26.01.2015  |  Strategi & ledelse

Indspark: Indblik i udenlandske handels-virksomheders succes: Kan du bruge det i Danmark?

Indhold fra partner Hvad er dette?

Per Steen Jensen, CEO i ADDvision, giver et indblik i de fem best practices i lagerstyring, der hjælper store virksomheder med at opnå topresultater, og viser dernæst, hvordan de kan anvendes af danske SMV’er.

I en rapport fra august 2014 - udgivet af Aberdeen Group, der researcher supply chain management - er der kommet fem best practices frem i lagerstyringen lige nu. 151 store udenlandske virksomheder, der er langt fremme på SCM, er blevet undersøgt for at se, hvordan de bedste virksomheder prioriterer.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

De bedste 20 % til SCM udmærker sig ved at:

  • Have en gennemsnitlig kundetilfredshed på 97 %, hvor resten ligger på gennemsnitligt 84 %.
  • Have en Cash Conversion Cycle (hvor hurtigt varer omsættes) på under 30 dage, mens resten lå på gennemsnitlig 59 dage.
  • Samlede logistik-omkostninger i procent af indtjeningen lå på 12 %, hvor resten lå på 25 %.
  • Deres gennemsnitlige forecast-præcision på produktfamilie-niveau lå på 85 %.

Undersøgelsen er amerikansk, og anbefalingerne er også rettet til store udenlandske virksomheder. Men hvad med små og mellemstore virksomheder i Danmark? Kan vi lære noget, lade os inspirere – bør vi måske straks implementere anbefalingerne i virksomheden?

Læs også: Optimering af lagerstyring har hurtig bundlinje-effekt

Jeg gennemgår nedenfor først de fem best practices, der hjælper store virksomheder med at opnå topresultater - og kommenterer dernæst på brugbarheden i danske SMV’er.

Fem best practices

1. Vurdér leveringskæden begge veje igennem for at finde muligheder for at øge fortjenesten:
?a. Fokus på at vurdere den strategiske kapacitet i egen virksomhed og udpege områder, der skal fungere på en ny måde for at leve op til kravene. Samme øvelse gennemføres for leverandørerne i ens kæde.

2. Tag hensyn til efterspørgselskravene fra starten. Opgaven visualiseres som ”levér varen til kunden næste dag, uanset hvor i f.eks. Europa/Nordamerika, de bor – eller risikér at miste ordren”:
a. Fokus på gennemsigtighed og forecast: De bedste virksomheder har en meget gennemsigtig proces, hvor alle – kunder, partnere, forhandlere, leverandører i alle led - tydeligt kan se, om en vare er tilgængelig, og hvordan den sendes videre. Det er 67 % mere sandsynligt, at de bedste virksomheder har denne gennemsigtighed, end de mindre dygtige. Det er 83 % mere sandsynligt, at de bedste virksomheder bruger nøgletal for produkter/kunder til deres forecasts, og de er langt bedre til forecasts end deres konkurrenter.

3. Gentænk og omdan din forsyningskæde både for B2C og B2B, så den er designet til at opfylde behovene fra alle parter:
a. Fokus på hvordan forsyningskæden skal fungere i fremtiden for bedst mulig at passe til kapaciteten og efterspørgselskravene, der allerede er identificeret. Kig på delleveringer, pluk, fragt, processer og flows. Kig på begrænsninger og stresspunkter i forhold til den hurtige leveringsproces.

4. Kombinér efterspørgselsprocessen med integrerede systemer:
a. Fokus på at linke alle interne og eksterne systemer for at forbedre logistikfunktionaliteten og imødekomme sammensmeltningen af B2B- og B2C-forretningerne på en profitabel måde. Alle punkter i forsyningskæden skal være repræsenteret i et helhedssystem. Også fokus på at kunne splitte/samle ordrer og styre hastigheden og omkostningerne i processen, så f.eks. flere underleverandører kan dellevere til enkelt ordrer, hvorefter den samles i transit – eller at underleverandører leverer direkte til kunden. Fokus på kundeoplevelsen, så slutkunden blot oplever en hurtig, smart og enkel købsproces med god kommunikation og et elegant interface uagtet kompleksiteten i de processer, der ligger til grund for, at oplevelsen lykkes.

5. Vær forberedt på at forbedre hele tiden i fremtiden:
a. Du skal hele tiden forbedre dig. Mål på alt, mål hver dag og over perioder. Kig på omkostninger, kundetilfredshed, hastighed i processerne, og brug resultaterne til at videreudvikle dine processer og systemer.

Kilde: Aberdeen Groups rapport Answering the Call: 5 best Practice Steps for B2C and B2B Convergence

Brugbarheden i danske SMV’er
Arbejder du med lagerstyring, eller leder du en handelsvirksomhed, skal du vide, at lagerstyringen nu er alfa og omega i forhold til at imødegå markedets største nye udfordring. Det er det bedste sted at sætte ind, hvis du vil øge bundlinjen. Og det er krævende nødvendigt at have styr på disciplinen, hvis du ønsker virksomhedens fremtidige overlevelse.

Selv en lille dansk virksomhed kan tage alle de fem best practices til sig – det er en meget praktisk anvendelig oversigt. Kompleksitetsniveauet for hvert område vil nok være lavere i en lille virksomhed end i en stor, men det er helt klart en god måde at tænke på. Og gør det, for konkurrenceparametrene har ændret sig markant.

Største konkurrenceparameter? Hav varen på lager!
B2C- og B2B-markederne er fuldstændig vendt, også i Danmark. Det skal du erkende, uanset hvilken størrelse handelsvirksomhed, du er.

Kunderne scanner aktivt nettet for at finde de varer, de vil have, søger produktinfo mv, og de handler på kryds og tværs af landegrænser og forretningsdefinitioner.

Især utålmodigheden hos kunderne påvirker handelen. Selv om mange ser efter lave priser, er den største konkurrenceparameter at have varen på lager. Kunderne finder det salgssted, der kan levere varen med det samme – forhandler, outlet med bredt vareudvalg eller, stadigt hyppigere: direkte hos producenten. Med hård konkurrence på fragtmarkedet og meget lave fragtpriser kan stort set alle tilbyde at levere fra dag til dag. Hvis de vil, og hvis de har styr på lageret.

Måske tror du, at det mudrer samarbejdet mellem producent, distributør og forhandlere med fysiske og online butikker? Vi ser mere, at det skaber mulighed for nye markeder.

Tag f.eks. Adax, der designer og producerer lækre tasker, som forhandles i 11 europæiske lande. Dog ikke i Frankrig, og en fransk kvinde havde netop besluttet sig for, at det skulle være DEN taske og ingen andre. Så hun køber den direkte hos Adax på deres egen webshop – alene på grund af tilgængeligheden.

Det tager jo ikke brødet ud af munden på Adax’ samarbejdspartnere, tværtimod åbner det op for et marked i et nyt land. Og måske kan eksisterende butikskæder endda byde ind på at etablere forhandlernetværket i Frankrig.

Tjek på lagerstyringen lader dig erobre nye eksportmarkeder
Derfor er virksomhederne nødt til at anskue handelsrelationerne anderledes end før. Det er ved at være slut med at definere sig selv som enten B2B eller B2C. I fremtiden bliver man B2E - Business To Everyone.

Forvent at din webshop lukker op for nye markeder. Sørg for at shoppen og de bagvedliggende systemer kan håndtere det med f.eks. evnen til at analysere kundeadfærd, trafik og produktforespørgsler, og pluk af mange små ordrer. Og brug absolut gerne disse fem best practices til at komme i gang.

Mere fra ADDvision a/s

ADDvision a/s

www.addvision.dk

En stærk sparringspartner og totalleverandør når det gælder optimering og WMS-løsninger til Microsoft Dynamics 365 Business Central, Dynamics NAV & C5. Vores erfaring har givet os en særdeles dyb indsigt i virksomheders problemstillinger, når det drejer sig om økonomi- og virksomhedsstyring. Desuden har vi specialiseret os i online WMS- og…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere