29.04.2013  |  Strategi & ledelse

Indspark: Indspark: Kom ud af komfortzonen – før det er for sent

Indhold fra partner Hvad er dette?

Den der tager diskussionen for sent, kommer ikke til at lykkedes. Danske virksomheders rejse ud på den globale scene skal starte i god tid – før banken bliver en del af bestyrelsen.

Leverandørnetværket er kilden til at udvikle og løfte forretningen. Netværkssamarbejde og -ledelse er nøglen for danske virksomheder til at skabe globale og holdbare forretningsmodeller – uanset om man selv er leverandør eller kunde.

Det har Siemens Wind Power og AH Industries, der er henholdsvis kunde og leverandør samt stor og lille, taget konsekvensen af. De to virksomheder har erkendt og erfaret, at det er nødvendigt at gå udover egen sfære og ud til leverandør/-kundesfæren for at optimere forretningen yderligere.

Mange vil, når de for alvor inddrager leverandørers og kunders viden og kompetencer, opleve, at det udover optimering også åbner op for helt nye forretningsmuligheder, der for alvor kan differentiere virksomheden i konkurrencen.

Mange danske virksomheder er i gang med at lægge produktion ud til lavomkostningslande og derved trække omkostninger ud. Men hvis alle gør det, så er konkurrencesituationen jo uændret. Det er vores påstand, at differentiering i konkurrencen kræver strategisk valg af leverandører samt en aktiv og intelligent indsats for, at leverandørerne kan komme i den situation, at de kan hjælpe virksomhedens videreudvikling.

Netværkslederskab som konkurrenceparameter
Danske virksomheder fungerer i dag som one-man-bands, hvor de i fremtiden skal indgå i et symfoniorkester med måske 50 eller 100 musikere, der er ”verdensmestre” i at spille violin, cello eller klarinet. Orkesteret kan ikke spille uden en dirigent, der har overblikket og sikrer, at alle de enkelte musikeres bidrag tilsammen skaber en uforlignelig musikoplevelse. Danske virksomheder skal indtage dirigentrollen eller netværkslederskabet og skabe sammenhængende værdikædenetværk. Det skal vi fordi, det har vi historisk set været gode til.

Vi skal tilbage til de gamle dyder, hvor vi var en handelsnation og forstod at iscenesætte og orkestrere. Det kunne vi dengang – og det skal vi kunne igen. Vi er en lille nation, der mestrer relativt mange sprog og er vant til, at vi bliver nødt til at begå os som købmænd i den store verden. Vores talent- og vidensforspring bliver mindre, men vi mener, vi har et unikt emotionelt overskud, og at der lige nu på globaliseringens udviklingskurve er en timing, der gør det muligt for os at sætte os på præcis den kompetence, der hedder styring af globale forsyningskæder.

Tag styringen
De danske virksomheder er nødt til at tage den større grad af globalisering alvorligt og ikke kun fokusere på at reducere omkostninger. Vi bliver udsat for en konkurrence, som vi ikke har set før. Vi kan ikke tillade os at undlade aktivt at påvirke den forsyningskæde, som vi er en del af. Det vigtigste fremadrettede aktiv, eller den vigtigste værdi dansk erhvervsliv besidder, er vores evne til at udvikle vores forsyningskæde.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere