14.12.2022  |  Lager & distribution

Indspark: Hvordan man går fra at indsamle til at bruge data til at optimere lagerdriften

For logistikvirksomheder kan det være svært at omdanne data til information. McKinsey-undersøgelser viser, at virksomheder, der udnytter kraften i deres data, vil positionere sig selv til at vokse mere effektivt og kan opleve øgede avancer med 60 %.

Kan du forestille dig, at der er omkring 99.000 Google-søgninger hvert sekund? Størstedelen af ​​verdens data er blevet skabt i løbet af de sidste to år. I mellemtiden vil maskingenererede data udgøre 40 % af al internetdata i 2022. Men virksomheder behøver ikke kun at generere data. De skal også analysere, fortolke og bruge det som beslutningsgrundlag. Først da kan de bruge dataene til markant at optimere lagerdriften.

For logistikvirksomheder kan det være svært at omdanne data til information. McKinsey-undersøgelser viser, at virksomheder, der udnytter kraften i deres data, vil positionere sig selv til at vokse mere effektivt og kan opleve øgede avancer med 60 %. Den virkelige magt ligger ikke i at indsamle data, men i at forstå informationen og træffe informerede beslutninger baseret på dem.

Men hvad er forskellen, og hvordan går man fra fundraising til beslutningstagning?

Data: Saml og kombiner

"Det er en stor fejltagelse at teoretisere, før du har dataene" - erklæring sherlock holmes

Fra A Scandal in Bohemia af Arthur Conan Doyle.

I lagring kommer data på mange måder. Lagerautomatiseringens ydeevne såvel som medarbejdernes ydeevne måles konstant, maskinens nedetid/nedetid rapporteres og omkostningsoplysninger beregnes, for at nævne nogle få. De fleste forretningssystemer, WMS, WCS og tidsregistreringssystemer har deres egen rapporteringsfunktion. Men for at undgå "datasiloer" og skabe et komplet og realistisk billede af den samlede forretning, skal alle tal samles i ét system.

Analyse: Indsaml intelligens

Et system, der tager hånd om helheden, giver intelligens, der sparer driftstimer, øger ydelsen og maksimerer udnyttelsen af ​​både udstyr og personale. Analytics gør det muligt at forstå datastrømme og give ny indsigt om din virksomhed, dine markeder og forbrugeradfærd. Dette giver dig igen mulighed for at lave bedre prognoser om fremtiden, men også at identificere grundlæggende årsager til visse begivenheder, f.eks. en pludselig stigning i efterspørgslen. Det kan give vigtig indsigt i faktorer, der påvirker markedet og danner grundlag for databaserede beslutninger.

Beslutning: Brug data til at optimere lagerdriften

Generelt er business intelligence et tilbageblik for at se, hvad der skete før. Forudsigende analyser og beslutningsstøtte går ud over disse bagudskuende synspunkter og bruger data til at se fremad og fortælle, hvad der vil ske i fremtiden. Intelligente softwaresystemer understøtter beslutningstagere ved at udtrække fakta og mønstre fra data og udnytte disse fakta til at træffe bedre beslutninger. Så beslutninger er ikke udelukkende baseret på intuition, men på faktisk information.

Et eksempel er redPILOTs automatiske allokeringsfunktion. Den tildeler de bedst egnede operatører til hver del af processen. Til dette analyserer den data såsom færdigheder, uddannelse, tilgængelighed og flere andre vigtige faktorer. Systemet hjælper således planlæggere med at opnå en optimeret vagtplan. Derudover advarer redPILOT ikke kun ledere om flaskehalse, men giver også handlemuligheder i den daglige drift. En sådan datadrevet tilgang betyder dog ikke nødvendigvis, at man helt afviser intuition. Planlæggeren kan stadig justere planen manuelt eller ignorere handlingen anbefalet af systemet, fordi han ved, at forstærkninger er på vej. Data vil snarere understøtte intuition, forbedre beslutninger og gøre dem mere gennemsigtige.

I nutidens skiftende miljø kan det gøre hele forskellen at vende det uforudsigelige til det forudsigelige. Derfor indsamler, samler og analyserer mange virksomheder data for at nå bedre beslutninger. Fordi de rigtige data i det rigtige format på den rigtige platform reducerer indsatsen og øger ydeevnen, forretningsværdien og i sidste ende investeringsafkast (ROI).

Læs mere her for at lære, hvordan du kan bruge dine data til at optimere lagerdriften.

Mere fra Kristin

Kristin Näs

Marketing Manager

Trends, demands and sustainability changing logistics and warehouses as we know it. How can companies stay ahead? Kristin writes about the shopping and delivery experience for customers today and tomorrow and explores the role of intelligent automation technologies.  

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere