Den amerikanske interesseorganisation Women In Trucking Association (WIT) har udpeget de bedste kvindeejede transportvirksomheder i verden. Ghanesiske Ladybird Logistics, der udelukkende har kvindelige chauffører, er blandt vinderne.

Kvinder i transportindustrien er om ikke en sjældenhed, så i hvert fald heller ikke overrepræsenterede i forhold til deres mandlige kolleger, hverken herhjemme eller globalt. Den amerikanske interesseorganisation Women In Trucking Association (WIT) er derfor sat i verden med et formål om at ændre på det billede.

Læs også: Taskforce skal få flere kvinder på lastbilernes førersæder

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

WIT’s overordnede mission er således ’at fremme ansættelsen af kvinder i lastbilbranchen, fremhæve deres bedrifter og minimere de barrierer, de møder’, som det hedder. For at gøre det, har organisationen via sit magasin Redefining the Road udnævnt deres “Top Woman-Owned Businesses in Transportation” for 2019.

”Listen er skabt til at anerkende kvinder i ledelse og give flere kvinder mod på at blive proaktive ledere i deres organisationer – og endda starte deres egne virksomheder”, forklarer president og CEO for WIR, Ellen Voie.

Vinderne på listen har opfyldt en række kriterier, bl.a. majoritetsejerskab af en kvinde, finansiel stabilitet og vækst, innovation og iværksætterånd, ligesom forretningsmæssig succes og fremskridt inden for kønsdiversitet er blevet vægtet.

Listen omfatter 23 selskaber, primært fra USA, inden for både kommerciel fragt, spedition, tredjepartslogistik og udstyrsfabrikanter (OEM’s).

Vinder håber at kunne inspirere andre kvinder
Blandt vinderne er også ghanesiske Ladybird Logistics, der som den første (og ifølge selskabet selv hidtil eneste) bulk-logistikvirksomhed udelukkende har kvindelige chauffører på lønningslisten, ligesom størstedelen af ledelsen består af kvinder.

Ladybird har kun godt halvandet år bag sig som virksomhed, så fra hovedkvarteret tæt på den internationale lufthavn i Ghanas hovedstad, Accra, er der selvsagt stor tilfredshed med udmærkelsen.

”Det er i sandhed en ære for os, for hvad der startede som en et modigt men uprøvet koncept i transport- og logistiksektoren, er blevet til en glasloftssmadrende oplevelse for alle vores kvindelige chauffører. Det er i den grad en anerkendelse af deres indsats, dedikation og mod, som har gjort os i stand til at fastholde en gennemgående standard i kvalitet i vores leveringer og integritet”, siger Managing Director, Felicia Payin Marfo, og fortsætter:

”Vi håber at kunne inspirere kvindelige ledere på hele kontinentet til at stræbe efter nye højder i industrier, der traditionelt har været domineret af mænd. Derudover håber vi, at andre transportvirksomheder vil følge vores eksempel og ansætte kvindelige chauffører.”

Læs også: IMO vil styrke kvinderne

Indtil videre kører Ladybird Logistics hovedsageligt med olie og brændstof i Ghana, men ifølge Felicia Payin Marfo regner selskabet med at udvide til både andre sektorer i landet og på sigt også nye afrikanske markeder.

-AK

Kunstig intelligens (AI) har eksisteret i årtier og mange virksomheder anerkender værdien af AI som en konkurrencedygtig og værdiskabende differentiator. Hvilken værdi er det at det kan skabe og hvordan kan man være konkret?

Når man arbejder med kunstig intelligens handler det i høj grad om at være specifik. Hvordan skal det bidrage til virksomhedens forretnings strategi, hvilken værdiskabende forskel kan det reelt medføre og hvordan sikrer man sig at medabejderne har tillid til at løsningen fungerer? Det har Optilon gode erfaringer med.

Hvad gør andre virksomheder?
Ovenfor ses et billede af hvad der driver AI i forsyningskæden, hvis man spørger andre virksomheder (Gartner 2018). Her ses det, at det at optimere forsyningskædens effektivitet og spare penge er det der har størst bevågenhed.

Konkret: Masterdata Audit med Kunstig Intelligens
I Optilon har vi i Danmark arbejdet med en større dansk virksomhed som havde en udfordring med deres masterdata. Virksomheden havde erkendt behovet for at få bedre masterdata og måtte gøre noget, derfor kontaktede de Optilon. Masterdata er jo typisk grundlaget for ta der kan træffes de rigtige beslutninger på alle niveauer i virksomheden. Dårlig data misguider beslutningerne. 

Optilons værktøj Rulex™ gennemgik 251.053 rækker med 6 kolonner hvor data skulle gennemses. Det betød at 1.506.210 værdier skulle gennemses ialt. Værktøjet fandt ialt 31.138 eksempler på at data ikke var i henhold til standard. Hvis man siger at det tager 10 minutter at løse en inkorrekt værdi ville det være en besparelse på 1,5 mill. kr. til en timeprisn på kr. 300. Heri skal lægges den tid det ville have taget at finde fejlen. Hvis det havde taget 10 sekunder til en timepris på kr. 300 så ville besparelsen være på 1,25 mill. kr. Så alt i alt en potentiel besparelse på kr. 2,75 mill. på en simpel øvelse der ville kunne gentages med værktøjet.

Processen skal indarbejdes i virksomheden
I Optilon har vi ikke kun specialiseret os i at frembringe de rigtige supply chain værktøjer, vi har også specialiseret os i at integrere værktøjerne i virksomheden så virksomheden selv kan modellere dataene i fremtiden. Derfor er samarbejdsprocesserne med kunderne også altid inddelt i 3 trin. Imellem hvert trin bliver hvert trin grundigt evalueret: 

Trin 1: Discovery; Her identificerer vi dataene og de analytiske udfordringer og muligheder. Vi kigger pån hvilken værdi det vil skabe for virksomheden at arbejde med dataene.

Trin 2: Proof of concept: Vi undersøger hvorvidt resultaterne af trin 1 kan indarbejdes i virksomheden og hvorvidt det kan give den ønskede virkning for virksomheden.

Trin 3: Production & Rollout: I dette trin skabes fundamentet for at virksomheden fremadrettet selv kan håndtere data og anvende værktøjet.

Vil du høre mere om øvrige cases så kontakt Optilon på www.optilon.dk eller kontakt Lars Krogh på 26144545,

Når man gør processer selvdrevne kan den tid der ellers ville være brugt til at administrere den bruges til at analysere og træffe velinformerede beslutninger. Men hvordan er det at man kommer igang? Læs mere om hvordan Optilon tænker.

Optilons vision er, at virksomhedernes processer, fra produktion og lager til prognose og salg, skal være så selvforsynende, at folk folk får mere tid til at udvikle virksomheden. Når vi gør processer selvdrevne, kan den tid, der ellers bruges til at administrere den, bruges til at analysere og træffe velinformerede beslutninger. På denne måde hjælper vi kunden med at gøre mere, mindre.

I Optilon har vi specialiseret os i at fremskaffe og integrere markedsledende supply chain teknologier. Hvordan er det at man gør forsyningskæden selvforsynende med nye teknologier?

Verden forandrer sig hastigt
Verden ændrer sig (igen) og i en hurtigere hastighed end nogen nogensinde har kunnet forestille sig. Globalisering er ikke længere en ambition; det er en kendsgerning. Teknologiske fremskridt forstyrrer status quo og skaber turbulens. Industrier konvergerer, og nye konkurrenter dukker op med lynets hastighed. Den nye såkaldte netværksøkonomi omskriver traditionel forretningstænkning om ejerskab og skaber alternative forretningsmodeller.

I en tid med hurtig forandring er evnen til at innovere og ændre sig hurtigt og effektivt igen og igen måske den eneste vedvarende konkurrencefordel. De virksomheder, der konstant kan innovere og ændre, vil vedblive med at være. De, der ikke gør vil nok ikke.

Vores digitale fodaftryk efterlader data
Fra det øjeblik, vi vågner op, til det øjeblik, vi går i seng, er vi omgivet af teknologi. Vi genererer en stor mængde data. Vi efterlader os et digitalt fodaftryk, der er langt uden for vores fantasi. For at transformere i den nye æra skal ledere have tillid til, at en anden model for arbejde og samarbejde ville give positive resultater for organisationen. Innovationsteamet er nødt til at stole på, at de er bemyndiget til at eksperimentere og lære - og at de ikke vil blive straffet, hvis eksperimenterne ikke bærer frugt. Ledere er nødt til at stole på, at teamet tager styring og fremlægger deres ideer. Det er det vi kalder tillid.

Udnyt mulighederne i at koble virksomheden sammen
Udfordringen for de fleste virksomheder (75%) er, at de skal anerkende at en Digital Supply Chain Transformation er vigtig. Det handler helt lavpraktisk om at koble virksomheden sammen digitalt. Mere end 30% er utilfredse med deres fremdrift. Det betyder at virksomhederne har identificeret de primære teknologiske muligheder, men mange har ikke udnyttet mulighederne. Som oftest er udfordringen, at man ikke har gjort data tilgængeligt for hele organisationen herunder at formå at få realtidsdata ind i processerne. Tit og og ofte kan det være svært at gennemskue teknologi landskabet og hvordan det helt konkret påvirker forretningen. Samtidig kræver det, at det gøres rettidigt så virksomheden ikke mister konkurrenceevne.

3 gode råd til rejsen:

#1: Tilpas de strategiske projekter til virksomhedens strategi
Det første man bør undersøge er hvilke muligheder der er for at forbedre elementer der indgår i forsyningskæden som f.eks. service, kapital bundet i varelager og forsyningsomkostninger mm. Hvilken værdi kan der skabes? At skabe forretningsværdi er i de fleste tilfælde det vigtigste formål med et strategisk projekt. Hvordan kan planen se ud? Hvordan ser business casen ud? Og hvordan hænger det sammen med resten af virksomhedens prioriteter.

#2: Sæt realistiske forventninger
Sæt realistiske forventninger til de udfordringer der opstår når nye teknologier skal impementeres.

#3: Husk at dette er en forandringsproces
Teknologier er vigtige men det vigtigste er, at de mennesker der arbejder med at integrere teknologierne forstår hvad det er der forandres og hvilke muligheder de forskellige teknologier giver.

Som oftest ser man at hastigheden hvormed virksomheden ændres stiger med 23%, kultur og mindset og det at tage større risici stiger med 19%, man samarbejder på en ny måde og får større transparens hvilket stiger med 18% man får mere strømlinede processer 16% og gør brug at den nu tilgængelige data hvilket stiger med 13%.

Hvordan ser jeres digitale rejse ud, hvilken påvirkning har det på jeres virksomhed?

Kontakt Optilon via www.optilon.dk eller kontakt Lars Krogh 2614 4545
- du kan også deltage på Optilons indlæg på innovationsfestivalen i Dandy Business Park 
https://www.greentechcenter.dk/nyheder/arrangementer/innovationsfestival-i-dandy-business-park

Are analytics and predictive ETAs guiding your supply chain strategy?

Data and analytics initiatives are shaping the supply chain, but knowing where to begin and getting internal stakeholders on board can be overwhelming. ETAs, however, are a great place to start. 

In today’s Delivery Economy, ETAs are critical to shipment visibility and optimization, but past methods for calculating are no longer cutting it. While delivering accurate ETAs is a complex process, finding an automated solution means you don’t have to worry about it. Join this webinar on Tuesday August 27 at 15:00 CEST to learn more about predictive ETAs and discover how they can help you make better transportation decisions.

Join the webinar to:

Don't miss this opportunity to get the inside scoop on ETAs and ask questions during the live Q&A!

REGISTER

Tags: project44

AGR Nordics Inventory Optimiser og stærke forecasting løsning, skal bane vejen for nemmere indkøb og advisering hos Cykelpartner.dk.

Cykelpartner.dk er en privatejet virksomhed i koncernen On Gear ApS. Cykelpartner operere i hele norden med speciale indenfor cykling, outdoor og løb, hvor man har et stærkt og bredt sortiment som er i konstant bevægelse. Målsætning er at forblive kundernes foretrukne cykelpartner og leverandør af kvalitetsprodukter til markedets bedste priser. Cykelpartner.dk har været på nettet med e-handel siden d. 1. marts 2005.

Cykelpartner.dk har et bredt sortiment med over 22.000 varenumre, som er stødt stigende og AGR skal hjælpe med dels at styre vareflowet på de mange varenumre, så systemet peger på, hvor der skal sættes ind overfor slowmovers, fastrunners, sæsonvarer og meget mere. Samtidig skal AGR forbedre og automatisere og dermed lette tunge manuelle processer i den daglige disponering. Endelig skal AGR give både ledelsen og den daglige drift et godt overblik over vareflowet ved hjælp af det unikke dashboard og de avancerede operationelle rapporter.

AGR Nordics webbaserede Inventory Optimiser og dets unikke S&OP tool anvendes af store og mellemstore virksomheder til forbedring af servicegraden og samtidig reduktion af lagerbindingen. Sammen med det specialudviklede Manage-by-Exception rapportmodul holder systemet øje med afvigelser, der kræver fokus, samt giver et godt overblik over performance i hele kæden til såvel brugerne samt til ledelsen.

For mere information se www.agrnordic.com eller kontakt os på 7022 7100

Selvom der stadig er noget vej til den fuldt autonome forsyningskæde, så er implementeringen af robotter og kravene til stadig hurtigere levering allerede godt i gang med at ændre lagerbygningernes indretning og placering, viser amerikansk rapport.

Implementeringen af autonom teknologi i forsyningskæden vil ifølge virksomheden Cushman and Wakefield blive fordoblet inden for de næste fem år. Samtidig fortsætter efterspørgslen efter levering samme dag med at stige.

Læs også: Tomme kontorer i industribygninger kan forvandles til lagerlokaler og showrooms

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Disse to tendenser kan få stor betydning for, hvordan fremtidens industrielle ejendomme kommer til at tage sig ud, skriver Supply Chain Quarterly.

Implementeringen af industrielle og samarbejdende robotter vil ifølge rapporten "Tech Disruptors and the Supply Chain: Robots, Drones, and Autonomous Vehicles" faktisk kræve ændringer for 60 procent af de amerikanske logistikejendomme, der er mere end 20 år gamle.

Lagerbygninger i urbane områder skal således tilpasse sig en ny virkelighed, hvor teknologien forandrer praksissen for last-mile-levering uden for lagrenes mure. Mens fuldt autonom logistik stadig er årtier væk, vil disse forandringer ifølge Cushman and Wakefield stadig påvirke hastigheden, nøjagtigheden og leveringsprisen på produkter.

Omvendt vil logistikejendomme uden for byerne i fremtiden kunne drage fordel ved stigningen i autonome logistikstrategier med selvkørende lastbiler og køretøjer, der automatisk følger hinanden ned ad motorvejene. De faldende omkostninger ved transport vil samtidig gøre det mere attraktivt at placere lagerbygninger væk fra byerne, hvilket vil styrke efterspørgslen efter ejendomme på sekundære markeder.

Lagerbygninger vil få højere til loftet
Ovennævnte forandringer i forsyningskæden vil ifølge rapporten også forandre kravene til de kommercielle ejendomme, der anvendes som lagerbygninger og distributionscentre.

I dag har over halvdelen af lagerbygningerne i USA en loftshøjde på under 8,5 meter. Det kan fremover blive problematisk, da flere teknologier kræver en højde på 10-11 meter.

Derfor vil vi se en tendens til, at lagerbygninger uden fra de urbane områder vil få højere til loftet. Omvendt vil vi ifølge Cushman and Wakefield også se, at man i de urbane områder bliver nødt til at bevare de lavere højder.

Det skyldes, at implementeringen af robotter i last-mile-leveringen vil øge efterspørgslen efter urbane centre til højhastighedsvarer. Samtidig vil lejere gerne mindske omkostningerne i de dyre byområder igennem fælles lejekontrakter og deling af aktiver.

Mens automatisering af forsyningskæden uden tvivl vil koste nogle jobs, lider branchen faktisk under mangel på arbejdskraft blandt lastbilchauffører og fabriksarbejdere. Den mangel vil robotterne ifølge Cushman and Wakefield i fremtiden dække samtidig med, at de vil forbedre effektiviteten.

Læs også: Stigning i virksomheder, der søger mindre lagerlokaler, giver muligheder for udlejere

Derudover kan videreuddannelse og nye jobs med fokus på samarbejde mellem mennesker og robotter også være med til at fjerne manglen på arbejdskraft.

- JMA

Som den første 3PL-virksomhed i Danmark tager DKI Logistics A/S  1. september et helt nyt automatiseret kasselager i brug. Kasselageret har en kapacitet på mere end 500.000 lokationer og kan håndtere mere end 50.000 ordrelinjer i døgnet.

Ingen kunder er for små, og ingen er for store. DKIs nye anlæg giver selv mindre kunder særdeles attraktive priser.

- Vi har gået stille med dørene, mens vi har bygget anlægget op, fortæller direktør Thomas Haber Borch.

- Men nu er vi klar til at fortælle om de mange muligheder.

Mens traditionel 3PL er bygget på princippet ”man to goods”, vil det nye kasselager betyde at princippet ændres til ”goods to man”

Særligt attraktivt for grossister og webshops
De nye muligheder er attraktive for mange typer kunder, men i særlig grad for dem, hvor enhedsprisen har en relativ stor betydning.

Baggrunden for investeringen i anlægget er, at DKI Logistics A/S sidste år vandt et udbud fra Region Midtjylland. Opgaven går ud på at forestå den samlede vareforsyning til samtlige sygehuse, sundhedshuse, institutioner, praktiserende læger samt fodterapeuter i Region Midtjylland.

Det er første gang, regionen lægger den samlede lager-drift ud i et offentligt-privat samarbejde, og den 15-årige kontrakt har en samlet værdi på mere end en halv milliard kroner.

De ansatte på sygehusene, sundhedshusene, institutionerne samt de praktiserende læger og fodterapeuter bestiller varerne direkte hos DKI Logistics A/S.

Varerene plukkes og pakkes herefter på lageret og leveres af  DKI Logistics A/S fra dag til dag direkte til de enkelte afdelinger på sygehusene samt de øvrige modtagere, der kan bestille fra lageret.

I alt skal DKI Logistics A/S levere til flere tusinde modtager på sygehusene og omkring 1000 adresser på praksisområdet.

Det er den specialiserede viden om og erfaring med at pakke og levere mange forskellige varer til mange forskellige adresser, der nu også kommer andre kunder end Region Midtjyllands sundhedsvæsen til gode.

FAKTA OM DKI LOGISTICS A/S

DKI Logistics A/S er grundlagt 1. april 2001 og er i dag blandt de førende inden for 3PL i Danmark. Virksomheden er kendetegnet ved en flad organisation med kort vej til beslutninger og en fleksibel og forandringsvillig kultur med fokus på kunderne.

Virksomheden er kendt som pålidelig og velkonsolideret med en AA-rating fra Soliditet A/S. DKI Logistics A/S er økonomisk uafhængig.

DKI Logistics A/S har hovedkontor og ca. 85.000 kvm. lager i Horsens – direkte til E45 – samt ca. 90.000 kvm. lager i Køge ved E20. Virksomheden tilbyder også dansk distribution og bruger kun danske chauffører.

AX Consultancy West - Ballerup, Aarhus, Aalborg

Vil du have en karriere i en international virksomhed, der er blandt de største og bedste spillere på markedet for ERP-systemer? 

Motiveres du af at være en del af et team, som har fokus på vidensdeling, faglig fordybelse og at gøre en forskel for vores kunder?  

Vi har altid været pionerer inden for IT. Lige siden de tidlige IT-dage hvor Columbus startede i Århus. Det ligger ligesom i vores navn. I dag er Columbus en stor global virksomhed med mere end 2000 medarbejdere, der endnu engang går forrest med at lede vore kunder mod fremtidens digitale samfund hvor Microsoft Dynamics 365 og ord som Disruption, Machine Learning, Digital Transformation og Value Realisation er blevet dagligdag.

Denne stilling er til dig der brænder for at gøre en forskel for virksomheder, som er i gang med deres digitale transformation. Du skal kunne formidle viden og være med til, at sikre at virksomhederne kommer godt i mål med deres nye IT system. Du kommer til at opbygge tætte relationer og netværk med mange forskellige virksomheder og afdelinger og får dyb indsigt i diverse internationale virksomheder og brancher, dog primært retail/wholesale branchen. 

Du kommer til at arbejde som forretningskonsulent med Dynamics 365 for Finance and Operations på nationale og internationale kundeprojekter. Gennem vores onboarding sikrer vi, at du kommer godt i gang både via faglige fælleskaber, vidensdeling samt mentorordning. Vi har mange forskellige roller i vores projekter, og hvilken du skal have, aftaler vi sammen ud fra dine ønsker samt faglige niveau. 

Lidt om dig...

Først og fremmest er du rigtig interessant for os, hvis du har arbejdet indenfor retail supply chain, butik, salg og/eller indkøb.

Dernæst forestiller vi os, at du har minimum 10 års erhvervserfaring og nu gerne vil prøve kræfter med en karriere som konsulent. Det kan også tænkes, at du allerede har arbejdet som konsulent i 3 år eller mere. Din erfaring kan eksempelvis være som intern forretningskonsulent eller superbruger i en retail virksomhed.

Undervejs har du arbejdet med Microsoft Dynamics AX eller D365 FO - gerne inklusiv POS. Samtidig har du opnået kendskab til de omkringliggende processer i branchen som Commerce, PIM, DAM.

Du ved at kundeoplevelsen er en key driver for processoptimering i retail branchen og lægger derfor naturligt dit fokus her. Derudover er det supervigtigt, at du er en holdspiller, der har lyst til at skabe og udvikle ikke kun relationer men også Columbus.

Hvad vi tilbyder dig  

Vi er et stærkt og respekteret brand, og det er ikke er kommet af sig selv. Vores succes er grundet i vores stærke kultur, dine kommende kollegaers faglige dygtighed, personlighed, ansvarlighed og ikke mindst vores lyst til at drive det til noget. Vi står sammen som ét team med kunderne. Du får, fagligt som socialt, ikke bare i Consulting-afdelingen men også i tæt samarbejde med de øvrige afdelinger hos Columbus, et uovertruffet kollegaskab.

For ud over en karriere med spændende opgaver tilbyder vi dig først og fremmest en arbejdsplads med god omgangstone og fantastiske kolleger. Det mærkes bl.a. når sneen falder i de østrigske Alper, det er tid til de årlige fester og startskuddet lyder til DHL stafetten. Derudover indeholder de gode forhold også tilbud om daglig morgenmad, frugtordning, fredagshygge, muligheder for udvikling og ikke mindst en fleksibilitet, som får dit arbejde og fritid til at hænge godt sammen og meget mere.  

Er du interesseret?

Vi har meget fokus på at vi finder de rette medarbejdere. Derfor vil vi rigtig gerne fortælle dig mere om vores uddannelsesprogram, så du kan finde ud af om det er noget for dig, og vi kan sikre at du er den rette , så du får succes i rollen som konsulent hos Columbus.

Upload din ansøgning og CV direkte på siden her. Kontakt meget gerne Louise Fruelund Hermansen, Industry Practice Lead - Retail på telefon 29 69 06 29, hvis du har spørgsmål.

Derudover kan du finde endnu flere oplysninger om os på www.columbusglobal.com/da-DK.

Torsdag den 26. september 2019 holder Danske Speditører Transportjuridisk mødedag. I år handler det om en transportjuridisk udfordring, som det kan koste rigtig mange penge ikke at håndtere på den bedst mulige måde.

Bag de lidt intetsigende begreber ”Demurrage” og ”Detention” gemmer der sig en ofte meget konfliktfyldt problematik om uventede omkostninger som følge af forsinkelser.

- Hver måned får vi henvendelser fra vores medlemsvirksomheder om sager, hvor containere og stykgods ikke bliver afhentet hos rederiet inden for den aftalte tidsramme eller hvor den lånte container ikke bringes tilbage til rederiet til aftalt tid. Det sker typisk i situationer, hvor parterne på forhånd har aftalt, hvad der skal ske, hvis de aftalte tidsfrister ikke overholdes.  Alligevel ender det ofte med uventede ekstraomkostninger, juridiske tvister og i nogle tilfælde også retssager, fortæller chefjurist i Danske Speditører, Rasmus Køie. 

Kortere tid og højere strafafgifter
FIATA har konstateret, at branchen i de seneste år har oplevet en reduktion i den ”Free time”, som modtageren af en container har til at bringe containeren ud af havnen. Samtidig er tarifferne – altså strafgebyret – forøget kraftigt. Det giver udfordringer for speditører og andre, der har med skibslogistik at gøre. Derfor tager Danske Speditører udfordringerne op.

- Det er relevant for mange aktører i transportbranchen at kende til praksis på området. Begreberne ”Demurrage” og ”Detention” er vigtige, og det kan blive ganske dyrt at vide for lidt om det. I nogle tilfælde vil det være billigere at sætte en container midt på Rådhuspladsen i København med alt hvad der måtte følge med af bøder og parkeringsafgifter, end det vil være at have en container stående på en havneterminal i længere tid end aftalt”, fortæller Rasmus Køie.

Forsinkelser kan skyldes mange ting
Rasmus Køie glæder sig over, at FIATA – verdenssammenslutningen af speditører – netop har udsendt en vejledning om, hvordan situationen håndteres bedst muligt.

- Oftest er det speditøren, der indgår aftalen med rederiet, selv om andre ejer godset. Så bliver speditøren en såkaldt ”Merchant”, og så er det som udgangspunkt speditøren, der bliver opkrævet strafgebyret i forbindelse med for sen afhentning eller for sen tilbagelevering. Det sker også i situationer, hvor speditøren slet intet har at gøre med de forhold, der forsinker afhentningen af containeren eller aflevering af den lånte container. Det ved jeg er sket i tilfælde, hvor toldmyndighederne blokerer fortoldningen, forsinker fortoldningen eller udtager containeren til tidskrævende kontrol, Så opstår spørgsmålet om hvem, der skal betale hvor meget til hvem for de konstaterede forsinkelser, fortæller Rasmus Køie.

For at illustrere, at det ikke er småpenge, der er på spil, kan det nævnes, at en speditør engang kom i klemme i forbindelse med en demurrage-regning tæt på de 250.000 Euro. Sagen kom til behandling og afgørelse i Sø- og Handelsretten i København – og endte med, at speditøren blev pure frikendt. Sø- og Handelsretten fandt, at speditøren ikke havde tilsidesat sine pligter som speditør, jf. ansvarsformen i NSAB-aftalen.

Læs mere om årets Transportjuridiske mødedag her, hvor du også kan tilmelde dig.

Faktaboks: Definitioner
Demmurrage: En omkostning, som transportkunden (Merchant) betaler for at benytte en container i havneterminalen ud over den aftalte ”free-time”.

Detention: En omkostning, som transportkunden (Merchant) betaler for at benytte en container uden for havneterminalen, ud over den aftalte ”free-time”.

”Free-time”: Den aftalte tid, inden for hvilken transportkunden (Merchant) kan råde over containeren, uden at der påløber demurrage- og detentionomkostninger.  

Sider

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere