16.12.2019  |  Branchenyt

Indspark: Juleferie kan være en forstyrrelse for din Supply Chain

Hvordan sikrer du, at du ikke bliver forstyrret omkring leverancer eller leverandørers juleferie-lukning, mens du sidder og nyder en velfortjent julebryg, sammen med familien i julen?

Bedst som du planlægger afslapningen sammen med din familie her i juletiden, er leverandørens juleferie-lukning nok det sidste du har lyst til at tænke på. Men, mens det meste af arbejdsstyrken nedjusteres og kan gå på en velfortjent juleferie, er virksomheder længere nede i forsyningskæden udsat for lange leveringstider, forsinkelser og restordrer.

Hvor meget skal din virksomhed investere i lageret for, at sikre sig imod denne usikkerhed? Hvad vil det koste din virksomhed, og præcis hvor længe vil din værdifulde arbejdskapital være bundet op?

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Når det kommer til ferie-lukket hos leverandører, er det vigtigt, at planlægningen bliver gjort i god tid. Hvis ikke, kan det betyde, at din virksomhed står tilbage med utilstrækkelig lagerbeholdning for at imødekomme efterspørgslen. Derved ville den indlysende løsning være at bestille ekstra varer, for at dække perioden hvor leverandørerne har ferie lukket, men er det virkelig vejen frem?

Der bør tages højde for forskellige parametre, når lagerniveauet over en sommerperiode skal planlægges. Nedenstående er nogle af de fokusområder, som kan være med til at sikre virksomheden en succesfuld jueperiode:

Ledelsens forventning

Hele året rundt er det vigtigt, at ledelsens forventninger er delt tydeligt med den øvrige virksomhed. Men er der ændringer i forventningerne gennem juleperioden? Accepteres en lavere servicegrad? Forventes der en yderligere forøgelse af lageret, for at kunne modstå leverings usikkerheder? Dette er et af nøglepunkterne, at få afklaret.

Forecast nøjagtighed

Ofte bruges der statistiske formler som måler nøjagtigheden af forecastet, samt udregner eventuelle sæsonudsving, men når det gælder planlægningen af lagerniveauet i sommer- og juleperioden, er det hensigtsmæssigt at dykke endnu mere ned i sidste jule salg, for at identificere årsagen til eventuelle udsving. Dette giver indsigt, der kan bruges som fundament for beslutninger omkring planlægningen af denne sommers lagerniveau.

Kommunikation

Kommunikationen både internt i virksomheden samt eksternt mellem virksomheden og leverandørerne, er yderst vigtig, især i risikoperioder. Internt er det vigtigt, at kommunikationen er eksakt mellem de forskellige afdelinger, så kampagner eller andre tiltag, som kan have en effekt på efterspørgslen, er belyst. Den eksterne kommunikation spiller også en stor rolle, da det er yderst vigtig, at de korrekte leveringstider er kendte og at der bliver informeret om yderligere forlængelser af leveringstider så hurtigt som muligt.  

Hold en mere rolig juleferie med os

Uden at det skal lyde for "se os"-agtigt, så er det netop sådan et problem, vi blandt andet også løser. Hvis du derfor oplever sådan en udfordring, kan det være en hjælp at tage en snak med os, om vi evt. kunne hjælpe. Hop ind og læs lidt om os her og hvis interessen stadig er der, så tøv ikke med at kontakte os.

Mere fra Sandro

Sandro Spasojevic

Marketing Ansvarlig

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere