27.11.2019  |  Branchenyt

Indspark: Friske fødevarer er et kapløb med tiden

Indhold fra partner Hvad er dette?

I mange år var et nemt måltid ensbetydende med dåsemad eller færdigretter: Praktisk og hurtigt – men en tvivlsom fornøjelse. I dag er efterspørgslen på nem mad voksende, men forbrugerne har skærpet kravene til smag, næringsværdi og råvarekvalitet

Af: Bo Krogh Knudsen, Industry Practice Lead, Columbus.

Resultatet er, at hylderne i de fleste supermarkeder i dag bugner af færdigblandede salater og retter, der kombinerer friskhed og høj kvalitet med lækker smag og minimal tilberedning. Samtidig er udvalget af frugt og grønt steget, mens vi som forbrugere nådesløst fravælger varer, der viser tegn på ikke at være 100 pct. friske. Det stiller enorme krav til forsyningskæden hos fødevareproducenter og -distributører samt til dagligvarehandlen.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

I mange distributørvirksomheder har man traditionelt arbejdet med omfattende regneark til at optimere lagerstyring og logistik på tværs af produkter, varianter, hundredvis af kunder og – ofte – et tocifret antal lagre. Det er en krævende opgave. Ikke kun fordi antallet af produkter og varianter stiger, men også fordi forbrugernes smag skifter oftere.

Desuden skal de fleste butikker have en daglig leverance, og nogle har endda behov for to.

Styring af leverancer og lagerprocesser på minuttet

Man er nået forbløffende langt med den manuelle tilgang, og det lykkes næsten hver dag at få fyldt hylder og grøntafdelinger i supermarkederne. Nogle af de allermest effektive distributører af f.eks. frugt og grønt er endda helt nede på at have en gennemsnitlig lagertid på 1,2 døgn, hvilket er vildt imponerende.

På den anden side har det også vist sig meget svært at optimere friskhed og leverancesikkerhed yderligere ad manuel vej. Derfor samarbejder vi i dag med flere distributørvirksomheder om at øge automatiseringen af virksomhedernes supply chain management ved at lægge så stor en del af processen som muligt ind i Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations.

I nogle tilfælde må vi endda tweake Dynamics 365 F&O, så man helt ned på minutbasis kan styre leverancer og blandt meget andet lade systemet hjælpe med at holde styr på:

  • Hver enkelt underleverandørs leverancevindue
  • Hvor lang tid det tager at modtage og klargøre produkter, så de kan sendes videre
  • Hvor lang tid og hvor meget mandskab det kræver at pakke en bestemt forsendelse
  • Hvornår der skal stå en bestemt forsendelse klar ved porten
  • Hvor lang tid det tager at læsse sendingen
  • Ruteplanlægning og forventet ankomst til det enkelte supermarked

Ordrehåndtering på forkant – og i sidste øjeblik

Det er spændende projekter, fordi erfaringerne på sigt kan være med til at adressere nogle af de centrale udfordringer, virksomheder i fødevarebranchen står overfor; nemlig optimering af ordrehåndtering med meget kort varsel.

Nogle distributørvirksomheder modtager endda først dagens sidste ordrer midt på formiddagen – hvilket giver meget kort tid til at pakke, sende og sikre modtagelse af varerne samme dag. Opgaven kompliceres af, at fødevareleverancer i sagens natur består af letfordærvelige produkter, der skal indkøbes og prioriteres inden ordren faktisk er i hus. Derfor er det nødvendigt at behovsberegne og allokere varer på forkant. Det vil de moderne løsninger, vi netop nu er ved at udvikle, også kunne hjælpe med.

Samtidig er udfordringen at minimere manuelle rutiner, så de ansatte kan arbejde mere effektivt og har færre variable at tage hensyn til – og så de i tilfælde af leverancesvigt også får nemmere ved at prioritere de varer, der faktisk er til rådighed.

Mulighederne er endog meget store. Så næste gang, jeg står i en bugnende grøntafdeling eller ved en hylde med lækre færdiglavede retter, vil jeg sende en venlig tanke til de, der overhovedet gør det muligt at samle så mange indbydende og friske madvarer ét sted. Samt overveje, hvordan teknologien måske kan gøre deres arbejde lidt mere effektivt, så endnu mindre tid – og endnu færre råvarer – når at gå til spilde undervejs.

Digitalisér din fødevareforretning - få 5 hurtige tips

Mere fra Columbus Danmark

Columbus Danmark

http://www.columbusglobal.dk

Columbus hjælper virksomheder i den digitale transformation af deres forretning ved at øge værdien af deres ERP-investering. Vi udvikler og implementerer vores løsninger baseret på innovative platforme der accelererer digital transformation og ROI. Vi minimerer risici forbundet med at implementere, opgradere og udskifte eksisterende ERP-systemer. Vi leder vores kunder med best practice services og…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere