26.09.2014  |  Strategi & ledelse

Min aktuelle udfordring: Samkørsel skal løfte PostNord Logistics

Indhold fra partner Hvad er dette?

Peter Kjær Jensen, chef for PostNord Logistics, vil skabe synergi mellem vejspedition og pakkedistribution.

I april rykkede Peter Kjær Jensen ind på chefkontoret i PostNord Logistics. Her har han fra dag ét haft synergiskabelse på dagsordenen. Kort fortalt er udfordringen, at PostNord Logistics’ vejdistribution skal køres sammen med pakkedistributionen i hele Norden. Det skal skabe mulighed for at øge udfyldningsgraden i netværket og samtidig reducere omkostningerne.

Læs også: Distribution af fødevarer kræver høj leveringskvalitet

”I dag kører vi vores vejspedition og pakkedistribution hver for sig. Så vi kan være i den situation, at den samme kunde får leveret fire pakker klokken ni og tre paller klokken ti. Derfor vil vi gerne skabe synergi mellem distributionsnetværkene, så vi kan reducere både omkostninger og CO2-udledning. Det skaber desuden mulighed for at øge vores frekvens og rækkevidde i ét samlet netværk”, siger Peter Kjær Jensen.

Stort analysearbejde
P.t. pågår der et stort analysearbejde, der skal klarlægge, hvor der kører lastbiler parallelt, der ikke er fyldt helt op.

”… vi skal ikke være pizzabude”

Peter Kjær Jensen, chef for PostNord Logistics.

”Det er som sådan ikke komplekst, men et stort arbejde, hvor meget skal kigges igennem. Det kommer til at tage nogle år, men vi kan allerede nu se nogle positive effekter af indsatsen, mest i Sverige og så følger resten af Norden med”.  

Hvorfor er I først gået i gang med at skabe synergi nu?

”Det er der flere årsager til, blandt andet at it-systemerne ikke har været klar til det. Men jeg kan se, at vi er klar til, at det kan lade sig gøre. Så jeg skubber på for at speede processen op”, siger Peter Kjær Jensen.

Den førende nordiske logistikaktør
PostNord Logistics har en overordnet strategi om at blive den førende nordiske logistikaktør, og det har Peter Kjær Jensen lagt en slagplan for. Kogt ned til tre punkter, handler det om:  

  • At opbygge det største konkurrencedygtige netværk. Det er her, andre aktører har den største udfordring. 
  • Levere komplette løsninger. Når netværket er på plads, kan PostNord Logistics levere stort set alt. 
  • Skabe valgfrihed og sikre hurtig levering ved e-handel.

”Kan vi ovenstående, er vi godt på vej”, siger Peter Kjær Jensen.    

Om Peter Kjær Jensen

Uddannelse: MBA, Columbia University, 2009-10, HD, CBS, 1993-96.

Seneste job: Chief Transformation Officer, Damco, 2013-14, Chief Operating Officer, Damco, 2009-12.

Fritid: Fodbold, cykling, grill og rødvin. 

Nye kerneprodukter
Et andet strategipunkt er at definere nye kerneprodukter inden for servicelogistik. Her vil Peter Kjær Jensen slå mønt af, at PostNord kommer ud i alle kroge af Norden.

”Det kan vi udnytte ved eksempelvis madudbringning til ældre. For os er det næsten som at styre en pakke, men det er selvfølgelig en anden forpligtelse, når du kører ud med mad. En anden mulighed kunne være inden for telemedicin, hvor vi leverer og installerer apparater i private hjem, så lægekonsultationen kan ske online”.

Læs også: PostNord sætter fart på omstilling til e-handel

Peter Kjær Jensen har også blikket rettet mod levering af dagligvarer købt på nettet, hvor PostNord senest har indledet et samarbejde med irma.dk og skagenfood.dk.

”Men vi skal ikke være pizzabude”, fastslår han med et glimt i øjet. 

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere