IMO

Branchenyt

Udmattede søfolk kræver status som nøglemedarbejdere

Siden corona fik lande til at lukke deres grænser og bede rejsende gå i karantæne, har rederier haft svært ved at afløse deres søfolk. Nu råber både FN, IMO og fagforeninger statsledere op: ”Giv dem særstatus, så de kan komme hjem!”

Strategi & ledelse

Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner

IMO’s mål om at halvere shippingsektorens CO2-udledning i 2050 vil kræve investeringer på mellem 50 og 70 mia. dollars om året i 20 år, eller i alt op i nærheden af 10 billioner kroner. Det viser en analyse bestilt af den danskledede Getting to Zero Coalition.

Branchenyt

Banker tilslutter sig principper, der skal styrke shippingens klimaindsats

En gruppe på 11 banker, deriblandt Danske Bank, har indtil tilsluttet sig de såkaldte Poseidon-principper, der skal sikre, at bankerne ser på rederiernes klimaovervejelser, når de skal beslutte sig for at give lån.

Branchenyt

Shippingindustrien er slet ikke klar til de kommende svovlkrav

Den 1. januar 2020 træder de nye krav om indholdet af svovl i maritimt brændstof i kraft, men industrien er langt fra klar til skiftet, lyder det fra eksperter. Danmark skal teste drone fra EU i kampen mod svovlforureningen.

Branchenyt

IMO vil styrke kvinderne

Den internationale maritime organisation, IMO, vil bruge den årlige World Maritime Day til at fremme ligestillingen blandt kønnene i industrien. Flere kvinder i sektoren vil føre til øget vækst og udvikling, og fastholde kursen mod en mere bæredygtig shippingbranche, lyder det.

Branchenyt

IMO klar med ny klimaaftale for fremtidens skibsfart

FN’s søfartsorganisation, IMO, indgår ny aftale, der skal nedbringe udledningen af drivhusgasser fra skibsfart. Målet er, at forureningen skal reduceres med mindst 50 procent i 2050 sammenlignet med 2008. Der er dog ikke udelt begejstring for målsætningen.

Branchenyt

International shipping til G20-lande: Hold søvejene åbne

I fællesskab opfordrer søfartsorganisationerne ICS og IAPH topledere fra G20-lande til i fællesskab at sørge for at holde de globale vandveje stabile. Danske Rederier bakker op.

Branchenyt

Shippingindustrien skal øge ambitionerne, hvis IMO’s klimamål skal opnås

En ny rapport fra CDP peger på, at der er en risiko for, at shippingindustrien ikke kommer til at leve op til IMO's klimamål for 2050, hvis ikke de store virksomheder intensiverer deres indsats. Mærsk fremhæves som førende, men hele sektoren skal løfte niveauet.

Branchenyt

Europæiske lande vil sætte fart på skibsfartens CO2-reduktion

Skibsfartens udledningen af CO2 skal gerne være reduceret med 40 procent i 2030. Derfor har først Frankrig og siden Danmark, Tyskland og Spanien i fællesskab udarbejdet forslag til, hvordan det kan gøres.

Strategi & ledelse

Mærsk Tankers sætter ambitiøse CO2-mål

Tankskibsrederiet Mærsk Tankers er på vej mod en skarp reduktion af CO2-udslippet, et godt stykke foran IMO's målsætninger. Det er en del af en ny strategi for det privatejede firma, der vil have hele industrien med, for både miljøet og investorernes skyld.

Strategi & ledelse

IMO vil reducere drivhusgasser hurtigere

Den internationale maritime organisation presser på for at bekæmpe kulstof-udslippet fra skibe. IMO indsætter en ekstraordinær arbejdsgruppe og udvikler et ”lige til tiden”-koncept.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere