04.08.2020  |  Strategi & ledelse

Indspark: Hvorfor og hvordan skal man rykke supply chain ind i bestyrelseslokalet?

Vi lever i en verden, hvor kunderne ikke længere er imponeret over to-dages levering. Faktisk er det nu det længste, kunderne er villige til at vente. Man kan sige, at denne "Amazon-effekt" har nulstillet overliggeren for måden, hvorpå man skal kunne eksekvere, når man gerne vil drive forretning.

Hvis ikke man allerede har gjort det, så er det nu, at man skal gentænke den måde, man driver forretning på. Man skal perfektionere, hvordan man får produkter og services til det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Ellers risikerer man at miste kunder til hurtigere konkurrenter.

Og hvis du som læser nu sidder og tænker, at: ”det er ikke det miljøvi opererer i”, så vil jeg sigeTænk over hvordan ”amazon-effekten” påvirker jeres supply chain. For ”Amazon effekt” er også en måde at sige, at industrier bliver til arenaer – og hvordan håndterer man den dimension helt ud i virksomhedens supply chain?

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Supply chain handler ikke kun om potentiale; det er her gummiet så at sige rammer vejen.

Forstå hvad supply chain er
Supply chain bliver tit misforstået. Mange tror fejlagtigt, at supply chain er den logistikfunktion, der flytter varerne fra A til B. Men funktionen har i høj grad flyttet sig til at være en, der arbejder med end-to-end værdikæden, som man kalder det. Og hvad betyder det i praksis? Det handler om at anlægge et helhedssyn på materiale- og informationsstrømme både i den enkelte virksomhed, men også imellem virksomheder. Det kan også være af mere strategisk karakter: hvor lægger man lagre, produktionssteder, strategisk sourcing (indkøb) samt integration af produktudvikling, forsyningskæde og salg?

At arbejde med virksomhedens supply chain handler om de strategiske, taktiske og driftsmæssige elementer, som giver virksomheden muligheden for at skabe konkurrencefordele. Til marginalt højere omkostninger.

En supply chain er som oftest også lidt organisatorisk besværlig, fordi den er er kompleks. Den er meget silotænkende, og så er den af natur ikke sådan en, man forandrer fra den ene dag til den anden. Hvis man kigger på en traditionel produktionsvirksomhed, kontrollerer den måske 20 procent selv. Resten er eksterne leverandører eller enheder, man har outsourcet dele af sin supply chain til. Supply chain folket arbejder døgnet rundt og kan blive påvirket af leverandørsvigt, naturkatastrofer og dårlige distributionskanaler. Supply chain handler ikke kun om potentiale; det er her gummiet så at sige rammer vejen. Det handler i høj grad om ubarmhjertig udførelse, ensartet ydelse og en evne til at jonglere tusinder af komplekse og konstant skiftende detaljer for at give kundeglæde.

Hvordan får man supply chain ind i bestyrelsen?
For at få indfriet det fulde potentiale af supply chain er det vigtigt, at topledelsen erkender den strategiske vigtighed af supply chain området. Supply chain initiativer kan således bidrage til, eller kan ligefrem være et decideret konkurrenceparameter for virksomheden. Supply chain skal arbejde med tiltag, der både kan forbedre virksomhedens toplinje (omsætning) og virksomhedens bundlinje (omkostningsreduktion). Kunne man som virksomhedsleder forestille sig, at man ikke havde en supply chain, når man gik ind på nye markeder? Nej vel. Det samme gælder for reduktion af lagerbindinger. Det er jo ikke kun en øvelse for supply chain men berører hele forretningen.

For at gøre en reel forskel skal bestyrelsen forstå supply chain. Det handler for eksempel om at omsætte strategiske afvejninger til forsyningskædekrav og mål. På samme måde kan mere taktiske bestyrelsesbeslutninger, såsom om man skal godkende en vigtig aftale, der kræver potentielt risikable beslutninger om sikring af komponenter eller leverandørkapacitet, ikke gennemføres uden støtte fra supply chain.

Om skribenten

Alis Sindbjerg Hemmingsen er bestyrelsesaktiv, særligt indenfor produktionsvirksomheder. Hun vil i den forbindelse gerne sikre, at Supply Chain får den rigtige opmærksomhed i bestyrelseslokalet. Hun er uddannet MBA og har arbejdet med supply chain i en række virksomheder og i eget SCM-selskab i 25 år.

Supply Chain skal skabe og evaluere de relevante scenarier for investeringer og fleksibilitet, mens bestyrelsen i sidste ende træffer den endelige beslutning. På et mere operationelt niveau skal bestyrelsen være opmærksom på potentielle konflikter mellem salg og operations, der kræver svar, hvis det ikke løses på de lavere niveauer i organisationen.

Hos alt for mange virksomheder beder topledelsen dog stadigvæk supply chain teamet om blot at reducere omkostningerne eller bebrejder dem for en forpasset forsendelse, sene leverancer og ulykkelige kunder. Hvad kan supply chain ledere gøre for at overvinde disse misopfattelser og bringe supply chain på bestyrelsens dagsorden?

Sådan bidrager du  
Når man er på i bestyrelseslokalet, skal man huske:

  • At positionere sig som en forretningspartner, der kan belyse de kommercielle problemstillinger og krav.
  • Sørge for ikke kun at tale om besparelser, men også sørge for at italesætte kravet om at supply chain strategien skal tilrettelægges således, at den driver væksten.
  • Oversætte supply chain performance til finansielle mål, så det er gennemsigtigt, hvad supply chain bidrager med.
  • Bringe supply chain innovation ind i bestyrelseslokalet.
  • Supply chain lederen skal tale forretningssproget. Vedkommende skal kunne forklare den værdi supply chain bidrager med i generelle forretningsmæssige terminologier. Her handler det også om ikke at være for detaljeret (og nørdet) men at kunne forklare de tradeoffs, man vil skulle tage for at opnå en given forretningsmæssig problemstilling.

Sådan bidrager bestyrelsen

  • Sørg for at have en bestyrelsesprofil der forstår det, der driver omkostningerne i forsyningskæden.
  • Sørg for at diskutere supply chain problemstillinger og muligheder, der både rammer top- og bundlinje.
  • Stil spørgsmål ved hvorvidt supply chain strategien og kapaciteterne er i balance med forretningsstrategien.
  • Sørg for at supply chain strategien er formuleret således, at den er let forståelig og i harmoni med den overordnede forretningsmæssige strategi.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere