Lean skal forretningsudvikle Københavns Brandvæsen

Konkurrencen fra private udbydere bliver stadig mere nærværende for den logistisk komplicerede organisation hos Københavns Brandvæsen, for hvem forsinkelser og udgåede komponenter i værste fald kan få fatale følger. Ved at strukturere forsyningskæden og trimme lagrene, ved at indgå bindende leverandøraftaler og ved at standardisere alt fra røgdykkerudstyr til køretøjer forventer man på halvandet år at kunne øge produktiviteten med 20 procent. Målet er at skabe mere værdi for kunderne.

16.03.2010

SCM.dk

Hvis en brandslange på én af Københavns Brandvæsens sprøjter er utæt, eller hvis der ikke er tilstrækkeligt med ilt i et røgdykkerapparat, kan konsekvenserne i værste fald blive fatale. De ca. 550 ambulancereddere og brandmænd, som skal bekæmpe brande i landets største kommune, er med andre ord helt afhængig af, at deres logistik og forsyningskæde fungerer smertefrit.

Organisationens kerneopgaver, som udover brandbekæmpelse også omfatter ambulancetjeneste, sygetransport og brandtilsyn, understøttes logistisk af Serviceafdelingen, som har til huse på brandstationen på Frederikssundsvej. Her findes - ud over en række depoter - også det værksted, som reparerer og vedligeholder Københavns Brandvæsens cirka 35 brandbiler, 20 ambulancer og sygetransportbiler og lidt over 70 andre køretøjer, herunder mobil redningskran, en alarmcentral samt udstyr til kemikaliebekæmpelse.

Serviceafdelingen er inddelt i tre driftsområder: Autoværksted, radio- og televærksted samt materieldepot, som alle servicerer den såkaldte udrykningsstyrke. Derudover råder man over et røgdykkerværksted samt egen kompressor til påfyldning af luft og ilt.

Hvert fjerde døgn møder et nyt hold til en 24-timers vagt på kommunens i alt syv brandstationer. Derudover råder Københavns Brandvæsen over et antal specialtjenester som f.eks. pionerer og røgdykkere samt specialister, som varetager kemikalieberedskabet. Ambulancekørsel varetages på kontraktbasis for Region Hovedstaden. I snit rykkes der ud til brand 19 gange om dagen, og 46 gange dagligt kan ambulancernes udrykningshorn høres i de københavnske gader.

”Alt i alt driver vi en meget stor forretning med rigtig meget materiel, fordelt over en række depoter forskellige steder i kommunen”, forklarer servicechef Peter Gundelach.

”Den helt generelle vedligeholdelsesstrategi er baseret på forebyggende vedligehold samt lovpligtigt syn af køretøjer og andet materiel. Herudover foretager vi periodiske syn, som enten er kalenderbestemt, eller som foretages efter et bestemt antal kørte kilometer. Egentlige reparationer forsøger vi så vidt muligt - i lighed med alle andre opgaver - at planlægge”.

Når pumper og horn går i stykker
Peter Gundelach lægger ikke skjul på, at én af udfordringerne består i at håndtere alt det uforudsete, som f.eks. færdselsskader på køretøjer eller pumper, horn, blinklys og røgdykkerudstyr, som går i stykker under brug.

”En anden udfordring er den meget vekslende belastning på vores værksteder. Hvis der f.eks. har været en stor brand, er der ofte mange røgdykkerapparater og slanger, som skal vaskes og trykprøves samt luftflasker, som skal fyldes op, og denne type opgaver kommer typisk i store ”klumper”. Derudover foretager mandskabet en del øvelser, og disse forsøger vi at gennemføre på en sådan måde, at vi bagefter kan få en nogenlunde jævn belastning af værkstederne, hvilket ikke altid lykkes”.

Nytårsaften eller eksempelvis i dagene forud for det nyligt afholdte Klimatopmøde er depoterne fyldt helt op. Til hverdag er det derimod op til den enkelte ansvarlige medarbejder at opnå en hensigtsmæssig lagerstyring, som i dag er baseret på ERP-Navision.

Standardisering sparer ressourcer
For knap et år siden indførte Serviceafdelingen Lean på foreløbig fem udvalgte forretningsprocesser: Materielvedligeholdelse af køretøjer, vedligeholdelse af radioer og telemateriel, vedligeholdelse af brandmateriel, materielstyring samt opbygning af køretøjer.

”Vi kan bestemt se behovet for en forretningsudvikling på basis af Lean”, forklarer Lean Manager Kamal Muhammad, der har en baggrund som produktionsingeniør.

”Den omstændighed, at vi udgør en kommunal serviceafdeling, medfører, at vi er tvunget til at udføre vores opgaver mindst lige så effektivt som en privat virksomhed. Det kan jo ikke udelukkes, at vi på et tidspunkt udsættes for konkurrence fra private udbydere, akkurat som det allerede er sket med ambulancetjenesten, og den bedste forberedelse hertil er at indføre Lean. Ved at strukturere logistikken, ved at gøre tingene forholdsvis enkelt og ved i videst mulig omfang at standardisere, (i dag råder Københavns Brandvæsen således over mindst 25 forskellige bilmodeller, red.) kan vi undgå alt for mange improvisationer, og frem for alt kan vi spare ressourcer og kostbar tid”, tilføjer han.

Mindre spild
De enkelte grene af Serviceafdelingen er efterhånden blevet rigtig effektive, når det handler om at finde og fjerne spild. Man bruger eksempelvis ikke unødigt meget tid på at lede efter værktøjer og reservedele. En bedre strukturering af arbejdsgangene medfører et mere jævnt tidsforbrug til de enkelte opgaver. Samtidig har man via Lean skabt fornuftige procedurer, som skal afdække, om en given komponent fortsat er omfattet af garanti. Tidligere henvendte medarbejderne sig også på autoværkstedet med uanmeldte skader på biler, hvilket sinkede de planlagte eftersyn, som værkstedet var i gang med.

”Derfor har vi nu indført den regel, at henvendelse om uanmeldte skader skal forvarsles og registreres, hvorved en bestemt mekaniker hver dag kan dedikeres til at udbedre sådanne skader. Det giver luft i kalenderen og skaber en mere smidig logistik, lige som det skaber en bedre trivsel, hvilket bestemt ikke er uvæsentligt”, siger Kamal Muhammed.

Endelig er der tidligere opstået forsyningsproblemer, når det ikke blev registreret, hver gang en handske, en hjelm, en ventil til én af kommunens 4000 brandhaner eller en brandlange blev fjernet fra depotet. Heldigvis har udgåede komponenter hidtil ofte kunnet erstattes i kraft af, at Københavns Brandvæsen råder over dygtige smede og mekanikere, som f.eks. selv kan konstruere en stoleholder til røgdykkerudstyr eller nye beslag til ambulancernes trappemaskiner.

Det optimale er naturligvis, hvis en hvilken som helst komponent til enhver tid kan hentes ned fra lageret. Derfor bruges Lean i dag til at trimme lagrene, så de altid har den rigtige størrelse.

Hundredvis af leverandøraftaler
Hverken Peter Gundelach eller Kamal Muhammed tør gætte på, hvor mange penge indførelsen af Lean på sigt kan spare Københavns Brandvæsen for. Med et materieldriftsbudget som i 2008 udgjorde 18 millioner kr., er der imidlertid ganske meget at hente. Imidlertid kalkulerer man med en samlet produktivitetsforbedring på 20 procent over en periode på halvandet år. Endnu er det lidt usikkert, om målet nås.

Københavns Brandvæsen benytter sig i øvrigt af flere hundrede danske og udenlandske leverandører, og for mange komponenters vedkommende er man tvunget til at have flere skiftende leverandører for at sikre en kontinuerlig forsyning. Køb af biler og andre større investeringer gennemføres via udbud. På en række andre områder forventes det imidlertid i nær fremtid, at der kan indgås bindende leverandøraftaler, hvilket i øvrigt også er en konsekvens af Lean-projektet.

Mere værdi for kunderne
”Vi vil f.eks. meget gerne i dialog med forhandlere omkring leveringstider. Vi har i sagens natur altid et højt beredskab. Lagrene af ilt, skumvæsker og andre kritiske ting skal altid have en vis størrelse. For at undgå at forsyningskæden hopper af, vil vi gerne - akkurat som en privat virksomhed - sprede risikoen. Samtidig forsøger vi at få leverandørerne til at lagerføre vores varer, således at vi altid kan hente dem på deres lager inden for en times tid. Ved - lige som en hvilken som helst anden virksomhed - at øge mængden af eksterne ydelser og ved at sætte og opnå konkrete mål skulle vi gerne blive i stand til at skabe mere værdi for kunderne, hvilket vil sige alle københavnere”, siger Peter Gundelach.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle