Logistik sælger dårligt på Rigshospitalet

Landets største hospital døjer med store beholdninger af de forkerte varer på de forkerte tidspunkter. Pladsmæssigt krævende afdelinger, der bliver indlemmet på Riget fra andre hospitaler, nødvendiggør improviserede løsninger på et uændret antal kvadratmeter. Valide data mangler. Og decentralisering, som man med held har gennemført i skånske sygehuse, har Region Hovedstaden ingen overvejelser om at forsøge sig med. Det er op ad bakke at ”sælge” logistik på Riget.

Det har vist sig meget vanskeligt at indføre effektiv logistik på mange danske sygehuse. Foto: Siemens press picture..

13.09.2011

SCM.dk

Rigshospitalet har haft vokseværk næsten siden, det blev bygget i begyndelsen af det 20. århundrede. Hospitalet er gennem årene blevet udvidet ved knopskydning. I dag har hospitalskomplekset på Blegdamsvej 9000 ansatte fordelt på 24 centre. Det kræver et sted mellem 800 og 1000 små og store depoter. Ingen har noget overblik over det præcise antal, lige som ingen heller nøjagtig ved, hvor mange varer, som mastodonthospitalet forbruger. Det fortalte Rigshospitalets logistikchef Christina Nielsen på konferencen ”Produktivitet og effektivitet i sundhedssektoren gennem intelligent logistik”, som blev holdt på Herlev Hospital i juni.
”Vi ved blot, at vi har store beholdninger af de forkerte varer på de forkerte tidspunkter. Volumenmæssigt små afdelinger er gennem de senere år flyttet ud til andre hospitaler i Region Hovedstaden, hvorimod store og pladsmæssigt krævende afdelinger er flyttet ind på Rigshospitalet - og noget af det sidste, afdelingsledelserne tænker på, er at indrette et depot”, tilføjer hun.
Hospitalet lider af kronisk pladsmangel. Rekvireringen af varerne er tidskrævende, og forsyningerne fra depoter til de enkelte afdelinger går trægt. En konsekvens heraf er, at hygiejnekravene ved hver enkelt varehåndtering er vanskelig at efterleve. Hospitalet har svært ved at gennemføre omstillingsprocesser i produktionen, og logistikken er derfor i enhver henseende omstændelig.

Et skønnet behov

”Logistik på afdelingsniveau ”sælger ikke”. Det er udelukkende det kliniske, som er i fokus”, tilføjede Christine Nielsen.
Som eksempel nævner hun hospitalets pædiatriske klinik, som på et tidspunkt skulle have overført flere operatoner fra den tilsvarende afdeling på Gentofte Hospital.
”Vi var nødt til at bygge to nye operationsrum inden for de eksisterende kvadratmeter. Som en konsekvens heraf måtte vi reducere et depotrum. Derfor nedsatte vi en depotgruppe, som besluttede, at alle afdelingens depotrum skulle gennemgå en grundig oprydning. Paradoksalt nok vidste vi i øvrigt ikke altid, hvad depoterne indeholdt. En varesortering gennemført med tættekam blev nødvendig. Hver hyldemeter blev målt op, og der blev udregnet et estimat vedrørende det kommende behov. Ydermere var vi nødt til at iværksætte en beholdningsanalyse på samtlige lagre. Alle beregninger blev gennemført ud fra et skønnet behov og aldrig ud fra en matematisk beregning”.
Det blev besluttet at indføre de såkaldte Kanban-kort, som giver et signal om, at en bestemt vare skal genbestilles. Derudover lykkedes det med lodder og trisser at indrette et nyt centralt depotrum. Konsekvensen blev imidlertid, at lokaler, som tjente andre nødvendige formål, måtte inddrages.

Ingen kender beholdningerne

Ved en bedre organisering af lagerstrukturen er det gennem de seneste tre år lykkedes Rigshospitalet at reducere lagerbeholdningen med 20 procent. ”Men nemt har det bestemt ikke været”, tilføjer hospitalets logistikchef. I region Hovedstaden har man for nylig nedsat en projektgruppe, som skal undersøge om, det er muligt at lave en mere effektiv beholdningsstyring. Arbejdet hæmmes dog ved, at ingen endnu ved, hvor store regionens beholdninger af hospitalsudstyr er – eller hvor meget som hver dag kasseres.
”Bedre udnyttelse af rum og faciliteter vil imidlertid uden tvivl løse mange problemer. Planlagte byggeprojekter hos flere af regionens hospitaler gør imidlertid ikke en sådan opgave nemmere. Og vi får ikke flere kvadratmeter. Vi skal med andre ord have flere varer og mere emballage placeret på et uændret antal kvadratmeter, hvilket bliver en ekstrem vanskelig opgave”, erkender Christina Nielsen.

Hvert hospital køber selv ind

Hvert af regionens hospitaler har organiseret deres egen indkøbspolitik. Indkøb af varer er af samme grund ineffektiv. Logistikchefen mener, at den eneste rigtige løsning består i at samle en række forskellige tværgående kompetencer.
”Vi kommer i høj grad til at arbejde med kulturer og holdninger. Dette er imidlertid ikke det største problem. Det største problem er, at vi ikke besidder nogle data, som indikerer hvilke nuværende eller fremtidige behov, vi har, lige som vi heller ikke råder over data vedrørende vores aktuelle eller gennemsnitlige lagerbeholdning”, siger logistikchef Christina Nielsen.

Nyt storlager og færre leverandører

I region Hovedstaden er man dog opmærksom på depotproblemerne, som er store på alle regionens hospitaler, men uden for enhver tvivl størst på Rigshospitalet. Ni eksterne depoter med hospitalsudstyr er derfor nu ved at blive samlet til ét på 7.000 kvadratmeter, som er ved at blive indrettet i en tidligere industribygning i Fabriksparken i Glostrup.
Det er dog en meget stor opgave, men Region Hovedstadens logistikchef, Tim Lühne, håber og forventer at centraliseringen vil løse en stor del af sygehusenes pladsproblemer.
”Det nye storlager vil forbedre forsyningssikkerheden og gøre det muligt for os at styre returflowet bedre. Derudover er det vores plan at standardisere varesortimentet samt lave bedre centrale indkøbsordninger. I dag har vi dagligt 2000 leverandører. Det antal skal reduceres markant. Regionslageret skal gradvis udvikle sig til en grossistleverandør i forhold til hvert enkelt af regionens hospitaler. Problemet er imidlertid, at de fleste af hovedstadens hospitaler slet ikke er bygget til at modtage det flow af varer, som hver dag ankommer i en lind strøm til det enkelte hospital”.

Senere på året vil Region Hovedstaden også anskaffe et nyt SAP-system, som gradvis skal kobles til samtlige sygehuse. Der arbejdes samtidig på at opbygge nye og mere effektive logistikkoncepter på det nye centrale depot i Glostrup, lige som der skal benyttes standardiserede transportvogne, som skal forsyne de enkelte hospitaler. Endelig vil man indføre lagerautomater, blandt andet til brug for steriludstyr.

Mangelfulde data

Tim Lühne erkender imidlertid, at mangelfulde data også er en udfordring for det nye stordepot: ”Vi råder over 79.000 varenumre, som med tiden gerne skulle reduceres med 50 procent. Det er en utrolig vanskelig proces, fordi vi endnu ikke ved, hvor meget varerne vil fylde på lagret, når alt er på plads. Endelig skal det aftales med hvert enkelt hospital, hvor mange afleveringszoner de ønsker, lige som vi også skal have kortlagt en hensigtsmæssig leveringsfrekvens.”
Decentralisering, som man med held har gennemført på den anden side af Øresund, har Region Hovedstaden dog ingen overvejelser om at forsøge sig med.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

18.03.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 2 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

15.03.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club - d. 8. maj 2024 - Munkebjerg Hotel, Vejle

15.03.2024SCM.dk

Lineage styrker sin nordiske cold chain

13.03.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Holmatro Multi Purpose Cylinder Donkraft

11.03.2024SCM.dk

Esbjerg vil opføre ny kæmpe dryport

11.03.2024Swisslog

Sponseret

Swisslog fremhever «den menneskelige siden av automatisering» under LogiMAT 2024

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle