Overskriften lyder måske som en selvfølge, men det er det langt fra. I hvert fald hvis man spørger John Gattorna, som har været med i SCM og logistik siden midt 70’erne. Han mener, at de fleste supply chains er designet som one-size-fits-all og med et inside-out perspektiv. Og det er ikke godt.

Bliv medlem og vær en del af fremtidens forretning – prøv 30 dage gratis

Opret medlemskab
Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Hear how Deutsches Milchkontor levelled up planning with S&OP

In any business with high demand uncertainty, your ability to make accurate forecasts, maintain optimal capacity planning and avoid spoilage or scrap is under constant pressure.

But of course, the ability to respond to supply chain challenges with speed has a major impact on both performance and profitability.

Join us online where we together with Deutsches Milchkontor (DMK) will dive into how strong Sales and Operations Planning (S&OP) and Sales and Operations Execution (S&OE) enable you to act proactively in highly uncertain environments and how you can improve timely decision-making.

Featuring highlights from DMK’s S&OP journey – and key planning trends and learnings from the FMCG industry – the programme will focus on critical supply chain challenges, including:

And with an operational demo, we will showcase how demand sensing and synchronised planning can unleash your planning potential.

We look forward to introducing you to S&OP and S&OE – and exploring how you can react, adapt and adjust faster to volatile demand.

Sign up to the event here or see you other events by clicking here.

Coronakrisen udløste et historisk stort fald i CO2-udledninger, men nu viser ny data at en kraftig stigning allerede er på vej tilbage.

Coronakrisen udløste et historisk stort fald i CO2-udledninger, men allerede nu er det kraftigt stigende igen, skriver Ingeniøren.

Det laveste niveau ramte verden i april 2020, men seneste data fra den mellemstatslige organisation International Energy Agency, IEA viser, at udledningerne nu er steget så kraftigt, at vi ligger over niveauet for december 2019 lige inde pandemien for alvor brød ud.

Trods organisationens anbefalinger om at satse massivt på grøn energi i genopbygningen efter pandemien, ser det nu ud til at verden er på vej tilbage til sin sædvanlige praksis. Udledningerne i december 2020 ligger to procent over 2019 niveauet.

”Stigningen i de globale kulstofemissioner mod slutningen af sidste år er en skarp advarsel om, at der ikke gøres nok verden over for at fremskynde overgangen til grøn energi. Hvis regeringer ikke handler hurtigt med de rette energipolitikker, kunne de miste en historisk mulighed for at gøre 2019 til det år, hvor globale emissioner nåede sit maksimum,”, siger IEA’s administrerende direktør, Fatih Birol.

Kina blev det eneste land, der kom igennem 2020 med økonomisk vækst. De ophævede hurtigt restriktionerne og har i 2020 udledt 75 millioner ton mere CO2 end i 2019.

- MTN

Vil du med på vækstrejsen hos en spændende og højteknologisk virksomhed, der leverer avancerede logistiksystemer?

Du får en ansvarsfuld rolle, hvor du med reference til Director of Product Development får mulighed for at være en af drivkræfterne bag et avanceret og kundetilpasset logistiksystem. Som System Developer hos Axacon indgår du i et ambitiøst og unikt arbejdsfællesskab bestående af eksperter, hvor I sammen bidrager til videreudviklingen af Axacons eget udviklede WMS System, ligesom du får rig mulighed for at specialisere dig i krydsfelterne mellem supply chain, digitalisering og automation. Du bliver således en vigtig aktør hos en virksomhed i rivende udvikling, hvor du bidrager til at definere og udvikle fremtidig strategi for Axacon.

Tags: Axacon

Scania begynder deres første testkørsler af selvkørende lastbiler på offentlige motorveje efter at have fået tilladelsen af de svenske myndigheder. Teststrækningen er omkring 300 kilometer lang, og bliver overvåget af en chauffør, der sidder med i det autonome køretøj.

Scania Transportlaboratorium AB transporterer store mængder gods mellem Scanias produktionsanlæg i Sverige, Holland og Frankrig. På en af de svenske strækninger vil virksomhedens flåde nu få selskab af selvkørende lastbiler, som har fået tilladelse til at testkøre på offentlige motorveje af den svenske Transportstyrelsen.

Testkørslerne må foregå mellem Jönköping og Södertäjle syd for Stockholm, hvilket er en strækning på godt 300 kilometer.

Selvom lastbilerne er selvkørende, er de dog endnu ikke førerløse. Teknologien ligger på et niveau fire ud af fem på SAE-skalaen. Det betyder, at lastbilerne reelt er selvkørende, men at kørslen af sikkerhedsmæssige årsager hele tiden overvåges af en chauffør ombord på køretøjet.

Læs også: Selvkørende elbiler skal levere dagligvarer i USA

I starten vil de selvkørende lastbiler primært blive brugt Hub2Hub-transport – altså kørsel på motorveje mellem store distributionscentre. Det vurderer Hans Nordin, der er ansvarlig for det såkaldte Hub2hub-projekt hos Scania.

”Vi er kommet så langt i udviklingen af selvkørende køretøjer, at teknologien måske er klar til at blive introduceret på markedet for denne type transport inden for de næste fem år. Det vil dog tage længere tid, før autonome køretøjer finder vej til at løse transportopgaver på landeveje med modkørende trafik samt i bytrafik”, konkluderer Hans Nordin i en pressemeddelelse.

Testkørslerne vil være de første af sin slags i Europa, men i både USA og Kina er testkørsler allerede i gang. I forbindelse med testkørslerne vil en af Scanias testingeniører også være til stede under kørslen for at overvåge og verificere de data, der overføres til lastbilens styresystem fra de mange sensorer, der muliggør den autonome kørsel.

- KCP

Vil du vide hvordan du og din virksomhed får det maksimale ud af Microsoft Dynamics 365 Finance med fuld integration til dine kunder og leverandører?

Denne EDI-integration til ERP er særligt interessant for grossister og producenter, der leverer en fast volumen af varer til kunder, og som derfor er afhængige af en effektiv og pålidelig modtagelse og håndtering af forretningskritiske dokumenter som for eksempel ordrer.

Løsningen giver en lang række fordele:

Hent vores datasheet her og bliv endnu klogere på hvordan løsningen fungere og hvordan den kan skabe værdi for din virksomhed.

World’s leading ocean visibility solution joins forces with the largest over-the-road network to redefine the value of end-to-end supply chain visibility

project44®, the global leader in supply chain visibility, today announced it has acquired Ocean Insights, the number one solutions provider for ocean freight intelligence. On the heels of massive customer and revenue growth in 2020, project44 acquires Ocean Insights to expand its ocean solution by adding the broadest container tracking capabilities in the market, as well as one-of-a-kind sailing schedule and ocean analytics products. Combining Ocean Insights’ tracking and analytics with the project44 platform and ecosystem establishes project44 as the clear market leader with an unrivaled set of multi-modal solutions for end-to-end supply chain visibility.

Surging global trade since the outset of the pandemic has resulted in massive disruptions in the global supply chain. Since March 2020, freight rates increased by as much as 174% due to the increased global demand for electronics, PPE goods and stay-at-home consumer products. At the same time, COVID-19 and other restrictions have caused significant port congestions, and rollover percentages have never been higher. To meet these global challenges and build resilience, supply chain leaders are adopting global freight visibility and digitalization.

While most visibility providers depend on third parties for ocean tracking data, Ocean Insights has built native integrations with shipping lines to ingest data directly from the source, giving customers the richest visibility across global containerized ocean shipments. Ocean Insights also offers unique data analytics, providing customers advanced insight into unforeseen events and overall shipping trends.

Headquartered in Germany and founded in 2012, Ocean Insights pioneered ocean freight visibility by combining carrier data, live vessel tracking and sailing schedule data in one data-rich platform. Tracking 350,000 containers daily, Ocean Insights provides track and trace functionality across the vast majority of shipping lines, 700 seaports, and more than 5,000 vessels as well as handling over five million sailing schedule changes per day.

Ocean Insights customers include International Food Group (Sysco), Pernod Ricard, FourKites and other leading enterprises in automotive, manufacturing, food & beverage, commodity trading, chemical and freight forwarding. Many already leverage both Ocean Insights and project44 such as DB Schenker, Hellmann Worldwide Logistics, Kuehne + Nagel, Lenovo, and Mondi Group.

“Ocean freight is a linchpin for global supply chains. For organizations shipping internationally, the lack of ocean visibility can start a costly domino effect throughout the supply chain,” said Jett McCandless, Founder and CEO of project44. “Ocean Insights has dominated the container tracking space and we look forward to providing the industry not only the best ocean capabilities, but also the most comprehensive end-to-end visibility platform.”

“At Ocean Insights, our mission has been to make supply chain data visible and actionable through best-in-class software and our team of experts,” said Felix Richter, CEO and CTO of Ocean Insights. “Joining project44 is the next natural step to building the multi-modal visibility solution that global supply chains need. By combining the expertise and technology of project44 and Ocean Insights, shippers and logistics services providers will unlock predictive insights across the globe.”

“We’ve had enormous success at Ocean Insights growing our business, and we had multiple options for a strategic exit,” said Robin Jaacks, Chief Customer Officer of Ocean Insights. “After meeting Jett and the entre project44 team, however, we were impressed with the vision, integrity and culture of the team. It became obvious that project44 was the right partner for us.”

Today, project44 offers the world’s largest over-the-road carrier network with connections to more than 800 ELD/telematics devices. With project44’s leading over-the-road, rail, and air visibility solutions, the acquisition will expand ocean visibility capabilities and offer the most complete, end-to-end, global and multi-modal supply chain visibility solution.

To find out more, register today for Transform 2021, project44’s supply chain visibility conference, taking place on March 9 and 10.

About project44

Project44 is the world’s leading advanced visibility platform for shippers and logistics service providers. project44 connects, automates and provides visibility into key transportation processes to accelerate insights and shorten the time it takes to turn those insights into actions. Leveraging the power of the project44 cloud-based platform, organizations increase operational efficiencies, reduce costs, improve shipping performance, and deliver an exceptional Amazon-like experience to their customers. Connected to thousands of carriers worldwide and having comprehensive coverage for all ELD and telematics devices on the market, project44 supports all transportation modes and shipping types, including Air, Parcel, Final-Mile, Less-than-Truckload, Volume Less-than-Truckload, Groupage, Truckload, Rail, Intermodal, and Ocean. project44 has placed second, behind only Amazon, on FreightWaves’ 2021 Freight Tech 25, a list of the most innovative companies across the freight industry and received the 2020 SAP® Pinnacle Award as the Cloud Partner Integration of the Year.

UNICEF har samlet et række partnere for at sikre distributionen af coronavaccinen til mere end 100 markeder. En af dem er Emirates SkyCargo, der har bred erfaring indenfor transport af temperatur-følsomt gods såsom vacciner.

”Hver dag tæller i kampen mod COVID-19, og jo før små samfund får adgang til coronavacciner, jo før kan de få bugt med virussen og komme på fode igen”, udtaler Nabil Sultan, der er Divisional Senior Vice President for Cargo-afdelingen hos Emirates i en pressemeddelelse.

Flyselskabet er netop indgået i et samarbejde med UNICEF for at sikre distributionen af vacciner globalt – også til de områder, der er sværttilgængelige. Nabil Sultan fortsætter:

”Som en global spiller, der flyver til mere end 130 destinationer, har Emirates SkyCargo fra starten af forpligtet sig til at hjælpe med at bekæmpe corona, ligesom vi har lanceret en række initiativer for at fremskynde distributionen af vacciner igennem Dubai. Gennem vores partnerskab med UNICEF tager vi endnu et skridt for at prioritere og facilitere en hurtigt og sikker flytning af coronavacciner – særligt til samfund, der er hårdt ramt af vaccinen”.

Læs også: I Berlin står Dachser for vaccinationslogistikken

Sidste år udvidede Emirates lagerkapaciteten i Dubai med en airside distribution hub, der bruges udelukkende til opbevaring af store mængder coronavacciner. Derved kan man sende mindre mængder af vacciner direkte ud til de trængende områder, hvor man ikke har tilstrækkelig infrastruktur til at håndtere store mængder af vacciner.

Hos UNICEF har man samlet en række logistikvirksomheder i et partnerskab, for at sikre at hårdtramte områder også modtager vaccinen, så lokalsamfundene kan komme på fode igen. I alt skal over 100 markeder få glæde af COVAX-samarbejdet, der skal sikre lige adgang til vaccinen.

- KCP

Den digitale transformationsproces i de danske virksomheder er for alvor kommet op i gear – eller burde i hvert fald være det – og ledelsen skal være parat til at kaste høj grad af risikovillighed ind i processen.

At virksomhederne arbejder aktivt med den transformationsrejse, der for alvor skal ruste dem til den digitale tidsalder, er der for så vidt ikke noget nyt i. Det nye er til gengæld, at omstillingsparatheden skal være mere agil end nogensinde før, samt at selve nødvendigheden af rejsen i dag er tydelig for alle typer af virksomheder. Uanset størrelse og uanset branche.

Det stiller krav til virksomhedens ledelse, og hvis man spørger erhvervspolitisk konsulent Christian von Stamm Jonasson fra Dansk Erhverv, er han ikke i tvivl om, præcis hvilke krav, der er de væsentlige. Det er digital risikovillighed, forståelsen for, at der skal være plads til at prøve nye forretningsideer af samt ikke mindst evnen til at give slip på fortidens mantra om, at "sådan plejer vi ikke at gøre".

Det gælder om at turde

«Udviklingen går så stærkt i dag, at hvis ikke virksomhedens ledelse er parat til at turde noget nyt, er det måske konkurrenten, som render med den gode idé », siger Christian von Stamm Jonasson. I Dansk Erhverv arbejder han med, hvorledes medlemsvirksomhederne bedst muligt udnytter mulighederne i det digitale forretningsunivers, og han bakkes op af Thomas Johansson, der er salgschef i it-virksomheden Columbus Danmark.

«Som leverandør til dansk erhvervsliv har vi ligeledes fokus på området. I vores daglige kundekontakt kan vi både mærke, at udviklingen går stærkt og en tydelig parathed til at gribe de nye muligheder. Ofte er virksomhedslederne dog i tvivl om præcis, hvordan det skal ske, så her kommer vi ind i billedet », siger Thomas Johansson. Han understreger dog vigtigheden af, at ledelsen lytter til medarbejderne.

Se eksperternes gode råd i 30 min on-demand talkshow: Fremtidens forretning er digital… kan du lede den?

Medarbejderne med på råd

«Samspillet med de medarbejdere, der i det daglige skal anvende de nye, digitale teknologier, er utrolig vigtigt. Det at give medarbejderne plads til inden for givne rammer at prøve nye processer af er en lederegenskab, som netop i denne tid er essentiel », siger Thomas Johansson videre. I modsat fald forsvinder de måske også over til konkurrenten, konstaterer han. Christian von Stamm Jonasson er ganske enig.

«I gamle dage, som i virkeligheden ikke er så gamle endda, var tærsklen for risikovilligheden lavere. Den går ikke længere. Virksomhederne er nødt til at tage chancer og søsætte nogle testprojekter uden udelukkende at spørge til rentabiliteten », Christian von Stamm Jonasson.

Det er med andre ord vigtigt, at der sker et holdningsskift i virksomhederne, for stilstand er den sikre vej mod tilbageskridt.

Fra historik til realtid

Christian von Stamm Jonasson føjer til, at nysgerrigheden efter at prøve noget nyt ofte også vil være med til at give større arbejdsglæde, hvilket er med til at give en værdi ud over den, der eventuelt kan noteres på bundlinjen. Hvis det således er muligt både at skabe nye forretningsmuligheder og at gøre det sammen med dedikerede medarbejdere, er meget nået. Et af de store benspænd kan imidlertid være manglende kompetenceniveau.

«Tidligere stolede en virksomhedsleder ofte på en blanding af mavefornemmelse og historisk erfaring, f.eks. i forhold til, hvorledes bestemte produkter sælger på bestemte tider af året. Det er meget anderledes i dag, hvor al forretning er drevet af data, og hvor der skal tages beslutninger i realtid », siger Thomas Johansson fra Columbus Danmark, idet han understreger, at konkurrencen ikke blot vedrører virksomheder, der kender hinanden.

Det går forrygende stærkt

« Store, kendte aktører inden for givne områder ser i dag, at konkurrencen ofte kommer fra en helt uventet kant. Disruption kaldes det, men i virkeligheden er det jo et begreb, vi har kendt til i årevis. Måske meget udmærket illustreret ved Matador og Mads Skjern, der som manufakturhandler først tager konkurrencen op med Damernes Magasin og senere tager konkurrencen op med Korsbæk Bank », siger Thomas Johansson.

I Matador universet udviklede dette konkurrenceforhold sig imidlertid over en årrække, mens nye typer af konkurrenter i dag popper op i form af opstartsvirksomheder i en mængde, vi ikke har set magen til tidligere. Dermed er nødvendigheden af digital transformation blevet en øjenåbner for de etablerede virksomheder og et meget konkret faktum, som ledelsen er nødt til at forholde sig til.

Få input til at lede den digitale transformation i vores 30 min on-demand talkshow: Fremtidens forretning er digital… kan du lede den?

(Artikel er skrevet i samarbejde med Business Insights. Tekst: Henrik Malmgreen)

The grocery industry hit a tipping point with e-commerce in 2020 and there is no turning back. E-grocery fulfilment will continue to challenge grocery supply chains, making automation technology even more important.

Swisslog is due to host a webinar explaining which automation technologies work best for different e-grocery fulfilment strategies, as well as the vital role software plays in delivering the desired productivity and efficiency benefits. The webinar is set to take place on 23 March.

The Automation Technology Winning the E-Grocery Fulfilment Challenge
Webinar attendees can discover the latest data and insights on the e-grocery industry, plus why automated micro-fulfilment centres should be an essential part of the supply chain. Speakers will include Colman Roche, Swisslog’s vice president of consulting and sales for Americas retail and e-commerce, Giulia Colombi, Swisslog’s head of EMEA solution development, and Rueben Scriven, senior analyst from Interact Analysis.

Maria Stjärne, Head of Sales for Swisslog in the Nordic countries is encouraging businesses across Europe to join the event. “The online grocery market has more than doubled since the beginning of the coronavirus pandemic,” he says. “Businesses looking to find out more about micro-fulfilment strategies, e-grocery automation technology, and intelligent software solutions will find this interactive live webinar particularly insightful.”

Micro-fulfilment is the latest trend supporting grocery chains around the globe. “Micro-fulfilment stems from the idea that an instore experience is no longer necessary for shoppers,” Maria explains. “It turns existing or under-utilised retail space into a small, nimble fulfilment centre that is close and convenient for the customer.”

Swisslog has already proven itself as an ideal partner for micro-fulfilment hubs at grocery chains around the globe, including H-E-B. The US-based grocer recently partnered with Swisslog to deploy a number of automated micro-fulfilment centres to support the chain’s curb-side pick-up and delivery business.

Register today
E-grocery is becoming widely acknowledged, and that is not likely to change. With big players moving into the grocery space, companies looking to take their slice of the pie should move quickly. “Wherever you are working from, you can tune in and speak to logistics specialists with years of experience to learn about the practical solutions available for your e-grocery business,” Maria concludes.

Register here for the live and interactive webinar taking place on 23 March at 3pm CET>>

More information – www.swisslog.com

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere