29.06.2015  |  IT

Indspark: Gevinster med RFID: fem godbidder

Signe Poulsen, communications and marketing manager hos GS1 Denmark, giver smagsprøver på fem cases, hvor RFID bygget på GS1-standarder har gjort nye processer og gevinster mulige.

Afløseren for stregkoden? For dyrt og besværligt at bruge? Der er stillet mange spørgsmålstegn ved RFID-teknologien gennem årene. Ikke desto mindre er den anvendt og værdsat i mange virksomheder verden over. 

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Eksperter inden for RFID-området mener endog, at vi nu har nået et modningspunkt. Det er karakteriseret ved, at man ikke længere skal begynde samtaler med at overbevise om de gevinster, der kan opnås ved at bruge RFID. Dette er nu accepteret, og samtalerne kan derfor handle om de konkrete scenarier, som virksomheder ønsker at effektivisere.

Læs også: Omni-channel handel: er du klar til at sætte forbrugeren i centrum?

Her får du smagsprøver på fem cases, hvor RFID bygget på GS1-standarder har gjort nye processer og gevinster mulige.

Optimeret kundeservice i detailhandel
Hos Moods of Norway, som er et førende modehus, understøtter RFID forretningen både logistisk og kommercielt.

Ud over at tilbyde de åbenlyse fordele i hurtigere og mere akkurat lageroptælling, muliggør anvendelsen af RFID nye virkemidler, såsom et intelligent spejl, der kan vise, hvordan kunden ser ud i det tøj, hun har taget med ind i omklædningsrummet.

Alle 13 butikker har implementeret RFID, og det har fra begyndelsen været et toplinjeprojekt, hvor det har handlet om at give en bedre værdikæde. At bundlinjen så også nyder godt af smartere processer, er kun en fordel. 

Moods of Norway sælger deres egne kollektioner, så varer påsættes RFID-tags i produktionen.

Mere tid til patienterne 
Med opførelsen af Det Nye Universitetshospital i Aarhus har man en vision og en unik mulighed for at tænke RFID ind i processerne fra starten.

Grundlæggende ønsker man at sikre sporbarhed af alle mobile enheder, bl.a. personale, senge og udstyr. Man ved, at man sådan vil kunne spare megen tid for personalet ift. at lede efter udstyr; tid, som kan bruges på patienterne.

Gennem RFID-tagning af senge kan man klare sig med et mindre antal senge, dvs. en mindre ”lagerbinding”, plus at man sparer tid på at lede efter senge.

Læs også: Regioner vil spore sundhedspersonale med RFID

Når man har et bedre overblik over hvor personalet befinder sig, kan man også mere effektivt sammensætte operationsteams, så man får en bedre planlægning af operationer og kan reagere hurtigt, når akutte operationer er nødvendige. Lyngsøe og Systematic leverer løsningen.

Styr på transporten til Coop-butikker
Norske Hrafn har bygget en løsning til Coop Norge, der gør det muligt for Coop at have konstant overblik over, hvor forsendelser er på deres vej fra Coops lagre til de mange butikker.

Hver palle har sit eget SSCC, som kobles med den RFID-tag, som findes på hver palle i den norske pallepool.

Men hvor skal læsningerne ske? Det er for omfattende og omkostningstungt at sætte en RFID-læserportal op ved hver af de mange – ofte små – norske Coop-butikker. Det nye i Hrafns løsning er at udstyre hver lastbil med en RFID-portal. Det betyder, at pallerne scannes ind og ud af lastbilen på ruten. Der kan samtidig afstemmes med ordrer, så lastbilen får det hele med fra Coops lager og får det leveret de rigtige steder. Det kan tage lang tid at hente en forkert afleveret palle på afsides liggende steder – og i værste fald er indholdet blevet fordærvet.

Om Signe Poulsen

Signe Poulsen er communications and marketing manager, GS1 Denmark
 
Hun er ph.d. i virksomheds-kommunikation fra CBS og har de sidste mange år arbejdet med at udbrede kendskabet til, hvordan standardisering kan bidrage til at effektivisere forsyningskæden i GS1 Denmark.

Strømlinet produktion af madrasser
Hos nordjyske Hilding Anders producerer de boksmadrasser både til egne brands og som private label. Her bruges RFID-teknologien i produktionsprocessen på de enkelte produktionslinjer til at styre produktionen i forhold til en ordre.

For eksempel om en given produktion skal være med den ene eller den anden type boksmadras. Derfor udstyres hver madrasramme med en RFID-tag indeholdende informationer om, hvordan denne specifikke ramme skal behandles gennem resten af produktionsprocessen, inklusive hvordan den skal pakkes – fx om der skal tages specielle hensyn til indpakningen før forsendelsen.

Visuelt overblik over vasketøjet 
Hos Berendsen styrer RFID-tags over 600.000 stykker beklædning, som skal modtages fra og sendes retur til over 14 hospitaler og institutioner.

2Trace har skabt en løsning, som gør, at både hospitaler og Berendsen har et simpelt, opdateret overblik over, hvilket tøj der befinder sig hvor: Om det er på hospitalets udleveringssted, hvor udlevering til hver enkelt ansat nemt og hurtigt registreres af RFID-scannere (som ved selvbetjeningsudlån af bøger på biblioteket); eller om det er på vej til Berendsens vaskerier eller retur.

Dette letter samarbejdet og understøtter, at man kan operere med en langt mindre lagerkapacitet – og i sidste ende kan systemet forbedre hygiejnen i sundhedsvæsnet og reducere infektionsfaren. 

Mere fra Signe

Signe Poulsen

  • GS1 Denmark
Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere