07.01.2013  |  Strategi & ledelse

Indspark: Indspark: Er outsourcing stadig den rigtige løsning?

Indhold fra partner Hvad er dette?

Danske virksomheder har fortsat fart på outsourcing, men der sker en modning i retning af andre drivkræfter end blot cost. Næste mål skal være mere synkronisering mellem sourcing- og forretningsstrategi.

Danske virksomheder har traditionelt outsourcet opgaver til andre lande for at forbedre konkurrenceevnen. Eksempelvis har man sparet lønomkostninger og undgået dyre investeringer i Danmark, og udflytningen har omfattet it, produktion og i visse tilfælde også administration. Den økonomiske krise har gennem de seneste år øget fokus på sådanne omkostningsreduktioner, og har været med til at legitimere udflytningen og sat yderligere skub i den.

Dette er senest blevet bekræftet i en undersøgelse foretaget af KPMG, hvor 72 pct. af de adspurgte virksomheder angav omkostningsbesparelser som den primære årsag til at outsource forskellige it -funktioner.

Kun få trækker hjem igen
Men der er også en bagside af medaljen. Øget outsourcing fører nemlig til tab af kompetencer hos den virksomhed, der flytter sine opgaver til udlandet og skaber potentiel afhængighed af leverandøren. Dertil kommer, at lønniveauet er stigende i de lande, som hidtil har været mest benyttet af danske virksomheder, og at der samtidig synes at indfinde sig en vis stagnation af lønudviklingen hos blandt andet it-ansatte i Danmark.

Derfor kan det måske være logisk at spørge om dele af de aktiviteter, der gennem de seneste år er blevet flyttet til udlandet, måske bliver trukket tilbage til Danmark igen?

KPMG's undersøgelse viser dog, at der ikke er noget der umiddelbart tyder på, at virksomhederne går med overvejelser om at flytte outsourcede opgaver hjem igen. Således svarer flere end 30 procent, at de tværtimod planlægger at øge deres brug af outsourcing, mens blot omkring fem procent overvejer at hjemtage udvalgte opgaver. Samtidig udtrykker virksomhederne over en bred kam tilfredshed med de leverandører, som de har outsourcet opgaverne til.

Mere end blot besparelser
Blandt de største virksomheder ses it som en katalysator til forandringer og vækst i virksomheden, og derfor jagter de mest progressive virksomheder mere end bare omkostningsreduktioner, når de indgår aftaler om outsourcing.

De arbejder med at finde den bedste måde at opfylde forretningsmæssige og strategiske behov, selvom det kan betyde, at virksomheden bliver nødt til at give slip på kravet om "fuld kontrol i alle led", og i visse tilfælde endda gøre op med eksisterende tekniske og organisatoriske strukturer.

Der synes desuden, at være en stigende accept af, at processer og teknologi placeres og konsolideres hos relativt få, store leverandører, hvis man skal have det optimale ud af sin outsourcing.

Men uanset om danske virksomheder vælger at opbygge deres egne kompetencer eller outsourcing, findes der et grundlæggende behov for at synkronisere med de forretningsmæssige strategier. Nå det er på plads, kan virksomheden beslutte den rette sourcing strategi.   

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere