17.01.2020  |  Branchenyt

Fra 'magefølelse' til 'faktabaserede' beslutninger

Indhold fra partner Hvad er dette?

Den traditionelle Category Manager forsøger altid at opnå det rigtige sortiment til den disponible plads ved, at sikre, at sortimentet er i tråd med både butikformat, såvel som kravet til præsentationslager.

Den operationelle virkning af et hyldeskift er så stor, at dette i gennemsnit ofte kun kan udføres en eller to gange om året. Derfor kan dette ofte resultere i suboptimale resultater fra første dag!

Produktlederen i en webshop er typisk mere fokuseret på ydelsen af ​​en individuel vare, snarere end på hele sortimentet. Produktchefens ansvar er at kontrollere dagligt eller endda på timebasis, om en vare stadig er rentabel. I betragtning af at marginalerne er meget mindre, er styring af produktets livscyklus endnu vigtigere her.

For at konkurrere med webshops, er Category Managers inden for traditionelle detailhandlere også nødt til at maksimere indtægtsudbyttet. Dette gælder både på et produkt- og kanalniveau. At kunne differentiere den strategiske tilgang for hver butik og kanal, er en vigtig forudsætning for en solid Omni-channel strategi. Med understøttelse af detaljerede data, kan Category Managers tage faktabaserede beslutninger langt lettere. Dette kræver dog yderligere systemstøtte og et større krav til analytikernes arbejde.

Fra 'magefølelse' til 'faktabaserede' beslutninger

Beslutningsprocesserne bag lager- og sortimentstyring bliver stadig mere faktabaseret. Alle afdelinger i en detailorganisation er under mere og mere pres for at blive slankere og mere effektive. Omni-channel detailhandel kræver dog et større sortiment. Dette betyder igen, at endnu flere mennesker skal tage hurtigere og hyppigere beslutninger. Som et resultat bliver automatiserede 'forretningsregler' og 'situationbevidsthed' mere og mere vigtige.

Den anden kompetenceforhandler, der er nødt til at udvikle sig, er evnen til at udtrække værdifuld information fra 'big data'. Alle kanaler leverer en utrolig mængde data, hvor potentialet langt fra udnyttes fuldt ud. Mange detailhandlere er allerede i stand til at se nøjagtigt, hvor mange indtægter de har opnået i en bestemt butik i de sidste 5 minutter for eksempel. Få detailhandlere er imidlertid i stand til at kombinere disse oplysninger med data fra andre kilder som f.eks. Google eller Facebook ved hjælp af smarte algoritmer og scenariplanlæg for at kunne forudsige, hvad fremtiden vil bringe.

Integreret lagerstyring

Mange detailhandlere har separat lageransvar for hver kanal. For at maksimere den samlede præstation af forsyningskæden er det vigtigt, at der tages hensyn til lagerbeholdning på tværs af alle forskellige lagerpladser. En stærk Omni-channel tilgang til lagerstyring kræver præcis planlægning, effektiv styring og fuld gennemsigtighed over hele logistiknetværket. Hvor er varelageret? Hvad er den aktuelle efterspørgsel, og hvad vil efterspørgslen være i de næste par dage eller endda timer? Og vigtigst af alt: hvis efterspørgslen overstiger udbuddet, skal distributionsmængderne så justeres aktivt? I så fald, hvilke placeringer bør prioriteres?

Det er vigtigere at opretholde et højt tilgængelighedsniveau for onlinekanalen, i højere grad end i butikkerne. Imidlertid bør online-aktier også styres anderledes end lageret i butikkerne. En yderligere udfordring forbundet med onlinekanalen er det store antal afkast, hvilket betyder, at en betydelig del af opgørelsen faktisk besiddes af slutforbrugerne.

Opnåelse af 'OTIFNENC'

Inden for mange detailkæder løses størstedelen af ​​de fejl, der opstår på hovedkontoret og distributionscentret på butiksgulvet. Imidlertid er ofte en gennemsnitlig ydelse mere end tilstrækkelig her. I e-handel er dette simpelthen ikke nok til at opnå et afkast. For at holde både afkastprocenten og kundeklagerne på et minimum, skal onlineforhandlere gøre alt hvad de kan for, at opfylde alle kundens ordre perfekt.

Målet for enhver ordre skal følge OTIFNENC-princippet: Til tiden, i fuldt omfang, ingen fejl, ingen kontakt. Resultatet af at opnå dette er et øjeblikkeligt løft til rentabiliteten. Imidlertid skal Category Manageren først tage mere ansvar for den operationelle udførelse samt sikre, at de handler på grundlag af standardprocesser.

Mere fra Slimstock Nordic

Slimstock Nordic

https://www.slimstock.com/dk

Simplificér det operationelle indkøb med automatiske og optimerede forecast- og lagerberegninger. Slim4 er det nye Indkøbssystem der kan sikre en høj servicegrad samtidigt med at lagerbeholdningen ikke følger med op.  Resultater fra mere end 600 kunder globalt sikrer din virksomhed et seriøst alternativ til eksisterende indkøbsprocesser…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere