Flere højlagre på vej
Ønsket om at reducere omkostninger til transport og lagerstyring tvinger virksomhederne til at satse på lokalt placerede, teknisk avancerede og ofte meget store distributionscentre, mener direktør Torsten Langebæk, hvis firma har været involveret i opførelsen af flere nye højlagre.
Af Peter Jürgensen
”Hvis danske virksomheder - herunder ikke mindst fødevarevirksomhederne - fortsat vil være konkurrencedygtige, er de tvunget til at satse massivt på veltrimmede og ekstremt effektive logistikfunktioner. Det er ikke mindst derfor, at store højlagre i disse år skyder op som paddehatte. Uden disse meget avancerede distributionscentre ville omkostningerne til lagerstyring, håndtering samt transport - og dermed leveringstid, ryge voldsomt i vejret”.
Det siger direktør Torsten Langebæk fra den rådgivende ingeniørvirksomhed Langebæk Logistik i Allerød.
Med mere end 30 års erfaring og gennemførelse af over 50 logistikprojekter pr. år, er virksomheden i dag Danmarks førende specialist inden for rådgivning, udvikling og implementering af logistikløsninger på tværs af forsyningskæden. Langebæk Logistik har da også været involveret i opførelsen af langt hovedparten af de store højlagre, som gennem de seneste år er blevet opført.
Byggeriet af de meget store højlagre tog for alvor fart, da en stærkt omkostningsbesparende byggeteknik, kaldet clad-rack, for et par år siden blev taget i anvendelse.
JYSK var den første virksomhed, som valgte at anvende den nye byggemetode i forbindelse med opførelsen af deres højlager i Uldum, forklarer Torsten Langebæk.
”Metoden består i, at man bygger et stålstativ op, som på forhånd er samlet på jorden. Derefter løftes stålrammerne op med kraner, hvorefter de beklædes med lamelplader. Metoden er både hurtigere og billigere end traditionelle byggemetoder.”
De teoretiske principper bag byggemetoden har allerede været kendt i en del år, og byggeteknikere og andre eksperter har ikke været i tvivl om, at clad-rack måtte være en langt mere rationel konstruktionsform end traditionelt byggeri. På grund af frygt for brandfare og kollaps var myndighederne imidlertid længe tilbageholdne med at give tilladelse til at anvende metoden.
Nødvendigt med lokale centre
Presset af kunder, rådgivere og leverandører, bøjede myndighederne sig dog til sidst og gav den nødvendige tilladelse. Det satte skred i tingene. Efter JYSK fik grønt lys til at gå i gang, påbegyndte Carlsberg opførelsen af deres nye højlager ved Fredericia. Herefter gik Supergros i gang med et tilsvarende byggeri, og endelig har også Dansk Supermarked påbegyndt opførelsen af et højlager i Årslev efter clad-rack-metoden. Også Coop i Odense bygger et 35 meter højt reollager efter clad-rack princippet til deres tørvarer.
”Vi ved med sikkerhed, at yderligere et antal virksomheder planlægger opførelse af tilsvarende højlagre. De mange byggerier skal imidlertid også ses i lyset af, at et stort antal virksomheder føler sig tvunget til at placere deres distributionscentre lokalt, fordi omkostningerne til f.eks. transport ville ryge voldsomt i vejret, såfremt centrene lå uden for landets grænser. Med de stigende energipriser er transport i dag en gevaldig udgiftspost for mange virksomheder, og lange og kostbare forsyningskæder kan derfor i værste fald udhule en virksomheds økonomi,” siger Torsten Langebæk.
Han er ikke i tvivl om, at danske virksomheder sagtens kan imødegå konkurrencen fra Østen, såfremt de satser konsekvent på brug af de mest moderne produktions- og logistikredskaber. Og prisen på effektiv og pålidelig styringsteknologi som f.eks. robotter, kraner og automatiske plukkeanlæg, er gennem de seneste år raslet ned, og er derfor en naturlig del af ”isenkrammet” i højlagrene.
”I tilgift bliver arbejdet derfor også fagligt langt mere interessant og udfordrende for medarbejderne, som nu slipper for støj, høje temperaturer, indånding af kemikalier, tunge løft og ensidigt gentaget arbejde”.