08.10.2012  |  Strategi & ledelse

Indspark: Indspark: Er innovative B&O også ansvarlige? Bedøm selv

En kritisk gennemgang af B&O’s CSR-kommunikation afslører store huller. Transparensen og dokumentationen er begrænset – for øvrigt på linje med ”kollegaen” Apple.

B&O er et fantastisk godt dansk produkt med, efter min mening, store vækstpotentialer. De har netop lanceret en ny, innovativ højtaler i et lækkert design. Jeg sammenligner deres supply chain lidt med Apples, idet de jo har det tilfælles, at de begge er ”elektronik” eller gadget virksomheder. Apple har haft store udfordringer med at forklare forbrugerne at de, foruden at have et godt produkt, også er en ansvarlig virksomhed. Derfor er jeg nysgerrig efter at finde ud af, hvad B&O reelt gør, for at fremstå som ansvarlige, især i deres supply chain.

Min første udfordring var at finde ind til deres CSR Policy og CSR rapport for 2011. Jeg ”googlede” det og fandt det, men ellers kan man også finde det ved at bruge søgeknappen på deres hjemmeside.

Deres mål er i CSR politikken beskrevet som: ”We want to create sustainable products seen in a life-cycle perspective and thus take active co-responsibility for the society we are a part of.”
Oversat til dansk betyder det, at de vedkender sig et ansvar for samfundet, men at deres produkters påvirkning skal ses i en større kontekst, nemlig produktets livscyklus. Et super godt udgangspunkt.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Miljøpåvirkning af hele B&O
Jeg har derfor en klar forventning om, at jeg i CSR rapporten vil kunne se en afrapportering på tre faktorer. Hvad sker der, når produktet bliver designet, hvad sker der når produktet bliver fremstillet, og hvad sker der, når produktet bliver taget med hjem, og det bliver taget i brug. Men også, at jeg kan se en samlet påvirkning for hele B&O. Det stiller store krav til transparens i forsyningskæden, herunder samarbejdet med leverandørerne.

I CSR årsrapporten kan jeg se, at B&O har reduceret deres forbrug af naturgas og elektricitet med 10 procent, og at de har sat deres recirkulering op med 6 procent i deres egen produktion. Det er sikkert fine tal, det skal jeg ikke kunne vurdere. Men det, jeg er interesseret i som forbruger, er primært, om de har nedsat deres samlede påvirkning på miljøet. Og dette nøgletal har jeg svært ved at finde. Herudover er det svært at se deres ”manfacturing footprint”. Udtrykt i hvor meget af deres ”spend”, der ligger eksternt hos eksterne leverandører, og hvor meget de reelt set selv producerer internt. Derfor kan det også være svært at afgøre, om de initiativer, de har igangsat, reelt set er med til at skabe en forandring, eller blot er ”must haves”, altså en form for ”green-washing”.

Bag om skribenten

Alis Sindbjerg Hemmingsen har 15 års erfaring med Procurement fra store virksomheder som Lego, Grundfos, Danfoss og senest Odense Universitetshospital.

I dag driver hun virksomheden Responsible Procurement, en global konsulentvirksomhed med fokus på Responsible Procurement Management.

Læs mere om virksomheden.

Krav til leverandører
En af de ting jeg er særligt interesseret i er, at finde ud af er om de har formuleret nogle krav til deres leverandører, for eksempel i form af en Code of Conduct. Jeg kan af rapporten se, at de arbejder med en Code of Conduct, men den er ikke tilgængelig på hjemmesiden. Så hvis jeg var en potentiel leverandør (eller nuværende) til B&O, ville jeg ikke være i stand til at gennemskue de krav, virksomheden stiller til deres underleverandører. Som forbruger kan jeg heller ikke se hvilke krav, de stiller, og om det reelt set er nogle krav, jeg kan identificere mig med. Og et brand skal som udgangspunkt have et ”stand”, det er med til at gøre brandet unikt. Det gælder også i supply chain.

En af de ting de til gengæld skriver om i deres årsrapport er, at de i 2012/2013 vil ud og auditere deres leverandører. De skriver: ”All new suppliers in high-risk countries, e.g. Southeast Asia and Eastern Europe will be audited”. Men hvad ved vi om deres nuværende leverandører? Apple har, i lighed med Nike, Adidas og Puma offentliggjort deres produktionssteder. Netop for at udvise transparens, altså ”vi har ikke noget at skjule”. Måske B&O skulle følge trop. Med mindre de har noget at skjule.

B&O’s CSR halter
B&O bør samlet set styrke deres ansvarlige indsats i deres supply chain ved at have større fokus på deres kommunikation og deres samlede miljøpåvirkning. Endvidere tror jeg, at virksomheden vil have gavn af at koble forretnings-, indkøbs- og CSR-strategi i et samlet mål, så det i højere grad bliver ”responsible practice”. Det kan være med til at sikre virksomhedens brandværdi, styrke innovationen og gøre produktionen mere effektiv.

Mere fra Alis

Alis Hemmingsen

Owner Collaboration Growers

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere