Julehandel på nettet for en milliard
STRATEGI OG LEDELSE. 2010 har været et fantastisk år for e-handlen, lyder det fra Foreningen for - og Distance...
STRATEGI OG LEDELSE. 2010 har været et fantastisk år for e-handlen, lyder det fra Foreningen for - og Distance Internethandel FDIH. Og året slutter med manér, da værdien af julehandel på nettet runder en milliard kroner. Det er ikke en overraskelse, at vi runder milliarden i ekstra julesalg i 2010. Værdien af den samlede julehandel er på 8,2 mia.kr., og med e-handlens andel af detailsalget betyder det, at e-handel til julegaver og andet godt udgør den ene af de godt otte milliarder, siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel. Det er indlysende, at e-handel til jul sætter ny rekord. Vi har haft et fantastisk år med store stigninger i både omsætning og i antal handler. Mange etablerede butikker har også åbnet e-butikker, ligesom der for alvor er taget hul på online handel med dagligvarer. Der flyttes store andele af omsætninger fra de fysiske butikker og over på nettet. Alle typer gaver, der skal under træet, købes på nettet, men topscorerne er musik og spil, elektronik og legetøj til børnene.
Den positive udvikling i e-handlen passer fint til de forventninger, som e-butikkerne har til julehandlen, viser en undersøgelse, som FDIH foretog blandt foreningens medlemmer før jul. To ud af tre e-butikker forventer et højere julesalg, og langt de fleste oplyste, at de gør en særlig indsats op mod jul med bl.a. længere fortrydelsesret, gratis fragt, gaveindpakning og forsendelse direkte til gavemodtageren.
Hver fjerde e-butik henter over 25 % af årets omsætning til jul.