din rapport i en tekstboks, hvor du skriver den historie, du vil fortælle, fx: Hvad er det forventede udbytte af at køre en kampagne på produkt x på marked y overfor kundegruppe z i Q2 2021?

I takt med, at du skriver teksten, vil Power BI begynde at komme med forslag til, hvilke data og analyser der skal være i rapporten. Herfra kan du så begynde at dykke ned i data og undersøge forskellige dimensioner. Undervejs registrerer Power BI fx tendenser og resultater, som du ikke selv var opmærksom på.

Q&A er en genvej til at bygge rapporter, men det er også en mulighed for at få helt nye indsigter. Samtidig reducerer du risikoen for menneskelig bias, fx at vi ofte finder de resultater og forklaringer, som vi (ubevidst) leder efter.

Bonus er, at Q&A indeholder funktionalitet, hvor Power BI lærer at forstå, hvad du spørger om. Bruger du fx ordet ’skole’, vil Power BI måske ikke ’forstå’ det, hvis dimensionen ikke er tilgængelig i modellen. Du angiver derfor ’uddannelse’ – og Power BI lærer, at ’skole’ er lig ’uddannelse’, som i dette tilfælde allerede er en del af din model.

Power BI AI hack#2: Anomalies (uregelmæssigheder)

Når du arbejder med tidsseriedata, fx indtjening over tid, vil der naturligt være en variation i data, fx fra uge til uge. Du sidder typisk med en graf og kigger på noget, der minder om en takket bjergkam – og skal vurdere, om alt ser normalt ud, eller om der er noget, I bør reagere på?

Store udsving i opadgående eller nedadgående retning er iøjnefaldende. Men er det ensbetydende med, at der er tale om en uregelmæssighed i de bagvedliggende data, eller er der bare tale om et regelmæssigt stort udsving, så at sige – fx fordi I har kørt kampagne?

Sværere er det at spotte de ’usynlige’ uregelmæssigheder – der hvor der ikke lige er noget, der springer i øjnene, fordi indtjeningen ligger og svinger i jævn rytme gennem tidsperioden.
Med Analytics funktionen ’Anomalies’ går Power BI ved hjælp af AI ind i kigger på de bagvedliggende data og registrerer automatisk, hvis der er uregelmæssigheder i dine tidsseriedata. Funktionen Anomalies giver også forklaringer på uregelmæssighederne for at hjælpe med hovedårsagsanalyse.

Der er selvfølgelig stor forskel på graden af udsving i tidsseriedata. Derfor bestemmer du selv, hvor følsom algoritmen i Power BI skal være overfor ændringer i data, og hvornår en afvigelse skal markeres som en uregelmæssighed.

Ligeledes under Analytics ligger en lignende AI funktion, som hedder ’Forecast’, men som i stedet for historiske udsving beregner hvordan udviklingen forventeligt ser ud de kommende x perioder.

Power BI AI hack #3: Analyze

Du har rapporteret omsætningstallene for indeværende år til salgsdirektøren i et overskueligt søjlediagram, måned for måned. Februar måned viser en markant stigning i omsætningen – og nu vil direktøren gerne have en forklaring på stigningen.

I stedet for at skulle i gang med et møjsommeligt detektivarbejde højre-klikker du på søjlen for februar. I løbet af no time har du en ny analyse af februar-tallene, overskueligt præsenteret. Her kan du se, at det særligt var Danmark, Tyskland og USA, der oplevede en stigning i omsætningen i februar, mens det var Danmark, Tyskland og Frankrig der havde den største relative ændring i salgstallene.

Med denne AI-funktionalitet, flytter I jer fra at få svar på, hvad der sker, til også at få svar på, hvorfor det sker. AI kigger dybere ind i tallene, og kigger bagom mønstre og tendenser. I eksemplet her har vi taget udgangspunkt i en færdig rapport, som salgsdirektøren ønsker uddybet – men det er jo også oplagt at benytte Analyze-funktionaliteten i forbindelse med, at rapporten bygges op.

Power BI AI hack #4: Decomposition Tree

En anden måde at dykke ned bag tallene på, er ved hjælp af Power BI’s funktionalitet Decomposition Tree (fordelingstræ).

Tankegangen bag fordelingstræet er: Hvilken værdi vil du analysere (en måling eller aggregering af data), og hvilke dimensioner vil du gerne forklare værdien efter (ved at foretage dataudledning)? Måske vil du kigge på jeres forsyningskæde og analysere, hvor stor en procentdel af jeres produkter i har i restordre? Eller måske vil du analysere salg af en bestemt varekategori (bøger) efter forskellige faktorer, fx genre og udgiver?

Med fordelingstræ-funktionen i Power BI kan du visualisere data på tværs af flere dimensioner. Funktionen samler automatisk data, så du kan foretage dataudledning i dine dimensioner i vilkårlig rækkefølge. Du kan bruge værktøjet til ad hoc-udforskning og root cause-analyser – og du kan også bede Power BI om at finde den næste dimension i dine data, så du kan foretage detailudledning på baggrund af bestemte kriterier.

Power BI AI hack #5: Visualisering af key influencers (nøglefaktorer)

Kunne det her være din hverdag:

Visualiseringen af key influencers (nøglefaktorer) hjælper dig med at forstå de faktorer, der ligger bag den værdi, du er interesseret i. Key influencers analyserer data, rangerer de faktorer der betyder noget, og viser dem som nøglefaktorer.

På den måde kan du ikke bare se de faktorer, der påvirker fx medarbejderomsætningen. Du kan også sammenligne den relative vigtighed af faktorerne og se, om fx pendlertid har større betydning for medarbejderomsætningen end anciennitet.
 

Hvis du vil blive bedre til Power BI, så tilmeld dig et af vores kurser: 

Se kurserne her

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere