I seng med fjenden
Store internationale kopiprinter-producenter har ingen betænkeligheder ved at outsource dele af forsyningskæden til samme logistikvirksomhed DSV. Tværtimod ser de det som en fordel at være under samme tag - og en nødvendighed på et stadigt mere aggressivt marked.
Af Kirsten Gregers Jørgensen
De tider er forbi, hvor virksomhederne holdt alle kort tæt ind til kroppen, førend en vare havnede hos en slutbruger. Tværtimod bliver det stadig mere normalt at outsource aktiviteter i forsyningskæden til tredjeparts-logistikvirksomheder (3PL), som har specialiseret sig i at håndtere branchespecifikke produkter. Så selv om man er hårde konkurrenter på markedet, kan der være mange penge at spare ved at bruge den samme leverandør. Tre producenter af multifunktionelle kopiprintere samlet under samme tag giver derfor synergi frem for inerti, mener både Canon, Xerox og Océ, der alle har valgt DSV som logistikleverandør. DSV håndterer alt fra slutmontage, teknisk support og levering til opsætning af kopiprinterne.
Vi sparer både tid og penge på at have det hele samlet ét sted. De er jo meget strikse med ikke at blande os kunder sammen, så det støder mig ikke, at der står en Xerox eller Canon maskine ved siden af. Jeg ser det kun som en fordel, at det er de samme mennesker, som har med maskinerne at gøre også for vores slutkunde, siger Alan Witt, nordisk logistik manager Océ.
Han bakkes op af Canons nordiske supply chain manager, Ida Schulerud, der valgte DSV som logistikleverandør i 2005, netop fordi de havde specialiseret sig i kopiprinterbranchen.
Vi tror, det er bedre at samle flere af konkurrenterne, fordi det giver synergi, som kan udnyttes til alles bedste. DSV kan gøre det mere effektivt og professionelt, end vi selv kan, og derudover er det også bedre for miljøet at optimere køreturene. Så vi får en bedre udnyttelse af både mennesker og systemer, og det kommer alle til gode, siger Ida Schulerud.
Mere åbenhed
Også nordisk logistik manager fra Xerox Brian Willum ser fordele ved samarbejdet. Han oplever, at åbenhed har erstattet lukkethed i forhold til konkurrenter inden for det seneste årti.
Havde du spurgt for ti år siden, havde vi nok sagt nej. Dengang havde vi hver vores lagerhal, og ingen fik lov til at gå igennem af frygt for konkurrence. Men vi kan jo alligevel ikke bruge hinandens oplysninger om, hvad der står på lageret til noget, og desuden går der jo DSV folk med rundt, når man er på lageret. Med det marked vi er i, er det simpelthen nødvendigt at have den bedste service til den lavest mulige pris for at være konkurrencedygtige, for produkterne bliver billigere og billigere, siger Brian Willum.
Dyre skifteomkostninger
Når man lukker leverandørerne inden for ved at outsource afgørende faktorer som for eksempel distribution og teknisk support, er man naturligvis afhængig af en fælles indsats og prioritering, forklarer Ida Schulerud.
Men selv om kopiprinterproducenterne udelukkende ser fordele ved et tæt samarbejde med en logistikvirksomhed, kan det også være en ulempe at være så afhængig af én leverandør.
Det kan selvfølgelig udvikle sig til et monopol, når vi alle bruger samme leverandør som nu, så vi stiller krav til, at leverandøren er konkurrencedygtig, siger Ida Schulerud.
Alan Witt fra Océ supplerer:
Vores skifteomkostninger er høje, så det er selvfølgelig til deres fordel, hvis vi vil skifte til en anden leverandør. Men omvendt lægger man også mange penge som kunde, så det er selvfølgelig også i leverandørens interesse at holde på kunden.