Indiske outsourcere vender opmærksomheden mod det europæiske marked

I takt med USA's svære økonomiske nedgang vrimler indiske outsourcere til Europa, viser en ny rapport fra Forrester Research, der dog også peger på, at outsourcerne har svære vilkår i Europa.

27.11.2009

SCM.dk

De indiske virksomheder er oppe imod både en generel europæisk modvilje mod outsourcing og en præference for udbydere med en stærk tilstedeværelse i Europa, skriver epn.dk. Ifølge Sudin Apte, som er chef-analytiker ved Forrester, forstår de indiske virksomheder ikke de kulturelle nuancer, der har betydning, når man skal gøre forretninger i Europa, hvor virksomhederne for eksempel ikke kan lide at blive presset til at udvide samarbejdet med en ny partner for hurtigt.
”I modsætning til de multinationale virksomheder, der udbyder en lang række tjenester i Europa, er de indiske virksomheder, der har etableret sig i Europa, typisk fokuserede på lidt færre tjenester. Indiske virksomheder forsøger derudover som regel at nå ud til hele Europa via nogle få locations, mens de fleste multinationale virksomheder er fysisk til stede i mange europæiske lande”, siger Sudin Apte.
De indiske outsourcere opnåede en europæisk omsætning på knap 72 milliarder kroner i det indiske finansielle år, der endte 31. marts 2009, og heraf kom omkring 46 milliarder fra Storbritannien og knap 11 milliarder fra Tyskland, viser rapporten fra Forrester Research. Dette udgør dog kun en lille procentdel af tjeneste-markedet i Europa i samme periode, understreger Sudin Apte. Ifølge Siddharth Pai, som er partner ved det Houston-baserede konsulentfirma Technology Partners International, der fokuserer på outsourcing, mangler de indiske outsourcere at finde en forretningsmodel, som kan sikre ekspansion i Europa.
”Indiske outsourcere er stadig ret fokuserede på at sælge Indien som en billig off-shore location. De er betænkelige ved tanken om at ansætte folk og udvide i Europa, eftersom det ville sænke deres profitmargen. Indiske outsourcere bliver nødt til at udvikle sig til at være globale virksomheder med styring og levering fra flere steder i hele verden, i stedet for kun at fokusere på levering fra Indien”, siger Siddhart Pai.
-JR

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.04.2024SCM.dk

Krisen i Mellemøsten truer sikkerheden på vitale handelsruter

16.04.2024SCM.dk

Sjælland får nyt sorteringsanlæg til plastaffald

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

09.04.2024SCM.dk

Alle ledelsesstandarder har fået klimakrav

08.04.2024SCM.dk

Store virksomheders rapportering er godt på vej til CSRD

05.04.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle