Hverdagens prognoser

Som fuldgyldigt medlem af en klassisk børnefamilie bosiddende cirka 20 kilometer fra Københavns centrum oplever jeg dagligt, hvorledes gode og dårlige prognoser i høj grad påvirker både effektivitet og trivsel i hverdagen. Det store spørgsmål er, om der slet ikke er nogen lærende effekt hos alle de mennesker og instanser, som i teorien burde arbejde koncentreret med prognoser?

06.01.2009

SCM.dk

Det første og vel nok værste eksempel på elendigt prognosearbejde rammer rigtig mange af os stort set hver eneste morgen. Efter en god og veloverstået weekend starter ugens rotteræs med madpakker og frejdige børn, som er klar til at kaste sig i lag med endnu en lærerig uge. Efter at børnene er sikkert afleveret, rammer prognosekatastrofen som en hammer i samme øjeblik, bilen befinder sig på tilkørslen til motorvejen. Vi holder jo i kø! Og vi er rigtig mange. Med 30 kilometer i timen snegler vi os ind til byen. Nogle morgener bilder jeg mig ind, at jeg har set naboen i køen før. Sommetider er fristelsen til at hilse på kø-kollegaen overhængende, og på en dejlig mandag morgen med masser af overskud kan det da også hurtigt blive til et venligt nik eller to. Vi er vel lidelsesbrødre. Men hvordan i al verdens rigers navn kan det få lov til at ske? Dag efter dag. År efter år. Min påstand er, at man ikke skal have gået mange semestre på en hvilken som helst uddannelsesinstitution, før det relativt enkelt kan regnes ud, dels hvor mange biler som vil befinde sig på vejene, dels hvor meget produktiv arbejdstid som dagligt hældes direkte i kloakken på grund af alle disse bilkøer. Nuvel, motorveje er dyre, men det er medarbejdere også. Og i et samfund med ekstrem lav arbejdsløshed og udsigter til mangel på arbejdskraft på den længere bane ville det da være oplagt at regne lidt på, hvordan det hele kunne gøres lidt bedre, herunder kigge på hvordan vi dagligt misbruger vores tid på noget så tåbeligt som at holde i kø.

Men – vil den skarpe læser nu bemærke, der findes et alternativt i form af den offentlige transport. Det er i og for sig også rigtigt, men det er min påstand, at bilkøernes størrelse viser, at der reelt ikke er tale om et alternativ. Der er utallige eksempler på, at rutenetværket ikke er tænkt ordentligt igennem. Således er den bus, som skulle bringe den håbefulde passager videre efter endt togtur, netop afgået, når man ankommer til stationen. Og det vel at mærke fuldstændig i overensstemmelse med køreplanen. De begrænsede evner i den ædle prognosedisciplin viser sig på mange fronter. Blandt de mere slående er evnen til at forudsige årstidernes kommen og gåen. Hændelser, som ofte medfører svære udfordringer med at holde planen. Nuvel, årstiderne kommer ikke kun bag på den kollektive trafik. Danske bilister har en enestående evne til at glemme, at december måned som regel byder på kulde og frost, hvorfor vinterdæk med fordel kan anvendes. Og dette er som sagt en prognose af mere simpel karakter, som hverken kræver store systemer eller lange uddannelser.

Tilbage til den kollektive trafik. Jeg mener vitterligt, at vi godt kan tillade os at tænke lidt større og gøre det hele lidt bedre. På de strækninger i den kollektive trafik med den største mængde passagerer kunne København og omegn rent faktisk godt tillade sig at agere som en storby. Hvis du har haft fornøjelse af at lade dig transportere med offentlig transport i Paris eller en anden storby, står København tilbage med en del at lære. En tur på tværs af Paris er mangefold hurtigere med metroen, end det nogensinde kan lade sig gøre i bil. Så hvorfor dog ikke lære lidt af de byer, som har en langt større udfordring, end den vi kæmper med i Kongeriget? Når nu Paris kan afstemme udbud og efterspørgsel i den kollektive trafik, så kan vi vel også? Sammenligningen med andre store byer skal også ses i lyset af det påtrængende ønske om at få færre biler i København. Den massive indsats på at få bilerne ud af byen burde ikke få lov til at ske uden en parallel og ligeså massiv indsats på at forbedre den kollektive trafik. Politisk og samfundsøkonomisk burde der være mange indflydelsesrige personer, som kunne se idéen med at optimere den forsyningskæde, som hver dag bringer den arbejdende befolkning frem og tilbage.

Heldigvis er der også eksempler på gode prognoser i hverdagen. Blandt de bedre er den enestående leveringssikkerhed, vi gennem efterhånden mange år har vænnet os til på fødevarer. Man skulle næsten tro, at producenter og leverandører var pålagt en leveringspligt og ikke underlagt de almindelige fri markedskræfter. Ikke overraskende er det uomtvisteligt, at detailhandlen gennem mange år har arbejdet intensivt med at optimere og forfine prognoserne, så de næsten til enhver tid kan imødekomme efterspørgslen. Og dette vel at mærke samtidig med, at lagrene er blevet trimmet og minimeret, da de fri markedskræfter på ingen måde tillader, at der kompenseres for usikre prognoser gennem opbygning af lagre.

Og der er andre eksempler på gode prognoser, som vi mere eller mindre bevidst nyder godt af i hverdagen. Skulle uheldet være ude, og der er brug for en ambulance, er det heldigvis yderst sjældent, at vi som borgere i Danmark oplever, at varen er udsolgt. Selvom der er sket en konsolidering og optimering af landets Falck-stationer, er vi ganske godt forsynet på denne front. Af mere harmløs karakter er den venlige stemme hos TDC, som beredvilligt oplyser os nummeret på den nærmeste bager, eller hvad vi nu har brug for. Vi kender alle den søde musak, som bliver spillet, når ventetiden overstiger nogle sekunder, men jeg tror ingen af os har oplevet en melding om, at vi ikke kan blive betjent i dag på grund af for mange opkald. Falck-reddere og telefonmedarbejdere er gode eksempler på, at det at lave prognoser ikke er en kunstart, men et solidt håndværk, som mange kan mestre, bare de udstyres med de nødvendige redskaber

Afslutningsvis er det på sin plads at fremhæve et enestående eksempel på en prognose, som har slået fuldkommen fejl, men hvor resultatet både har været berigende og innovativt. For hvilken prognose havde forudset, at den 43. amerikanske præsident ville blive sort og født uden en guldske i munden? De færreste er mit gæt. Enestående og befriende at et land med så mange og konservative traditioner og holdninger lader demokratiet udfolde sig og kollektivt søger nye veje.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

24.04.2024SCM.dk

Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle