Kinas e-handel eksploderer, men distributionen halter
Den kinesiske e-handel vokser voldsomt, og Boston Consulting Group forventer en vækst til 2 trillioner renminbi eller 315 milliarder US dollar i 2015.
Den kinesiske e-handel vokser voldsomt, og Boston Consulting Group forventer en vækst til 2 trillioner renminbi eller 315 milliarder US dollar i 2015. Boston Consulting Groups (BCG) undersøgelse af de kinesiske forbrugere er verdens førende, når det gælder om at anvende sociale netværksmedier til at tjekke produktanbefalinger. Den kinesiske e-handelsvirksomhed Taobao er den dominerende aktør på den kinesiske bane. Virksomheden faldbyder mere end 800 millioner varer online og lagde sidste år beslag på 79 procent af den kinesiske e-handelsomsætning. Det er mere end landets fem største fysiske butikskæder solgte til sammen. BCG peger også på, at levering af varer til kunden er en af de største udfordringer for den kinesiske e-handel. Årsagen er en haltende infrastruktur i Kina, og 45 procent af de undersøgte e-handelskunder svarede, at de var bekymrede for om, deres ordre ville blive byttet med falske varer undervejs i leveringsflowet. Billedet viser en virksomhedsevent for Taobaos medarbejdere.