23.03.2014  |  Lager & distribution

Indspark: Har du talt med din netværksstruktur for nylig?

Indhold fra partner Hvad er dette?

Optimering af lager-, produktions- og distributionsstrukturen er den næste lavthængende frugt i arbejdet med at optimere forsyningskæden.

Supply chain-funktioner har de sidste mange år fokuseret hårdt på at samarbejde med transportører og leverandørbasen om at levere lavere pris, højere kvalitet og hurtigere leveringer.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det arbejde skal selvfølgelig fortsætte, men ønsker man at hente markante ekstra gevinster, er det naturlige næste skridt at se nærmere på sin egen netværksstruktur forstået som antal og placeringen af lager-, produktions- og distributionslokationer i forhold til kunder og leverandører.

Netværksstrukturen spiller stadig en helt central rolle for værdiskabelsen i forsyningskæden, og den rolle bliver kun større i fremtiden. Just in time forsyningskæder sker kun i en vis udstrækning, fordi der er og altid vil være forskel i takterne på markedet og i forsyningssystemet.

Læs også: 05 hurtige: Optimering af daglige rutiner er nøglen til en effektiv forsyningskæde

Lagernetværket udjævner behov hos kunden, som altid er forskelligt fra udbuddet fra forsyningsnetværket. Men lager-, produktions- og distributionslokationer udgør også en voldsomt stor omkostning for alle forsyningskæder, og det uanset hvor meget lean der er implementeret. Der er derfor stærke forretningsmæssige incitamenter til at analysere på, om din netværksstruktur har de rigtige fysiske tyngdepunkter i forhold til at balancere omkostninger med servicegrader.

En analyse af netværksstrukturen kan give dig svar på følgende typer spørgsmål:

  • Hvor mange lager-, produktions- og distributionslokationer skal du have – og hvor skal de ligge?
  • Hvordan kan leveringstid og servicegrad forbedres eller justeres?
  • Hvilke produkter skal produceres og lagres hvor?
  • Hvilke besparelser kan en centralisering/decentralisering realisere – og hvilken betydning har det for servicegraden?

Læs også: Sådan går det med SCM i 2013

De fleste virksomheder opererer med ét serviceniveau over for alle kunder, og generelt gælder mantraet ”jo hurtigere levering jo bedre”. Hastighed er også et vigtigt parameter for mange kunder, men det er det ikke nødvendigvis for alle kunder.

”Der er derfor stærke forretningsmæssige incitamenter til at analysere på, om din netværksstruktur har de rigtige fysiske tyngdepunkter i forhold til at balancere omkostninger med servicegrader”.

John Carstens

Forskellige kunder har forskellige behov, og det kan åbne op for store besparelser i din forsyningskæde, hvis du begynder at differentiere serviceniveauet efter kundernes reelle behov samtidig med, at netværksstrukturen optimeres. Det kan også åbne for en mere nuanceret prisstruktur og dermed give dig flere kort på hånden i kampen om kunderne. Tre oplagte spørgsmål at reflektere over lyder:

  • Hvilken betydning har leveringstiden for dit salg – er den en væsentlig konkurrenceparameter, der måles i timer?
  • Eller vil dine kunder stadig købe hos dig, selvom du leverer en dag senere?
  • Kan du tilbyde forskellige priser til kunderne afhængig af leveringshastighed og måske leveringshyppighed?

Læs også: Når forsyningskæden hopper af

Mange virksomheder kan hente meget store fordele i form af lavere omkostninger og/eller mere præcise serviceniveauer ved at optimere på, hvor tyngdepunkterne i netværket er placeret. 

Mere fra Langebæk A/S

Langebæk A/S

www.langebaek.com

Langebæk er et supply chain-konsulenthus med stærke operationelle kompetencer. Hos os får du rådgivning om optimalt vareflow i forsyningskæden på alle niveauer og i øjenhøjde. Har I brug for sparring til effektivisering af jeres virksomhed inden for SCM, lagerindretning, produktion, materialeflow, distributionsnetværk og de derti…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere