Muuto og Micotron går nye veje

Muuto og Micotron er to forskellige eksempler på virksomheder, der har succes med netværksbaserede forretningsmodeller.

02.06.2008

SCM.dk

Det danske designfirma Muuto har på halvandet år udviklet sig til en succeshistorie. For halvandet år siden blev Danmark og resten af Skandinavien introduceret til det finske udtryk ”muuto”, der betyder forandring eller nyt perspektiv. Peter Bonnén og Kristian Byrge grundlagde designvirksomheden Muuto, der producerer livsstilsprodukter i samarbejde med nogle af de bedste unge designere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland. Nu er det ikke bare Skandinavien, der kender det finske udtryk. Muuto eksporterer p.t. til 16 lande i Europa samt Australien, Brasilien, Sydkorea og så småt USA. Og der er flere på vej, for det kommende halve år vil indsatsen på oversøiske markeder med USA og Japan i spidsen blive øget.

Gør det vi er gode til
Muutos strategi går ud på, at designerne koncentrerer sig om at lave lækkert design, mens Muuto sørger for strategi, produktion, logistik, salg og marketing.
”Vi gør det, vi er gode til, og designerne gør det, de er gode til”, fortæller Kristian Byrge. Kristian Byrge og Peter Bonnén har fra dag 1 været fokuseret på at have både en stærk design- og forretningsstrategi. De har begge tidligere arbejdet som rådgivere inden for marketing, branding og strategisk udvikling af danske og internationale virksomheder, specielt inden for brandtunge konsumentvirksomheder.
”Vi opfatter os selv som netværksvirksomhed. Vi etablerer et netværk mellem dygtige skandinaviske designere, produktionsvirksomheder i Østeuropa og Asien, logistikvirksomheder, agenter og distributører. Vi binder med andre ord design sammen med produktion og marked”, fortæller Kristian Byrge.

Variable omkostninger
Det har foreløbig resulteret i en vækst på 250 % fra 2007 til 2008 og en forventet vækst på nye 250 % fra 2008 til 2009. Muuto offentliggør ikke omsætningstal, og selvom Kristian Byrge spøgefuldt gør opmærksom på, at procenter er taknemmelige, så indikerer væksten alligevel, at netværksidéen virker. Muuto har i dag otte fastansatte, og Kristian Byrge fortæller: ”Om to år er vi måske 16 fastansatte; men vi er ikke i tvivl om, at lønprocenten i forhold til vores omsætning fremover vil være støt faldende. Forretningsmodellen er et netværk, og de faste omkostninger skal derfor falde relativt”.

Netværk handler om win-win
Kristian Byrge fremhæver selv to store fordele ved Muutos netværksidé:
-Den er omkostningseffektiv, fordi omkostningerne er variable og direkte relaterede til omsætningen
-Den er fleksibel, hvilket gør Muuto i stand til at sammensætte en værdikæde, hvor hvert led er det bedste på sit felt

”Det er en fleksibel model, hvor vi hurtigt kan være oppe på både en høj kompetence og en høj kapacitet i netværket. Udfordringen er at styre netværket, så det skaber den rette værdi. Der er meget projektledelse i vores måde at arbejde på, og det handler dels om at skabe gode relationer og dels om, at alle parter skal have noget ud af netværket. Det er vigtigt, at parterne på et tidspunkt kan mærke, at det styrker deres forretning at være en del af netværket, ellers falder det fra hinanden”, fortæller Kristian Byrge.

Micotron hjælper kunderne til at source i Asien
Den sønderjydske sprøjtestøbevirksomhed Micotron har med succes tacklet konkurrencen fra de prisbillige asiatiske plastvirksomheder. Underleverandøren har udviklet en helt ny forretningsmodel, hvor virksomheden hjælper sine kunder med rådgivning og konkret outsourcing af opgaver til asiatiske leverandører. Midlet er at skabe tillid og ro omkring processen. Micotron har gennemført de første opgaver med succes og forventer en omsætningsvækst på 100 % over de næste tre år.
Micotron stod i 2006 i en situation, hvor virksomheden efter et flot regnskabsår 2005/06 oplevede omsætningsnedgang, der slog direkte igennem på bundlinien. Micotron leverer sprøjtestøbte emner til en lang række forskellige anvendelsesområder – men leverer også værktøjer alene uden produktion af emner. Kinesiske og andre asiatiske plastleverandører byder på stigende konkurrence på både plastværktøjer og produktion af plastemner, og det er ikke muligt for en virksomhed som Micotron at fortsætte med at være konkurrencedygtig på prisen.

Win-win model
Der var derfor behov for at ryste posen og tænke i helt nye baner.
”Vi måtte erkende, at det ville være meget vanskeligt og sandsynligvis umuligt at indfri egne vækstmål ved at opsøge og opdyrke nye kunder på virksomhedens eksisterende marked i Danmark, Norge, Sverige, England, Tyskland, Holland og Belgien. Et af karakteristikaene ved vores potentielle kunder er, at outsourcing til billiglande er tema, men at det langt fra er en kernekompetence”, fortæller adm. direktør John Klindt.
Det karakteristikum blev ammunition til en af Micotrons nye forretningsmodeller. Modellen går ud på at finde kunder med outsourcing som et tema, før de tager hul på forsøget med selv at outsource og indgå som kundens outsourcingpartner. Micotron etablerede derfor i starten af 2007 et tæt netværkssamarbejde med en af Malaysias velrenommerede plastvirksomheder, der også har produktion i Kina.
”I stedet for blot passivt at se til, mens flere og flere af vores kunder selv lægger ordrer ud til asiatiske leverandører, kan vi nu proaktivt gå ind som kundernes outsourcingpartner. På den måde kan kunderne gennem Micotron få deres opgaver – eller dele heraf – lagt ud til vores partner i Malaysia, hvor vi tager det fulde ansvar for leverancen”, fortæller John Klindt.
Med Micotrons erfaring og nye set-up kan virksomheden tilbyde noget, som i øjeblikket er stærkt efterspurgt – og som giver konkurrencefordele både til Micotron selv og til Micotrons kunder.

Grundig test af kvaliteten
Etableringen af samarbejdet med den malaysiske partner sker på baggrund af en række tests og prøvekørsler, som har vist, at kvaliteten og kompetencerne i Malaysia fuldt ud lever op til de høje standarder, Micotrons kunder efterspørger.
”Vi kan konstatere, at både emner og værktøjer bliver leveret i en meget høj kvalitet – og til en yderst konkurrencedygtig pris. Vi kan også konstatere, at medarbejderne hos den malaysiske partner er kritiske og konstruktivt tænkende personer, der stiller mange udfordrende spørgsmål, som i sidste ende bidrager til den høje kvalitet samt vidner om et professionelt og dybt engagement. Det danner baggrunden for, at Micotron kan tage springet ind på et helt nyt forretningsområde”, fortæller John Klindt.

Nervøse medarbejdere
Micotron har ingen planer om at nedlægge produktion i Danmark, og der er ingen planer om at afskedige medarbejdere i Danmark. Micotron har valgt at udvise stor åbenhed om planerne fra dag 1, og en af barrierne i udviklingen af den nye forretningsmodel har da også været at imødekomme spørgsmål, uro og skepsis fra både medarbejdernes og bestyrelsens side, som naturligt nok er opstået. To af virkemidlerne i kommunikationen med medarbejdere har været at være helt åben om alting og at sende to såkaldte opstillere samt den tekniske chef fra fabrikken i Ragebøl ved Sønderborg til Malaysia for at lede og gennemføre opstarten af produktionen af Micotrons første store ordre. Det har haft den virkning, at medarbejderne har oplevet, at de er værdifulde og ikke blive overflødige – og de udsendte medarbejdere vil sidenhen fungere som en slags ambassadører for idéen og for den malaysiske partner i forhold til resten af den 45 medarbejder store medarbejdergruppe.

Kombinerer med produktion i Danmark
Produktion i Danmark er netop en af styrkerne ved Micotrons nye forretningsmodel. Produktion i Danmark giver Micotron fleksibilitet og muligheden for at kunne lave kundetilpassede løsninger, hvor produktionen bliver tilrettelagt og produktionsstedet fra emne til emne bliver valgt efter, hvad der passer bedst til opgaven.
Der hvor det kan betale sig, lægger Micotron opgaven ud. Typisk vil det for eksempel ske med store serier eller opgaver med mange mandetimer i, mens mindre serier eller mere specielle emner typisk vil blive produceret i Ragebøl. Fordeling på produktionssted bliver fastholdt gennem en individuel analyse for hvert enkelt emne, og med den i hånden kan Micotron rådgive kunderne om den mest hensigtsmæssige at løse opgaven på. I de fleste tilfælde vil det ende med at dele af en ordre bliver lagt i Malaysia og andre dele i Danmark; men kunden slipper for besværet og risikoen og kan nøjes med at handle ét sted.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle