11.06.2020  |  Lager & distribution

Indspark: Fremtiden er her – og kræver renere og mere kundevenlig transport

Rejse- og transportbranchen bliver aldrig den samme. Det er i mine øjne den, som vil blive forandret allermest af Covid-19, og med Mette Frederiksens udmelding nu her fredag om, at vi stort set kan glemme at komme udenlands på sommerferie er der hamret en tyk pæl igennem, at branchen skal sadle helt om.

Men det som venter på den anden side, af krisen – kan sagtens blive rigtig godt. Lige nu har hele rejse- og transportbranchen en unik mulighed for at adressere nogle ubalancer, der længe har præget den, og dermed skabe en renere, mere effektiv og langt mere kundevenlig transport. Men det kræver, at lederne i rejse- og transportbranchen sætter interne kræfter fri til både at kigge sig omkring nu og her og langt frem i tiden.

Det kan virke ulogisk at nedsætte strategiteams på nuværende tidspunkt, men det er det eneste rigtige at gøre, hvis transport- og rejsebranchen skal opdage mulighederne i de ændrede ønsker og vaner hos forbrugerne, og ikke som tidligere skal reagere defensivt på nye spillere som Hotels.com og Airbnb, der var ultra hurtige til at fange de nyeste trends hos kunderne.  

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Kundernes rejsevaner, købsmønstre og krav til bæredygtighed er ændrede for altid

Kunden er tilbage i førersædet, når det gælder rejser og transport, og vinderne bliver de virksomheder, der hurtigst opfatter og reagerer på det skift.

I takt med at vi mærker fordelene ved en renere himmel, at medarbejderne lærer at elske at arbejde hjemmefra og forretningerne skifter til helt nye forretningsmodeller, og bliver mindre afhængige af mursten, så ændrer fremtiden sig radikalt for rejse og transportfirmaerne.

Research viser, at det kan tage i gennemsnit 66 dage at ændre menneskers adfærd og vaner, så det er overvejende sandsynligt, at den globale nedlukning resulterer i store og langsigtede ændringer i forbrugsmønstre hos passagerer og andre forbrugere.

Helt ny research viser også, at f.eks. kun 9 pct. af folk i Storbritannien ønsker, at vi som samfund går ”tilbage til normalen”, hvilket beviser at forventningerne hos forbrugerne allerede har ændret sig på mange fronter, bl.a. i form af en stærkere fællesskabsfølelse, forbedrede relationer til familie og venner og en renere himmel.

Baseret på sådan en tankegang er det logisk at sætte spørgsmålstegn ved, om medarbejdere overhovedet vil acceptere, at vi går tilbage til det samme transport- og rejsemønster som før, især hvis vi kan forvente flere pandemier i fremtiden.

Mange arbejdsgivere overvejer netop nu balancen mellem deres fysiske og virtuelle infrastruktur. De har investeret i at understøtte hjemmearbejde de seneste måneder; overvejelser der vil have stor indflydelse på pendling og forretningsrejser. Twitter har netop meldt ud, at deres medarbejdere fremover kan arbejde så meget hjemmefra de vil, og på de tidspunkter de selv ønsker, og både Facebook og Google tillader deres medarbejdere at arbejde hjemmefra ihvertfald året ud.

Nu hvor samfundet åbner igen, vil rigtig mange mennesker skynde sig at se familie og venner efter lang isolation og nedlukning, men på den mellemlange bane skal vi regne med en reduktion i efterspørgsel på transport og rejser. For mange vil det faktum, at de enten har mistet deres job, eller føler at de sidder usikkert i jobbet, gøre at de vil undgå dyre rejser. Priserne på rejser kan også vise sig at blive langt dyrere end, hvad vi er vant til, i takt med at udbyderne forsøger at indhente noget af den tabte fortjeneste. Endelig kan vi se, at flyselskaberne trimmer deres flåde af fly, så de står tilbage med mindre flåder, som er bedre for miljøet end de ældre fly, der nu kan komme på velfortjent pension.

Det vi idag vil kalde vigtige og uundgåelige rejser, vil for en stor majoritet af rejsende blive opfattet som unødvendige. Der vil være en endnu større forskel på ”need to have” og ”nice to have” end nogensinde.

Skiftet i forbrugeradfærd kan betyde en genopblussen af det luksuriøse og eksklusive rejsemarked vi sidst har set i 60’erne, og før det ved århundredeskiftet, nu bare med en grøn agenda som omdrejningspunkt.

I stedet for at gå tilbage til masseturisme og regionale lavprisrejser, vil passagerer blive mere kræsne, ikke kun hvad angår moderne komfort og længden på rejsen, men også hvad angår sundhed. Overfyldte fly, lufthavne og tog, og manglen på social distance til andre rejsende, vil sandsynligvis være noget folk vil undgå i en post-Covid-19 verden.

Vi nærmer os meget hurtigt et scenarium, hvor folk begynder kun at rejse af lyst, og hvor en digitalt forbundet verden, væk fra andre mennesker, er sædvane. Transportudbyderne må endelig ikke ignorere sådan et skift, og andre potentielle skift, i passagernes forventning til det at rejse.

At levere behagelige, problemfri, værdifulde og rene rejser kan meget vel blive essentielt, fordi der i det nuværende miljø simpelthen ikke er andre muligheder end at sætte kunderne i førersædet. Det de vil have, er det dit firma skal levere, og dem der forstår og implementerer det først, får en meget stor konkurrencefordel.

Det gælder i den grad lufthavne og flyselskaber, og kan være det, der skal til for at finde den næste bølge af succes i branchen. Lige meget hvor deres forventninger lander her efter Covid-19, så er passagererne tilbage i den centrale rolle, hvorom alting drejer sig i transport-økosystemet. Fra nu af vil kommercielle modeller, fremtidsstrategier, rute- og kapacitetsplanlægning, sikkerhed og ethvert andet aspekt af transport begynde og slutte med passagererne og deres forventninger og behov.

Giv kreative tænkere frihed til at fokusere på firmaets fremtidige purpose og retning

De langsigtede visioner, som transportsektoren behøver, kræver en modig vision, ambitiøse mål og en villighed til at tænke i, hvad der er muligt, i stedet for hvad der er tilladt. Alt for tit får den daglige operation og brandslukning prioritet. Strategiske ledermøder skal ikke have lov til at bevæge sig over i operationel brandslukning, og dem der er fokuseret på innovation, skal ikke overdænges med operationelt ansvar eller måles på standard og tilbageskuende KPI’er, når vi beder dem tænke nyt og innovativt.  

Virksomhederne skal i den grad kigge gennem den langsigtede linse nu, og det arbejde gøres bedst ved at sætte de innovative og strategiske kræfter fri. Giv de strategiske tænkere muligheden og råderum til at udvikle deres idéer væk fra arbejdet med at beskytte virksomhedens daglige drift.

Genopfind transportsektoren for at møde SDG-målene

Før Covid-19 var flyskam, elektriske køretøjer og alternativt brændstof allerede normen. Politikere fokuserede på bæredygtighed i transportsektoren ved at forpligte sig til CO2-reduktion og de 17 klimamål.  

De sidste par uger og måneder har verden så været vidne til den positive konsekvens af den reducerede forurening i nedlukningsperioden. CO2-udledningen i Kina faldt 25 pct. så snart nedlukningen blev sat i værk, og kulforbruget på Kinas seks største kræftværker faldt med 40 pct. sammenlignet med sidste kvartal af 2019.

I Europa har satellitbilleder vist, hvordan CO2-udledningen faldt over Norditalien og mange af de store engelske byer rapporterer om kraftigt faldende partikelniveauer, så snart nedlukningen begyndte.

På et kritisk tidspunkt for vores planet har coronavirus afstedkommet sundere byer og drastisk reducerede CO2 udslip – og endda fra det ene øjeblik til det andet.

Også her kræves det, at ledere forstår, hvad det afstedkommer af ændret kundeadfærd. Vi vil muligvis se, at en permanent, frivillig reduktion af vores rejsevaner blive normen, fordi folk vil være langt mere varsomme, når de beslutter, hvilke rejser de tager på og hvordan.

Det er tydeligt, at transportsektoren vil være ændret for altid, men den kan meget vel være på vej et langt bedre sted hen, end der hvor vi kom fra.

Jon Plate er konsulent og partner i det globale innovation- og transformationshus PA Consulting. Han er ekspert i vækst, innovation og bæredygtighed.
 

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere