Kunderne risikerer omdømmetab, hvis transportøren fejler

Kundernes krav til transportvirksomheder i form af fx krav om dokumentation er år for år blevet skærpet. Selv mindre fejl kan blive dyre. I sidste instans beror kravene imidlertid også på kundernes ønske om at værne om deres eget renommé. Af samme grund kører Dantra nu med neutralt udseende biler, hvis uheldet alligevel skulle være ude.

Adm. direktør, Kenneth Jensen erkender, at de stadig skærpede krav udgør en øget administrativ omkostning for virksomheden. .

23.08.2011

SCM.dk

Kundernes krav til transportvirksomheder er gennem de senere år blevet skærpet markant, og intet tyder på, at forventningerne til sikkerhed, forsvarlig miljøhåndtering og kvalitetsstyring bliver færre i fremtiden. Tværtimod. Det mener adm. direktør Kenneth Jensen fra transportvirksomheden Dantra, som har specialiseret sig i kørsel med tankbiler. Fra domicilet i den lille by Hjøllund mellem Vejle og Viborg koordineres den daglige opgavefordeling mellem ca. 100 køretøjer, som årligt pløjer sig gennem 20 millioner kilometer på europæiske landeveje.
”Tidligere gjaldt det primært om at sende en bil fra punkt A til punkt B. I dag starter en transport med, at vi skal udfylde en mængde sikkerhedsdeklareringer allerede inden kørslen påbegyndes. Og når kørslen er gennemført, skal vi sikre os dokumentation for, at kvalitets- og sikkerhedskravene er opfyldt”, forklarer Kenneth Jensen.
Som et konkret eksempel nævner han, at Dantra for nylig har måttet opfylde nogle overordentlig skrappe sikkerhedskrav, som betingelse for at få en fem-årig distributionskontrakt med Statoil.
”Ikke mindst de større kunder stiller i dag en lang række detaljerede spørgsmål til, hvordan vi i praksis opfylder kravene til sikkerhed og kvalitet, herunder vores egen datadokumentation. Blandt andre kundekrav kan nævnes dokumentation for, om chaufførerne er iført brandhæmmende og syrefaste dragter. Derudover skal vi skal kunne dokumentere vores kørselsmønster og bilernes hastighed”.

Syv ansat til at sikre kvaliteten

Direktøren erkender, at de stadig skærpede krav også medfører en øget administrativ byrde. Ikke mindre end syv af virksomhedens medarbejdere bruger således en stor del af deres tid på forskellige former for kvalitetssikring. Til sammenligning kunne lignende opgaver for 10 år siden udføres af en halvdagsmedarbejder.
”Lidt forenklet sagt kan man udtrykke det på den måde, at vi skal dokumentere, at vi nu også gør det, som vi siger, at vi gør - og det er først og fremmest dette arbejde, som kræver tid og ressourcer”, siger Kenneth Jensen. ”Samtidig skal vi være ajour vedrørende aktuelle regler og lovkrav. Eksempelvis er der for kort tid siden kommet nye regler vedrørende kørsel med farligt gods, hvilket medførte, at vi måtte sende 11 funktionærer på kursus, så de kunne få det nødvendige kendskab til disse”.

Fejl kan koste en halv million

Trods det stadig stigende antal kontrol- og dokumentationsopgaver, mener Dantras adm. direktør dog ikke, at hverken myndighedernes eller kundernes krav er gået over gevind.
”Det kan da altid diskuteres, om nogle krav er lidt for strenge. Men vi transporterer bl.a. olie, benzin, syre, kemiske produkter og andet teknisk gods. Hertil kommer kørsel med levnedsmidler og foderstoffer. Det kan således have meget alvorlige konsekvenser, hvis der sker et uheld eller en fejlleverance. Hvis en chauffør ved en fejl f.eks. kommer til at blande olie og benzin, kan udgifterne nemt løbe op i omegnen af en halv million kroner.
Hvis en transportvirksomhed laver f.eks. 10 sådanne fejl om året, kan omkostningerne blive særdeles høje. Personligt mener jeg derfor, at kravene til vores branche næsten ikke kan blive for høje. Kvalitet beror jo aldrig på en tilfældighed, men er derimod resultatet af en daglig målrettet indsats”.

Fra alkohollåse til mobilt IT-udstyr

Udover de syv medarbejdere, som beskæftiger sig med kvalitetssikring, har Dantra et kørselsteam på 11 mand, der foretager logistiske planlægningsopgaver og udarbejder statistikker til kunderne. For 10 år siden blev de samme opgaver udført af fire-fem medarbejdere. Gennem de seneste år har virksomheden investeret et anseeligt millionbeløb i kvalitetssikring af samtlige led i værdikæden, herunder alkohollåse og afstandsmålere samt IT-udstyr til såvel chauffører som kørselsplanlæggere.
Dantra har ligeledes ansat fire såkaldt masterdrivere, bestående af erfarne chauffører, som udelukkende har til opgave at oplære nye kolleger. Udover tre ugers intensiv oplæring i korrekt kørsel med de flere tons tunge biler overvåger masterdriverne bl.a., at de nye kollegaer foretager korrekt af- og pålæsning hos kunderne. Ydermere sidder masterdriverne én til to gange om året i førerhuset sammen med hver eneste af virksomhedens chauffører, så de sammen kan gennemgå og teste såvel eksisterende som nye sikkerhedsprocedurer. Endelig sikrer de sig, at chaufføren kører brændstoføkonomisk forsvarligt, lige som de foretager alkoholtest.
Brugen af masterdrivere har ifølge Kenneth Jensen reduceret skadesfrekvensen mærkbart samt skabt øget bevidsthed blandt alle medarbejdere, når det gælder om at overholde de forholdsregler, som skal sikre en forsvarlig og miljørigtig transport.
”Hvis én af vores chauffører laver en større fejlleverance eller kommer til at spilde olie, kan han risikere at få en skriftlig advarsel. Vi har også flere eksempler på chauffører, som er blevet opsagt, fordi de ikke har udført deres arbejde godt nok. Der er med andre ord konsekvens bag vores forretningsgang”.

Kører med neutrale biler

Kenneth Jensen er ikke i tvivl om, at danske transportvirksomheder i stigende grad får behov for at ansætte elitechauffører, som kan oplære, vejlede og kontrollere deres kolleger. Årsagen er naturligvis først og fremmest ønsket om at undgå dyre uheld eller fatale ulykker. Men også på dette punkt stiller kunderne i dag benhårde krav. Samtidig vil transportvirksomhederne gerne lære af hinandens erfaringer vedrørende masterdrivere. Således har Falck netop startet et forsøg i Region Syd, og de har haft folk på besøg hos Dantra for at høre om de erfaringer, man har høstet vedrørende brug af masterdrivere. Derudover ville de også høre mere om, hvordan Dantra har opbygget sit kvalitetssikringssystem.
I sidste instans handler det ikke kun om, at kunderne risikerer at få skadet deres varer, men også deres omdømme, hvis noget går galt med den transport, som Dantra har ansvaret for.
”Som en konsekvens heraf har vi besluttet at køre med neutralt farvede biler, så eventuelle uheld ikke går ud over kundens renommé. Dette er i øvrigt også en konsekvens af kundernes skærpede krav. Af vores nye kontrakt med Statoil fremgår det således, at vi udelukkende skal bruge neutralt udseende biler, når vi kører med deres produkter”, siger Kenneth Jensen.

Nogle tager let på sikkerheden

Han er ikke i tvivl om, at én af de største fremtidige udfordringer for transportbranchen bliver at bevise i praksis, at der ikke kun er forskel på prisen, men også på kvaliteten af de udførte opgaver.
”Aktørerne i vores branche er en blandet flok, og vi er ikke mindst er oppe imod f.eks. østeuropæiske vognmandsfirmaer, som for nogles vedkommende tager let på sikkerhed og kvalitet I øvrigt er jeg ikke et sekund i tvivl om, at kundernes krav vil stige yderligere i fremtiden. Vi ved, at der kommer endnu mere transport på de europæiske landeveje og risikoen for fejl - og dermed omkostningerne til at udbedre fejl - vil af samme grund kun stige”.
”Transportbranchen har det jo ikke alt for nemt for øjeblikket. Tror du derfor, at nogle af de mindre transportfirmaer er i fare for at lukke, alene fordi de ikke har de nødvendige ressourcer og kompetencer til at imødekomme kundernes krav?”
”Ja, den mulighed mener jeg ikke, at man kan udelukke. Konkurrencen er i forvejen hård, og desto større krav kunderne stiller, desto vanskeligere bliver det generelt at drive transportvirksomhed, hvis man ikke magter at tilpasse sig vilkårene”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

18.03.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 2 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

15.03.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club - d. 8. maj 2024 - Munkebjerg Hotel, Vejle

15.03.2024SCM.dk

Lineage styrker sin nordiske cold chain

13.03.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Holmatro Multi Purpose Cylinder Donkraft

11.03.2024SCM.dk

Esbjerg vil opføre ny kæmpe dryport

11.03.2024Swisslog

Sponseret

Swisslog fremhever «den menneskelige siden av automatisering» under LogiMAT 2024

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle