Den danske logistik-scaleup Mover bliver nu rygraden i Ikeas logistik hele vejen fra varelager til forbruger. Samtidig køber Ikea sig ind i Mover og tilfører et større tocifret millionbeløb.

Movers løsning skal rulles ud i en lang række europæiske lande allerede i løbet af de næste 12 måneder. Mover er en teknologivirksomhed, der optimerer last-mile leveringer for virksomheder og private. Mover tilbyder både transport og logistik samt software i form af et skybaseret Transport Management System og rådgivning.

“For IKEA gør vi en stor forskel, fordi de nu får gennemsigtighed og kontrol over leverancerne hele vejen fra varelager over terminaler til forbrugerens stue. IKEA kommer til både at kunne styre kundeoplevelserne og samtidig se, hvor mange minutter, det skal tage at få en to-personers sofa til kantstenen i Ringsted versus op på 4. sal på Østerbro. Og hvordan de mest effektivt får transporteret kundens brugte sofa med retur”, fortæller Martin C. Hansen, adm. direktør i Mover, og tilføjer:

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

“Med løsningen kan IKEA source på tværs af køretøjer, interne og eksterne vogne, samtidig med at de får den mest effektive transport på hver eneste ordre. Det sparer masser af ressourcer, kørte kilometer og dermed CO2”.

Internationalt erobringstogt
Martin C. Hansen fortsætter: “Vi får nu en noget større muskel til at erobre markeder i andre lande, når vi kommer ud på ryggen af IKEA. Vi kommer til at lære en masse af en af de førende globale spillere inden for bæredygtighed i byer og skal støtte IKEAs vision om 100 procent fossilfri leverancer i 2025”.

Mover omsatte i 2019 for 94 millioner danske kroner, har 40 ansatte i København og er en overskudsgivende forretning.

“Vi skal mande op, så vi kan ekspandere i korrekt tempo. Investeringen giver ro og ressourcer til at tiltrække de nødvendige spidskompetencer, der er nødvendige for at realisere så kraftig vækst, som nu ligger foran os. Det giver nogle spændende muligheder for virksomheden og for alle vores medarbejdere. Vores team har præsteret helt vildt og bygget en stærk logistikløsning i verdensklasse. Det er min medstifter, Oliver Kaszas, og jeg meget ydmyge og stolte af, for vi ved, hvor meget det har krævet af alle på holdet at komme hertil på kun fire år.“

IKEA benytter allerede Movers modulerbare softwaresystemer til leverancer i hele Danmark. Mover og IKEA har samarbejdet om at udvikle systemerne, så de dækker IKEAs behov for kontrol og fleksibilitet i det hurtigt udviklende retailmarked.

IKEAs første danske investering
Mover er IKEA’s første investering i et dansk selskab. Investeringen sker igennem Ingka Investments, som er et af de selskaber, som ejer IKEA. Stifterne, Martin C. Hansen og Oliver Kaszas, beholder tilsammen aktiemajoriteten i selskabet efter IKEAs investering.

”Vi har allerede set, at Movers løsning nærmest øjeblikkeligt øgede transparens og præcision i vores leveringer, og betød lavere omkostninger. Det er et vigtigt skridt fremad for IKEA Retail til forbedret last-mile-delivery til vores kunder, og det hjælper med at levere på vores kundeløfte samtidig med, at vi reducerer vores miljøbelastning”, siger Marcus Baumgartner, Customer Fulfilment Manager i Ingka Group.

Investeringen er den seneste i en række af investeringer lavet af Ingka Group, som skal styrke IKEAs kerneforretning indenfor retail ved at investere i innovative virksomheder indenfor digitalisering og bæredygtighed.

Mover har potentialet til markant at ændre den måde, som virksomheder håndterer last-mile-delivery, og det gør det lettere for forbrugere at shoppe online. Denne investering giver Mover mulighed for at implementere deres løsning i andre lande, hvor IKEA Retail er til stede, siger Krister Mattsson, Managing Director i Ingka Investments.

IKEA har en ambition om at være 100 procent fossilfri på samtlige globale leverancer i 2025. Mover bliver en vigtig brik i at opnå IKEAs mål om “achieving zero emissions home deliveries by 2025.” Se mere om IKEAs bæredygtighedsmålsætninger her: https://www.ikea.com/es/en/this-is-ikea/about-us/were-all-in-this-together-pubc8331c51

Fra deleøkonomi til avanceret logistikvirksomhed
Mover har tidligere været kendt som en deleøkonomisk fragtvirksomhed, men har udviklet sig til en avanceret logistikvirksomhed, hvor kørslen primært gennemføres af professionelle vognmænd og chauffører, hvor Movers software optimerer kørslerne for at spare på ressourcerne og får alle ender til at mødes.
Mover har i øjeblikket over 1100 chauffører, der bruger løsningen i Danmark, og internationalt kommer tallet til at stige krafftigt med åbningen af nye lande i de kommende år.

- Pbh

For at kunne følge med stigende efterspørgsel investerer flere og flere logistikvirksomheder i automation. Det får Silicon Valley-investorer til at investere i automationsvirksomheder – navneligt 52 millioner dollars i Seegrid Corp, der producerer robotdrevne gaffeltrucks.

Covid-19 restriktioner har mange steder betydet økonomisk knaphed og krise. Men for nethandelsvirksomheder i både Europa og USA har det betydet øget forretning, som smitter af på tilknyttede brancher som lager og distribution. Resultatet er en intensivering af den automation, som branchen i forvejen er ved at undergå. Det betyder gang i forretningen for virksomheder som Seegrid Corp., der producerer automatiserede gaffeltrucks og robotdrevne køretøjer, skriver mediet Supply Chain Brain. 

Den Californien-baserede venturefond G2VP LLC , Menlo og en ukendt gruppe af tech- og robotikinvestorer har nu tilsammen investeret 52 millioner dollars i virksomheden, som på baggrund af den øgede efterspørgsmål forventerat fordoble sin omsætning samt tage 100 nye medarbejder ombord i deres nuværende 240-medarbejder store virksomhed. 

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Corona sætter gang i automationen i detailhandel 

Seegrid Corp. vurderes til 400 millioner dollars. 

“2021 ser ud til at blive et endnu større og bedre år,” siger adm. direktør Jim Rock. ”Vi udvider kundebogen helt vildt, og vores eksisterende kunder køber mere, så det er et godt tidspunkt at være i robotbranchen på”. 

Nye former for jobs

Siden 2010 er antallet af amerikanske jobs i lagerbranchen fordoblet – og de jobs, der blev tabt i april grundet covid-19, er allerede blevet skabt igen. 

Seegrids formål er at skabe robotter og teknologi, der kan arbejde sammen med al den menneskelige arbejdskraft, der er i branchen nu – ikke erstatte den. Medarbejderne skal kunne arbejde effektivt sammen med fysiske robotter og robotsystemer, så virksomheder nemt kan tilpasse deres forsyningskæde til nye købsmønstre som under corona.  

Trillebøren og løbebåndet gjorde ikke folk arbejdsløse – de gjorde virskomheder mere konkurrencedygtige, så de kan ansætte flere mennesker, og det er præcis, hvad der sker med robotter”, siger Peter Bolstroff, adm. vicedirektør for virksomhedsudvikling ved Association for Supply Chain Management. ”Der vil ske et skift i karakteren af arbejde, men jeg køber ikke, at vi samlet set kommer til at miste arbejdspladser – det er udviklingen af en ny type job”.

Kilde: Supply Chain Brain 

- KCP 

Krig bliver vundet og tabt på logistikken - sådan har mange generaler sagt igennem historien. I kampen mod en pandemi er logistikken mindst lige så vigtig for udfaldet. Der skal være et komplet overblik over værnemidler hele tiden. Hvor meget har vi? Hvor er det henne? Uden den information er det meget svært at koordinere og være på forkant med behovet. I Kolding Kommune har de tænkt de samme tanker.

Kolding Kommune vil have maksimalt overblik over deres værnemidler. Kommunen har et lager med værnemidler, og det er utrolig vigtigt at holde styr på deres forsendelser, mængder og bestillinger for at beskytte borgere og ansatte. Derfor har de valgt at gøre brug af Axacon Express til at holde styr på logistikken.
Express er vores mest enkle løsning til at komme hurtigt i gang og få styr på den interne logistik på kort tid. Det giver mulighed for at komme i gang på 14 dage og sikrer sig, at der er overblik over deres masker, beskyttelse, håndsprit og andre værnemidler.

Anders Sten Birck Andersen fra Kolding Kommune udtaler:

”Der er tydeligt, at det er logistikfolk der står bag udviklingen af Axacon Express, og vi kigger nu på mulighederne for at anvende systemet til andre af Kolding Kommunes logistikområder.”

Kolding Kommune indgik aftale med Axacon i starten af maj og var allerede sidst på måneden i drift med løsningen.

Hurtigt i gang takket være nyt produkt

Axacon Express er vores nyeste produktvariant på vores softwareplatform, som er hurtig og enkel at komme i gang med. Markedet efterspørger det, og corona-krisen har accelereret behovet for bedre logistik både i det offentlige og private. Kolding Kommune er en af de første kunder, der har fået Axacon Express.

Express er 100% prækonfigureret og dermed et software-as-a-service produkt. En af de helt store fordele er, at du stadig er på samme motor som du skal bruge til at opgradere og skalere i fremtiden. Det er et godt og hurtigt sted at starte på vores softwareplatform, som sikrer at du kan følge med i fremtiden, hvis behovet udvikler sig.
Axacon Express er enkel løsning, enkel at forstå og enkel at afregne. Du kan komme i gang på få uger, hvilket er usædvanligt hurtigt at være i gang med et effektivt styringsværktøj på logistikken (WMS), som er mere end blot en scannerløsning.

Du har adgang til standardfunktionalitet til en af markedets førende løsninger og har mulighed for at udvide løsningen, som behovet vokser.

Denne artikel er en del af temaet Coronavirus

Det er en klassisk problemstilling i en række brancher, at varer sælges som en enhed, der er forskellig fra den indkøbsmæssige og logistiske kollihåndtering. I efteråret 2019 blev der introduceret bundle-funktionalitet i Dynamics 365 til håndtering af denne problemstilling.

Med bundle-funktionaliteten undgår man at skulle lave tilpasninger til håndtering af denne problemstilling – eller at løse problemstillingen ved at tage styklistefærdigmelding/produktionsordrer i anvendelse, som for mange ikke-producerende virksomheder vil være en besværlig proces.

Der er således nogle rigtig gode ting i bundle-funktionaliteten, men dog også nogle begrænsninger/mangler. Begge dele vil jeg kort redegøre for i dette blogindlæg.

Funktionalitet

Bundle-funktionaliteten er målrettet virksomheder, der ikke producerer selv, men sælger én vare (= et ”bundle”), som rent logistisk og indkøbsmæssigt håndteres som flere varer/kolli. En bundle-vare kræver således, at der er defineret en stykliste til bundle-varen.

Et eksempel på et ”bundle” kan være et spisebord, der sælges og prissættes som “et spisebord”, men logistisk og indkøbsmæssigt håndteres som “en bordplade” og “et stel”, dvs. som to kolli.

Standardfunktionaliteten i Dynamics 365 vedr. bundles går i korthed ud på følgende:

Relationen kan eksempelvis også bruges i forbindelse med dannelse af pluklister, hvis der både ønskes oplysninger om bundle-varen og kolli-varerne på pluklisten.

Begrænsninger og mangler

Den største begrænsning i løsningen er, at relationen mellem kollivarerne ikke anvendes ifm. frigivelse af
pluklister. Det betyder, at den ene kolli-vare kan frigives til pluk, hvis den er på lager, selv om den anden kolli-vare ikke er det. Det vil sjældent give mening at plukke en bordplade, hvis stellet ikke er på lager.

Hos Datacon har vi dog lavet tilpasninger til pluklistefrigivelsen, som netop tager højde for denne problemstilling.

For nogle virksomheder kan det endvidere være en begrænsning, at salgsprisen fra bundle-varen ikke kan fordeles ud fra mere avancerede fordelingsnøgler, som eksempelvis kolli-varernes kostpris. Men da man statistikmæssigt ofte vil interessere sig for DB på bundle-varen, vil dette for de fleste virksomheder ikke være et nævneværdigt problem.

Derudover er der en fejl i løsningen, der betyder, at det ikke er muligt at slette fuldt fakturerede ordrer, hvis de indeholder bundle-varer. Denne fejl har vi rapporteret til Microsoft.

Vil du vide mere?

Hvis du vil vide mere om bundles, kontakt afdelingschef Henrik Hansen, heh@datacon.dk.

Find blogindlægget på Datacons egen hjemmeside her

I takt med vi oplever et stigende smittetryk, kræver det en omlægning af testopgaven i Region Hovedstaden, så forholdene for både medarbejdere og borgere er i top. En sammensmeltning af testsporene, samt udnævnelsen af ny vicedirektør for regionens Akutberedskab skal sikre optimeringen.

I dag varetager hospitalerne og Akutberedskabet test i sundhedssporet, mens TestCenter Danmark har ansvaret for materialer og analyser af test i samfundssporet (de hvide telte i lufthavnen, Fælledparken, Friheden etc.). Bemandingen står Region Hovedstadens Akutberedskab dog også for. Der er derfor to parallelle spor for test, en række mobile testenheder og walk-in muligheder og systematisk test af medarbejdere i region og kommuner.

”Med øget smittetryk er der massivt pres på flere test, så der er behov for at vi gør det her smartere og enklere. Vi samler testopgaven mest muligt uden for hospitalerne og under samme ledelse, så hospitalerne kan koncentrere sig om patientopgaven og test af de syge,” siger Svend Særkjær, regionsdirektør, i en pressemeddelelse. 

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Nyt lederskab

Det er en mester i logistik og ledelse, der i dag overtager ledelsen af hele testområdet i Region Hovedstaden. Lars Falk Jensen er chef for Facility Management på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, men rykker det næste år ud til Region Hovedstadens Akutberedskab, hvor han bliver konstitueret vicedirektør.

Læs også: Ni trin til at genskabe en mere robust forsyningskæde post-corona

”Vi må forvente, at pandemien ikke forsvinder lige med det samme, så jeg er meget glad for, at Lars Falk har sagt ja til den her opgave. Borgere og patienter skal møde større brugervenlighed og bedre kommunikation, men der er også behov for at forbedre booking og skabe hurtigere tid til test og korte svartider. Samtidig skal vores set up være robust og holdbart, så det passer til et langstrakt testbehov hen over vinteren, hvor vi ikke kan stå ude i telte og teste”, siger Svend Særkjær.

Lars Falk Jensen kom til Bispebjerg og Frederiksberg Hospital i 2014, hvor han blev chef for Facility Management enheden. I 2018 modtog han Region Hovedstadens Lederpris på baggrund af en indstilling fra medarbejderne. Blandt andet fordi han er god til at skabe sammenhængskraft og korpsånd – og har et skrapt fokus på at rydde forhindringer af vejen.

- KCP

Denne artikel er en del af temaet Coronavirus

Prisen er en faktor

Der er stor forskel på tværs af generationer, hvor mange der vil betale for en grøn leveringsform – men også hvor meget de vil betale. 

- 30 kroner: Fælles for alle grupper er kun en til tre procent vil give 30 kroner yderligere. 

- 20 kroner: Fra tre procent blandt pensionister op til otte procent blandt de unge vil give 20 kroner. 

- 10 kroner: Fra seks procent blandt pensioner op til 17 procent blandt børnefamilier vil give 10 kroner. 

- 5 kroner: Det største spænd ligger ved fem kroner ekstra: her er kun syv procent af pensionister villige, mens hele 26 procent af unge er ønsker at betale for bæredygtig levering.

Kilde: FDIH 

Og vi kan leverer traverskraner med en løftekapacitet på helt op til 120 Ton!

De kan godt nok ikke købes online MEN du kan få en skarp og hurtig budgetpris online!


Mangler du en traverskran til f.eks. din produktion, dit lager eller en helt ny bygning? Då går du ikke forkert her! Start med at udfylde formularen og på mindre end 24 timer vil der ligge en skarp budgetpris på en kranløsning i din indbakke!


Se mere om vores løsninger, tidligere referencer og udfyld formularen her >>

Så er du ikke den eneste – og timingen kunne ikke være bedre!

COVID-19 har på mange måder vendt op og ned på den dagligdag, vi kender, men når det kommer til onlinehandel, har krisen kun forstærket den stigende tendens til at købe online.

Tal fra FDHI viser, at 52 % af danskerne har handlet mere online på grund af COVID-19-krisen, og at 15 % forventer at skrue op for deres handel på nettet, efter krisen er aftaget.

Det er især detailvirksomheder, som sælger produkter inden for tøj, sko, bolig, have og fødevarer, som har oplevet en stigning i onlinehandlen fra 2019 til samme periode i 2020.

Hvad betyder det for din forretning?

Når du udvider dine salgskanaler til online markedspladser og webshops, øger du ikke blot din omsætning – du fremtidssikrer din forretning og gør den mere skalerbar.

Hvad enten du sælger direkte til B2C-kunder eller til B2B-kunder, kan TrueCommerce hjælpe dig i gang med at sælge mere online. Læs mere her!

Der sker stadig for mange banale fejl i transporten af farligt gods. Især emballage er en udfordring for både afsender og chauffør. Flere kurser, gode rutiner og et system, der tager højde for alle aspekter af farligt gods, er vejen frem, påpeger Bureau Veritas HSE.

Transport af farligt gods kræver det rette materiel, uddannelse, ekstra kurser og måske løbende rådgivning fra eksterne eksperter. Men det er ingen garanti mod uheld og bøder, at man har styr alle de mest avancerede krav og regler for transport af farligt gods, hvis man overser de banale ting, der også skal være i orden.

”Vi oplever desværre, at mange chauffører har fejl og måske endda får bøder, fordi deres grundlæggende sikkerhedsudstyr ikke er på plads. Den mest almindelige fejl er, at brandslukkeren ikke er godkendt. Men det sker også for tit, at chaufføren mangler en stopklods, som kan stoppe køretøjet, hvis det er nødvendigt,” siger Mikkel Schneekloth, Operation Manager Dangerous Goods i Bureau Veritas HSE, som i mere end 25 år har rådgivet danske transportvirksomheder om farligt gods.

De banale fejl
Mikkel Schneekloth ved godt, hvorfor det ofte er banale fejl, der bringer chauffører og vognmænd på kant med reglerne for transport af farligt gods.

”Brandslukkere og stopklodser kommer sjældent i brug i Danmark, og det er jo glædeligt, men det betyder også, at nogle chaufførerne måske lidt glemmer dem og ikke er opmærksomme på, at de skal være på plads, og at eksempelvis en brandslukker jo løbende skal godkendes og kontrolleres.”

Emballage volder problemer
Et af de større issues i transport af farligt gods i Danmark er ifølge Mikkel Schneekloth emballering.

”Chaufføren skal jo som udgangspunkt kontrollere, om tingene er i orden på lastbilen, men har ikke alle forudsætninger for at tjekke, om emballeringen er korrekt. Chaufføren kan kontrollere, om emballagen er godkendt, men ved ikke reelt, om det nu er håndsprit, der er ombord, sådan som emballagen siger. Ansvaret for at overholde reglerne for emballage begynder med, at afsenderen gør det rigtigt. Det er det allervigtigste.”

Se også: Nye regler 2021 Seminar 

Emballage er en udfordring på to måder: Dels skal man bruge den rigtige emballage til varen, dels skal emballagen være anvendt korrekt.

”De to ting skal jo helst passe sammen. Vi oplever nogle gange, at afsenderen køber den rigtige emballage, men ikke får fortalt sit personale, hvordan det skal pakkes. Konsekvensen kan være, at varen bliver pakket forkert, så emballagen ikke holder til belastningen undervejs.”

Gode systemer og rutiner
Manglen på chauffører i Danmark har sat skub i uddannelsen af faglærte chauffører, og årgang for årgang stiger uddannelsesniveauet blandt de chauffører, der kører med farligt gods.

Se også: Farligt Gods Seminar

”Mere uddannelse er naturligvis fint, men i sidste ende skal vi ikke glemme, at det vigtigste er, at reglerne bliver overholdt i dagligdagen gennem effektive systemer og gode vaner og rutiner i virksomhederne og blandt chaufførerne. Du kan stadig møde chauffører, som er fløjtende ligeglade med, om skiltningen med farligt gods på lastbilen er i orden. Der er også stadig de chauffører, der bevidst undlader at sætte skiltene på, fordi de så mener, at politiet er mere tilbøjeligt til at standse dem og kontrollere bilen. Den tankegang skal vi naturligvis til livs gennem mere oplysning, undervisning og fokus på området. Skiltene er jo alfa og omega, hvis der sker et uheld, så redningsfolk kan se, hvad de har med at gøre.”

Styr på kemien med CHESS®
Udover at afholde kurser og yde rådgivning til virksomheder ad hoc og på fast basis har Bureau Veritas HSE udviklet flere værktøjer, der kan hjælpe virksomhederne i det daglige med at overskue og overholde reglerne for farligt gods.

Det gælder ikke mindst systemet CHESS®, som i én samlet softwareløsning skaber overblik over risici, produkter, dokumenter, faremærker og meget mere.

Se mere på www.bvhse.dk.

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere