En ny hjemmeside skal skubbe sætte rekrutteringsprocessen i et højere gear i godstransportbranchen, uanset alder, køn og baggrund. EN GPS-funktion er blandt værktøjerne, der skal gøre det nemmere for specielt de jobsøgende.

Vejene ind i transportbranchen er mange, så det kan være svært at holde overblikket både for arbejdsgivere, jobsøgende og jobcenterkonsulenter.

Læs også: Faldende priser giver nye muligheder for godstransport på skinner

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Til at hjælpe med dette, lancerer fagforeningerne 3F, ATL og DTL-A sammen med Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond en ny hjemmeside, der skal fungere som guide til godstransportbranchen.

”I Transportens Rekrutteringsalliance blev der peget på behovet for at etablere én samlet indgang til branchen. Det har vi nu skabt med www.jobitransport.dk, hvor al information om uddannelsesmuligheder, skoler, jobtyper, diverse regler og vejledninger mv. er samlet på et sted og formidlet på en indbydende måde”, sigher Lars William Wesch, der er direktør i ATL, og tilføjer:

”Det begynder at gå den rigtige vej med rekrutteringen, men vi har stadig brug for mange flere, der søger job i transport. Derfor håber og tror jeg på, at den nye hjemmeside vil bidrage til at fylde førerhusene op”.

Idéen til hjemmesiden opstod under Transportens Rekrutteringsalliance, hvor virksomheder, jobcentre, uddannelsesinstitutioner og fagforeninger samarbejder om at skabe initiativer, der kan forbedre rekrutteringen til godstransportbranchen.

Teknikken bag hjemmesiden
Den nye hjemmeside indeholder bl.a. en GPS-funktion, hvor sitets besøgende kan indtaste ønske om jobtype, alder mm., og derigennem se muligheder for, hvordan jobbet kan landes.

Kim René Busch, der er forhandlingssekretær i 3F og formand for Transportens Udviklingsfond samt Godstransportområdets Udviklings- og Uddannelsesfond, forklarer:

"Vi har arbejdet meget med indhold og design for at sikre, at hjemmesiden er på teknologisk omgangshøjde og tilpasset målgruppen. En del af dette er f.eks. udviklingen af GPS'en, som på en helt enkel og visuelt appetitlig måde guider de besøgende gennem de forskellige steps til et job i transport - som en slags digital studie- eller jobvejleder”.

Han tilføjer: ”Vi har desuden fokuseret meget på videoindhold, da især den yngre målgruppe er vant til at få information på denne måde. Med lanceringen af den nye hjemmeside står det forhåbentlig endnu mere klart, at der er mange attraktive jobmuligheder i godstransportbranchen”.

Læs også: Ny kampagne skal tiltrække flere til transportfaget

Hjemmesiden indeholder en række kortfilm og tekster om både de uddannelsesveje og jobtyper, der er i branchen. Derudover er der en underside til virksomheder med bl.a. guides til at hyre lærlinge og tips til rekruttering.

- SDN

Denis Jul Pedersen bliver ny havnedirektør i Esbjerg

45-årige Denis Jul Pedersen tiltræder stillingen som havnedirektør i Esbjerg. Det sker den 1. april 2019. Han efterfølger Ole Ingrisch, der går på pension efter 16 år i havnen.

”At kunne være med til at videreudvikle en veldrevet virksomhed som Esbjerg Havn er en fantastisk mulighed. Igennem årene har jeg fulgt havnens udvikling og kunnet se, hvilken indflydelse den har haft på vores by, og dette er spændende at kunne være en del af i årene fremover”, siger Denis Jul Pedersen.

Denis Jul Pedersen kommer fra en stilling som CEO hos NSG Wind, hvor han har ledet offshore-koncernen NorSea Group’s aktiviteter inden for havvindmølleindustrien. Han er oprindeligt uddannet skibsfører og løjtnant i Søværnet og har senere taget en MBA inden for olie og gas.

”Jeg er meget glad for at kunne byde Dennis Jul Pedersen velkommen som direktør for Esbjerg Havn. Dennis er en stærk profil inden for forretningsudvikling og har arbejdet indenfor Esbjerg Havns tre strategiske fokusområder: skibsfart, vind og olie/gas. Og han har i sit tidligere virke demonstreret en betydelig evne til at udvikle virksomheder”, siger Flemming N. Enevoldsen, formand for Esbjerg Havns bestyrelse.

Stablerne fra Toyota Material Handling udfører et vigtigt stykke arbejde hos Jørgen Jensen Distribution, hvis kerneydelse er fragt af gods i hele Danmark.

Toyotas stablere styrker distributionen
Jørgen Jensen Distribution, JJD, med hovedsæde, terminal og lagerhotel i Ikast, og terminal i Karlslunde i Storkøbenhavn, fragter store mængder af forskelligt industrielt gods i Danmark. Alt lige fra pakker og let gods til tungt gods, farligt gods, stykgods, pallegods og volumengods bliver fragtet fra A til B. Om natten flytter man godset mellem terminalerne, hvor man konsoliderer det, så det kan blive distribueret hurtigt og effektivt ud til kunderne om dagen med de 50 lastbiler man råder over.

Læs mere omkring casen her

Stablere har en hovedrolle
Det er netop i distributionen at stablerne fra Toyota spiller en hovedrolle. Fragtfirmaet har anskaffet 32 stablere, som alle er af modellen SWE 080L. Hver chauffør har en fast stabler, som de laster bilerne med på terminalerne og som de losser godset med hos kunderne.

Dan Borg, der er salgs- og logistikchef i virksomheden, fortæller at det er vigtigt med optimal og hurtig håndtering af godset, når chaufførerne møder om morgenen og laster bilerne.

- Her er stablerne både utroligt effektive og fleksible. Alle godstyperne er palleteret, men ofte er palleteringen udført i ukurante størrelser, både hvad højde og vægt angår. Samtidig håndterer vi gods på forskellige pallestørrelser. Det betyder at nogle paller bliver placeret på tværs i lastbilerne, mens andre igen bliver kørt ind og bliver placeret på den lange led. Det klarer stablerne nemt og hurtigt, og deres korte venderadius sørger for, at alle operationerne i bilerne bliver udført smidigt, effektivt og uden at skade godset.

Nem håndtering af uens paller
Han kommer ind på, at man ikke tidligere havde mulighed for en så effektiv lastning af bilerne. Derfor er de nye stablere fra Toyota en vigtig investering, som også betyder at man nemt kan stable i to lag på lastbilerne, når der er behov og mulighed for det.
SWE 080L’erne har nemlig initialløft og kan køre med en palle på støttebenene eller på gaflerne. Den kan faktisk både køre med op til 800 kilo på gaflerne eller 2000 kg på støtteben, hvis godset er placeret korrekt i forhold til tyngdepunktet. Initialløftet er dog også vigtigt i forbindelse med håndteringen af uens sammensatte paller og gods.

- Det er ikke altid at vi kan stable paller direkte oven på hinanden i bilerne. Godset kan være skrøbeligt eller palleteringen uens fra palle til palle. Derfor er nogle af lastbilerne indrettet med skinner, som vi sænker ned fra loftet i bilernes lastrum. Her kan vi stable et nyt lag med gods. Også det klarer stablerne helt perfekt, siger Dan Borg.

Udfører alle operationer

Anders Borg er Dans far. Han er vognmand og administrerende direktør i virksomheden. Sammen har de to igennem et stykke tid vurderet mulighederne for at styrke varehåndteringen og dermed distributionen af gods til kunderne. For nylig leverede Toyota så sidste leverance af stablere til JJD, så man altså nu har en flåde på de 32 ensartede stablere.

- Tidligere kørte vi med enten stablere eller elhunde i bilerne. Men stablerne var ikke så smidige og fleksible. Og elhundene var langsomme, kunne ikke håndtere paller i to lag og var til de mindre godstyper. Stablerne fra Toyota udfører alle slags operationer. Uanset hvilken slags industrielt gods vi har med at gøre, klarer lastvognschaufførerne opgaverne med stablerne, både når vi laster bilerne og når godset bliver leveret hos kunderne, siger Anders Borg.

Batteriopladning holder længe
JJD’s biler læsser gods af rigtigt mange steder på en enkelt tur. Derfor er der brug for stabil drift med høj oppetid og lang holdbarhed på en enkelt batteriopladning.

- Batterierne var et stort tema da vi valgte Toyota som leverandør af stablerne. Deres batterier holder op til 20 % længere end vi tidligere har oplevet. Dermed klarer stablerne snildt dagens opgaver. Uanset om man leverer gods hos mange kunder på en enkelt tur eller kører flere ture med mere gods til færre kunder, er der altid energi nok på batterierne uden at situationen bliver kritisk. Og Toyotas stablere regenerer endvidere energi fra kørslen, hvilket giver endnu flere kilometer til maskinerne. Det er chaufførerne svært tilfredse med, forklarer Anders Borg, og tilføjer at stablerne bliver kørt til opladning efter dagens opgaver. 

Besparelser og effektiv drift
De 32 Toyota-stablere er leveret på en operationel leasingkontrakt med en fuld service fra Toyota Material Handling.

- Samarbejdet med Toyota fungerer perfekt. De nye maskiner sørger for effektiv drift i de daglige opgaver. De kører som de skal og giver endvidere besparelser på energiomkostningerne. De sørger med andre ord for at vi trygt kan gå både fremtiden og stigende godsmængder i møde, konstaterer Dan Borg.

EffiMat ønsker glædelig Jul og Godt Nytår

Vi ser tilbage på et tilfredsstillende år med spændende projekter, vigtige messer i ind- og udland, nye kont(r)akter og medarbejdervækst. Det er med glæde, at vi ser frem til et nyt år med endnu flere spændende projekter i ordrebogen, udvikling af nye løsninger.

 Vi vil ønske alle vores kunder og leverandører en glædelig Jul og masser af hyggelige timer med jeres  famillier samt et lykkebringende 2019

Har du/I brug for hjælp imellem Jul og nytår, så giv os et ring eller skriv.

EffiMat Storage Technology A/S
TLF  7199 4800
E-mail: info@effimat.com

Filer

Ergonomi har de seneste par år, været et af de større samtaleemner og fokusområder i både produktionsvirksomheder, men også på lageret hos f.eks. e-handlere.

Gode ergonomiske løsninger viser nemlig ikke kun at komme medarbejderen til gode, men også en afledt virkning på virksomhedernes bundlinjer.  

Især de nordiske lande, har de seneste par år haft større fokus på ergonomi hos bl.a.  produktionsvirksomheder. Årsagen er, at der i mange år har ligget et stort pres på medarbejderne i forhold til udfordrende pluk, tunge løft og dårligt underlag.  

De tunge løft hos nogle virksomheder, har gjort det svært at finde medarbejdere der var villige til at arbejde under de tidligere forhold. Lovgivningen har nu hjulpet på vej og i dag har arbejdsgiveren pligt til at forebygge, at medarbejderne udsættes for fysisk belastende arbejde, der på sigt kan være sundhedsskadeligt.  

De udfordrende løft og bevægelser kan ligeledes udspille sig hos e-handlere, hvor medarbejderne skal bære tunge kasser, gå langt og lave pluk i mange forskellige højder.   

Tal fra Arbejdstilsynet viser, at op mod en fjerdedel af sygefravær, hænger sammen med fysisk overbelastede medarbejdere.  

Arbejdstilsynet skriver også “Ved at forebygge muskel- og skeletbesvær fastholdes medarbejderne på arbejdspladsen. Det bidrager til mindre sygefravær, og de menneskelige konsekvenser ved at have muskel- og skeletbesvær reduceres. Det kan have en positiv betydning for jeres produktivitet og i sidste ende jeres bundlinje.”

Automatiserede ergonomiske løsninger, kan være med til at løse disse udfordringer. Men hvad vil det sige, at have en automatiseret ergonomisk løsning? Og hvordan ved man, om man vælger den rigtige?  

Tag f.eks. vores EffiMat® lagerrobot, som er en unik lagerløsning, der muliggør hurtig levering af unikke artikler.  

Løsningen gør at en medarbejder først og fremmest ikke skal gå længere distancer, da man i stedet har udnyttet højden på sit lager, og EffiMat® lagerrobotten henter de ønskede kasser ned. Dette gør samtidig at medarbejderne ikke skal kravle på stiger, og man på den måde undgår eventuelle ulykker.  

Samtidig er løsningen begrænset til at hver kasse kun må indeholde 25 kg, hvilket forhindrer meget tunge løft, hos den enkelte medarbejder. Hvis dette, for medarbejderne, stadig er en udfordring kan man kombinere EffiMat® lagerrobotten med et conveyor system, der gør at medarbejderen ikke skal løfte kasserne. 

Løsningen gør det altså nemmere og mere ergonomisk for medarbejderen at plukke varer, end med en traditionel lagerreol. 

Dette er kun et eksempel på utallige muligheder for automatiserede lagerløsninger der kan optimere forholdende for virksomhedens medarbejdere.

Se også vores film om pluk her.

EffiMat Storage Technology A/S producerer automatiske og fleksible lagerløsninger. Navnet stammer fra vores nøgleprodukt, den revolutionære EffiMat®. Du kan læse mere om EffiMat på www.effimat.dk.

Efter to år som logistikchef i kemivirksomheden Haldor Topsøe er Anne Mette Torsbjerg Møller netop skiftet til en stilling med ansvaret for S&OP og forecasting. En af de første udfordringer her bliver at skabe grundlaget for en forandringsproces og nogle nye måder at gøre tingene på.

Bliv medlem og vær en del af fremtidens forretning – prøv 30 dage gratis

Opret medlemskab
Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Om Anne Mette Torsbjerg Møller:

Uddannelse:
Master i Business Administration og Technology fra DTU

Erhvervskarriere:
Head of forecasting i Haldor Topsøe siden 1/11-2018. Inden da head of logistics samme sted siden februar 2017. Tidligere knap syv år som afdelingsleder i DSB samt analytiker for Epson Europe og projektleder i Impac.

Fritid:
Børn, badminton, krimier og skolebestyrelsen

Hos Solar i Vejen ligger et 45.000 m2 automatiseret centrallager med avanceret distributionssystem og høj leveringssikkerhed. Her har Solar indført en stregkodeløsning, som giver mulighed for digital dokumentation og fuld kontrol over pakkernes flow. 

Centrallageret i Vejen er omdrejningspunktet for levering af varer inden for el, vvs og ventilation til Solars kunder og egne filialer i Danmark. Over 215.000 artikelnumre er en del af sortimentet på centrallageret for at kunne dække de mange forskellige kunders behov. Ud over forsendelse af varer, har Solar også etableret et ekspeditionscenter på centrallageret, hvor installatørerne selv kan komme og afhente forudbestilte varer. På den måde kan Solar tilbyde sine kunder en hurtigere og mere effektiv levering af varer.

Dokumentation af forsendelses flow

Et vigtigt element i pakkernes flow er selve dokumentationen af, når en pakke forlader lageret. Når en kunde kommer og afhenter en pakke, er der behov for at dokumentere, at udleveringen rent faktisk har fundet sted. Hvis man undrer sig over, hvor en pakke er blevet af, skal man også kunne søge tilbage i historikken. Derfor undersøgte Solar mulighederne for at lave digital dokumentation, som er langt hurtigere og mere effektivt under den daglige håndtering af pakker.

- Når en installatør kommer og afhenter en pakke, så skal der kvitteres for udleveringen. Den proces kan man håndtere ved hjælp af en underskrift på et stykke papir. Men vi er meget digitale i mange af vores processer, da vi har et behov for at være så effektive som mulige. Derfor var det også naturligt at implementere en digital stregkodeløsning til dokumentation af pakkeudleveringer, fortæller Kristian Duch, Director - Group Supply Chain / Group Transport hos Solar A/S.

Stregkodeløsning giver den rette digitale dokumentation

Kristian Buch har været med til at drive en bred vifte af digitale projekter med fokus på effektivisering hos Solar. I flere af projekterne er stregkodeløsninger et essentielt værktøj og en stor hjælp i den samlede løsning. På baggrund af et eksisterende samarbejde omkring stregkode- og scannerløsninger faldt valget på Delfi Technologies, da Solar skulle vælge leverandør og finde den rette løsning til ’Proof of Delivery’ (PoD).

Solar valgte at implementere en løsning med mobile PDA’er, der med indbygget stregkodescanner og en online app installeret, giver mulighed for at foretage den digitale dokumentation, når udlevering af pakker finder sted. På den måde får Solar det nødvendige overblik over, at en pakke er ude af systemet og kan hurtigt og enkelt gå tilbage for at se den specifikke status på de enkelte pakker.

- I samme øjeblik en installatør får udleveret en pakke, scannes stregkoden på pakken, og der kvitteres for udleveringen. Der kunne også være tale om udlevering af en pakke til en kurer, som blot er booket til afhentning af pakken. Med stregkodeløsningen får vi under alle omstændigheder registreret udlevering af pakker digitalt, og det giver os mulighed for at dokumentere hele processen, forklarer Kristian Duch.

Mulighed for at implementere løsningen på andre områder

Den digitale dokumentation giver værdi på centrallageret, hvor mere effektive processer er en af gevinsterne. I Solars egne filialer er der også mulighed for, at en kunde kan afhente varer i butikken i tilfælde af, at det ikke har været muligt at foretage levering – eller hvis det blot giver mere mening for kunden selv at afhente direkte i en af butikkerne. Her kunne det være oplagt at tage løsningen fra centrallageret og implementere ude i butikkerne, forklarer Kristian Duch:

- Med stregkodeløsningen får vi håndteret den nødvendige digitale dokumentation på vores centrallager. Vi kigger løbende på nye områder, hvor vi kan digitalisere processer, så vi kan hjælpe vores kunder til en endnu mere effektiv hverdag. Det kunne eksempelvis være i vores egne filialer, hvor en kunde også kan komme og afhente en pakke, hvor vedkommende måske arbejder på farten og det derfor ikke giver mening at få pakken leveret derhjemme eller i firmaet.

For Solar var det afgørende, at Delfi Technologies kunne tilbyde en online løsning med Android-baserede PDA’er, som både er robuste og hurtige. På den måde kan Solar tilgå en browser direkte fra enhederne.

- Med Android-løsningen kan vi være online hele tiden og foretage registreringer direkte i vores system. Det er en løsning, som gør os gearet til fremtiden. Samtidig hænger pris og kvalitet sammen – det gør naturligvis heller ikke noget, fortæller Kristian Duch afslutningsvis.

Få steder tilbage

Ifølge en ældre opgørelse fra fagbladet Ingeniøren fra 2012 er der blot 18 steder tilbage i Danmark, hvor der regelmæssigt bliver modtaget eller afsendt jernbanegods.

I 2009 bevilgede Folketinget 200 mio. kroner til fremme af godstransport på jernbane.

Banedanmark og DSB har gennem mange år nedlagt et større antal sidespor, godsbaner og ekspeditionssteder, og dermed må industrivirksomheder afskrive jernbanen som transportform og i stedet satse på transport med lastbil.

EU har et mål om, at mindst 30 procent af godstransport, der fragtes mere end 300 kilometer, skal på skinner.

Kilde: JydskeVestkysten.

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere