26.10.2010  |  Sourcing

Global udvikling kræver global logistik

Virksomheder, som lever af at udvikle, forventer også, at Supply Chain-funktioner kan afvikles på de markeder, hvor produkterne skal produceres. Det siger direktør for New business og udvikling i BB Electronics, Vilhelm Laursen. Den danske elektronikproducent oplever, at asiatiske leverandører er blevet mere professionelle og stiller større krav til kunder og partnere.

Da BB Electronics for mere end 30 år siden blev grundlagt, bestod opgaverne i udelukkende at montere og lodde elektronikkomponenter for andre virksomheder. Siden er firmaet ekspanderet kraftigt, og i dag bygges der komplette apparater på fabrikken i Horsens, lige som man påtager sig at styre udviklingsforløb og logistikfunktioner for kunderne. For nogle år siden valgte man ydermere at etablere egen fabrik i Kina, hvor produkter med højt lønindhold, eller produkter, som afsættes direkte på det kinesiske marked, produceres.
Produktion af mekaniske komponenter, plast, kabler, spoler, printplader og transformatorer sources derimod udelukkende blandt mere end 50 forskellige underleverandører i Asien, og samarbejdsrelationerne med disse leverandører er inden for de seneste år blevet langt mere professionelt, forklarer direktør for New business og udvikling, Vilhelm Laursen.
”De asiatiske leverandører er i stigende grad begyndt at handle på betingelser, som i påfaldende grad minder om de vilkår, deres europæiske konkurrenter tilbyder. På få år er de således blevet langt mere fleksible, når det gælder levering, også selv om der naturligvis er undtagelser”, tilføjer han.

Nøjeregnende kalkulering
”Tidligere skulle vi f.eks. oftest betale det meste af beløbet forud, inden vi modtog leverancen. I dag tilbyder de kredittid på samme vilkår eller bedre end herhjemme. Samtidig er mange af dem i stand til at levere inden for en meget kort tidshorisont, hvilket reelt truer de europæiske konkurrenter, som har specialiseret sig i hurtige leverancer og prototype-serier.”
I kølvandet på den øgede professionalisme blandt asiatiske leverandører, følger imidlertid også en mere nøjeregnende kalkulering af, hvad der kan betale sig. Denne forretningsstrategi er samtidig drevet frem af finanskrisen. Således må BB Electronics konstatere, at leverandørernes krav til volumen nu varierer mere alt afhængig af, hvor tykke deres egne ordrebøger er.
”Nogle af dem, som tidligere har sagt ja til at levere små serier, stiller i dag krav om betydelig større volumen, mens andre tilbyder at producere mindre volumen, fordi de savner ordrer. Alt afhænger således af, hvordan leverandørerne selv er kommet gennem krisen.”

Intet må gå til spilde
Ifølge Vilhelm Laursen består den egentlige styrkeprøve i - til stadighed - at få leveret høj kvalitet til tiden.
”Ikke mindst blandt kinesiske virksomheder er der i dag en ekstrem fokus på at minimere omkostninger og materialeforbrug. Det er jo et land, hvor der indtil for ikke så mange år siden har været mangel på alt, og det præger dem fortsat. De lader nødigt noget gå til spilde. Hvis vi derfor ikke stiller meget skrappe kvalitetskrav og løbende overvåger kvaliteten, risikerer vi, at den efter nogen tid ikke længere lever op til det, som er aftalt. Med i billedet hører, at nogle asiatiske leverandører har så høje krav til volumen, at mange nicheproducenter ganske enkelt er uinteressante for dem.

Balancegang
Omvendt findes der mange små virksomheder, som er langt mere smidige og fordringsløse, men som til gengæld savner det tekniske overblik, og det er i dette lidt usikre farvand, at vi skal balancere”, konstaterer Vilhelm Laursen.
”De samme vilkår gælder naturligvis i Vesten. Men i Asien er forskellene blot blevet langt mere udtalte. Hvis en vestlig producent derfor ikke kender det asiatiske marked grundigt, risikerer man nemt at vælge den forkerte leverandør. På plussiden tæller imidlertid, at kinesiske leverandører gerne foretrækker langsigtede relationer og oftest er meget loyale over for faste samarbejdspartnere. Asiatisk erhvervskultur er med andre ord endnu mere relationsstyret end i Vesten.”

Teknisk højt niveau
Vilhelm Laursen lægger ikke skjul på, at BB Electronics i dag er nødt til - i langt højere grad end tidligere - at gøre sig attraktiv for de asiatiske virksomheder. Det gør man bl.a. ved at tilbyde at samle mange forskellige komponentleverancer fra flere kunder hos én bestemt leverandør.
”Før en ny leverandør vælges, foretager vi dog altid audits både, hvad angår kvalitet, forsyningssikkerhed og teknisk formåen. Derudover undersøges deres miljø- og arbejdsforhold meget nøje. Vi ser også gerne, at de har referencer, og vi er gode til at spotte, om de fine anbefalinger nu også holder vand. Men i mange tilfælde viser det sig, at ikke mindst kinesiske leverandører teknisk er lige så langt fremme som danske virksomheder, og det er en ny udvikling.”
På minussiden tæller, at de kan have vanskeligt ved at forstå en given opgave. Derfor kan det undertiden være en tung opgave at sætte en ny produktion i gang hos dem. Medarbejdernes faglige uddannelse er som regel ringere end i Vesten, lige som sprogvanskeligheder og kulturforskelle kan udgøre en barriere. De vil ikke tabe ansigt eller genere kunden, og derfor siger de ind imellem ja til en opgave, selv om de ikke helt har forstået, hvordan den skal løses.”

Udviklingsopgaver flytter med ud
BB Electronics direktør for New business og udvikling er ikke i tvivl om, at man i fremtiden vil kunne overlade en stadig stigende del af produkt- og designudviklingen til de asiatiske leverandører.
”Den tendens ses allerede, og det er formentlig en naturlov, at i det øjeblik, hvor man flytter en del af produktionen til udlandet, så flytter man gradvis også en del af udviklingen med ud. Ofte kan det være en fordel at producere de første elementer i Europa tæt ved kunden og udviklingspartneren, og derefter flytte til Kina, når volumenproduktionen først er sat på skinner. I en række tilfælde er det derfor nødvendigt, at også leverandøren flytter med.
Virksomheder, som lever af at udvikle, vil blive stillet over for krav om, at de også kan udvikle specifikt på de markeder, hvor produkterne skal produceres. Vi har eksempelvis ansat fire-fem medarbejdere med base i Kina, som udelukkende hjælper vores kunder med udviklingssupport, lige fra ændringer af et eksisterende produkt til testudvikling eller kostoptimering. Samtidig bistår de med at få designet asiatiske komponenter ind i produktet. Hvis stadig flere komponenter reelt fremstilles i Kina, nytter det jo ikke noget, at al udvikling sker her i Europa. Konsekvensen er, at Supply Chain-opgaverne i fremtiden også globaliseres”.
Vilhelm Lauersen forudser, at der fremover vil blive mere videndeling på tværs af kontinenterne.
”Men først og fremmest vil logistikken og forsyningskæderne blive stadig mere integreret, så virksomheder globalt - og i teams - vil arbejde med de samme systemer”, siger han.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere