Leverandørudvikling er en ny stor forretningskritisk udfordring

Virksomhederne mener, det er strategisk vigtigt at arbejde med leverandørudvikling. Men praksis og kompetencer er ikke på plads. Det viser ny dansk undersøgelse.

25.10.2011

SCM.dk

Danske produktionsvirksomheder har efterhånden en del års erfaring med outsourcing til lavomkostningslande. Denne undersøgelse viser, at virksomhederne er nået til erkendelsen, at det er strategisk vigtigt at arbejde systematisk med at udvikle relationen til leverandører – men også at der et stykke vej til at lukke gabet mellem erkendelse og god praksis og det rette kompetenceniveau. Barriererne for aktiv leverandørudvikling er mangel på ressourcer og ledelsesfokus.

Ned med omkostningerne
Det altdominerende tema i leverandørsamarbejdet er ”ned med omkostningerne”. Her er danske virksomheder dygtige, og det samme gælder dele af logistiksamarbejdet. Men der er meget at indhente på fælles proces- og forretningsudvikling. Og det er en påtrængende udfordring, fordi ”lave omkostninger” i dag er en selvfølge og ikke en differentieringsfaktor. Der skal andet og mere til for at klare sig i konkurrencen i dag.

Undersøgelsen viser, at der et tydeligt gab mellem erkendelse og handling. Danske virksomheder arbejder reaktivt med leverandørudvikling og sætter ikke handling bag ord, før ”jorden brænder”, og det derfor er for sent at bruge leverandørudviklingen til at differentiere sig fra konkurrenterne. Der er også indikationer på, at virksomhederne overvurderer deres egen modenhed på området, og at der et kompetenceefterslæb.

Forbavsende få bruger KPI’er og SLA’er
Undersøgelsen afdækker store konkrete mangler i arbejdet med leverandører. ”Vi er overraskede over, at der er så få virksomheder, der arbejder med elementære værktøjer som KPI’er og SLA’er. Manglen på lean-lignende tiltag i forholdet til leverandører indikerer, at forsyningskæderne er for dyre, og at lagerbinding og lagerstyring i værdikæden kan blive meget skarpere”, fortæller Director Einar Scholte fra Valcon.

Globaliseringen er meget andet end costs
Han mener, at danske virksomheder er nødt til at tage den større grad af globalisering alvorligt og ikke nøjes med at fokusere på at reducere omkostninger: ”Vi kan ikke tillade os bare at vente på, at det sker og undlade aktivt at påvirke den forsyningskæde, vi er en del af. Det vigtigste aktiv dansk erhvervsliv besidder, er evnen til at udvikle og styre vores forsyningskæde. Vi skal tilbage til de gamle dyder, hvor vi var en handelsnation og forstod at iscenesætte og orkestrere. Det kunne vi dengang – og det skal vi kunne igen. I den nye globaliserede netværksverden møder vi konkurrenter, der har forsyningskæder, hvor alle led i kæden er verdensmestre på sit felt. Den udfordring skal danske virksomheder tage meget alvorligt”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle