Logistik i tæt partnerskab
Outsourcing til såkaldt tredjeparts-logistikvirksomheder udgør et stadigt voksende marked i de globale forsyningskæder. Hos lager og logistik-enheden DSV Solutions løser man stadig flere af kundernes aktiviteter i forsyningskæden. Blandt andet bygger, distribuerer og vedligeholder man kopiprintere for flere konkurrerende kunder.
Det kan godt være, at flerkoneri er ilde set i Danmark, men hos landets største transport- og logistikvirksomhed, DSV, indgår man gerne så mange ægteskaber som muligt med sine kunder også selv om kunderne i virkeligheden er konkurrenter.
I Solutions lager- og logistikenheden i DSVs tre forretningsområder har man således et tæt samarbejde med store kopiprinter-producenter som blandt andet Canon, Xerox og Océ, der rækker ud over blot at flytte varerne fra A til B. Kunderne har valgt at outsource funktioner som slutmontage, teknisk support, levering og opsætning af kopiprinterne til én logistikpartner som DSV, trods de alle er konkurrenter.
Samarbejdet med kopiprinter-producenterne startede med Xerox i 1994. Siden har det udviklet sig med de to øvrige, hvoraf den sidste blev kunde i 2005. De åbenlyse stordriftsfordele er med til at sænke omkostningerne for kunderne, men udover konstellationens økonomiske fordele for begge parter, opbygger man også via de værdiskabende aktiviteter et både mere langvarigt og tæt samarbejde i relationen, som typisk baseres på tre-årige kontrakter. Det fortæller Brian Winther Almind, administrerende direktør DSV Solutions.
Båndene mellem vores virksomheder bliver ekstremt tætte, fordi vi bliver kundens nøgle til succes. Så jeg vil kalde det et tæt partnerskab frem for et kunde-leverandørforhold. Vores medarbejdere får også en ekstrem tilknytning og føler sig måske til tider som en Canon medarbejder frem for en DSV-medarbejder, siger Brian Winther Almind og peger på en af folkene, der er i færd med at manøvrere en truck.
Han viser rundt blandt et hav af kasser og kopiprintere på det 34.000 m2 store lager og europæiske logistikhovedkontor i Tåstrup. Alt nøje kundeopdelt og organiseret i processen fra delene til kopiprinterne ankommer fra distributionslagre i Holland, til de plukkes, samles, leveres og installeres hos kunder i hele Norden.
På trods af at kunderne er konkurrenter, indgår de også i et fælles makkerskab.
Samarbejdet er så effektivt, at vi kan mødes om at samarbejde om en fælles EDI-platform i hele Norden. Så længe vi bare holder kundernes prisaftaler hemmelige, er der ingen problemer, forklarer Brian Winther Almind.
Specialuddannede chauffører
Når ordrerne tikker ind, bliver delene plukket og ryger til teknikerne i DSVs servicecenter, som i løbet af en dag skruer en kopiprinter sammen. Dagen efter står den hos kunderne.
I øjeblikket er de to teknikere Christer Petersen og Leon Fox i gang med at bygge og teste maskiner, som skal ende på kontorer i Århus Kommune.
Jeg er lige færdig med hardwaren, og nu er jeg i gang med at indstille. Mange kunder har behov for specielle indstillinger for eksempel med hensyn til sprog, siger Christer Petersen, mens han trykker på displayet.
Herefter ryger maskinerne videre til chaufførerne, som alle er specialuddannede til at installere og reparere maskinerne. De registrerer også tællerne på håndterminalerne, så kopiprinter-producenterne kan holde øje med, hvornår maskinerne eventuelt skal udskiftes. Gamle kopiprintere tages med retur til lageret, hvor de enten skrottes eller repareres og leveres videre til for eksempel Rusland. Lageret i Danmark udgør omdrejningspunktet, men DSV har også stødpudelagre i de øvrige nordiske lande.
3PL-markedet vil vokse
Brian Winther Almind oplever, at efterspørgslen på logistikløsninger er kraftigt stigende.
Vi er vokset med 10 procent i Solutions i forhold til sidste år, og jeg er sikker på, at udviklingen vil fortsætte. Det bliver mere og mere almindeligt, at kunderne kræver, at vi kan håndtere avancerede logistikløsninger, så de kan koncentrere sig om deres kernekompetencer. Men vi får også henvendelser, som vi må sige nej til, fordi de ikke passer ind i vores salgsstrategi, fortæller Brian Winther Almind.
Udviklingen er helt i tråd med den internationale trend inden for anvendelse af tredjeparts-logistik (3PL). Tidligere har disse virksomheder ikke været så gode til at tjene penge, men den udvikling synes ved at vende. Alt peger på, at markedet vil blive større, mener Tage Skjøtt-Larsen, professor i Supply Chain Management på CBS.
Der sker en koncentration på såvel udbyder- som kundesiden. De bliver større og mere globale virksomheder, så fordelen ved at lægge ting ud til en tredjeparts-virksomhed bliver større, fordi de dækker hele markedet. Det er en stor fordel, at man for eksempel kan trænge ind på nye markeder ved at udnytte tredjeparts-distributionscentre i Fjernøsten i stedet for selv at skulle opdyrke dem, siger professoren.
Der findes ingen undersøgelser af 3PL-markedets størrelse i Danmark eller Norden, men en af de mest omfattende undersøgelser i verden af virksomheders brug af 3PL slår fast med syvtommersøm, at markedet er voksende. 2007 Third-Party Logistics undersøgelsen er lavet blandt 1568 supply chain- og logistikledere fra Nord- og Sydamerika, Europa og Asien.
IT er nøglen til succes
En anden konklusion på undersøgelsen er, at teknologi hos en 3PL-udbyder er en efterspurgt vare hos kunderne. Ifølge Brian Winther Almind er det også tilfældet hos DSV, hvor avancerede IT-systemer er hjertet i driften af logistik-virksomheden.
Det er et krav, at man er helt fremme i tåspidsen med IT-teknologi for at være konkurrencedygtige inden for logistik, så det investerer vi virkelig mange penge i, siger Brian Winther Almind.
Især i håndteringen af kopiprinterne er IT afgørende på grund af mange registreringer og partnere involveret i processen. Som noget helt unikt har DSV derfor integreret WMS- og TMS-systemerne med hinanden, så kunderne kan følge samtlige steps i processen, helt indtil chaufførerne indtaster på håndterminalerne, at nu er maskinen leveret. Også hvis den skulle blive forsinket.
I serviceafdelingen hos DSV Solutions kører maskinerne i dag som smurt, og teknikerne er tilfredse:
Så er den klar. Om fem minutter er den leveret på lageret, er meldingen.
Og hvem ved. Måske ender kopiprinteren om nogle år i en by i Rusland.