Kæmpelager effektiviseret med 20 procent

I februar 2012 gik virksomhedens andet store lager også over til Apport Picking

Som Nordens største engrosvirksomhed inden for nonfood lever HP Schou A/S af at have et effektivt lager, og efter at have indført Apport Picking er effektiviteten på lageret i Børkop blevet hævet med cirka 20 procent. I februar 2012 gik virksomhedens andet store lager også over til Apport Picking, og næste fælles effektiviseringsprojekt er allerede på tegnebrættet.

Der er 300 meter fra den ene til den anden ende på HP Schous største lager, og virksomheden råder i alt over 74.000 kvadratmeter lagerplads med alt fra vandglas til motorcykellifte. Positionen som Nordens største engrosvirksomhed inden for nonfood stiller store krav til lageret. ”Vi lever helt grundlæggende af at have et meget effektivt lager. Vi er i den situation, at vi faktisk er i konkurrence med vores egne kunder. Vi leverer for eksempel til supermarkeder og byggemarkedskæder, som selv har centrale lagre, og vi skal gøre det bedre end dem for at være attraktive. Derfor tænker vi hele tiden på, hvordan vi kan optimere vores logistik,” fortæller Klavs Thulstrup Pedersen, som er administrerende direktør i HP Schou.
HP Schou var oprindeligt to virksomheder, HP Værktøj A/S og Schou Company A/S, og er derfor fordelt på to adresser. Det største lager ligger i Børkop, og her blev Apport Picking indført i starten af 2010. ”Vi kørte på en papirbaseret løsning, som vi gerne ville væk fra og i stedet over på scannere og voice terminaler. Vores lager er blandt andet kendetegnet ved, at vi har et stort antal plukkepladser og et baglager, hvor der bliver fyldt op fra. Da vi kørte på papir, betød det, at medarbejderne nogle gange kørte frem til en tom plukkeplads, fordi der ikke var blevet fyldt op. Med et lager på 47.000 kvadratmeter, så kan der altså blive kørt mange forgæves kilometer i løbet af en dag,” fortæller Klavs Thulstrup Pedersen om en af årsagerne til, at HP Schou valgte at lede efter en WMS-løsning.

Vigtigt fastpris-koncept
HP Schou overvejede forskellige WMS-leverandører, men i sidste ende faldt valget på Apport Picking, som er et papirløst lagerstyringssystem baseret på stemmestyring og stregkoder. ”Apport var et godt match for os på flere måder, og der ligger nogle gode optimeringsmuligheder i systemet. Vi oplevede desuden Apport som meget fleksible og fokuserede på, at systemet skulle blive en god investering for os,” siger Klavs Thulstrup Pedersen, der også lagde stor vægt på Apport

Systems fastpris-koncept. ”Det var meget vigtigt, for det betød, at jeg som økonomisk ansvarlig var tryg ved at sætte processen i gang. Jeg havde en garanti for, at regningen ikke kunne blive større end det aftalte, og det blev den heller ikke,” siger han.
 

Slut med forgæves ture
Det klare mål med indførelsen af Apport Picking har været at øge effektiviteten på lageret, og det mål er til fulde indfriet. ”Med et forsigtigt skøn har vi effektiviseret vores lager med cirka 20 procent. Vi plukker den samme mængde varer eller lidt mere med færre folk på lageret, og Apport har gjort det muligt for os at skalere på en måde, som ikke tidligere har været muligt. Vi kan i højere grad basere os på at trække vikarer ind, når der er behov for det, blandt andet fordi Apport

Picking er så let at gå til for nye folk,” siger Klavs Thulstrup Pedersen, Det er slut med forgæves ture til plukkepladserne, fordi Apport Picking sørger for, at der ikke bliver sendt nogen medarbejdere til tomme pladser og desuden giver besked om, at der er behov for opfyldning. Antallet er plukkefejl er også blevet bragt ned. ”Vi har traditionelt ikke været plaget af plukkefejl, men vi kan alligevel se, at vi har fået færre, efter vi har indført Apport Picking,” siger han. HP Schou omsætter for en milliard kroner om året, og lagersystemets oppetid er af samme grund af meget stor betydning – selv et mindre nedbrud er dyrt. ”Det er katastrofalt for os, hvis det går ned, så derfor stiller vi høje krav til det. Vi kan heldigvis konstatere, at oppetiden på Apport har været rigtig høj,” fortæller Klavs Thulstrup Pedersen.
 

Stærkt samarbejde
Da HP Schou indførte Apport Picking på lageret i Børkop var det med virksomhedens andet lager i Vojens – det tidligere Schou Company - i baghovedet. Det lå i luften, at de to dele skulle forenes på ét logistiksystem, og i februar skete skiftet så efter en stramt styret overgang. ”Vi er en virksomhed, der er præget af et sæsonmønster. Vores højsæson starter i slutningen af februar, så efter planen skulle alle test være gennemført i januar, så vi senest kunne være kørende 15. februar – reelt kørte vi dog allerede på Apport fra den 6. februar,” siger Klavs Thulstrup Pedersen, som mener, at den problemfrie overgang kan tilskrives en stor og engageret indsats fra virksomhedens egne folk og et godt samarbejde med

teamet fra Apport Systems. ”Det, der for alvor lykkedes, var at få samarbejdet til at køre mellem lagerfolkene, som skal arbejde på systemet til daglig, og Apports medarbejdere - det var den bedste oplæring, vores folk kunne få. De havde selv været med til at definere løsningen, så de vidste nøjagtig, hvordan systemet hang sammen, da de skulle i gang med at bruge det,” fortæller Klavs Thulstrup Pedersen. I løbet af processen blev Apport Systems udfordret af HP Schous specialområder, mener den adm. direktør. ”Vi arbejder med rigtig mange forsendelsesmåder, og vi tilbyder vores kunder stor fleksibilitet. Det betyder, at vi skal kunne håndtere mange forskellige ordretyper. Det var Apport hurtige til at forstå, og hvis der var noget, som krævede lidt ekstra, var de gode til at sætte sig ned og spørge ind til det, indtil vi fandt en løsning,” forklarer Klavs Thulstrup Pedersen.

Flere effektiviseringer i sigte
Selv om projektet på lageret i Vojens nærmest lige er overstået, så har HP Schou allerede rettet blikket mod den næste optimering af logistikken. ”Når højsæsonen går på hæld i efteråret, så skal vi i gang med at bygge et system oven på Apport Picking, som gør det muligt for os at simulere flytning af varer på lageret. Det skal gøre det muligt at tilpasse os sæsonudsvingene bedre, og vi forventer, at det kan reducere vores plukketid yderligere. Som virksomhed skal vi forbedre vores effektivitet med tre-fem procent om året for at forblive konkurrencedygtige, og derfor er vores samarbejde med Apport heller ikke afsluttet. Det er en løbende proces, hvor vi hele tiden vil lede efter effektiviseringer,” siger Klavs Thulstrup Pedersen.

Mere fra...

18.03.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 2 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

19.02.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 1 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

31.01.2024Apport Systems A/S

Sponseret

P/H Poul Hansen får Apport Systems Enterprise lagerstyring.

30.01.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Matas' vej til effektiv lagerstyring

19.12.2023Apport Systems A/S

Sponseret

Verdensmarked spilleren FlowCon International får Apport WMS.

DRINX vælger Apport WMS

30.06.2023Apport Systems A/S

Sponseret