21.09.2020  |  Innovation

Indspark: GS1-standarder: En vigtig del af kampen mod kopi-varer

Ulovlig handel med kopivarer er et voksende problem, som Patent- og Varemærkestyrelsen netop nu sætter fokus på med kampagnen jegvælgerægte.dk. Og i kampen mod den ulovlige handel er teknologi baseret på GS1-standarder et effektivt våben. ’Standarder kan


Det kan være svært - ja næsten umuligt - at se, at det ikke er den ægte jakke du sidder med i hænderne, men en kopi.  

Og det er et voksende problem, at kriminelle kopierer tøj, medicin, kosmetik, mad og mange andre produkter. Og derfor hilser GS1 Denmark Patent- og Varemærkestyrelsens kampagne jegvælgerægte.dk. velkommen.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Handlen med kopivarer udgør op til 3,3 % af verdenshandlen – det svarer til 86 Storebæltsbroer om året! Og op mod op mod 6,8 % af importen til EU er kopivarer. Det vurderer OECD (Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling) og EUIPO (der administrerer EU's rettigheder for varemærker og designs) i en fælles rapport fra 2019.

EUIPO estimerer desuden, at virksomheder årligt mister direkte salg på det danske marked svarende til ca. 6 mia. kr. og knap 4000 tabte arbejdspladser pga. handlen med kopivarer. Så industrien har brug for effektive værktøjer, der kan komme problemet til livs:

”Et væsentligt led i kampen mod de kriminelle, der snylter på de ordentlige virksomheder, er at udbrede kendskabet til, hvordan man både som forbruger og erhvervsdrivende undgår utilsigtet at krænke andres rettigheder,’ fortsætter Henrik Hyltoft, og fortæller at EuroCommerce arbejder målrettet på at bringe kopivarer på dagsordenen blandt EU’s beslutningstagere. Og et af de effektive værktøjer har et iværksætterteam tæt på Aarhus opfundet. Nemlig softwaren Valify, der kan afsløre forfalskede produkter og parallelimport gennem brug af RFID-teknologi, der bygger på GS1-teknologi.

Fra manuel inspektion til effektiv RFID-tagging

Med softwaren Valify kan man med en RFID-læser i tasken gå gennem en butik og på blot 2 minutter afsløre, om butikken sælger ægte eller falske varer. Kontrolløren får på sin telefon vist hvilke og hvor mange produkter, der findes i butikken. På den måde kan man se, om der er det forventede antal – eller om der har sneget sig forfalskninger eller kopiprodukter ind.

Den løsning forudsætter, at producenten har sat en RFID-tag på sit produkt. I Valify’s løsning gøres hvert produkt 100% unikt og sporbart, fordi taggen både indeholder et unikt GS1-serienummer (EPC) og taggens eget id-nummer. 'Med denne kombination, er det ikke muligt at lave en kopi', siger Karsten Brandt, COO hos Valify.

Hvorfor har iværksætterne besluttet at bygge deres innovative løsning på en standard, der har over 40 år på bagen?

”For det første er det ikke til at komme uden om standarder, hvis du vil handle over landegrænser – og det vil de fleste jo gerne. For det andet bruger de fleste brand-owners allerede GS1-IDnumre (GTIN) på deres produkter i form af stregkoder. Og disse numre kan genbruges til det serienummer, der skal i RFID-taggen. Det kræver altså ikke et systemskifte hos producenten, og det er en vigtig barriere at få fjernet”, vurderer Kasper Kruse, COO hos Valify.

Læs mere om RFID her

Mere fra Malene

Malene Andersen

Content Manager

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere