Alverdens forsyningskæder har til alle tider været plaget af piskesmældseffekten. Præcis som med et piskesmæld så øges udsvinget af efterspørgslen, så snart der er pres på. En lille bevægelse med hånden skaber en betydelig effekt for enden af pisken. Men er opgraderet planlægning af forsyningskæden sammen med klog eksekvering i forsyningskæden ved at tage livet af piskesmældseffekterne?

Bliv medlem og vær en del af fremtidens forretning – prøv 30 dage gratis

Opret medlemskab
Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Lars Fløjstrup Degn

Uddannelse: Autodidakt.

Erhvervserfaring: Før Damstahl, 20 år med logistik og produktion for indsamling af dagrenovation, erhvervsaffald og genbrugelige materialer hos MiljøTeam og Meldgaard Gruppen.

Fritid: De nære ting med familie/venner og hus/sommerhus.

Vil du sponsere en podcast på SCM.dk?

Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.

  • Invitér dine kunder eller relevante kilder
  • SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse
  • Alt stemmes overens med kunden
  • Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.

Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Niels Larsen på +45 2713 0010 eller skriv på Nl@horisontgruppen.dk

Klimapolitik set fra Christiansborg af Tommy Ahlers, Klimaordfører, Venstre

Da Tommy Ahlers trådte ud af DR-programmet "Løvens hule" og direkte ind i politik på øverste hylde som Uddannelses- og Forskningsminister i 2018, var det lidt af en sensation i dansk politik, men han fik ros fra sine politiske modstandere:

- Tommy må være den minister, der har fået mest ros, og det er fuldt fortjent, for han har fandeme gjort det godt, sagde for eksempel Jakob Mark, medlem af Folketinget for Socialistisk Folkeparti, på Twitter.

Og to områder havde i særlig grad ministerens opmærksomhed: Teknologi og grøn omstilling. Derfor blev han i 2019 Venstres klimaordfører og dermed partiets frontkæmper i de klimaforhandlinger, som står allerøverst på den politiske dagsorden i Danmark.

Du kan derfor se frem til at høre Tommy Ahlers fortælle, hvordan klimapolitikken ser ud fra Christiansborg, og hvordan alle gode kræfter blandt politikkere, borgere og virksomheder kan samles i en fælles kamp for en bedre og mere bæredygtig fremtid.

Dét sker på Bureau Veritas' Kick Off 2021 den 7. januar 2021, hvor Tommy Ahlers og 5 andre spændende oplægsholdere fortæller om bæredygtighed og forretning.

Læs mere om Bureau Veritas' Kick Off 2021 - Towards a Sustainable Future...

Med tre fabriksnye Linde E70/1279 el-truck har Gammelrand Beton A/S ved Jyderup taget endnu et skridt i en grønnere retning. De eldrevne muskelbundter erstatter en række udtjente dieseltruck og er et led i en gradvis omstillingsproces, hvor det vestsjællandske betonværk betræder nye veje og indretter sig efter fremtidens forventede kundeønsker.

For Gammelrand Beton er intern transport en naturlig del af hverdagen. Hele dagen kommer lastbiler rullende ind på det store område for at hente betonvarer, der skal fragtes ud til det meste af Sjælland. Lastbilerne kører bl.a. belægningssten, betonfliser og betonblokke ud til byggepladserne, hvor lasten afleveres helt tæt på byggestedet.

Fra de enorme produktionsanlæg, hvor betonvarerne fremstilles fuldstændig uberørt af menneskehænder, ruller der en lind strøm af paller med betonvarer. De skal køres til oplagring under åben himmel, hvor de skal hærde færdig, inden de kan ekspederes afsted på lastbilerne. Her kommer de tre Linde E70/1279 ind i billedet som de kraftfulde hjælpere, der sørger for hurtig, sikker og præcis transport af den tunge last.

– Vi ønskede nogle større eldrevne gaffeltruck, der var stabile, driftssikre og økonomisk rentable. Samtidig lægger vi stor vægt på velfærd, så vores truckførere har det bedst tænkelige arbejdsmiljø. Vores folk er rigtigt glade for den støjsvage kørsel, kabinekomforten og sikkerheden i Linde-truckene. Jeg er sikker på, at det giver lidt ekstra arbejdsglæde i hverdagen, fortæller direktør Morten Pedersen, der er fjerde generation hos Gammelrand Beton.

Grønne argumenter

Samtidig er Linde E70/1279 et eksempel på en særdeles kraftfuld el-truck, der i dette tilfælde kan løfte op til 7,0 ton. Den er et lydsvagt, miljøvenligt og stærkt alternativ til de traditionelle dieseltruck i den tunge ende af skalaen og netop de grønne argumenter har også spillet en afgørende rolle i beslutningsprocessen hos Gammelrand Beton:

– Jeg er helt sikker på, at vores kunder skeler til vores miljøprofil og i fremtiden bliver det uden tvivl et vigtigt valgkriterie, når kunderne kigger på leverandører af betonvarer. Vi vil gerne være på forkant med udviklingen og er derfor begyndt at køre med eldrevne gaffeltruck – ligesom vores firmabiler også skal til at være elbiler. De eldrevne Linde-truck passer godt i sammenhængen og understøtter vores grønne profil, understreger Morten Pedersen fra Gammelrand Beton.

Godt med ekstraudstyr

For at kunne modstå det relativt udfordrende køremiljø har Linde-truckene fået monteret ekstraudstyr som eksempelvis aircondition, stænklapper, arbejdslys, luksuriøst førersæde, supersoft hjul, rotorblink, dobbelte forhjul og stødakkumulator. Alt sammen for at tilgodese truckførernes komfort og give de mest optimale arbejdsbetingelser som overhovedet muligt.

– Vi er rigtigt glade for samarbejdet med Gammelrand Beton, og at de har valgt Linde E70 eltruck til de mange tunge transportopgaver. Med nul-emission og en stort set lydløs drift er der gode miljømæssige argumenter for valget af disse truck, og vi ser da også et stigende antal virksomheder vælge Linde el-truck med løftekapaciteter på op til ti ton. Samtidig er der økonomiske besparelser at hente på eksempelvis brændstof, olie, additiver og at der ikke skal skiftes partikelfiltre, udtaler distriktschef Peter Brandt-Nielsen fra N.C. Nielsen.

Vil du vide mere?

Kontakt salgsdirektør Allan Christensen fra N.C. Nielsen på +45 99 83 83 83 eller mail

ac@nc-nielsen.dk om yderligere informationer til indholdet af denne pressemeddelelse.

Saloodo! er en digital fragt platform, der forbinder både afsendere og transportører, samt forskellige markeder med hinanden – nu i hele verden.

Den tyske start-up Saloodo! startede op i Europa for fire år siden. Fragtplatformen har udvidet til nye markeder af flere omgange og gør det nu en sidste gang ved at være til stede globalt.

Den brugervenlige platform gør det muligt for afsendere i for eksempel Europa at planlægge og gennemføre fragt til Mellemøsten uden at skulle bekymre sig om grænsekrydsninger og transportbehandling på tværs af markeder.

”Saloodo! blev grundlagt for fire år siden. Siden dag et har vores mål været at tilbyde vores kunder reel merværdi og gøre deres liv nemmere. Med det in mente har vi givet os selv friheden til at udvikle funktioner, der passer til vores kunders behov i forskellige markeders. Men nu er det tid til at bringe det hele sammen i én platform, så Saloodo! kunder hele verden rundt kan få gavn af vores indsats”, siger virksomhedens CEO Thomas Grunau i en pressemeddelelse.

Læs også: Freja Transport & Logistics og SDK A/S fusionerer

Med udvidelsen får kunder overalt nu også muligheder for at benytte sig af de tjenester, der ellers kun var tilgængelig i visse regioner før. For eksempel kan europæere nu også tilvælge forsendelse med konvoj, som førhen kun var tilgængeligt i den mellemøstlige region. Det giver større sikkerhed til afsendere af værdifuldt fragtgods.

Vigtigst af alt er den økonomiske fordel, som Saloodo! nu kan tilbyde virksomheder globalt. Vicedirektør Anja Kappus fortæller: “Vi arbejder allerede med en række globale spillere. Disse kunder har en høj grad af digitalisering, og de operer med lethed i hele verden. I forhold til deres transport- og logistikleverandører ser det ofte anderledes ud, hvilket resulterer i forstyrrelser i virksomhedernes forsyningskæde. Med den globale digitale vejfragtplatform, kan vi hos Saloodo! gøre disse processer mere effektive og økonomiske – i hele verden”.

- KCP

De kendte, stærke CAT-3 oprullere har fået en opgradering med dansearm og labelguide som standard og har software-styring, der tilpasser sig printerens arbejdshastighed.

Uni-Cat oprullerne optræder mere "blidt" over for labelprinterne end CAT-3 oprullerne i kraft af dansevalsen og den automatisk styrede oprulningshastighed. Den softwaremæssige styring "lærer" så at sige printeren at kende. Selvom en CAT-3 opruller har den såkaldte firende kobling, arbejder en Uni-Cat alligevel mere smidigt og sikrer således et endnu mere rykfrit oprulningsforløb.

De fås fortsat med både justérbar labelrulleholder, med fast ekspansionsspindel eller med den simple faste kerneholder med vinger. En Uni-Cat kan iøvrigt også fungere som afruller.

CAT-3 oprullerne leveres også fortsat.

Læs mere på produktsiden for Uni-Cat.

Line Spang Rostgaard er ansat som koordinator i transport- og logistikvirksomheden CHEP per 1. juli 2020. Her får hun ansvar for CHEPs key account-kunder i hele Norden.

Line Spang Rostgaard har 12 års erfaring inden for kundeservicefaget fra en række internationale virksomheder. Senest kommer hun fra en lignende stilling hos Satair, der leverer reservedele til flyindustrien, hvor hun stod for virksomhedens kundeservice for engelske kunder.

Privat bor Line i Vemmedrup ved Køge sammen med sin mand og to børn på 3 og 6 år.

DANX har opkøbt 100% af Source Logistics A/S per 1. december 2020. Source Logistics er specialiseret inden for tidskritiske lager- og logistikløsninger, og vil betyde en forstærkning af DANX’s produktportefølje.

DANX er glade for at kunne annoncere opkøbet af Source Logistics A/S

DANX har opkøbt 100% af Source Logistics A/S per 1. december 2020. Source Logistics er specialiseret inden for tidskritiske lager- og logistikløsninger, og vil betyde en forstærkning af DANX’s produktportefølje. DANX og Source Logistics har også et godt kulturelt match, hvor det for begge selskabers vedkommende altid handler om at give kunderne den højeste mulige kvalitet.

DANX er i dag den foretrukne transportpartner inden for in-night logistik i Skandinavien og Baltikum. Vores kerneområde er distribution af reservedele, og vi tilbyder derudover en række specialiserede lager- og logistik-ydelser. Med købet af Source Logistics A/S tager DANX et vigtigt skridt mod at styrke vores ekspertise inden for lageraktiviteterne.

Thomas Wad, Chief Transformation Officer i DANX udtaler, at "Source Logistics er et virkelig godt match for os. De komplementerer DANX’s produktportefølje med deres fokus på tidskritiske og tekniske lagerløsninger, og så kan deres operation håndtere ikke-standardiserede logistik-løsninger. Jeg ser derudover et godt match i forhold til kultur og værdier i selskaberne, hvor kunden er i centrum, hvilket er et rigtig godt udgangspunkt for en succesfuld integration."

Jacob Johnsen, der er Direktør i Source Logistics fortæller, at "Vi ser frem til at blive en del af DANX. Jeg er overbevist om, at vores fælles kundskaber inden for lagerlogistik og vores fokus på intelligente og fleksible IT-løsninger vil give vores kunder store fordele".

DANX investerer løbende i udviklingen af vores tidskritiske services, så vi også i fremtiden kan levere de bedste løsninger til vores kunder – opkøbet af Source Logistics er en del af denne investeringsstrategi.

Om DANX:

DANX har eksisteret siden 1992 og førende inden for reservedelslogistik i Norden og Baltikum med vores eget distributionsnetværk i de nordiske og baltiske lande. Vi dækker alle områder af reservedelslogistikken med blandt andet natdistribution, lagerhotel og PUDO-netværk. I Skandinavien og Baltikum leverer vi hver nat direkte ind i mere end 10.000 teknikeres biler og til flere tusinde værksteder og andre leveringssteder.

Pressekontakt: Head of Communication Malene Vig Hjarnaa, mobil: +45 22 10 10 29, e-mail mhj@danx.dk

WEB: www.danx.com

Tags: DANX

Det er Logistic Contractor, der er har fået til opgave at bygge den nye pakketerminal til DHL Copenhagen Hub A/S i Kastrup Lufthavn, København. Anlægget bliver 20.000 kvadratmeter stort og skal være klar sommeren 2022.

Logistic Contractor, der skal bygge DHL’s nye pakketerminal i Kastrup, går i gang med jordarbejdet med det samme. Anlægget, som er på 20.000  kvadratmeter, samt et tilhørende parkeringsdæk på 7.500 kvadratmeter, opføres inde på lufthavnsområdet til håndtering af indkommende og afgående luftfragt.  

Læs også: Nyt logistikcenter gør Bring større og grønnere

”Det her er et stort og interessant projekt, som vi ser frem til at bygge og som etablerer os yderligere på det danske marked. Foruden en stor terminal samt på- og aflæsningshal kommer anlægget, når det er færdigbygget, desuden til at indeholde tre større kontorafsnit og et værksted. DHL skal installere et avanceret sorteringsanlæg til pakker i terminalen, der stiller store krav til de tekniske installationer. Med projektet kommer også alle de restriktioner, der følger med fordi vi bygger airside, men dem er vi godt sat ind i, da vi tidligere har bygget for DHL i Stavangers lufthavn”, siger Sandu Nylmon, administrerende direktør for Logistic Contractors norske, danske og finske datterselskaber. 

Hele terminalen forventes at stå klar til at tage i drift til sommeren 2022.  

 - KCP

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere