27.05.2016  |  Produktion

Indspark: Grib nye muligheder midt i transformationen

Indhold fra partner Hvad er dette?

Som ejer, leder eller medarbejder i en produktionsvirksomhed har du formentlig oplevet store forandringer i de senere år. Måske har du oplevet lidt modvind, måske endda decideret orkanstyrke. Hvordan griber man mulighederne midt i denne transformation?

Kunderne, markederne og brancher forandrer sig og stiller nye krav – og nye teknologier ændrer systemer og indarbejdede processer.

Hvordan griber man chancerne midt i denne omvæltning? Kræver det gennemgribende forandringer? Bestemt ikke. Med få justeringer kan man ændre tilgangen til kunderne og skabe ny vækst. Her er mine tre bud på hvordan.

1. Sælg kompetencer, ikke kun produkter
I stedet for at fokusere på produkter alene betaler det sig at indtage en mere serviceorienteret tilgang, hvor man også sælger sine kompetencer. Typisk kan producenter, der integrerer brugbare services i deres samlede ydelser, opleve en gennemsnitlig vækst på 5-10 pct. om året. Det er meget!

Man kan også med fordel binde servicekontrakter til produktsalget, hvilket også vil skabe vækst på alle niveauer i virksomheden. Fordelen ved servicekontrakter er, at de skaber lange kunderelationer, ligesom der er en stærk økonomisk sammenhæng mellem produktion og service. For hvert job man skaber i produktionen, afføder det 2,5 jobs hos underleverandører og serviceudbydere.

En servicekontrakt kan omfatte klassiske services som hjælpematerialer, uddannelse, vedligehold og reparation, men også hjælp til at bortskaffe kundernes produkter, når de skal udskiftes. Mange virksomheder tilbyder det allerede, og kunderne sætter stor pris på, at deres gamle produkter indgår i en bæredygtig genbrugscyklus.

2. Identificer først problemet, derefter løsningen
Inden man rammes af den allestedsnærværende IoT-hype (Internet of Things), er det en øvelse værd at finde ud af, om IoT vil løse de udfordringer, virksomheden har. Jeg er personligt stor fortaler for IoT – men som alle andre teknologier er IoT mest af alt et værktøj, og det er nu engang bedst at finde ud af, hvad der skal repareres, førend man beslutter, hvilket værktøj der skal anvendes.

Helt basalt og lavpraktisk er det en god ide at starte med at skrive ned, hvilken problemstilling der skal løses og derefter kvantificere den. Ni ud af ti gange vil behovet være at ’gøre proces XYZ mere effektivt’ eller ’spare penge’. Ofte kan man komme i mål ved at binde maskine A sammen med maskine B uden, at det er nødvendigt at investere i IoT og en masse nye servere.

Mange producenter finder Smart Manufacturing eller Industri 4.0 lige så effektivt – og væsentlig nemmere at inkorporere end IoT. Smart Manufacturing er en metode til at binde forretning og produktion sammen, så de effektivt deler og udnytter data på tværs af organisationen ved hjælp af sensorer, robotter, big data, controllere og kunstig intelligens. Derfor: Fokuser på problemet før løsningen. Måske ligger den lige for.

3. Hold på medarbejderne
Ser vi 10 år frem vil produktionsvirksomheder komme til at mangle talenter. Dygtige medarbejdere, der kan løse problemer i realtid, og som har færdigheder inden for matematik, teknik, computerteknologi, algoritmer, design og produktionseffektivitet. I takt med at produktudvikling og produktionssystemer bliver mere sammenbundne og produktionscyklusserne kortere, skal medarbejderne have flere kompetencer.

Produktionsindustrien har dog konkrete udfordringer: Der fødes færre børn generelt, og mange unge har en negativ opfattelse af det at arbejde i en produktionsvirksomhed. Derudover mangler de unge færdigheder inden for videnskab, teknologi og matematik.

Men den gode nyhed er, at teknologiske fremskridt går hånd i hånd med uddannelsesmæssige fremskridt. Jo mere vi investerer i ny teknologi, desto mere lærer vi – og jo mere vi lærer, desto mere teknologi skaber vi. Så hold på medarbejderne, uddan dem og gør det udviklingsmæssigt og teknologisk interessant for dem at arbejde med produktion. Selvom teknologier som robotter og kunstig intelligens på sigt vil tranformere virksomhederne, så er det den menneskelige intelligens, der skaber og driver dem. 

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere