10.02.2014  |  Sourcing

Indspark: Jugaad innovation er det nye sort i indkøb

I 2014 skal virksomheder som noget nyt skabe vækst. Det gælder også indkøb, men hvordan gør man det? Juugad innovation kan være en nyttig metode.

I strategiske indkøbsfunktioner verden over blev 2013 året, hvor evnen til at skabe bæredygtig værdi, udover besparelser, blev endnu mere vigtigt.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det ser ud til at fortsætte i 2014. Siden den finansielle krise startede i 2008, har de fleste etablerede virksomheder reduceret deres omkostninger, fokuseret deres ressourcer og er blevet mere trimmede og effektive.

Men nu står de over for udfordringen: hvordan de skaber vækst. Det vil kræve udvikling og implementering af innovative produkter, tjenester og forretningsmodeller.

Læs også: Supply chain støtter ikke topledelsens vækstambitioner

Det er her at ”Jugaad innovation” kommer ind i billedet, også i de strategiske indkøbsfunktioner.

Hvad er Jugaad innovation?
Ordet Jugaad er et Hindi ord, der kan oversættes som "at overvinde en begrænsning ved at improvisere en effektiv løsning ved hjælp af begrænsede ressourcer".

"Jugaad er i sagens natur mere kundeorienteret frem for teknologi- eller produktcentreret."

Alis Sindbjerg Hemmingsen

Jugaad innovation er en sparsommelig og fleksibel tilgang til innovation, der er dominerende i Indien. Også markeder som Brasilien, Kina og Kenya har deres egne versioner af jugaad.

I Vesten bliver det ofte kaldt ”Do It Yourself” (DIY) innovation.

Læs også: Stadig stort potentiale i vækstøkonomierne

Jugaad innovation var også engang en meget større del af de vestlige økonomier. Dengang var det en sparsommelig og fleksibel tankegang, der katalyserede vækst. Men de vestlige nationer har gradvist mistet kontakten med denne ”jugaad ånd”.

Improviseret opfindsomhed – som er essensen af ??jugaad – er nu erstattet af en mere formelt, struktureret tilgang til innovation. Jugaad innovation er ved at gøre et comeback i de vestlige økonomier som et middel i kampen for at skabe vækst.

Fordele ved jugaad innovation

Jugaad innovation har tre store fordele.

  • For det første er der aspektet omkring sparsommelighed: det gør det muligt at få mere med mindre.
  • For det andet er der en indbygget fleksibilitet, der giver innovatorer mulighed for at eksperimentere og hurtigt ændre kurs, når det er nødvendigt.
  • For det tredje er det demokratisk: man kan derfor gøre brug af kundernes, medarbejdernes og leverandørernes viden.

Bag om skribenten

Alis Sindbjerg Hemmingsen har 15 års erfaring med Procurement fra store virksomheder som Lego, Grundfos, Danfoss og senest Odense Universitetshospital.

I dag driver hun virksomheden Responsible Procurement, en global konsulentvirksomhed med fokus på Responsible Procurement Management. 

Læs også: Stort potentiale i kundeorienteret effektivisering

I modsætning til den traditionelle, strukturerede tilgang til innovation, er Jugaad i sagens natur mere kundeorienteret frem for teknologi- eller produktcentreret.

Fordi Jugaad innovatorer søger at løse en kundes problem først, og derefter udvikle en egnet løsning, er Jugaad mere markedsbaseret end mere strukturerede metoder (som i værste fald kan være drevet af motivationen for at udvikle teknologi for teknologiens skyld).

Den strategiske indkøbsfunktion - en kritisk del af virksomheden
Opgaven med at skabe vækst gør, at effektiviteten af ??indkøbsfunktionen nu ses, som en kritisk del af det at flytte virksomheden fremad.

Læs også: Bæredygtigt indkøb vinder langsomt frem

Som afledt effekt heraf undergår de strategiske indkøbsfunktioner i mange virksomheder en radikal forandring.

Snarere end blot at være en administrativ funktion er de ved at blive en strategisk del af forretningen. Indkøbets rolle i denne forandringsproces er at udnytte den viden, der ligger indenfor ”netværket” og sikre, at leverandørerne proaktivt støtter virksomhedens dagsorden. 

Mere fra Alis

Alis Hemmingsen

Owner Collaboration Growers

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere