Leverandørudvikling er en ny stor forretningskritisk udfordring
Virksomhederne mener, det er strategisk vigtigt at arbejde med leverandørudvikling. Men praksis og kompetencer er ikke på plads. Det viser ny dansk undersøgelse.
Danske produktionsvirksomheder har efterhånden en del års erfaring med outsourcing til lavomkostningslande. Denne undersøgelse viser, at virksomhederne er nået til erkendelsen, at det er strategisk vigtigt at arbejde systematisk med at udvikle relationen til leverandører men også at der et stykke vej til at lukke gabet mellem erkendelse og god praksis og det rette kompetenceniveau. Barriererne for aktiv leverandørudvikling er mangel på ressourcer og ledelsesfokus.
Ned med omkostningerne
Det altdominerende tema i leverandørsamarbejdet er ned med omkostningerne. Her er danske virksomheder dygtige, og det samme gælder dele af logistiksamarbejdet. Men der er meget at indhente på fælles proces- og forretningsudvikling. Og det er en påtrængende udfordring, fordi lave omkostninger i dag er en selvfølge og ikke en differentieringsfaktor. Der skal andet og mere til for at klare sig i konkurrencen i dag.
Undersøgelsen viser, at der et tydeligt gab mellem erkendelse og handling. Danske virksomheder arbejder reaktivt med leverandørudvikling og sætter ikke handling bag ord, før jorden brænder, og det derfor er for sent at bruge leverandørudviklingen til at differentiere sig fra konkurrenterne. Der er også indikationer på, at virksomhederne overvurderer deres egen modenhed på området, og at der et kompetenceefterslæb.
Forbavsende få bruger KPIer og SLAer
Undersøgelsen afdækker store konkrete mangler i arbejdet med leverandører. Vi er overraskede over, at der er så få virksomheder, der arbejder med elementære værktøjer som KPIer og SLAer. Manglen på lean-lignende tiltag i forholdet til leverandører indikerer, at forsyningskæderne er for dyre, og at lagerbinding og lagerstyring i værdikæden kan blive meget skarpere, fortæller Director Einar Scholte fra Valcon.
Globaliseringen er meget andet end costs
Han mener, at danske virksomheder er nødt til at tage den større grad af globalisering alvorligt og ikke nøjes med at fokusere på at reducere omkostninger: Vi kan ikke tillade os bare at vente på, at det sker og undlade aktivt at påvirke den forsyningskæde, vi er en del af. Det vigtigste aktiv dansk erhvervsliv besidder, er evnen til at udvikle og styre vores forsyningskæde. Vi skal tilbage til de gamle dyder, hvor vi var en handelsnation og forstod at iscenesætte og orkestrere. Det kunne vi dengang og det skal vi kunne igen. I den nye globaliserede netværksverden møder vi konkurrenter, der har forsyningskæder, hvor alle led i kæden er verdensmestre på sit felt. Den udfordring skal danske virksomheder tage meget alvorligt.